Oireet

En tiedä voiko tää olla mikään raskausoire vai joku puutostila, mutta tosi kummallista kun sormenpäät on välillä tosi ryppyiset, ihan kuin olis ollut kylvyssä! Ja sileimpinä hetkinäkin juonteet on monen sormen päässä selkeästi näkyvillä. Kädet ei ole ollenkaan kuivat, joten siitä se ei voi johtua. Google ei osannut auttaa ollenkaan :nailbiting: En kyllä oikeesti jaksa uskoa, että tää vois raskaudesta johtua, mutta eipä tätä ryppyisyyttä silti koskaan ennen ole esiintynyt...

Pezi, onko sun kädet kylmät kun tuo ryppyisyys ilmenee? Mulla nimittäin jos on kädet kylmät, mikä on todella harvinaista niin mun sormenpäät vetää juuri rypyille/aalloille..

Rinnat ovat paisuneet parissa päivässä aika lailla entisestään – oikea rinta etenkin. Nyt oikeassa rinnassa on uudenlaista kipua – ei taaskaan mitään sietämätöntä kyllä – jolle kokeneemmat ehkä keksivät hyvän selityksen ja hoitokeinon. En löydä täsmällisiä sanoja, mutta kipu tuntuu ikään kuin rinnan sisällä selkesti jossain yhdessä kohtaa. Jos rintaa koskettaa päältä tai jos vain kättä liikuttaa sopivassa asennossa rintaan varsinaisesti koskematta, tuntuu kipu jossakin ehkä enemmänkin oikeassa reunassa, mutta syvällä rinnan sisällä. Alkoi eilen, ja on pahentunut tänään päivän mittaan. Varmaan normaalia, mutta mitä tää on ja voiko tälle tehdä jotain?
Hei! Mulla on nyt 16+2 ja jo useamman viikon rinnat turvoksissa ja kipeät sekä kipeitä kohtia myös. Edellisestä synnytyksestä on vasta 1v1kk ja huomaan, että vähän jopa tihuttaa maitoa jos puristelee. Uskoisin, että tuntemuksesi ovat rintarauhasten aktivoitumiseen liittyviä :)

Täällä on välillä suurta epäuskoisuuden tunnetta siitä, että ollaanko sitä nyt vielä raskaana ja onko kaikki hyvin. Oireita ei ole enää niin minkäänlaisia tuon pömppömahan ja turvonneiden tissien lisäksi. Pahin janon tunnekin hellittämässä. Lisäksi esikoisen kanssa päivät menee niin vilkkaasti, että ei edes muista koko raskautta. NT-ultran jälkeen ei ole vielä neuvolaa ollut, joten sydänääniäkään ei ole päässyt kuuntelemaan. Seuraava aika taisi olla ensi viikolla. Nyt siis menossa 14+5.

Kai se on vain antauduttava tälle tietämättömyydelle. Liikkeitä jo kovasti odottelisin tuntevani...

Hei Sannis ja muut vatsan kipristelijät. Täälläkin ollut vatsan kiristelyä, pistoksia, pieniä särkyjä sekä kyljissä venymiseltä tuntuvaa särkyä pitkin matkaa.

Tiettyinä jaksoina myös emättimessä on emättimen suuntaisesti kulkevia tuikkaisevia/hetkessä vihlaisevia tuntemuksia. Niitä olen eniten kuulostellut ja miettinyt, etteivät johtuisi virtsatietulehduksesta tms. huolestuttava merkki...?

Joka tapauksessa oon huomannut, että vatsan tuntemukset lisääntyvät päivän rasitusten myötä ja erityisesti tärinässä kuten autossa kuoppaisella tiellä. Erityisen kovan rasituksen myötä tuntuu, että vatsa muuttuu yleisesti kovemmaksi ja oireita on enemmän. Hetkittäin jopa mietin, mahtuuko tuntemuksiin supisteluita, mutta en osaa minäkään niitä kunnolla tunnistaa.

Täällä rv. 18 menossa ja tässä viimeiset pari viikkoa ollut kovaa kohdun kasvua. Kohtu/vatsa myös pullahtivat ison askeleen näkyviin n. viikko sitten.

Vatsatuntemusten lisääntyessä päivän mittaan, tulee töistä lähdetty ajoissa vaakatasoon pääsemisen tarpeen vuoksi. Illan levon myötä ja viimeistään aamuksi vatsa tuntuu taas rauhoittuvan.

Täällä mietiskelen, kuuluuko rasituksen oireet normikuvaan vai pitäisikö levon tarvetta kuunnella vieläkin tiukemmin mahd. supisteluiden ja särkyjen vähentämiseksi...?

