Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kiitos yllätys 15 & 16! Tänään on masu ollut jo paljon parempi. Kävellessä edelleenkin tuntuu silloin tällöin kipua, mutta luulisin niiden olevan ihan normaaleja kuitenkin. Eikä mitään lääkkeitä ole tarvinnut ottaa. Sit kun istuu paikallaan niin viimeistään helpottaa. Mitään vuotoja ei ole myöskään ollut. :)

Kannattaa myös varmistaa ettei ole hiiva tai pissatulehdus. Nekin tulevat herkemmin raskaana oleville ja ainoa oire kummassakin voi joskus olla mahakipu. Ei välttämättä aina ole kutinaa tai pissatessa kirvelyä.

Mulla on nyt onneksi menossa aika oireeton vaihe :) Toissayönä oli jotenkin vaikea löytää asentoa, ehkä jonkinlaisia harjoitussuppareita oli tms, mutta nyt taas kaikki ollut hyvin ja kovin vilkkaalla tuulella on lapsikin ollut tänään. Mut kaikki alkuraskauden oireet on hävinneet jne. No, hengästyminen on sellainen vähän häiritsevä oire, mutta senkin kanssa pärjää.

Tosiaan, hengästyminen! Paljon oon pistänyt sen piikkiin, että helmi-maaliskuussa (eli alkuraskaudessa) ei tullut juurikaan liikuttua ja kunto huononi. Nythän mulle on lisäksi tullut astmaoireita ja tällä viikolla kävin spirometria-kokeissa - oli ihan hirveää ja tulokset huonoja. Kuinkahan paljon johtuu raskaudesta ja tekeeköhän lääkärit tällaisia tulkintoja?

Mulle ainakin tehdään seuraavat puhelluskokeet vasta raskauden jälkeen. Onhan ne sun huonot tulokset ja oireet kuitenkin varmaan jotenkin hoidettava, sillä niillähän nitä nyt mennään, mutta voisin uskoa, että niiden tarpeellisuutta sitten tarkastellaan uudelleen synnytyksen jälkeen. Sikälimikäli siis puhutaan astmasta diagnoosina. Tämä nyt siis vaan peilaten omaan tilanteeseen.. Mullakin oli nyt tarvetta nostaa hoitavan lääkkeen aamuannostusta.

Itse en usko, että mulla olis mitään oikeaa astmaa. Oireet tulee vain hevosista, mut nekin on alkanut vasta tänä talvena. Tarkalleen ottaen en oo ikinä aiemmin asioinut tallilla raskaana ollessa. Tapaan tän hoitavan työterveyslääkärin ehkä kuukauden päästä ja juttelen tarkemmin. Neuvolalääkäriltä vois sitä ennen kysäistä ylipäätään keuhkojen toiminnasta raskausaikana. Vielähän kohtu ei paina keuhkoja, mut mikä aiheuttaa hengästymisen? Lisääntynyt verimäärä? 15+1

Vauva tuottaa hiilidioksidia elimistöön, ja hengästyttää helpommin. Loppuvaiheessa tulee sit vielä tilanpuute keuhkoille. Silloin vasta hengästyttääkin! Tää on ärsyttävä oire! Rappusten kiipeäminen saa läähättämään, vaikka pitäis olla hyvässä kunnossa. Töissä narahdin yhdelle työkaverille raskaudesta tän takia. :)

Juurikin tuosta Teman kirjoittamasta syystä ei voi tehdä mitään päätelmiä, on vaan hoidettava oireita. Jotenkin tuo Napun tilanne kuulostaa juurikin siltä, että on monta asiaa (kevät, allergia ja raskaus) jotka aiheuttaa oireita. Mutta mukavva, että on tohtorit joilta saa apua.
Itselläni tuotti hurjasti ongelmia töissä laulaminen, kun esikoista odotin (päiväkodissa). Itse tykkään laulaa paljon ja laululeikit varsinkin ovat minusta mukavia, ja tykkään tehdä yhdessä lasten kanssa... Se oli aika mielenkiintoista se puhkuva möhömahan hönkiminen -lapsi parat!

Tää on kyl paras allergialääke ikinä! Normaalisti tähän aikaan keväästä oon ihan tukossa ja silmät turvoksissa ja käytän kaikkia mahollisia allergialääkkeitä tableteista paikallisiin valmisteisiin. Nyt ei oo käytössä mitään ja ainoot oireet ajoittainen aivastelu.

Mulla myös raskaus vie allergiat mennessään. Näin oli myös esikoisenkin kohdalla, ja oireet pysyi poissa koko imetyksenkin ajan.

Heissu! Muilla kiusana suonenvedot pohkeissa? Mulla vetänyt vuorokauden verran ikävästi suonta, jos oon liikkeellä, venyttelen jalkoja tms. Ilmeisesti ihan tyypillistä raskausaikana, mutta tylsä vaiva.

