Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voihan maha. Mulla pullahti oikein kunnolla esiin tämä pötsi. Turvottaa niin, että on vaikea olla mitenkään päin. Varsinkin kun on tänään tullut syötyä vähän epäterveellisesti. Mutta tämä turvotus ei laske enää aamuisinkaan kovin alas. Ei enää puhettakaan, että pysyisi salassa. Viimeksi mulla tuli näkyvä maha jo viikolla 11 ja nyt näköjään jo aikaisemmin 10. viikolla. Jouduin hakemaan kirppikseltä mammahousuja, kun omat pöksyt ei painaa niin paljon mahasta, että ahdistaa ja sattuu. Mulla on ilmeisesti sen mallinen kroppa, että maha pullahtaa heti. Lopussa olinkin viimeksi kerrostalon kokoinen. Mannerheimintien ylittämiseen meni kolmet valot, kun olin niin iso, että liikkuminen meni vaikeaksi ja supisteli aina liikkuessa. Nyt odotan kauhulla, kuinka suureksi kasvan.

Mulla on samoin tuo hengästyminen tullut nyt tällä viikolla. Huomaan, että hengittäminen on raskaampaa ja liikkuessa hengästyy tosi helposti. Ja hyvin kuvaavasti sanottu tuo, että joku istuu keuhkojen päällä. Juuri semmoinen tunne. Viime raskaudessa ekalla kolmanneksella ja tokalla kolmanneksella huomasin, että rasituksen yhteydessä sydämen jyske kuului korvissa ihan tosi voimakkaana. Tuntui semmoinen humina ja paine päässä. Nyt sellaista tunnetta ei vielä ole tullut. Toisaalta, olen nyt paremmassa fyysisessä kunnossa kuin silloin. Nyt en kerinnyt endometrioosin takia mennä niin huonoon kuntoon, kuin edellisellä kerralla. Silloin mulla jäi kaikki liikunta vuosi ennen raskautta voimakkaiden kipujen vuoksi. Kaikki liikunta käynnisti tosi kovat kivut. Nyt tilanne ei ehtinyt pahaksi ennen raskauden alkamista ja liikuin paljon jo ennen raskautta. Viimeksi olin myös viikolta seitsemän vuodelevossa, joten se vaikutti kunnon alenemiseen.

Huh, raskaalta kuulostaa Talitintti. Toivottavasti tämä raskaus sujuisi kevyemmin... Mulla maha pullottaa niin paljon, että yhdetkään housut verkkareita lukuunottamatta ei mene kiinni. Ja vasta rv11! Aamulla on vähän helpompaa, mutta vain vähän. Makeaa on tullut vedettyä kyllä ihan liikaa :( No, ekat mammahousut on nyt ostettu, nyt ei tarvitse housuitta kulkea ;)

Te, joilla on aiemmassa raskaudessa ollut radi, mulla on yks kysymys. Mulla oli viime raskaudessa toooodella lievä radi enkä ite huomannut mitään eroa normitilanteeseen. Nyt mulla on siis sokerirasitus edessä viikolla 14 muistaakseni. Mutta nyt olen muutaman kerran huomannut että etenkin syötyäni suklaata tuntuu kuin olis jotenkin ahdistava, painostava olo. Tuntuu kuin syke nousis. En tiedä kuvittelenko vaan vai voiko radi tehdä tuollaista? Helkutti jos nyt tulee radi pahempana kuin viimeks ja etenkin jos joutuu piikittelemään... :(

Täällä myös haistetaan ihan kaikki! Niin hyvässä kuin pahassa :D mutta ei ole ruokahalua vienyt, vaan syön kuin hevonen.
Hengästymistä mulla oli ihan alusta asti, nyt tuntuu hieman helpottaneen :)
11+5

Nytkö tää vessassa ravaaminen öisin alkaa? Vasta 9. viikko menossa ja viime yönä piti käydä vessassa ja aamulla tuntui et räjähdän. Kiva kun makkari yläkerrassa ja vessa alhaalla...

Mua ei hengästytä, mutta turvotusta on, ja ehkä joku kilokin lisää, kun minunkin pakko syödä, ettei tulisi huono olo.
housut puristaa, mieluiten pidän nappia auki.
Olen normaalisti aika hoikka ja pidän tiukkoja/tyköistuvia vaatteita, niin hiukan alkaa olla ahdasta. Mun on pakko vaihtaa pukeutumistyyliä, jos en halua kaikkien arvaavan raskautta. Ulkohousutkin puristaa, mulla ei ole mitään sopivia vaatteita, kun tosiaan olen tykännyt napakoista vaatteista.

