Oireet

Sissis kunpa joku olisi kertonut tuon mulle esikoisen odotuksen aikana! Nyt tajusin onneksi ajoissa, että ruis on mulle ihan super pahis. Tulee siis kunnon refluksikohtaus ja oksennan vatsahappoja. Kaura on onneksi toistaiseksi vielä ok. Mä olen sen verran lääkevastainen, että pyrin etsimään ratkaisun ruokavaliosta mielummin kuin syön närästyslääkkeitä, joista toki osa sallittuja raskausaikana.

En tiedä, yrittääkö mulla tulla virtsatietulehdus vai painaako toi tytsy vaan jo virtsarakkoa, kun koko ajan ois vessahätä mut juuri mitään ei saa tiristettyä ulos - tuntuu, ettei rakko myöskään tyhjene kunnolla. Vedän tänään kunnon karpalomehukuurin ja katson tarviiko huomenna soitella neuvolaan.
Miten teillä enemmän kokemusta omaavilla, kun vauva alkaa painaa rakkoa, niin oireileeko näin, vai pelkästään jatkuvalla vessassa ravaamisella?

Mulla on oireillu noin ku vauva painaa rakkoa että tuntuu että on kova hätä ja sit tulee tippa..
Rasittavaahan se on mut mulla ei oo ollu tulehdust vaikka olot moiset..
Oon sit vaa koittanu juoda entist enemmän ni on sit tullukki melkein joka kerta jotain ulos..

Miina, mä tavallaan kipuilin saman ongelman kanssa.. mä oon aina tykänny mun työstä, oon ahkera ja hyvä siinä, mutta sitte ku tulin raskaaksi, mun piti luopua siitä, teen siis töitä kemian alalla, niin naps vaan, mun hommat oli toimistohommia joita ennen tein 5-10% työajasta.. kunnes neki sitte loppu..mä olin töissä tekemättä mitään.. jäin pois sieltä koska en mä ollu mitään siellä enää ja löysin sitte kotona itestäni rennomman minän.. aluksi vähä mietitytti että tuunkohan hulluksi kotona, mutta mulla tää oli aivan loistava ratkasu!

En mä tiiä oliko tästä sulle mitään apua, mutta kerroimpa kuiteski :)

Miina123, mulla on kans samanlaisia tuntemuksia. Mua pelottaa kauheesti jäädä kotiin, pelkään että seinät kaatuu päälle. Muutenki mun sosiaalinen elämä on ollu viime aikoina jotenki rajottuneempaa väsymyksen yms takia, niin on töissä sit ainakin saanu tarvittavan annoksen sosiaalista kanssakäymistä. Mä viel jään töistä pois niin, että on 2kk laskettuun aikaan, kun mun määräaikainen soppari päättyy.. Täytyy vaan alkaa miettiä kaikkee kivaa tekemistä ja puuhailuja, onneks on kesä! Oon myös sitä pohtinut, et mites sitten pienen vauvan kanssa, pääseekö sitä kotoa mihinkään, jotenkin pelkään kotiin jumahtamista ja sitä yksinäisyyttä..

En tiedä, yrittääkö mulla tulla virtsatietulehdus vai painaako toi tytsy vaan jo virtsarakkoa, kun koko ajan ois vessahätä mut juuri mitään ei saa tiristettyä ulos - tuntuu, ettei rakko myöskään tyhjene kunnolla. Vedän tänään kunnon karpalomehukuurin ja katson tarviiko huomenna soitella neuvolaan.
Miten teillä enemmän kokemusta omaavilla, kun vauva alkaa painaa rakkoa, niin oireileeko näin, vai pelkästään jatkuvalla vessassa ravaamisella?
Mä oon tuskaillut viimeset 2vkoa ihan samaa!! Välillä pelännyt hysteerisesti vti-tulehdusta ja välillä munuaisten ongelmia :D Sapesta ku kävin lääkärillä niin sanoin samalla asiasta ja ottivat kaikki maholliset labrat ja ne oli kaikki ok. Oletan siis, että johtuu masun koosta ja vauvan asennosta :) Ärsyttävää on kyllä!

Sissis kunpa joku olisi kertonut tuon mulle esikoisen odotuksen aikana! Nyt tajusin onneksi ajoissa, että ruis on mulle ihan super pahis. Tulee siis kunnon refluksikohtaus ja oksennan vatsahappoja. Kaura on onneksi toistaiseksi vielä ok. Mä olen sen verran lääkevastainen, että pyrin etsimään ratkaisun ruokavaliosta mielummin kuin syön närästyslääkkeitä, joista toki osa sallittuja raskausaikana.

Minäkään en ole hankkinut vielä lääkkeitä, enkä usko, että mun närästys on niin pahaa kun monilla. Välillä tulee oksennus kurkkuun ja ruikutan kyllä huonoina hetkinä, mutta lääkäriltä saatu mantelivinkki on vähän auttanut. Syön nyt loput ruisleivät pakastimesta, enää muutama palanen jäljellä, ja sen jälkeen siirryn johonkin toiseen. Miehellä on keliakia ja kaikenlaisia vilja-allergioita, joten hänellekään ei voi viimeisiä viipaleita syöttää.