Miten ootte helpottaneet oireita? Magnesiumilla? Saako sitä ylipäänsä syödä raskaana ollessa?

Nessu 15+4

Nessu: Magnesiumia jopa suositellaan raskausaikana, sen on todettu vähentävän tiettyjä kehityshäiriöitä, ainakin joku aivojen kehityshäiriö oli yksi... Näistä muistan lukeneeni ainakin Tohtori Tolosen sivuilta eli jos kiinnostaa, niin Googletai jotain tyyliin: Tolonen, raskaus, magnesium...

Ja joo, magnesium auttaa ehkä jonkin verran suonenvetoihin... Mä en oo ihan varma henkilökohtaisen kokemuksen perusteellaa ku viime raskaudessa söin kyllä magnesiumia, mutta varsinkin öiset pohjakrampit oli kamalia... Jossain vaiheessa keksin alkaa pitämään villaista säärystimiä öisin, niin se auttoi aika hyvin.

Pitää googlata toi magnesium ja raskaus. Söin magnesiumia pari vuotta ennen raskautumista myös treenaamisen takia, mutta jätin kaikki ylimääräiset napit pois plussatestin jälkeen (söin siis urheilun ja pitkän yrityksen takia myös ison määrän muita lisäravinteita ja vitamiineja).

Mitenköhän muuten, auttaiskohan suonenvetoihin, jos käyttäis kompressiosukkia tai -säärystimiä kotioloissakin? Molempia löytyy kotoa, mutta oon käyttänyt lähinnä urheillessa. Ehkä testaan muutenkin, auttaisko.

Nessu 15+4

Mites muilla couperosa, onko "villiintynyt"? Mulla on hiukan couperosaa, ja nyt tuntuu että se on tän raskauden aikana ollut enemmän näkyvää. En ole käyttänyt siihen mitään tavallista naamarasvaa ihmeellisempää, mutta nyt tekis mieli hakea joku täsmärasva.

Onko muilla ollut monen päivän mittaista päänsärkyä toisen kolmanneksen aikana? Mulla nyt kolmas päivä putkeen ja tänään luovutin ottamalla puolikkaan panadol 1mg:n oloa helpottamaan. Sehän veikin säryn mennessään heti, toivottavasti tämä viheliäs särky ei nyt sitten ole tullut jäädäkseen yhtenä "raskausoireena".... En halua ottaa mitään lääkkeitä, edes sitä panadolia, ellei ole aivan pakottava tarve.

Nyt toisen kolmanneksen aikana olen myös oksentanut neljänä (ei peräkkäisinä) aamuina, yhtäkkiä vain tullut sellainen oksettava olo ja tadaa.. Ekalla kolmanneksella ei ollut pahoinvointia lainkaan jos piti ruokailuvälit tasaisina, enkä myöskään oksentanut kertaakaan...

Onko muita joilla samanlaiset oireet tulleet vasta nyt?

16+1

Tohtori tolosta en pitäisi varmana lähteenä. Mut joo raskaus aikana voi syödä magnesiumia lisänä, jollei se raskausvitamiinin ja ruuan sisältämä magnesium riitä. Magnesium ei välttämättä auta pahoihin suonenvetoihin, joten kannatta kokeilla esim juuri säärystimiä. Tukisukat taas enemmän auttavat turvotukseen, mut voihan niitä tietysti kokeilla myös.

Mulla myös jo useampana päivänä päätä särkenyt ja eilen otin 3kpl 1grammasta panadolia kun tuntui ettei särky hellitä millään. Tänään aamulla jo alko särkemään ja nyt hoksasin et särky johtuu varmaan siitä kun mun niska on aivan jumissa. Pitää laittaa mies hieromaan illalla, josko se auttaisi. Viime raskaudessa jouduin laittamaan voltarenia voidetta olkapäähän ja niskaan, kun niska meni jumiin ja olkapää alkoi vittuilemaan kun nukkuma asennot oli aika rajalliset.

Mä luotan Toloseen. Se on lääkäri ja toimii ihan ammattikuntansa mukaisesti, vaikkakin on sitä mieltä, että lääkehoidon tukena (hän ei ole lääkevastainen!) ravintolisistä ja oikeasta ruokavaliosta on hyötyä. Hän ei suosittele raskaana oleville mitään, mistä ei ole tarpeeksi tutkimustietoa ja mikä ei ole lääkärikunnan hyväksymää. Esim. itse kysyin viime raskaudessa häneltä Berberinin käytöstä raskausdiabeteksen hoitoon, niin sain vastauksen, että joissain tutkimuksissa on todettu siitä olevan hyötyä ja linkin tutkimustuloksiin, mutta että hän ei voi suositella eikä antaa lupaa käyttää sitä, koska se ei ole lääkäriliiton (tai mihin se vetosikaan) hyväksymä. Hän pitää siis kiinni siitä, että hän on laillistettu lääkäri ja että hän saa harjoittaa ammattiaan eikä missään tapauksessa ole sortumassa virkavirheisiin.

