Oireet

Zipa, liitoskivuilta kuullostaa :)
Ai hyvä jösses!! Tämäkin vielä! Heti kun tässä raskaudessa pääsee yli/ tottuu johonki ihan ihme oireeseen niin uutta pukkaa! Kyllä tässä on ensiodottajalle uutta kerrakseen:eek:
Miten näitä liitoskipuja hoidetaan? Ei nousta sängystä?:sad001

Haha, tuttu tunne ;) Mä en toistaseks oo näiden viikkojen aikana keksiny pysyvää ratkasua, mutta venyttele ja lepää.. Mulla pelkkä kaupassakäynti tai imurointi saattaa laukasta monta päivää kestävät kivut joihin ei edes särkylääke auta :s Mulla nää alkoi jo joskus rv15 ja edelleen niihin totuttelen, välilevyn pullistuma vielä tähän kylkiäisenä ni hyvä on! :D Nukkumiseen sit tyynyä jalkojen väliin ja panadolia tarvittaessa..

Lohdutuksena, esikon raskaudessa oli aivan karseet liitoskivut, mut nyt tässä ei oo juurikaan ollut! Mutta jaksuja kipujen kanssa, on kyllä niiin persiistä!

Mä oon huomannut että mulla on näitten kipujen kanssa helpompia ja vaikeampia päiviä. Mitä enemmän rasitan itseäni (kanniskelen painavia tavaroita, juoksen tai käyn pidemmällä kävelyllä) sitä pahemmat kivut siitä seuraa. Näin päivisin näitten kipujen kanssa pärjään, mutta öisin ne vaikuttavat nukkumiseen ja unenlaatuun ihan liikaa, kun ei voi kääntää kylkeä ilman järkyttävää kipua. Kai se on mun kropan tapa valmentaa mua yöheräämisiin... Tällä ajatuksella olen lohduttautunut.

Vaihteeks viikon kestänyt ihan järkyttävä ummetus.. Ei auta edes microlax suolen toimintaan. Mitähän tässä keksis? Kaikki kotikonstit on nyt kokeiltu!!! Jostain syystä koko tän ummetusajan on myös ylävatsa ollut tosi kipee. Yhh

Mulla toimii ummetukseen ihan vaan kaupan muromysli :D En tiiä mitä taika-aineita siihen on tungettu, mutta ei paljoa huomaa rautakuuria, kun syö aamuisin kipollisen muromysliä...

Oisko siinä vehnäleseitä? Ne ovat tosi kuitupitoisia ja niitä mäkin heitän välillä varovasti jogurtin sekaan.

Ai juu!
Rannekanavaoireyhtymään auttaa mahatauti! Nesteet ja turvotus vähenee ja hermot pääsee pinteistään :smiley-bounce012
Ainakin muutamaksi päiväksi.

Tietääkö kukaan onko home/sisäilmaongelmat vaarallisia sikiölle? Meillä töissä mitä ilmeisemmin jotain hometta tai mätää jossain, nimittäin opintovapaalta viikko sitten kun palasin niin nyt alkoi oireina; tunne, etten saa henkeä/happea ja joinain päivinä nenänielu tuntuu kirvelevän. Soitan kyllä kohta työterveyteen asiasta, mutta mietin olisiko täällä jollain tietoa tähän?

Meillä on myös sisäilmaongelmia töissä (tilanne taitaa olla kuitenkin normaalia pahempi) ja mua ainakin ollaan siirtämässä ensimmäisten joukossa pois sieltä (muutetaan kaikki kohta muutenkin). Ja mä oon siis ollut täysin oireeton ja raskaus sujunut myös oireettomasti, joten en osaa olla hirveen huolissani. Mut työterkkariin kannattaa ehdottomasti ottaa yhteys, ne osaa siellä varmasti tehä oikeet ratkasut. Mikään työnantaja tuskin haluaa moista riskiä kontolleen? :P

Vaihteeks viikon kestänyt ihan järkyttävä ummetus.. Ei auta edes microlax suolen toimintaan. Mitähän tässä keksis? Kaikki kotikonstit on nyt kokeiltu!!! Jostain syystä koko tän ummetusajan on myös ylävatsa ollut tosi kipee. Yhh

Jennyhannele, minulla oli myös ihan jäätävä ummetus taas niinkuin edellisissäkin raskauksissa, mutta nyt alkoi aiemmin ja pahempana.

Tällä hetkellä toimiva kombo on löytynyt:
* aamulla herättyä tyhjään mahaan 30ml Levolac ja lasi vettä ja aamupala vasta 30min-1h tuosta, että ehtii vaikuttaa
* Visiblin kuitua päivän mittaan 2-3 mitallista (sekoitan mehuun, jogurttiin, rahkaan tms) ja tämän kanssa aina paljon vettä
* Iltapalalla pieni lasillinen n. 1dl Marlin luumunektarimehua
* 2 kuppia aamupäivällä kahvia ja yleensä sitten toimii vatsa, paitsi jos yllä olevat kohdat ovat jääneet täyttämättä
* ja vettä yritän litkiä paljon

Toivottavasti tällä pärjään pitkään, kun en enää tiedä, mitä voin tehdä, jos tämäkin yhdistelmä lopettaa toimimasta.

Muoks* viime viikolla jätin Levolacit eräänä aamuna ottamatta ja myös Visibliniä meni pari päivää vähän / ei yhtään ja menin syömään lounaalla pitsan. Johan oli illalla maha niin turvoksissa ja ihan älyttömän kipeä. Loppuillan vielä supisteli kipeästi, en tiedä, olisiko johtunut turvonneesta mahasta osittain se kipeä supistelu, kun muuten sellaista ei ole ollut.