Miina123, minäkin luulen ymmärtäväni, miltä tuntuu. Valmistumisesta on yli kymmenen vuotta, mutta muistan itkeneeni kotona ensimmäiset viikot ennen töiden alkua, kun tunsin oloni niin hyödyttömäksi.

Nyt tilanne on toinen, koska meneillään on kaikenlaista, jota voin jatkaa, jos vain äitiyslomalla jaksan. Äitiysloman alku ei mulle välttämättä tarkoita oikeaa äitiysloman alkua, vaan ajattelin jatkaa jatko-opinto- ja kirjoitustöitäni niin kauan kuin hyvältä tuntuu. Voi käydä niin, etten vauvan synnyttyä jaksa tehdä mitään muuta, mutta olen kuitenkin miettinyt etukäteen, mikä olisi sivutoimisten hankkeiden tärkeysjärjestys, jos aikaa ja energiaa sattuisikin riittämään. Voisiko sullakin olla jokin oma projekti, josta saisit iloa, vaikka sen eteneminen ehkä hidasta olisikin?

Sissis noista manteleista en ollutkaan kuullut! Täytyykin ostaa niitä ja kokeilla auttaako itsellä. Aamulla on edelleen pakko saada yksi kuppi kahvia, mutta siitä saa tosiaan kans närästyksen muodossa kärsiä.

Siis mitä ihmettä! Mä aivastin ja alaselässä naksahti, nyt vihloo jalkaa myöten :D On vielä sama puoli missä mulla on toisen ja kolmannen nikaman välinen välilevynpullistuma... Pitäsköhän tässä huolestua :D

Mulla mantelit aiheuttaa närästystä! Samoin pähkinät. Hassua miten joillakin ne sit jeesaa siihen :D

Kiitos teille tsemppareille ja kokemusten jakajille! Tänään onneksi vähän parempi päivä, pystyin töissä heittämään vitsiä asiasta kun niin kauhistuttaa että joku tulee hetkeksi jatkamaan omaa työtä. :) vähän piristyin kun appiukko toi tuliaisia ikeasta vauvalle :)

Mut voisin kysyä yhtä toista asiaa. Tänään on vaivannut vatsakipu. Ei siis sisäinen kipu vaan ilmeisesti arpikudoksesta mikä on navan yläpuolella.. Tullut aikoinaan kun teininä laitatin 2kertaa napakorun ja molemmilla kasvoi ulos. Eli vatsa ilmeisesti kasvaa kasvamistaan muttei oikein suostu venymään tuosta arpikudoksen kohdalta. Särkee iiiiiihan pirusti, kosketusarka koko navan alue! Hmmmm. Mikäköhän neuvoksi x)

Ootko öljynny ihoa? Mulla tosin paljon lievempää kiristelyä, mutta öljyäminen auttaa välittömästi kiristävään tunteeseen.

Täytyypä kokeilla tuota öljyä! Mullakin on ollu napakoru n 15 vuotta, ihan alussa otin sen kyllä pois mut just tuo kohta kiristää ja tuntuu ettei veny:inpain:
Ja hei positiivisia uutisia myös! Alkuraskauden kuivuus ja haluttomuus ovat molemmat kadonneet!:grin Nyt vaan sit äkkii nauttimaan tästä ennenkuin maha käy liian isoksi:hilarious:

Mulla mantelit aiheuttaa närästystä! Samoin pähkinät. Hassua miten joillakin ne sit jeesaa siihen :D

Voi kurjuus! Periaatteessa manteleiden pitäisi vähän rauhoittaa vatsahappoja, ja siksi lääkäri kehotti niitä kokeilemaan, mutta tosiaan nämä ovat yksilöllisiä juttuja. Mulle on hyvä syödä manteleita myös kalsiumin takia.

Onko jollain käytössä jo vatsatukivyötä? En pysty enää kävelemään kuin vartin ja alkaa vatsassa kivut. Meinaan huomenna mennä hakemaan itselleni apuvälinelainaamosta tukivyön. Harmittaa nuo kivut, kun mieli tekisi kävellä koiran kanssa pitkiä lenkkejä ja vatsa laittaa vastaan :( Onneksi ei pidä rajoittaa kävelyä kuin reilu 3kk enää :D toivottavasti tukivyöstä on apua!

Mä tilasin tänään si-tukivyön kun on kivut kans iha jäätävät kokoaika.. :s Toivotaan että auttaa.

Mulla on lanneselkää ja vatsaa tukeva vyö, ja on auttanut mm.supistuksiin. Sen kanssa voi kävellä lähes normaalisti. Kauhean pitkiä lenkkejä en senkään kanssa tosin tee, kyllä kipu on merkki siitä, et iisimmin pitäis ottaa, tukivyötä tai ei. Miinuspuolena vyössä on sen paksuus - ei pysty käyttämään jos yli 20astetta lämmintä ja töissä näkyy paidan alta, eli jää sielläkin käyttämättä.

Takaisin