Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä kärsitään myös hirmuisesta sushihimosta! Olen jo esittänyt toiveen miehelleni, että hakee minulle sitten heti synnärille sushia ja salmiakkipääkalloja kunhan rumbasta on toivuttu :D

Paljon yhteistä meikäläisten oireissa. Toisilla jotkut voimakkaampina, valitettavasti...

En oo tässäkään raskaudessa oksentanut. Etomista aiheuttaa lähinnä kahvi. Mielitekoja onkin sitten sen edestä, hyvä on ruokahalu eikä verensokerin laskua siedä yhtään. Mahalla tuskin koko ajan on nälkä. Tissit on arat, pissattaa, turvottaa, janottaa.

Ja väsyttää! Edelleenkin oon pääsääntöisesti ihan puhki. Päikkäreitä ei tarvi joka päivä ottaa, ja hetkittäin on jopa ihan tomera olo, mut voimattomuus ja uupumus on läsnä lähes koko ajan. Oikein ootan hetkeä, jolloin taas innostun jostain hommasta ja touhuan tuttuun tapaani. Ehkä sit kun vihdoin pääsee pihahommiin. Kyl toi koiralenkki taas vähän piristi. Nyt 9+2

SiniApila, ei oo todellista! Sullakin pahoinvointi tehnyt paluun. Mulla viime viikko oli kans jotenkin iisimpi, mutta nyt etominen on taas palannut ja on jatkuvaa. Uutta on se, ettei tosiaan ruokakaan vie oloja kokonaan, ei välttämättä edes joka syömisellä helpota. Mutta auta armias, jos silti syömävälit venyy paria tuntia pidemmäks, silloin ei hyvä heilu!

Toi jano on jännä homma. Siis just semmonen, että suu kuivuu koko ajan ikeniä myöten. Ja vessahätähän siitä lipittämisestä tulee...

Viikinki, ooh! Hyvät käskyt oot antanu sun miehelle! Mäkin hekumoin jo sillä, miten synnytysoperaation jälkeen dippailen makeja ja nigirejä soijaan ja syön itteni ähkyyn. Ja kenties yks oikein hyvä raikas olut kylkeen. Omnomnom.

Voi elämä, päivällä ajattelin, et nyt taitaa etova olo helpottamaan, mut p...at. Iltapäivällä ja illalla alkaa tuleen paha olo, niin et pitää käydä vessassa kakomassa, mut mitään ei tule ulos asti. Jotain pitäs syödä mut kaapeissa ei ole mitään mitä tekis mieli..

Ja sit mä oon ollu niin kärttynen tänään et voi tyttö-parkaa. Esikoinen on melko eläväinen ja äiti kun ei oikein jaksais touhuta mitään niin raskauden kuin flunssan takia ja toisella on vähän liikaa energiaa. Oon huutanut tytölle ja itkenyt perään, kun omasta käytöksestä tulee paha mieli.. Toivottavasti huomisen ultran jälkeen jaksaisin vähän keskittyä hetkessä elämiseen, kun ja jos näkisi et masussa kaikki niin kuin pitääkin.

Voimia teille pahoinvoinnista kärsiville.

Regan, mullakaan ei ole ollut pahoinvointia. Muutamana päivänä on ollut hieman etova olo, mutta ei lähelläkään että olisin oksentanut. Mikään tietty ruoka ei myöskään ällötä. Viime viikon ar-ultrassa kätilö sanoi, että jos tähän mennessä ei pahoinvointi ole alkanut, todennäköisesti sitä ei tulekaan.

Sushihmosta: minäkin pidän paljon sushista. Noriahan tosiaan käsketään vältellä koska sen jodipitoisuus ei ole tiedossa, mikä on toisaalta mielestäni ristiriitaista kun raskaana olevia neuvotaan käyttämään nimenomaan jodioitua suolaa. Itse kyllä ajattelen että jos nyt vain kerran kahdessa kuukaudessa normaalistikin sushia syön, niin voin kyllä syödä muutaman makinkin odotusaikana. Kasvissushi on mielestäni yhtä herkullista kuin kalaversioitkin, yksi mun kaikkien aikojen lemppareista on avokadonigiri. Kasvisnigireitä nyt ainakin voi syödä hyvällä omallatunnolla. En tosiaan tiedä miten Japanissa on; jotenkin kuvittelisin että kaikki eivät välttele sushia siellä. Suurin listeriariskihän on vakuumipakatuissa kaloissa. Tiedän kyllä joitakin jotka ovat syöneet joskus myös kalasushia odotusaikana, mutta itse en taida uskaltaa.

