Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pippuri jos sulla se SI-nivel temppuilee niin helpoin apu siihen on erillinen si-tukivyö, niitä saa fyssarilta ostettua tai lainattua. Ne hoidot ei välttämättä auta, sillä raskausaikana keho tuottaa relaksiinihormonia joka löysyttää nivelsiteitä ja osittain myös sidekudoksia. http://selkakanava.fi/si-nivelen-toimintahairio-voi-aiheuttaa-alaselkakipua tuossa tietoa asiasta

Raskaana kiropraktikko ei välttämättä suostu edes tapaamaan. Raskauteen ja raskudenaikaiseen liikuntaan perehtyneeltä fyssarilta voi saada kanssa hyviä neuvoja ja osaa varmasti neuvoa turvallisia liikkeitä jne.

Mää jäin esikoisesta saikulle noin 2kk ennen äippäloman alkua. Hyvin raskaana saa saikkua, sillä lääkärit ei uskalla riskeerata äidin tai lapsen vointia. Tokikin osa lääkäreistä uskoo esim liitoskipujen tai ennenaikaisten supistusten katoavan muutaman päivän levolla.

Mä pakersin vielä äitiyslomalla viimeisiä tenttejä. Toivoin vain kovasti ettei lapsi synny ennen kuin tentit on tehtyinä. :grin Olin kyllä loppuun asti erinomaisessa kunnossa ja sitä toivon kovasti nytkin. :)

Mä olin sairauslomalla 1 vko ennen äitiysloman alkua, tosin tein/siirsin töitä eteenpäin kotoa käsin koko viikon.. supisteli niin paljon, että piti yrittää levätä. Varsinaisella äitiyslomalla ehdin olla 2 vkoa ennen kun esikoinen syntyi rv37.

Heipsan! Muistanko väärin, vai oliko jollakulla muullakin ollut ns. liikkeellelähtövaikeutta? Mulla on nyt ehkä viikon verran ollut vaikea päästä liikkeelle ja nousta ylös, jos on pitempään esim. istunut samassa asennossa ja varsinkin, jos on yhtään pissahätä.

Jo lihaksia jännittäessä tuolilta nousemista varten tuntuu kuin virtsarakko (tms.) räjähtäis ja mahaan sattuu melkolailla. Maha myös menee jotenkin vähän kovaksi (tai sitten huomaamatta jännitän sen itse, kun tuntuu epämukavalta).

Sitten kun saan itteni kammettua ylös, ekat askeleet kestää jotenkin toipua siitä kivusta, ja vaapun kuin ankka. Yleensä tilanne helpottaa aika pian sen jälkeen, kun olen saanut köpöteltyä vessaan.

Muutenkin oon huomannut, että vessaan on mentävä heti, kun yhtään tuntuu hätä olevan (puolen tunnin tai max tunnin välein päivällä), tai maha tulee todella nopeesti todella kipeeksi.

Eli onko muilla vastaavaa? Ja kenelläkään käsitystä, mistä johtuu?

Nessu 15+1

Nessu, tuo kuulostaa harjoitussupistuksilta, etenkin tuo vatsan kovettuminen. Viime raskaudessa mä jouduin aina ylös noustuani seisomaan hetken paikoillaan ja odottamaan että supistus meni ohi ennen kuin pystyin kävelemään. Ja mulla ainakin supisteli herkemmin kun oli rakko täys. Pari kertaa oon tässä raskaudessa jo huomannut supprin ylös noustessa muttei pysäytä vielä.

Nessu mulla on tuota samaa pissahädästä aiheutuvaa mahakipua. Tuntuu että saan käydä melkein nyt useammin pissalla kuin alkuraskaudessa ihan vaan sen kivun takia.

Mulla on myös nyt alkanut noi häpyluun liitoskivut, tuntuu kuin olis pudonnut pyörän tangon päälle häpyluulle :S inhottava kipu..

Ainiin onko muilla tapahtunut mahan katoamista? Eilen oli vielä ihan hirveä palleromasu ja tänään aamulla kun herättiin niin mieskin kysyi että mihin maha on kadonnut :O ilmeisesti on ollut aika reippaasti turvotusta vielä, joka sitten nyt on poistunut vasta :D

SiniApila, en tiedä onko maha kadonnut mutta housut putoo päältä! Samoja housuja (äitiyshousut) käyttänyt nyt pari viikkoa ja eilen huomasin jo et alkaa roikkua takapuolesta ja reisistä ja saa koko ajan olla nostamassa tuota masupussia ylös.

Joutusin vaihtamaan hammastahnaa. Ollaan jo vuosia pesty samalla Colgaten hammastahnalla, mutta muutaman päivän ihmettelin kun koko suuta tuntui särkevän jotenkin oudosti. Oon nyt pessyt Sensodynen hammastahnalla kun sitä joku näytetuubi kaapista löytyi ja särky katosi. Toki toi vanha oli jotain valkaisevaa, jossa on kai jotain mikrorakeita seassa. Oli sitten kai liian ytyä näille raskauden herkistämille ikenille. Viime raskaudessa ei kyllä tällaista ongelmaa ollut, vaikka ikenet vuosikin herkästi. Mutta kaikkea se raskaus näemmä voi aiheuttaa. o_O

Nessu noi voi olla tosiaan harjoitussupistuksia, yleensä helpottaa kun on hetken heijannut itseään liikkeelle. Pissalla kannattaa mennä käymään silloin kun on hätä, vaikka 15 min välein, sillä kohtu painaa vielä rakkoa ja täysi rakko kohtua. Ja koska hormoonit vaikuttavat myös virtsarakon toimintaan, niin rakko ei jaksa/pysty pitämään normaalia määrää virtsaa sisällä jolloin se ns liika virtsa voi aiheuttaa rakon venymistä ja kipuilua.

