Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja isla80
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon oikein kyttäämällä kytänny tätä limatulppaa mut ei, tuntuu et paperi on "puhtaampi" kun koskaan kun käy pisulla :DD Eipä kyllä muitakaan "synnytys"'oireita tääläpäin.. No vielä ens viikko aikaa tulla itekseen (ja toivottavasti tulee). En haluais mielelläni siihen käynnistykseen kun oon kuullut enemmän ja vähemmän huonoo siitä ja jännittää muutenkin kun oon ensisynnyttäjä... luulen että ens viikon puolen välin jälkeen ei tartte enää nukkua kun jännittää ja stressaa niin paljon. (Käynnistys 10.10) rv 38+4

Jos limatulppa irtoaa, niin voiko siitä päätellä että synnytys on lähellä? Oon kuullut että toisilla se irtoaa vasta synnytyksessä?

Ei sitä käynnistystä kannata pelätä. Toisilla se tahtoo kestää vaan ennenkuin mitään alkaa tapahtua, mutta voihan se luonnollisestikin käynnistynyt venyä. Jokaisella on myös käynnistyksestä se oma henkilökohtainen kokemus, eikä niitä kannata verrata keskenään.

Tsempit kaikille ja voimia jännitykseen!

Mun käsityksen ja kokemuksenkin mukaan se limatulpan irtoaminen ei kerro mitään... Joskus se tosiaan irtoaa h-hetkellä vasta ja joskus monta viikkoakin aiemmin. Esikoinen taisi mulla syntyä pari päivää sen jälkeen, mutta viimeks irtosi jo hyvissä ajoin ennen la -varmaan joskus 38+ ja vauva syntyi 40+5.

Juu, tiedossa on, ettei tuo irtoaminen yksistään mitään välttämättä kerro. Mutta mä väittäisin, että täällä valmistaudutaan itse tapahtumaan. Alaselän aaltoilevat kivut (välillä jo aika kivuliaat) sekä paineen tunne alapäässä ja peräsuolessa varmasti kielivät siitä, että ainakin jotain tapahtuu.

Se limatulppa myös uusiutuu, joten ei ole mikään varma synnytyksen merkki. Ja sen lähtöä ei välttämättä itse edes huomaa.

Kyfi ei kannata lukea käynnistyksestä kauhu kertomuksia, sillä osalla siinä voi kestää ja se voi epäonnistua. Mutta sitten osalla se tehoaa hyvin ja nopeasti. Siihen miten se lähtee enetenemään vaikuttaa tilanne alakerrassa, jos tilanne on hyvin epäkypsä niin voi olla että käynnistyksessä menee useampi päivä tai sitten ei. Mutta myös se luonnollisesti käynnistyvä synnytys voi venyä, nimimerkillä esikoisen synnytys käynnistyi vesien menolla ja vauva syntyi 43h myöhemmin...

Mä olin tuosta käynnistyksestä hieman järkyttynyt, kun luin kaikkia kokemuksia. Mutta neuvolassa sitten kun juteltiin th:n kanssa, niin homma tuntui ihan ok jutulta. Ei kauheasti kannata lukea muiden kokemuksia, kai se on vaan niin yksilöllistä.. Ehkä on muutenkin parempi ettei luo mielikuvia, vaan menee tilanteen mukaan. Limatulppaa ei ole täällä ainakaan näkynyt, tulee tai ei. Mä olen jo henkisesti valmistautunut siihen että ma aamulla käynnistetään, eikä vauvalla ole aikomustakaan tulla viikonloppuna vaikka kuinka polttelee.. :)

Lienee syytä täsmentää omaakin käynnistys-kokemusta. Pahin juttu siinä oli cytotecin aiheuttamat supistukset ja valitettavasti mun kokemuksen perusteella myös terveydenhuollon henkilökunnalla on hyvin tiedossa, että ne on kivuliaampia. Mun kokemuksen mukaan ei ole tuulesta temmattu juttu. Yhen kokemuksen olen ite lukenut, että ei ole tyyliin tuntunu missään. Mutta varmasti yhtä monta kokemusta kuin käynnistystä.
Toinen inha juttu oli kun hoitaja kiskaisi ballongin ulos. Mut se oli vaan kertarykäsy.
Ei semmoista kannata pelätä mistä ei tiedä, mutta valmistautua kannattaa ainakin henkisesti :)

mullakin käynnistys mahdollisesti 5.10 rv 37+6 kun vauva oli kasvanut niin vähän viimeisen kahden viikon aikana ni ny sit parin päivän välein käyrille ja tsekkaamaan virtaukset ja keskiviikkona sit alkaa tapahtuu toivonmukaa :) jännittävää kun on ensimmäinen lapsi kyseessä.