Oireista suurin on tällä hetkellä väsymys! Tänäänkin, hyvin nukutun yön jälkeen, oli normaali työpäivä jonka jälkeen neuvola. Kotiin päästyäni, kun olin saanut ahdettua itseeni vähän ruokaa, kaaduin sohvalle yli tunniksi. Normaalisti otan päikkärit ehkä kerran kuussa, nyt tarvitsen useammat viikossa. Palelu vaivaa myös edelleen. Mietin tässä että jos iskisi lievä flunssa, en varmaan edes huomaisi kun muutenkin paleltaa ja väsyttää. :grin
Viikkoja nyt 8+3.

Muokattu viimeksi:
Mulla on kans jatkuvasti jano! Töissä vesipullo pöydällä vieressä. Ja palelen minäkin! Mutta ihme kyllä ei yöllä tarvii juosta pissalla, paitsi jos kuopus herättää yöllä voin samalla reissulla käydä vessassakin.
Eikä ole pahemmin pahoinvointiakaan. Kertaakaan en ole oksentanut. Mutta parina aamuna kun on vatsa ollut oikeen kunnolla sekaisin (suolistosairauden takia) ja vatsaa vääntää aivan mielettömästi alkaa kuolaa erittyä aivan tolkuttomasti! Ja jos sen nielen tulee huono olo. Eli olen ottanut tukun vessapaperia käteen ja syljen kuolan siihen, sit alkaa heti helpottaa. Tällaista ei ole ennen ollut vaikka noita vatsan väänteitä kyllä on aina silloin tällöin.
Rv 10+2

Mulla ollut etova olo koko raskauden ajan, oksentanut en vielä ole... Edellisessä raskaudessa tällaista huonoa oloa ei ollut ollenkaan... Muistelen viime raskaudesta, että rauta imeytyy paremmin, jos käyttää myös C-vitamiinivalmistetta. Mulla oli vielä hb neuvolatädin mielestä sen verran hyvä, ettei tarvi ottaa lisärautaa, mutta parin kuukauden päästä jo varmaan tarvii, jos vanhat merkit pitävät paikkansa. Viimeksi synnytyksessä menetin sen verran paljon verta, et hb laski lähelle 60 ja verenpaineet tippu 50/80, hyvä että tajuissani pysyin...
Nyt 9+6 :)

Mulla on ihan selkeitä harjoitussuppareita. Toivottavasti ei oo merkki mistään pahasta... Eihän niitä näin aikaisin pitäis olla. Esikoisesta ei mielestäni ollut ollenkaan. Kellään tietoa?

Tänään aamulla junassa tajusin yhden "oireen": Vuoden-pari mulla on ollut selittämätöntä hengenahdistusta, kun hengitän sisään tuntuu kuin vain puolet keuhkoista täyttyisivät ja hapensaanti jää vajaaksi. Kävin lääkärissä jossa testasivat mm.astman mahdollisuutta mutta eivät löytäneet mitään. Mukana myös nukkumaan mennessä sydämen epätahtisuutta joten ehkä stressireaktioita molemmat. Mutta siis nyt aamulla tajusin että tätä hapenpuutetta ei enää tunnu! Varmaankin olen töistä stressannut ja nyt äikkäriä odotellessa kaikki työhuolet kaikonneet :grin
Rytmihäiriöitä tosin tuntuu yhä välillä iltaisin, muttei yhtään niin usein kuin ennen

Pikkuinen, sulla kun on edellisessä raskaudessa ollut hemoglobiiniongelmaa. Mulla todettiin kans neuvolassa alhainen hemoglobiini, jäi alle suositusarvojen. Sain kiellon olla nauttimatta rautapitoisten ruokien kanssa mitään maitotuotteita, koska ne kuulemma estää raudan imeytymisen. Lisäks pitäs c-vitamiinin saamista kasviksista ym. tsempata.

