Oireet

Muuten oireet ovat kadonneet, mutta vatsa ei suostu toimimaan. Tänään luovutin ja otin lääkärin suosituksesta levolacin käyttöön. Ei ole auttanut visiblin & magnesium combo...

Ja ärsyttävän pullukka ja kömpelö olo alkaa olemaan. Omat vaatteet kirraa ja toppahousut ei mahdu enää kiinni. Viikkoja kuitenkin vasta 16+6 ja kohta on pakko vaihtaa mammafarkkuihin. Muuten kävin shoppailemassa Cosilta tunikoita ja löysempiä bsinessmekkoja työkäyttöön, niin voi sitten jatkossakin käyttää noita, eikä mene rahat vain parin kuukauden vaatteisiin.

Juu siis mä oon käyny naistenklinikan fysioterapeutin juttusilla ja heiltä sain sillon esikoista odottaessa vyön. Meiän tk:n fyssa ei osaa auttaa raskausjutuissa oikeestaan ollenkaan.

Rinnat ovat paisuneet parissa päivässä aika lailla entisestään – oikea rinta etenkin. Nyt oikeassa rinnassa on uudenlaista kipua – ei taaskaan mitään sietämätöntä kyllä – jolle kokeneemmat ehkä keksivät hyvän selityksen ja hoitokeinon. En löydä täsmällisiä sanoja, mutta kipu tuntuu ikään kuin rinnan sisällä selkesti jossain yhdessä kohtaa. Jos rintaa koskettaa päältä tai jos vain kättä liikuttaa sopivassa asennossa rintaan varsinaisesti koskematta, tuntuu kipu jossakin ehkä enemmänkin oikeassa reunassa, mutta syvällä rinnan sisällä. Alkoi eilen, ja on pahentunut tänään päivän mittaan. Varmaan normaalia, mutta mitä tää on ja voiko tälle tehdä jotain?

Mulla aina ollu vasen rinta outo, tutkittu usein eikä edes mammografi tai kuka lie onkaan osannut sanoa miksi rinta on sellainen myönsi kyllä että on outo ja seurannassa olen sen takia. Imettäessä monesti rinnan sisältä oikein repii kipeästi. Toista rintaa ei.. ja usein muutenkin kipeä nimenomaan sisältä mutta myös painettaessa päältäkin ja kipu heijastelee. Nyt myös samat kivut alkaneet pahentua ym. Raskauden myötä. Ja ajattelin niistä neuvolassa tai lääkärille mainita kyllä

Mun rinnassa ei ole aikaisemmin ollut mitään erityistä. Kipu ei ole yön aikana pahenunut muttei myöskään helpottanut. Seuraava lääkäri on vasta huhtikuun lopulla, mutta mies on sitä mieltä, että pitäis mennä ennen sitä – ehkä jo tiistaina, ellei sitä ennen lopu. Olen nyt käymässä Suomessa, mikä kyllä vähän hankaloittaa asiaa. Normaalin raskausoireen takia ei huvittaisi mennä, mutta kukaan, jolta olen kysynyt, ei tätä tunnista. Tuttu lääkäri, joka ei siis ole naistentautien asiantuntija, pohdiskeli tulehduksen mahdollisuutta, mutta jos tämä sellaiseksi äityy, sen varmasti huomaa.

Kyllä minä ainakin soittaisin ja kysyisin lääkäriltä. Ei kuulosta raskausoireelta ainakaan mun korvaan.

Osaako joku sanoa, milloin tämä haistamisen herkkyys katoaa? Kohta on 15 viikkoa täynnä ja vieläkin haistan kaiken liian herkästi, aivan kuten ensimmäisen kolmanneksen aikana :(
Olen tottunut, jos ennen raskautta esim. ystävä polttaa tupakkaa lähettyvilläni, mutta nyt se haju aiheuttaa vieläkin yökköolon. Ja kaikki maailman jääkaapit lemuaa nenääni, vaikka ennen en ole huomannut mitään. Ja haistan kaiken muunkin liian herkästi.
Pahoinvointi on lieventynyt paljon, mutta tiettyjen asioiden haistaminen saattaa laukasta pahoinvoinnin taas... Onko muilla tämä herkkyys lähtenyt tokan kolmanneksen aikana?

