Oireet

Samainen kellonaika mullaki yölliselle vessareissulle. Toissayönä valvoin monta tuntia, minkä otin takasin sit viime yönä nukkumalla oikeen kunnon unet. Mulla tulee kans tollasta paksua valkosta limaa. En tiiä pitäskö tässä alkaa jotain siteitä hiljalleen käyttää, mutta kun haluais niin vielä nauttia tästä ajasta, kun on saanu ilman alapäätä hautovia siteitä elellä!

Kävin tänään neuvolassa. Painoa oli tällä kertaa tullu vain vähän, joten ehkä viime kerran neuvolakerralla osa oli turvotusta. Muutenkin oli kaikki hyvin. Pääsin jälleen ultrattavaksi, kun terkka ei tunnustelemalla ollu varma, missä vauvan pää on. Ultrallakin pään löytyminen kesti ja mä jo siinä aloin vitsailla, että onko meille tulossa päätön lapsi. Hehheh, hauskaa. Oikeesti pelkäsin, et kaveri on kääntyny perätilaan. Ei onneks, sillä lopulta pojun pää löyty paljon alempaa, sinne se on jonneki hyvin valahtanu. Eipä ihme, et mulla vihloo niin hitosti virtsarakkoon ja jurppii nivusiin. Ei ollu kuitenkaan pää vielä kiinnittyny, joten th:n mukaan tässä voipi vielä mennä tovi ennen vauvan syntymää. Sais kyllä jo tulla! Aion hyppiä entistä enemmän jumppapallolla!

3-4 välillä herään minäkin. Yleensä ihan vaan pissalle, mut viime yönä iski ihan jäätävän huono olo enkä tienny oksennanko vai tuleeko perästä pihalle vai molempia. Ei sit tapahtunu kumpaakaan, mut yöunet jäi tooodella vähille. Nyt en yhtään kyllä kaipailis mitään vatsatauteja tai flunssia tähän :I

täällä myös harjotus supistuksia päivittäin, välillä on kipeitäkin. Ja yöt menee välillä hyvin ja välillä hyvin huonosti. Närätys vaivaa, täytyy tarkkaan kattoa mitä syö. Ja kääntyminen sängyssä yhtä tuskaa.

Meillä on esikoinen nyt 10 pv /kk hoidossa, sen suhteen välillä sellanen huono äiti fiilis, kun vien tytön tarhaan ja itse tuun kotiin. Ja miettinyt oonkin että pidänkö tyttöä siellä tarhassa vielä vauvan syntymän jälkeen. huoh.

Mites te joilla on isompia lapsia ovatko he tarhassa tai hoidossa 10 pv kuussa? Ja miten ootteko ajatelleet jatkaa hoitoa kun vauva syntyy?

Meillä on nyt tuo enintään 20h/viikko, kesälomien jälkeen alkoi eli tänään, toteutuu muutamana päivänä viikossa. Neiti (3v) oli todella innoissaan menossa tapaamaan kavereita. Meillä on hoito sovittu näin, kunnes palaan töihin. Ajattelen, että hoidossa käynti on hyväksi esikoiselle varsinkin kun on siihen tottunut. Hän saa siellä tavata kavereitaan ja huomiota, toisaalta myös äiti ja vauva pääsee aloittamaan arkea. Saa nähdä millaiseksi arki muodostuu, kun vauva saa syntyy.

Mulla on perjantaina kans neuvola, tähän mennessä neuvot on ollu:
-laita esikoinen hoitoon
-kuuntele rauhoittavaa musiikkia ennen nukkumaan menoa
-juo lämmintä ennen nukkumaan menoa
:D hänellä nämä kaksi viimeisintä on auttanut (+60v)
Ei oikeen tähän omaan tilanteeseen auta..

Kerro sitten Riikkarii auttoko tuo lääke? :)
Yhden kerran kokeilulla voin sanoa rakastavani tota lääkettä :D mulla on ihan aina ollu vaikiaa nukahtaminen ja siihen on menny useampi tuntikin ennen raskautta. Aina ollu vähä kateellinen kaikille muille ku tuntuu että ne vaa pistää silmät kii ja nukahtaa samantien niin eilen illalla otin lääkkeen joskus varttia vaille 12, 12 jälkeen ei mitään muistikuvaa hereillä olosta. Oli aiva mahtava nukahtaa kerrankin laskematta lampaita ja miettimättä kaikkea maan ja taivaan väliltä. Heräsin puoli viis ekan kerran pissalle jonka jälkeen unen sain vielä uusiksi. Kasin jälkeen alko lonkat kipuilemaan ja nousin ylös kun ei enää väsyttänyt.
Nyt on ekaa kertaa virkeä ja iloinen mieli pariin viikkoon.
Th ja apteekkari sanoi että ei kannata joka yö syödä nuita ko aiheuttaa helposti riippuvuutta, siispä katotaan ens yö ilman. Mut ihana tietää et jos tulee hankala yö niin apu on lähellä. :)