Yritän tänään soittaa ja saada ajan gynelle tälle viikolle. Edelleen vaan tiputtelee ja vuotaa välillä. Olisi mukava käydä katsomassa, mitä mahassa oikein tapahtuu.

Täällä kans hengästyttää ja ihan pienetki kävely matkat tuntuu vievän voimat. Mulla on turvotus alkanu laskemaan ja siirtyny alamahalle. Se niistä viimeisistä housuista mitkä menee jalkaan

Mulla tää pahoinvointi helpottanu ehkä vähän päivisin mut sit taas aamusin ennen syömistä meinaa heti oksu tulla. Illalla myös aika huono olo nyt ollu. Sit mitä oon huomannu niin mulla kukkii naama aika paljon kun normaalisti on parempi iho. Jännä ku mulla nää oireet niin erilaiset/vahvemmat ku kahessa edellisessa raskaudessa.

Onko jollain kokemusta rautalisistä? Mitä rautalisää suosittelisitte? Tänään alkanut huippaamaan ja työkaverit ihmetteli kun oon niin kalpea.

Janna75 suklaa sisältää pieniä määriä mm kofeiinia ja voi siksi nostattaa sykettä. Tosin suklaa myös nostattaa aika nopeasti vs:n korkealle, joten se voi olla merkki kohonneesta vs:sta. Jos joka kerta suklaan jälkeen tulee tollasia tuntemuksia niin kannattavinta olisi välttää sitä. Tuleeks sulle muista sokeripitoisista herkuista ym samanlaisia tuntemuksia?

Annin_eka mää söin viime raskaudessa Retafer 100g ja ne nostatti hetkellisesti sen hb:n. Mulla meni lopulta maha niistä sekasin ja apteekista suositeltiin tilalle niitä O:lla alkavia. Noh en niitä halunnut ja päätin syödä kaikkea mikä sisältäisi mahdollisimman paljon rautaa, ja niillä ruuilla mun hb nousi paremmin kuin pillerillä. Noissa pillereissä oleva rauta imeytyy heikommin kuin luontaisessa muodossa oleva. Ja maitotuotteet heikentävät sen raudan imeytymistä, eli pitäis ottaa hyvissä ajoin ennen syömistä tai nukkumaan menessä. Ite aattelin tässä raskaudessa mennä taas tolla ruokavaliolla. Etenkin pinaatti ja parsakaali sisältää paljon rautaa.

Yllätys, tarkoitatko Obsidania? Sitten on olemassa sellainen nestemäinen valmiste kuin Floradix, joka on ehkä hivenen miedompi kuin rautatabletit, mutta pitäisi olla hellävaraisempi vatsalle. Maku on ihan ok, sellainen vähän marjaisa/yrttinen. Rautatabletit aiheuttavat herkästi ummetusta. Mulle on suositeltu obsidania sen takia, että ne olisi niistä vähiten ummetusta aihetuttavia.

Obsidania mulle ainakin suositeltiin viimeeksi loppuraskaudessa kun hemoglobiini alkoi olla alhainen, mutta itselleni tuli siitä todella huono olo, istuin vain naama valkoisena päivät pitkät kun oli niin heikko olo. :wtf: Sen jälkeen vaihdoin johonkin nestemäiseen rautavalmisteeseen (saattoi olla juurikin tuo Floradix) ja olo koheni heti! Mutta kokeilemalla toki selviää, mikä itselle parhaiten sopii! :)

Onko jollain kokemusta rautalisistä? Mitä rautalisää suosittelisitte? Tänään alkanut huippaamaan ja työkaverit ihmetteli kun oon niin kalpea.

SALUS FLORADIX KRÄUTERBLUT-SAFT rautavalmiste. Itselläni käytössä, eikä aiheuta vatsaoireita. Mielestäni maku on paha, mutta tehoaa hyvin. Suosittelen.

Juu just toi obsidan. Mulle ei noi rautalilisät oo sopinut ainakaan tabletteina ja liuosta en varmaan sais menemään alas, joten oon päätynyt tohon runsaasti rautaa sisältävään ruokavalioon.

Kiitos vastauksista :) taidan kokeilla noita nestemäisiä ekana. Aikaisemmin Retaferistä mennyt maha ihan sekaisin..

Olenko ainut joka on (lähes kokonaan) säästynyt oksenteluvaiheelta?