Mulla on edelleen selkeästi herkempi hajuaisti, mutta pahin on ohitse. Jotkut tuoksut /hajut aiheuttaa edelleen vähän kuvotusta, ja jotkut taas, mitkä aiemmin ällötti, on nyt ihania, niinkuin TUPAKKA.

Oon aina ollu hajuherkkä, nyt se on voimistunut vielä tosi paljon. Tietyt hajut saa yökkimään ja toiset, tosi oudot, on iiiihania niinku tuo edellämainittu tupakka ja kloriitti o.O

Mulla ollut kans alusta asti niin karseet hajuherkkyydet, että välillä ei tiedä oikein miten sen kanssa eläis. Välillä jopa puoliso haisee jostain syystä niin pahalta, ettei lähellä voi olla :D

Hei kaikki!
Uutena syykuu-vauvan odottajana kirjoittelen nyt ensi kertaa tänne, vaikka keskusteluja täällä olen seurannut jo pitempään.
Kiinnostaisi kuulla, onko teillä muilla minkä verran kipuilua ja tuntemuksia alavatsan alueella? Olen nyt viikolla 16 ja pari viikkoa ainakin on tuntunut päivittäin erilaisia juilimisia, menkkamaisia (hieman poltteleviakin) tuntemuksia tuolla alavatsalla ja välillä säteilee jonnekin tuonne alas jalkoväliinkiin. Useamman kerran päivässä näitä erilaisia nippailuja ym. tulee. Koska odotan esikoista, en oikein osaa arvioida, minkä verran tällaisia tuntemuksia on normaalia...
Välillä mietin, voisivatko olla jo harjoitussupistuksia, mutta mitään vatsan kovettumisia en ole ainakaan huomannut (vauvavatsa on kyllä vielä aika pieni ja koska vatsalla hieman ylimääräistäkin, en varmaan kovettumista kykenisi vielä havaitsemaankaan). Vai on sellainen vatsan kovettuminen tarkoitus edes huomata tunnustelemalla vatsaa vai onko se enemmänkin lihaskrampin tyyppinen tms.? Vähän ulalla olen näiden juttujen kanssa vielä ja seuraavaan neuvolaankin on aikaa.

Hei Sanniska, kuulostaa tutulta! Esikoista myös odotan, enkä tiedä mistä kyse. Meillä vasta nyt rv 13+5 ja kahdesti tuntunut juuri tuolta: vatsaa pistää ja miehelle sanoin ihan kuin suonta vetäisi haarovälistä. Kestää jonkin aikaa ja menee sitten ohi... Ehkä joku kokeneempi konkari tietää mistä kyse? :)

Täällä kans kaikenmoisia vatsakipuja ja nippauksia ollut koko raskauden. Joillain venymis ja liitoskivut voi olla todella koviakin :) Nyt rv 17+4

Mulla on myös vihlomista ollut pitkin matkaa, 16. viikon aikana se on taas yltynyt. Mä veikkaan, että mulla kyse on kohdun kasvukivuista, mutta tämä on pelkkä veikkaus. Raskauteen liittyvät kivut ovat mulla olleet koko ajan tosi erilaisia kuin kuukautiskivut, joten en koskaan tiedä, mistä muut puhuvat puhuessaan menkkamaisista kivuista. :)

Mulla tuntuu tossa oikealla lantioluun sisäpuolella tollanen pistävä/repivä ja kireä kohta. Ei mene pois vaikka miten venytän. Alkoi kun olin kotiintultua hetken pötkönnyt sohvalla. Voikohan tääkin olla jotain kasvukipua?

Takaisin