Oireet

Voi harmi, kannattaa varmasti soittaa ja käydä näytillä, niin ei ainakaan tarvitse yksin pähkäillä asiaa.

Mulla on tänään kiertänyt mahassa taas jotenkin ihan oudosti. Ihan alavatsassa tuntuu ilma kiertävän ja sellasta ihan kun vatsan sisällä jokin kramppaisi tai olis niellyt kännykän, joka värisee sit mahassa :wideyed: Ihan ihme oireita.. :hilarious:

Tuo saattaa olla sitä, mikä selitetään ilman liikkumiseksi suolistossa. Tuo selitys jossain keskustelussa annettiin mun alkuraskauden kohtuvärinälle (en osaa sitä kuvailla, mutta ei se tainnut tuollaista olla), mutta edelleen uskon, että mulla kyse oli jotenkin kohtulihaksesta, koska samanlaista menoa oli keskenmenon jälkeen – tarkemmin siis kirurgisen tyhjennyksen jälkeen siinä vaiheessa, kun vuoto kunnolla alkoi. Myöhemmin mulla on ollut myös selvästi ilmasta johtuvaa vatsan nykimistä, mutta se ei ole ollut yhtä voimakasta ja epämiellyttävää kuin jennyhannelella. Mäkin soittaisin ja kysyisin neuvoa. Toivottavasti olo paranee pian!

Mä pohdin, et johtuiskohan vatsakipuni nyt siitä kun aloin taas viikko sitten juomaan kahvia. En ollut juonut sitä koko alkuraskauden aikana ja ekat pari päivää se tuntuikin taas hyvältä idealta. No kahvi alkoikin närästää Omeprazol 40mg huolimatta jonka jälkeen tää vatsakipuilu alkoi. Vatsa toimii kerran päivässä, yleensä aamulla ja iltaa kohden vatsakipu on nyt yltynyt. Ihankun olis jatkuva ripuli tulossa mut mitään ei tapahdu.. Olisko nyt kuitenkin ilmaa, yhdistettynä liitoskipuihin. Vuotoja ei ole ja muutenkin hyvä olo. Välillä tuntuu sitä hämärää "tärinää" vatsan sisällä suolessa, tai alavatsalla.

Jennyhannele mulla on samanlaisia tuntemuksia ollu koko raskauden. Mulla hormoonit laittaa joka raskaudessa vatsantoiminnan niin sekasin ku vaan voi. Ihan sama mitä syö tai juo niin koskaan ei oo normaali. Mut synnytyksen jälkeen jonkun kuukauden päästä normaalisoitunu niin ite siitä oon päätellyt et raskaus sen vaan tekee. Inhottava olla raskaanakin ku ihan ihme juttuja tulee vatsanalueelle ja suolisto jutut meinaa aina sekottua sit raskauteen niin inhoan tätä vatsaa kyllä raskaana. :( Noi sun oireet kyl kuulostaa ihan saman tyyppisiltä mitä mulla tän vatsan kans melkeen jokapäivästä.

Jennyhannele, ai sullakin samanlaista! Mulla ei ole näitten vatsaoireiden lisäksi ollut juurikaan kipuja. Ei ainakaan vatsaa tunnusteltaessa. Toisinaan, kun vatsa menee löysälle, niin silloin kyllä vääntää myös mahasta. Alkuviikosta olin laktoosirasitustestissä, mutta epäilen kyllä että tää kaikki liittyy jotenkin hormooneihin.

Mjoo, mäkin alan kallistua ihan vaan siihen että suolisto muokkautuu kun kohtu kasvaa ja siks nyt tuntuu aralta. Hormoneilla toki myös osansa varmasti asiaan, ton kahvin juonnin nyt lopetan jos sillä jäis sit isoimmat vatsanväännöt pois päiväjärjestyksestä.. Katotaan :)

