Oireet

Jennyhannele, oon huomannu et aina ku sanoo et nyt on ollu parempi olo ni heti tulee järkky olo. Sanoin pari viikkoo sit neuvolas ni enköhän laatannu viikon -.-

Mulla oireista jäljellä enään tää järkyttävä väsymys ja ajoittainen päänsärky.. Ei nyt ihan migreeniksi oo kehkeytynyt, varmaan tarvii vettä vaan juoda enempi :)

Myös täällä oireet vähenevät 11. viikon edetessä. Ei oikeastaan ellotakaan enää. Vatsajomoja on selvästi vähemmän, mistä toki kannan huolta välillä (mutta oikeasti tajuan, että on normaalia). Väsymys kääntyi taas unettomuudeksi. Viime yönä sain joten kuten nukuttua, ja tänään ollut sellainen pieneltä krapulalta tuntuva väsymys. Sitä energisyyttä siis vielä kaipaan – ja seuraavaa ultraa. Muuten on oikeastaan hyvä.

Pahimmat oireet ovat minulla oksentelu ja väsymys. Ne tuntuvat kuormittavan eniten, erityisesti oksentamisen jälkeen tuleva väsymys.

Muita ärsyttäviä oireita ovat
- kuolaaminen. Mun täytyy oikeesti sylkee paperiin, kun sitä limaa vaan tulee. No sitten on päiviä, että kurkku ja suu on niiiin kuivia!
- kylmyys. Paleltaa, paleltaa! Kaks paitaa, kaks housua, sukat ja villasukat. Ja vielä peitto. Ja silti on KYLMÄ!! Ja sitten on päiviä että hiki valuu ja valuu!
- vihlominen ja repiminen vatsassa. Ovat onneksi olleet harvinaisia ja liittyneet esim. äkkinäiseen asennon vaihtoon. Mutta kyllä ne pelottaa.
- herkät nännit. Mulla ei oo rinnat kipeet, mutta nännit on todella herkät. En sanoisi, että kipeät, lähinnä kosketus tuntuu ällöttävältä. Esim, jos ei oo rintsikoita ja rinta hipaisee esim. pöytää kun syö. (kivat roikkotissit :) ), niin se tuntuu ällöttävältä.
- ihan yleisesti ottaen kuvottava olo ja kaikki HAISEE!

Olen nyt rv 11+5 ja osa oireista on lieventynyt.

Hyvät oireet:
- mun mielialat - uskokaa tai älkää - ovat tasoittuneet. Mä en siis ole saanut mitään yhtäkkisiä itkupotkuraivareita tai hillittömiä iloisuuskohtauksia. Mun mielialahan on ennen raskautta ollut varsin melankolinen, joten tämä tasaisuus tuntuu oikein mukavalta. Tosin tieto raskaudesta ja tulevasta vauvasta ovat rauhoittaneet minua - myös fyysisesti ja henkisesti.
- ruokahaluttomuus ja terveellisempi ruokavalio. Minulla on ylipainoa, joten tämä terveellinen ruokavalio tekee hyvää sekä vauvalle että minulle (pois ovat jääneet/ vähentynyt: kahvin juonti, suklaa, karkit, sipsit, limsat, roskaruoka ja tilalle on tullut mehut, hedelmät, kasvikset ja ihan peruskotiruoka).
- puoliensa pitäminen. Nyt kun elämäni on saanut ihan uuden merkityksen, olen myös oppinut pitämään puoliani ja kieltäytymään asioista, jotka eivät ole minulle hyväksi tai jotka kuormittavat minua liikaa. Minun ei enää tarvitse pelastaa koko maailmaa!
- olen onnellinen ja läheiset ihmissuhteeni ovat parantuneet. Tieto tulevasta vauvasta ovat lähentäneet minua ja puolisoani ja myös minua ja vanhempiani.

Sofi_86, olipa hyvä, että listasit noita mukavia oireita. Tykkään erityisesti kohdasta "puoliensa pitäminen". :happy:

Täältäkin pointsit Sofi positiivarille! :)

Luin tuossa jokin aika sitten yhden bloggarin mietteitä synnytyksestä palautumisesta ja totesin, että ehkä pitäisi antaa vähän armoa tälle alkuraskauden vaivoissa kärvistelevälle kropallekin, eikä kiukutella vaan tästä jäätävästä kaasupallosta, jonka ansioista garderobista on käytössä lähinnä trikoohameet ja neulemekot.

Mä huomasin että kuumottaa toi alavatsa ilmeisesti kohtu.. Onko kellään muulla tää? Tuntuu ihan käteenkin se iho kuumalta melkeen napaan asti verrattuna muualle kroppaan :O

Apua ihmiset! Minkälainen vuoto kertoo keskenmenosta ja millä viikoilla teillä on tullut vuotoa?
Oma tilanne: Eilen alkanut kova menkkamainen kipu, aamulla luumukastikkeen oloista vuotoa, viikkoja tänään 7+1

Nipsukka oon kuullut niin monenlaisen keskenmenon alun, että kai mikä tahansa vuoto voi viitata siihen, mutta jos verta ei ole runsaasti niin se voi olla aivan normaalia alkuraskaudessa. Soita neuvolaan tai poikkee ultrassa jos mietityttää! Tsemppiä!

Mä ainakin suosittelisin heti tota ultraa ni saa mielenrauhan..
Itsellä kesti tuhru vuikon ennen ku alkoi kunnon vuodot eikä mulla kyllä oikeen mitään kipujaka ollu..

Toki monilla vuodot ollu ihan muuten vaan ilman keskenmenoa..

On vaan 100km lähimpään ultraan. Mutta päivystykseen sain ajan. En kyllä tiedä mitä sielä voivat tehdä, mutta peukku pystyyn ja yritän paniikkitasoa laskea parhaani mukaan..

Kyllä niillä päivystyksessä yleensä vissiin jonkinlaiset ultralaitteet on :) Toivotaan parasta <3

Tsemppiä Nipsukalle täältäkin, toivottavasti pelkkä säikähdys!

Täällä olot taas kurjistuneet, jotenkin odotin, että 11+2 oltais jo voiton puolella mut ei. Kohta viikon ajan närästänyt niin, ettei oikeen tiedä mitä söis ja miten.. Eilen lens sitten aamupalatkin pönttöön (tähän asti siis selvinnyt ilman kunnon oksennuksia) ja loppupäivä meni saikulla, kun voimat ihan pois. Odotan, että kun 12+0 kilahtaa täyteen, niin jotenkin maagisesti herään aamulla pirteänä ja hyvävointisena :angelic:

Takaisin