Raskauden alussa lomailin pari viikkoa aasiassa (tikutin päivää ennen lähtöä), silloin oli koko reissun ajan jatkuva etova olo juuri paikallista ruokaa kohtaan. Kuitenkin mäkkiruoka, hedelmät ja herkut kyllä meni :grin En kuitenkaan kertaakaan oksentanut, ja kotiin tullessa huono olo loppui kuin seinään. Matkalta tuotuja pähkinöitä en pysty vieläkään syömään, muistuttavat kai siitä olosta..?

Kerran töissä silmien näkökenttään alkoi ilmestyä täpliä niin etten nähnyt tietokoneen ruutua ja näytin niin huonovointiselta että esimies passitti kotiin. Junamatkan aikana jouduin käymään oksentamassa junan vessassa ja kotona vielä uudestaan. Tätä poikkeusta lukuunottamatta en ole oksentanut, nyt 12+2. Mikään ei edes ällötä tai haise, paitsi ne pähkinät.

Mulla nyt pari viikkoa ollut selkeänä oireena jokaöiset vessakäynnit, mitä en yleensä ikinä harrasta.
Turvotus on viime viikosta lähtien alkanut näkyä jo heti aamusta, illalla jo ihan kunnon pömppä.:rolleyes: Yritän piilotella töissä vielä viikon tai pari löysillä paidoilla ennen esimiehelle kertomista.
Niin ja tv:tä katsoessa on jatkuvasti pala kurkussa ja tippa linssissä, vaikka yleensä en ole yhtään itkeväistä tyyppiä

Ai niin, ja yksi ihan outo oire vielä: Mulla kramppaa vatsalihakset aina tasan kerran nukkumaan mennessä O_o
Onko kellään muulla ollu vatsalihaskramppeja?

Regan, tuo pähkinähomma kuulostaa tutulta! Mä en oo pystynyt syömään lohta tai mitään kalaa pariin viikkoon. En sen jälkeen, kun mies oli tehnyt kalakeittoa, joka oli mielestäni oksettavan hajuista ja makuista, ja jota yökin monta päivää. Hyi hitto, ajatuskin siitä keitosta saa sappinesteet kurkkuun.

Sushia sen sijaan tekee mieli aivan törkeesti joka päivä, mut pitää sitä nautintoa odotella vielä loppuvuoteen, kun nori ja raa'at kalat on kiellettyjä. Höh. Mitenköhän ne Japanissa pärjää, vai onkohan siellä sushi ihan ok raskaana oleville?

Yöpissailu on tuttua hommaa täälläkin raskauden myötä. Joka yö pakko käydä vähintään kerran - ja samalla on pakko mennä kulauttamaan iso lasi vettä, kun suu on ihan rutikuiva. Eipä tällaistakaan ollut ennen raskautta.

Onko muilla öisin ja päivisin koko ajan jano??

Nessu 9+4

Ps. Olis huippua, jos jaksatte välillä laittaa teidän raskausviikot postausten perään. On mielenkiintoista nähdä, miten samassa rytmissä mennään oireiden yms. kanssa. :)

Mäki himoitsen sushia!!! Tästä tulee vielä piiiitkä odotus, että pääsee seuraavan kerran nautiskelemaan niistä :wink

Täällä oli viime viikolla muutama helpompi päivä pahoinvoinnin suhteen mutta nyt parina päivänä tuntunut olevan pahempana kuin aiemmin, edes syöminen ei enää auta oloon.. autolla ajaminen aiheuttaa matkapahoinvointia.. Päänsärky on myös löytänyt tiensä tänne sekä lantion nivelet tuntuu jotenkin löystyneen.. mulla on ollut aiemminkin ongelmaa si-nivelen kanssa mutta nyt se on kyllä ihan uusilla leveleillä.

Rinnat tai oikeastaan nännit on ihan järkyttävän kipeät. Suihkun jälkeen jos pyyhe osuu niin sattuu :D

Pissalla ravaaminen ja piereskely jatkuu samaan tahtiin kuin aiemminkin.. Oon aiemmin piereskellyt miehen kuullen hyvin vähän mutta ei kyllä enää pahemmin kiinnosta ilmoja pidätellä :'D

Nessu! Mä oon kärsinyt tosta jatkuvasta janosta melkein plussaamisesta saakka ja saatan siis yölläkin herätä siihen että suu on niin kuiva että haittaa hapensaantia, pakko juoda paljon :)

Hups! Tulipas pitkä lista. Tänään rv9+6 ♥

Takaisin