Jennyhannele! Kuvailemasi kipu ja oirehdinta kuvaa hyvin sitä mistä itse kärsin, eli suolistokrampeista.. joka voi kestää muutamasta minuutista useampaan tuntiin! Itse olen huomannut että tietyn satokauden vihanneksia en pysty syömään ilman että ne on kiehautettu. Tällä hetkellä en pysty syömään useampaa tomaattia kerralla, muuten särky alkaa joka heijastuu vasemmalta koko vatsan alueelle ja selkään, pahimmillaan jopa hengitykseen. Olen saanut tähän vaivaan ennen raskautta litalginia, joka on vatsasärkyihin tarkoitettu särkylääke. Se onkin on ollut ainoa lääke joka on itselläni oireisiin tehonnut. Nyt raskauden aikana ei ko. lääkettä suositella käytettäväksi, joten pitää vain kärsiä.. Jos sulla mahdollisesti olis kyse tästä oireesta (tietyt ruoat / aineet ei sula tai ilmaa kertyy suolistoon) niin oireiden ilmaantuessa kannattaa yrittää vaikka pyöritellä vatsaa (ns. vatsatanssia ;) ) sillä oon useamman kerran saanut oireen lähtemään...

Miina123 mulla just nuo oireet VARSINKI raskaudessa mitä luettelit. Oon miettinykki että mihinhän tommoset voi kuulua :D

Mulla oli se vatsa tauti ja sen jälkeen ollut to pe ja tänään migreeniä. Alkaa jo kyllästyttää tää päänsärky ja näkö oireet. Oliko täällä muita keillä on aurallisia migreeni kohtauksia? Kuinka usein teille kohtauksia tulee ja kauanko kestää? Mä jo tiedän että mun omat kohtaukset johtuu niska hartia jumista sekä nukuttu on huonosti ja syöty myös. Hieroja olisi huomenna onneksi. Jos saisi apua tähän oloon.

Mulla on aurallinen, mutta raskauden aikana en ole siihen apukeinoa löytänyt. Nyt ei ole särkenyt, mutta oli usean viikon jakso jolloin särky saattoi kestää yhteen soittoon monta vuorokautta. Lepoa ja lepoa, muuta en osaa sanoa :)

Puutuuko kellään muulla kädet...? o_O

Verenpaine on omiin peruslukemiin tosi alhaalla (104/76 nyt, ennen 128/80), vaikuttaneeko se. Lähes joka yö herään siihen, että toinen tai molemmat kädet ovat puutuneet. Kerran tai jopa useammin.

Itse heräsin viime viikolla useampana yönä pariinkin otteeseen siihen, että oikea käteni oli pään yläpuolella ja aivan puutunut. Vasemmalla kädellä sen jouduin nostamaan rinnan päälle. Tuntui jopa hieman pelottavalta kun itsellä ei noin pahasti ikinä ole puutunut mikään. Itsellä kanssa verenpaine nyt ollut matala,mutta en olekaan ajatellut että voisiko syy olla verenpaineessa :wideyed:

Fyssärin mukaan joku hermo puristuu olkapäässä.. Itsellä siis puutuu kans kädet. Venyttely voi auttaa, käsi suorana seinää vasten ja venytys taaksepäin ja toinen käsi suorana rinnan yli ja painaa rintaa vasten toisella kädellä.. Huono näin selittää, jostain varmaan löytys ihan ohjeet..

Hyppään asiasta kukkaruukkuun mutta miten on teillä tuo aamuinen pahaolo joka loppuu siis aamupalan jälkeen? Itse kun herään en saa syötyä mitään tuntiin tai kahteen ja kärsin hirveästä näläntunteesta ja pahasta olosta oon yrittäny sitä että otan yöpöydälle vaikka appelsiinimehua tai jotain hedelmää mutta en saa vaan menemään sitä alas :(

Panda, heräätkö yöllä vessaan tms? Muistelisin et yösyömisellä vois lieventää aamupahoinvointia. (Ja itse kyllä raskaana välillä herään nälkään :D)

Järvenhenki, yöllä ei ole puutunut, mutta hämmennyin ja hätäännyinkin ehkä viikko sitten, kun vasen käsi alkoi yhtäkkiä puutua kesken päivän. Ehdin huolestua, mutta googlailin ja päättelin, että asia kytkeytyi raskauteen ja turvotukseen ja oikeastaan siihen, että pohjalla oli makuuni aivan liian suolainen päivällinen.

Takaisin