Tulikin mieleen et pitäis taas muistaa treenata lantionpohjanlihaksia.

Te ootte kyllä korvaamaton apu ja tuki. Kiitos taas tuumailuista ja kommenteista! Tänään taas kerran pari näitä samoja tuntemuksia, että ylös nouseminen tekee pikkasen kipeetä ja rakko tuntuu posahtavan.

Onko ihan tyypillistä, jos näillä on jotain tekemistä harjoitussupistusten kanssa, että ne alkaa jo näin aikaisin? Mulla siis nyt 15+1.

Mahan katoamisesta kyseltiin, mulla mahan koko vaihtelee päivän mukaan. Aamulla usein melko kompakti ja siitä lähtee turpoamaan tms. päivän mittaan. Mutta ei se silti enää raskautta edeltävässä koossa ole missään vaiheessa päivää, mikä on kiva :) On ihanaa, että kumpu pikkuhiljaa kasvaa - vaikka sais mun puolesta kasvaa sukkelamminkin!

Kuinka kova kipu alavatsalla on vielä ookoo? Mulla on koko illan enemmän ja vähemmän sattunut sillai sykäyksittäin tonne alavatsalle. Välillä se menee kokonaan ohi, välillä lievittyy vain. En nyt vielä olis kovin huolissani siis, mutta mietin vain että mistä sen tietää kuinka kovat kivut on vielä ihan normaaleja.

Mullakin mahan koko vaihtelee tosi paljon, aamulla ei kovin paljoa erotu, mut näin illalla kyllä pömpöttää.

Christalli, noi kipuilut on aika yksilöllisiä. Varmaan on ihan harmitonta, mut jos on kovin vaikea olla, niin kannattaa ottaa yhteyttä esim. äippäpolille/päivystykseen. Ei se stressaaminenkaan tee pienelle hyvää.

Ootko koittanut mitään lämmintä vatsalle? Esim. lämpötyyny tai lämmin suihku vois auttaa.

Kiitos Tema! Nyt kyllä helpotti jo vähän kun makoilin sohvalla rauhassa peiton alla. Jännä vaan ku välillä melkein oikeen repivää se kipu. Kai tää on vielä ihan normaalia silti.

Jos huolettaa, niin soittaisin kyllä äippäpolille ja kysyisin! Itselläni kivut on olleet lähinnä lievää kuukautiskipua tai sitten niitä repäisykipuja. Repäisykivut on kyllä välillä todella koviakin, mutta tuntuvat vain kylkeä kääntäessä, noustessa nopeasti ylös, aivastaessa tms. eli jossain liikkeessä, ei ikinä ihan vaan paikallaan ollessa. Ja tuntuu aina jommalla kummalla puolella alamahaa ns. viistosti. Ne tosiaan saavat välillä lähes parkaisemaan kivusta, mutta ne kyllä yhdistän kohdun kannattimiin ja niiden venymiseen ja paukkumiseen. Mutta jos tosiaan huolettaa, niin itse soittaisin ja kysyisin. Saa ainakin mielenrauhan! Ja vaikka muilla ei samanlaista kipua olisikaan ollut, niin se ei silti tarkoita etteikö voisi kuulua asiaan! :)

Kävin aamulla lenkillä pitkästä aikaa.
Tuli vähän hölkättyä mut se loppu lyhyeen.
Alko sattuu mahaan ja piti pysähtyä et kipu menee ohi. Kipu lievitty aika äkkiä mut nyt ku kävin kuopuksen nukuttamassa pihalla ni alko taas särkee.
Kävely tekee nyt tosi pahaa ja tuntuu ettei tää kipu juuri hellitä.
Yritän nyt levätä ja täytyy soitella sit johonkin jos ei mee ohi.

Mun ystävä aikoinaan sanoi, että jos kivut saa menemään ohi lepäämällä jalat ylhäällä, niin hän ajattelee silloin, että on tullut vaan itse hilluttua liikaa ja kroppa muistuttaa/antaa palautetta. Samalla ohjenuoralla menin esikoisen kanssa, eli jos sain olon levolla ja sillä jonkun mainitsemalla kuumalla suihkulla ohi, niin maltoin olla soittamatta. Toki jos kivut jatkuu/toistuu levosta ja esim. särkylääkkeestä huolimatta, niin ei mun luonteella kauaa katsella ;)

Täällä ei nukuttu viimeyönä ku oli niin kauheet menkkamaiset kivut alavatsassa. Ja jatkuneet koko pvn. Koitan levätä ja olla rehkimättä! Ekan kaa ei tällästä kyllä ollut... :(

Christalli jos kipu ei mene särkylääkkeellä ohi niin on ns kova kipu, ja silloin voi olla hyvä soitella esim neuvolaan tai päivystykseen. Ja jos nyt alkaa tulemaan jonkinlaista vuotoa(verta, pahanhajuista tai kökkeröistä valkovuotoa) niin kannattaa ottaa yhteyttä lääkäriin heti tai maanantai aamuna (riippuu vuodosta). Toki jos itseä huolettaa niin kannattaa soitella aiemmin. Kannattaa kokeilla levätä mahdollisimman paljon ja liikkua rauhallisesti.

Takaisin