Viveka: Mulla ollut ihan vastaava kotihoito käytössä mutta visiblinin tilalla pregorionia. Tällä systeemillä toimi mullakin aikasemmin, mutta nyt puoltoista viikkoa ollut maha niin kovalla, että vain kahdesti oon saanut suolen toimimaan. Eilen neljättä päivää ulostamatta ja laitoin tuplat microlaxiakin ja tuli vaan pieni papana. Vatsa ihan sairaan kipee kokoaika ja oletan et siks myös nyt närästää enemmän kun normaalisti.. Kaipa se kohta jo väkisinkin tyhjenee :D

Multa ihan neuvolassa kysyttiin onko ollut tota vihlontaa ja on kuuleman normaalia ja kuuluu asiaan. Itsellä ei ole onneksi kun tosi harvoin, mut silloin kun tuntuu on kuin joku puukkoa työntäis alapäähän! Ilman kipuja oon muutenki selvinnyt tänne rv24.

Mulla oli perjantaina ekan kerran ja tänään sit tuli takaisin repivä kipu navan oikealle puolelle. Tosi voimakas kipu, sattuu noin nyrkin kokoiselle alueelle ihan navan viereen ja tämä alue on sit hellä kivun ollessa päällä ja jonkin aikaa sen jälkeen. En osaa mitenkään muuten kuvata kipua kuin repivä. Onko kenelläkään ollut? Huolettaa. Neuvolaan eivät ota, pitää kuuleman mennä päivystykseen jos huolettaa, eivätkä osanneet sanoa mistä voisi johtua. Tässä juuri mietin lähenkö päivystykseen jonottamaan. Kaivinkone sattuu vaan olemaan juuri pihalla ja pitäis olla kertomassa miten pihat tehdään.. Kertokaa jos tiedätte, et mistä vois olla kyse ja pitäskö mun nyt mennä näytille..

Neuvolasta antoivat ymmärtää ettei vielä voi soittaa synnärille ja päivystyksessäkään ei hirveenä kiinnosta ku on vasta 23+5 viikot.

Neuvolasta antoivat ymmärtää ettei vielä voi soittaa synnärille ja päivystyksessäkään ei hirveenä kiinnosta ku on vasta 23+5 viikot.
Mulla on ollut koko raskauden vastaavia repiviä ja viiltäviä kipuja. Millon missäkin kohtaa vatsaa ja aina on myös todella kosketusarka kipujen aikana ja jopa päiviä sen jälkeen. Joten kuullostais ihan normi liitos- venymiskivuilta.
Tota neuvolan ohjetta kyllä nyt ihmettelen suuresti. Mä kävin ekan kerran synnärillä (kätilöopisto) 18+4 noiden kipujen kanssa tarkistuksessa, ja siellä tehtiin kaikki mahdolliset tutkimukset. Nyt viimeksi kävin maanantaina 24+4 (naistenklinikka) supistelujen takia. Jos huolettaa kovasti, soita vaan suoraan synnärin päivystykseen ja kerro tilanne, voi olla että käskevät näytille mut voi olla myös että eivät ota, koska liitoskivuilta kuullostaa :) tsemppiä kipujen kanssa!

Eveliina23: Äitiyspolille kyllä voi soitella ( joka polilla on yleensä joku päivystävä hoitaja, jotka osaa langanpäässä neuvoa) itse olen soitellut äippäpolille ekoja kertoja jo vk15+ aikoihin. Ja mulla ollut samanlaisia repiviä kipukohtauksia navan seudulla torstaista lähtien, tosin siitä sitten ovat muuttuneet vielä selkeiksi suppareiksi. Lääkäri pist saikulle ja pe mulla on vasta Ru, joten siellä sitten toivottavasti selviää lisää....

Voi kiitos vastauksista ja tsempeistä! Jospa tämä tosiaan olisi normaalia sitten. Mulla on ollut muuten jonkin verran supistuksia mutta ei näiden kipujen yhteydessä. Ehkä mäkin sit vasten neuvoja soitan vaan synnärille tarvittaessa. Vähän tuntui itsestäkin oudolta ettei vielä voisi soittaa, kun onhan tämä nyt jo aika pitkällä! Tässä on vaan ekaa odotellessa niin tyhmä, kun kaikki on uutta! Pikkuinen kuitenkin on nyt parin päivän ajan potkinut oikein urakalla, mitä en ollu 3 viikkoon tuntenu kertaakaan, niin jospa siel olis kaikki ihan hyvin. ♡
Ja carliina, toivottavasti teillä rakenneultrassa kaikki on hyvin! Se oli kyllä jännittävä.☺

Mulla pahimpana oireena ollut alaselkä sekä jo rv 15 kohilla alkanut jatkuva päänsärky. Särkylääkkeet ei auta päänsärkyyn ja muutaman kerran on neurologillaki käyty jo tutkimassa. Mitään ei löydy. Neuvolasta sanoivat että liikunta auttaa selkää, koitappa sitte lähteä tän pään kanssa tonne pihalle ku alkaa juilia niin pirusti. Pelkästään pään takia ollut sairaslomalla nyt kuus viikkoa suunnilleen.

Hassua miten joinakin päivinä ei oo oikeestaa mitään särkyjä missään ja toisena kaikki mahdollinen. Välillä sellainen olo et kuolema korjaa kohta.

Pääsäryssä vielä hassuna se että toisinaan migreenin viittaavaa, toisinaan ihan normaalin päänsäryn tyylistä. Hajut, äänet, ja valo on ollu sellaisia minkä oon huomannut aiheuttajaksi.

Alkaa töissä pomo pikkusen painaa päälle että jotain pitäis keksiä. Tässä sitte koitan keksiä jotain ku kukaan ei tiedä mistä johtuu :D

Takaisin