Onks teillä mitään vastaavia havaintoja?

Syksynvalo, on varmaan harkkasuppareita, siis silloin kun maha menee kovaksi. Jos epäilyttää olot, niin soita ihmeessä neuvolaan, ja kysy onko tarvetta esim lääkärikäynnille tai saikulle :)

Nyt tuli alhainen verenpaine munkin riesaksi. Pari päivää huimannut ja äsken mitattaessa paineet 92/51! Lähdenpä ostamaan salmiakkia.

Täällä on tullut tai oikeastaan palannut esikoisen raskausajalta jo tulleet suonikohjut. Oikeassa pohkeessa lämpimän suihkun jälkeen pullottavat suonet eivät ole kyllä mikään kaunis näky. Vielä kun nää ei häviä koskaan kunnolla. Täytyy varmaan ens neuvolakäynnillä kysellä hyviä tukisukkia.

Apuva apuva!

Tänä aamuna alkanut kovahko vasemman puoleisen alavatsan kipu. Nyt siirtyy myös oikealle/keskelle. Selkään säteilee.
Istuessa hieman helpottaa, juilii silti, mutta kävellessä kipu pahenee ja kovenee. Kaikki asennot missä kohdistuu paine vatsaan mm. kumartuminen, vihloo kovasti.
Täällä töissä kituuttelen ja odottelen iltaa jotta pääsis tarkistukselle, keskussairaalasta pyysivät näytille.
Onko kellään ollu vastaavaa?

-mairee: Mulla on alusta asti ollut vastaavaa ja on edelleen. Itekin oon näytillä käynyt kahdesti ja kummallakaan kerralla ei syytä kipuihin oo löytynyt :) Kasvukivuiksi on kätilö molemmilla kerroilla veikannut! Nyt rv19+2. Toivottavasti sullakin kaikki hyvin! 8)

Onko teillä muilla ollut hiivaa? Mulla on nyt parin päivän ajan vähän häpyhuulet kutissut ja se vähän sinne suuntaan viittaisi. Ennen raskautta mulla oli kyllä hiivasta paljon pahemmat oireet :/ ää kannattaiskohan sitä soittaa neuvolaan maanantaina?

Mrsc mulla on ollu hiiva ja tosi vähä oireinen. Kannattaa kyllä soittaa ja käyä varmistaa :)

Mrsc ehdottomasti tutkittavaksi pian. En usko, että mikään tulehdukseen viittaava on hyväksi alakerrassa raskaana ollessa (ei kyllä muutenkaan) :D

Taas yksi uneton yö takana. Tällä kertaa kovan vatsakivun takia. Siis en ymmärrä, kiertää ja vääntää. Vatsa on kosketusarka eikä voi edes kyljelleen olla kun sekin sattuu. Molemmin puolin kun painelee vatsaa, on arka ja sattuu. Kipu kuitenkin enemmän tuntuu vasemmalla ihan taukoamatta. Kai se on soitettava lääkärille kun tk aukeaa.

Mistähän ihmeestä vois johtua, kun ei nää tunnu yhtään samalta kun kohdun kasvu ja liitoskivut. Välillä menee kokonaan ohi ja sit palaa takasin.

Mulla ainakin sattuu ihan ilmavaivatkin moninkertaisesti verrattuna "normaaliin", ei varmaan suolistossa ole vaan samalla tavalla tilaa ilman liikkua. Voisko olla suolistoperäistä? Mitä lääkäri sanoi?

No en saanut aikaa lääkärille, vaikka kuinka vänkäsin. Kuulemma normaalia raskauden aikana kaikenlaiset kivut, mut silti jotenki tylyä että ei oteta tarkastettavaksi. Mulla on siis ollut kyllä ummetusta jo vkolta 8-9 alkaen. Mut ei oo koskaan tällästä kipuilua ollut. Kaipa se siitä sit johtuu, mut ei auta levolac eikä pregorion, ei kuidut ei lisätty nestemäärä. Eikä silti lääkärin aikaa herunu. Neuvolasta suositeltiin nyt microlaxia ensihätään ja jossei sillä helpotu niin yhteys uudelleen. Eniten vaan pelottaa kun vatsa on kosketusarka enkä voi edes yhtään kyyryssä istua, kun sattuu se pienikin paine vatsalla.

Vasemmalla tosiaan on ne suolistot... jos kipu on vasemmalla mutta vaikee ns. Konkreettisesti sijoittaa mihinkään paikkaan, veikkaisin suolistokramppeja. Itellä ei auta mikää muu kuin litalgin joka om ns. Vatsalla tarkoitettu rauhoittava särkylääke :)

Takaisin