Eikö ne rautalisät oo vähän ongelmallisia? Oon kuullu, että aiheuttavat vatsaongelmia monille.

Monille voi tosiaan aiheuttaa vatsavaivoja, mutta mulle ei ole koskaan käynyt niin. Mulle neuvolantäti mittasi hemoglobiinin vain 117, mutta sanoin että työterveydessä oli juuri mitattu tarkemmalla testillä 122. Ei sekään hurjan korkea ole, mutta yllättäen hoitaja neuvoikin että raskaudessa hemoglobiinin kuuluukin hieman laskea ja sanoi, ettei minun ainakaan päivittäin pitäisi syödä rautalisää. Silloin tällöin voi kyllä ottaa. Tämä oli mulle ihan uutta tietoa; olin varma että saan käskyn syödä rautalisää kun mulla on yleensä aika matala hemoglobiini.

Hauskaa Nessu että mennään ihan samoissa!
Regan mulle neuvolan täti sanoi itseasiassa että sydämen muljahteluja ja rytmihäiriöitä saattaa tulla yhtenä raskausoireena, mutta eivät kuulemma ole vaarallisia vaikka inhottavilta tuntuvatkin. :)

Mulla alkoi eilen uutena oireena että happamat ruuat tulee ylös. Ruisleipä ja happamat jogurtit ihan nou nou tällä hetkellä, alkaa ihan järkyttävä närästys jos erehdyn syömään.. meni kauppalista aika pitkälti uusiksi.. rv10+0

SiniApila, o-ou. Närästys on pirullista. Mulla on pahimmillaan illalla ja yöllä, jolloin polttelee ja kuplii. Onneks vähän helpottaa, että mulla on sängyssä ns. refluksityyny eli kiilatyyny. Ei nouse niin pahasti kaikki hapot ylös, vaikka makuuttelee.

Neuvolan hoituri kyllä sanoi, että rennietä ja monia muitakin närästyslääkkeitä voi huoleti vedellä paksunakin.

Mulla ei närästys oo vielä ainakaan alkanut Nessu ja SiniApila ja samoissa mennään, 10+0 tänään. Mutta parina päivänä on ollut outoja etäisiä menkkatuntemuksia vatsassa. Mietin että johtuu varmaan siitä että paikat alkaa venyä ja tehdä tilaa? Muuten kyllä alkaa olla oireet aika minimissä. Etomaan alkaa jos ei syö usein. :)

Suonenveto. Ei vielä sillee tosi kovasti, mut pieniä alkuja. Ekan kerran huomasin tän oireen ihan alkuviikoilla pilateksessa, ja nyt myöhemminkin jonkun staattisemman lihasjännityksen yhteydessä. Yleensä ei vedä suonta.

Toinen on pakaralihasten "vetäminen" kävellessä. Muistan, että kuopusta odottaessa viimeiset viikot oli hankalia, mutta että nyt jo alkaa. Magnesiumia oon ottanut niinä iltoina kun päivällä on tuntunut. Nyt 9+4

Pakaralihaksen vetäminen mulla myös oli heti alussa vasemmalla puolella, ehkä viikoilla 5-7 ja nyt pari päivää oli oikealla puolella, tänään taas ei tunnu, nyt 10+2.

Täällä myös lähinnä iltapahoinvointia tai huono olo on koko ajan, mutta pahin illalla ja oksennukset ovat tulleet vain iltaisin.

Mulla myös iltapahoinvointia! Oli myös esikoisesta ennemminkin huono olo iltaisin kuin aamuisin ja ihan oikeassa päivärytmissä oli heti syntymästä alkaen ja nukkui jo parikuisesta täysiä öitä, että ainakaan meillä ei onneksi ollut päinvastainen rytmi! :grin

Ai niin, veden juonti. Jano on, ja juon muutenkin aika paljon vettä. Nyt kun juo varsinkin reilummin kerralla tai tyhjään mahaan, tuntuu että vedet tulisi ylös saman tien. Siinä menee sitten muutama minuutti ennen kuin olo tasaantuu.

Takaisin