Tolosen kaikissa artikkeleissa on myös runsaasti linkkejä tutkimuksiin ja ne ei ole mitään rohdostehtaiden tutkimuksia vaan ihan yliopistojen tekemiä, niitä tutkimustuloksia on julkaistu myös kansainvälisesti arvosteluissa lääkärilehdissä.

Vaikka onkin laillistettu lääkäri niin hän luo uraa luontaislääketieteen saralla, ja puhuu sen puolesta. Osassa hänen artikkeleissaan on järkeä, mutta osa on aika kaukaa haettua. Varsinkin koska kaikista ei ole kunnollista tutkimustulosta saatu vaan osassa on tutkimus kesken. Ja koska luontaislääkkeistä on aika vähän kliinistä näyttöä niin kekenkään ei pitäisi niitä ryhtyä syömään muiden lääkkeiden kanssa, sillä mahdolliset haittavaikutukset yhessä tai erikseen eivät ole tiedossa. Ja esim hän väittää että diabeteksen voi ehkäistä syömällä ravintolisiä.. joopa joo... Diabetekseen sairastuminen on vähän muustakin kiinni kuin ravintolisistä. Ja ihmisen pitäisi saada tarvitsemansa vitamiinit, hivenaineet ym ruuan mukana eikä purkista, joten siinä hänen ajatusmaailma on mennyt vikaan ja pahemman kerran.

Ykköstyypin diabetes on autoimmuunisairaus, jonka puhkeamiseen ei voi vaikuttaa. Kakkostyypin puhkeamiseen kyllä voi vaikuttaa terveellisillä elämäntavoilla ja uskon, että niihin sisältyy myös se, että saa tarpeeksi kaikkia vitamiineja ja hivenaineita, että kroppa toimii hyvin! Ei vitamiinit ym. ravintolisät ole ristiriidassa lääketieteen kanssa ellei niitä aleta markkinoimaan lääkkeiden sijaan! Jos joku tutkimus on kesken, on siitä myös maininta ja silloin sen tulkinta jää lukijan vastuulle.

Tiedän, 1 tyypin diabetekseen on tällä hetkellä menossa tutkimus(mihin osallistun esikoisen kanssa), jossa tutkitaan sen syntyä ja mikä sen puhkaisee. Kakkostyypin diabetes on kuitenkin ns elintapasairaus ja sen puhkeamiseen vaikuttavista tekijöistä on tietoa. Ja vaikka söisi kaikki vitamiinit ym purkista se ei estä sairastumista sukurasitteen pohjalta. Kuten monissa muissakin sairauksissa terveelliset elintavat eivät ehkäise sairauden puhkeamista vaan ne voivat hidastaa sitä, varsinkaan jos taustalla on kova sukurasite. Ei tokikaan ja useampi lääkäri suosittelee ottaman purkista lisä vitamiineja jos on aiheellista, kuitenkin luontaislääkkeitä ei suositella sillä niiden ja muiden lääkkeiden yhteisvaikutuksia ei ole tarpeeksi tietoa. Samoin kuin raskaana oleville ei suositella luontaislääkkeitä, sillä ei ole varmaan tutkimustietoa siitä voiko jokin aine toisen aineen kanssa aiheuttaa jotain vakavaa sikiölle tai äidille. Ja noh jokainen syö omalla vastuulla ravintolisiä, mutta nekin ovat vähän ristiriitaisia turvallisuuden kannalta sillä koska ravintolisiä ei vahdita. Esim Ruotsissa on muutamia ihmisiä saanut maksvaurioita ravintolisistä, sillä niissä voi olla mitä vain ja niiden haittoja ja yhteisvaikutuksia toisten lääkkeiden ym kanssa ei tunneta.

Tuossa tri Tolosen raskaus ja ravintolisät artikkelissa hän suosittelee kalaöljy lisää raskaan oleville. Noh tässäkin hän unohtaa sen mitä haittavaikutuksia kalaöljyn nauttimisella voi raskausaikana olla ja puhuu vaan niistä hyödyistä. Kuten kaikissa muissakin hän mainitsee kyllä hyödyt, muttei sitä mitä ne voivat aiheuttaa tietyille riskiryhmille. Esimerkiksi tuo magnesium, sitä ei suositella potilaalle jos potilaalla on munuaisongelmia sillä varana on toksisuus, eikä henkilöille joilla on krooninen vti tai munuaiskiviä sillä kivien muodostuminen voi lisääntyä. Hyvä se on haittavaikutukset unohtaa kunhan takoo rahaa omalla nimellä kulkevilla luontaistuotteilla... Mutta jokainen uskokoon mihkä haluaa

Takaisin