Jos ajatellaan, että Toloseen ei voi luottaa, koska se "tekee bisnestä" ravintolisillä, niin voisiko samalla periaatteella olla luottamusta vaikka omaa vastaanottoa pitävään yksityislääkäriin, koska hän tekee myös bisnestä sillä omalla toiminnallaan? Entäpä jos lääkäri omistaa kokonaisen lääkärikeskuksen ja tekee isoa bisnestä, uskaltaisitko mennä hänen vastaanotolleen? Voiko keneenkään "bisnestä tekevään" luottaa, vaikka hän olisi koulutettu ja asiantuntija?
Mä oon jo pitkään miettinyt noita kytkyjä, voiko lääketehtaiden suosituksiin ja tutkimustuloksiin luottaa, sillä lääketehdas tekee bisnestä. -?
Tutkimukset pitäisi tuottaa puolueettomalta taholta.
Valitettavasti näin ei ole.
En mä pidä siis Tolosta sen epäluotettavampana lähteenä, kuin lääketehtaiden ohjeistamia lääkäreitä.
En myöskään luota siihen että viranomaiset "tietää".
Muutama vuosi sitten käytiin Ruotsissa suuri oikeudenkäynti lääkäriä vastaan, joka paransi 2.tyypin diabetesta vähähiilihydraattisella ja runsasrasvaisella ruokavaliolla.
Oikeus etsi ja etsi, mutta lopulta totesi ettei vastapuolella ollut näyttää yhtäkään luotettavaa todistetta tai tutkimustulosta mikä todistaisi että vähähiilihydraattinen ja runsasrasvainen ruokavalio olisi vaarallista. Sen sijaan kaikki oikeuden löytämät tutkimustulokset puhuivat tämän lääkärin määräämän ruokavalion puolesta.
Lääkäri sai toimilupansa takaisin ja Ruotsin Diabetesliitto nykyisin suosittelee vähähiilihydraattista ruokavaliota yhtenä hoitomuotona.
Suomessa ei kai vieläkään yleisesti hoideta tuolla väjähiilihydraattisella?
En tiedä.
Mutta tapaus oli hyvä esimerkki siitä mitkä on lääketehtaiden intressit.
-Myydä enemmän insuliinia. Vaikka ongelma olisi hoidettavissa lääkkeittä.