Täällä alkoi päivä huolestuneena... Neuvolalääkärissä verenpaineet koholla (148/106), vähän proteiinia pissassa ja lisäksi sf mitta ei ole kuulemma kasvanut moneen viikkoon... Lääkäri huolestui ja kaivoi vanhat ultralaitteet esille ja lääkärin mukaan vauva todella pieni viikkoihin nähden (arvioi 2500 g) Lääkärin ultralaitteet kuulemma sem verran huonot että antoi minulle huomis aamuksi ajan ultraan, nyt tuntuu todella pitkältä odottaa huomiseen että selviää onko vauvalla kaikki kunnossa ja mitä sitte jos näin ei ole... :( lisäksi kävin verikokeessa niin tarkistetaan tuo raskausmyrkytys

Tänään siis 36+0

Lisäksi onhan minulle ollut jo useamman viikon välillä päänsärkyä ja näköoireita ja huonovointisuutta mutta neuvolan terveydenhoitajan mielestä ollut migreeniin liittyvää koska aikaisemmin ei siis ole ollut verenpaineet koholla eikä proteiinia pissassa ja olen kuotenkin nyt jo useamman viikon ajan käynyt neuvolassa tarkastuksessa kerran viikossa

mullakin käynnistys mahdollisesti 5.10 rv 37+6 kun vauva oli kasvanut niin vähän viimeisen kahden viikon aikana ni ny sit parin päivän välein käyrille ja tsekkaamaan virtaukset ja keskiviikkona sit alkaa tapahtuu toivonmukaa :) jännittävää kun on ensimmäinen lapsi kyseessä.

Minkä verran vauva sittten on kasvanut eli mikä luokitellaan vähäiseksi kasvuksi?

Täällä alkoi päivä huolestuneena... Neuvolalääkärissä verenpaineet koholla (148/106), vähän proteiinia pissassa ja lisäksi sf mitta ei ole kuulemma kasvanut moneen viikkoon... Lääkäri huolestui ja kaivoi vanhat ultralaitteet esille ja lääkärin mukaan vauva todella pieni viikkoihin nähden (arvioi 2500 g) Lääkärin ultralaitteet kuulemma sem verran huonot että antoi minulle huomis aamuksi ajan ultraan, nyt tuntuu todella pitkältä odottaa huomiseen että selviää onko vauvalla kaikki kunnossa ja mitä sitte jos näin ei ole... :( lisäksi kävin verikokeessa niin tarkistetaan tuo raskausmyrkytys

Tänään siis 36+0
Raskauskiekko.fi sivuston mukaan tolla viikolla normi paino on 2400-3750 g, keskiarvo 3050 g, eli sen mukaan ihan hyvän kokoinen vauva. Onneksi pääset jo huomenna tarkempiin tutkimuksiin, niin ei tarvitse stressata sen pidempään. Peukut pystyyn!

EmmiT, mulla viikkoja tänään 36 ja vauva arvioitu eilen äippäpolilla kokeneen lääkärin toimesta 2360 g. Ei ollut lainkaan huolissaan tosta painosta, koska vauva on kasvanut koko ajan vaikkakin jossain -2 käyrällä.

Vauvat ovat eri kokoisia eikä kaikki mahdu samoille kasvukäyrille. Hyvä kuitenkin, että pääsit kontrolliin, toivottavasti kaikki on hyvin.

Esikoisesta mulla meni selvästi limatulppa, oikein kunnolla limaa ja veriviiruja ja 24h siitä oli vauva sylissä. Meni siis aamulla ja illalla kymmenen aikaan alkoi supistella säännöllisesti ja seuraavana aamuna oli vauva sylissä. Saa nähdä miten tässä raskaudessa käy. :)

Meillä taas on huomenna aamulla aika äitiyspolille kun kahdella viimeisellä neuvolakerralla on sf-mitta noussut huimiin lukuihin eli oli sitten pieni tai iso, niin aina sitä saa olla sydän syrjällään! Toisaalta hyvä kun puuttuvat kaikkeen, mutta toisaalta tuntuu, että koko ajan saa olla jostain huolissaan! :sad001

Näin just Pikkupapunen. Meiän äiti ihmettelee näitä juttuja kun ei silloin 80-luvulla ollut paljon mitään seurontoja ja nyt on koko ajan jotain. Toki esim. kehitysvammaisuudet saadaan seulottua nyt tehokkaasti, mutta kyllä myös tieto lisää tuskaa. Toisaalta olis ihan hyvä kun ei niin kaikesta osais koko ajan olla huolissaan.

Th soitti päivällä että virtsasta löytyi nitriittejä. Oli pakko lähteä labraan viemään lisänäyte, jotta saatiin raskausmyrkytys pois suljettua. No nyt sitten jos huomenna tulee soitto virtsatien tulehduksesta niin huomenna lääkitys ennen kuin synnytys alkaa.. Meneepä tiukille. Mutta saa nähdä kuinka käy. Koko raskauden ajan virtsa ollut puhdasta ja sitten nyt :)

ja siis tällä hetkellä tai eilen 36+6 niin tytön painoarvio oli n. 2740g eli ei kuitenkaan niin pieni mutta lääkäri sano ultratessa että pitkä ja siro tyttö.

ja siis tällä hetkellä tai eilen 36+6 niin tytön painoarvio oli n. 2740g eli ei kuitenkaan niin pieni mutta lääkäri sano ultratessa että pitkä ja siro tyttö.
No mulla oli 37+1 painoarvio 2800, ei huolissaan ollenkaan, ja sit siitä viikon päästä oli noussu 3,1 kiloon. Että viikossakin tapahtuu kummia!

Takaisin