Itse alalla olevana voin sanoa, että se on monissa perheissä pelastus, jos vanhempi lapsi on päiväkodissa tai muualla hoidossa edes osan viikkoa. Vanhemmat jaksaa paremmin ja toisaalta se tekee hyvää myös sille lapselle, joka siellä hoidossa on, kun saa olla kavereiden kanssa ja harjoitella sosiaalisia taitoja ryhmässä. Minäkin oon vaikka kuinka monta vasu-keskustelua käyny sellasen vanhemman kanssa, joka pohtii raskaana ollessaan, ottaako lapsi kokonaan pois hoidosta. Monen lapsen kohdalla olen ihan suoraan sanonut, että suosittelen lapsen jatkavan osapäiväisesti, koska hyödyt on niin suuret. Toki sitä vanhempana varmasti huonoa omatuntoa asiasta potee, itse en kykene vielä toistaiseksi sanomaan kuin sen ammattilaisen näkökulman asiaan. Älkää kuitenkaan suotta sitä huonoa omatuntoa poteko, jos näette/koette lapsenne selkeästi hyötyvän hoidosta!

Meillä kanssa esikoinen eskarissa joka pv sen nelisen tuntia ja kovin on innoissaan sinne menossa joka pv :)
Saa siellä vähän erillaisia virikkeitä ja näkee kavereita.

Meidän esikoinen on vasta 2-vuotias, mutta jatkoi päiväkodissa 2 päivää viikossa 6h/päivä. Välillä saan kyllä "paska äiti"-kohtauksia tästä järjestelystä, mutta on tää myös pitkän pähkäilyn ja miettimisen tulos. Aiemmin lapsi oli kokopäiväisenä. Mä tarviin omaa aikaa rauhoittumiseen ja jaksamiseen, mies on 10 h päivästä poissa. Lapsen vois laittaa kaupungin kerhoon, mutta mun mielestä tuttu päiväkotiryhmä ja omanikäisten seura on näin pienelle paljon parempi kuin 2-5 -vuotiaiden kerho kerran viikkoon. Lisäksi päiväkotipäivän aikana syödään lounas ja nukutaan päiväunet. Muuten meillä olis klo 12 loppuvasta kerhosta hirvee kiire kotiin syömään ja nukkumaan. Tällä systeemillä jatketaan jouluun, sitten mietitään uudelleen. Ainakin ensi syksyksi esikoinen jää kotiin, koska tulot putoaa hoitovapaalla ja tuo nykyinen hoito maksaa 120 e/kk. Keväällä 2018 menee sit molemmat muksut päiväkotiin näillä näkymin. Mä oon tästä monet itkut vääntänyt, että oonko ihan huono äiti kun en halua olla lapseni kanssa kotona. Mutta sit kun hoitopäivinä olen saanut nukkua 2 h päiväunet itse, niin kylläpä virkistää! Jaksan olla parempi äiti sit illalla ja päiväkodista mennäänkin suoraan leikkipuistoon pariksi tunniksi.

Mä oon ollu meijän esikoisen(2v) kanssa vielä kotona ja ei olla ainakaan vielä haettu hoitopaikkaa.. miestä mietityttää mun jaksaminen, kun vauva tulee. Kattoo sitten miltä vaikuttaa, ainakaan heti laita ettei ajattele, että heivataan muualle vauvan tieltä. Pitää kattoa myös miten taloudellinen tilanne antaa myöten, jos päikkäriä miettii.
Viimeistään sitten ens syksynä alottais päiväkodin, kun täyttää 3v.

ve 22 meillä sama tilanne, meille tarjottiin kerhopaikka joka olis klo 9-12 arkipäivisin ja saisi itse valita päivät millon tyttö siellä olisi. Tällä hetkellä tyttö on klo 8-13 päiväkodissa sen 2-3 pv viikossa, ja päiväkoti päättää päivät, koska olen kotona. Itse kans mietin että ensi syksynä kun putoan pienemmälle rahalle niin ottaisin isomman pois päiväkodista. Ja mulla kans tuntuu että tarvitsen sen oman ajan, varsinkin nyt kun laskettu aika lähenee ja oma olo ei kovin hyvä ole. Se mitä mietin että kuinka sitten sujuu isomman lapsen vienti tarhaan kun vauva saapuu. Toisaalta olen miettinyt että katsellaan päivä/ viikko kerrallaan. Miten isompi reakoi, tällä hetkellä tää tyttö sanoo että haluaa olla kotona hoitamassa vauvaa. Mutta mielestäni tarttee kuitenkin sitä sosiaalista kanssa käymistä samanikäisten kanssa. Meillä siis on tää isompi 4 vuotias.

Mä oon ollut 2-vuotiaan esikoisen kanssa koko ajan kotona. Itse oon miettinyt, etten laita vielä hoitoon, vaan ollaan muiden lapsiperheiden kanssa ja käydään noissa avoimissa kerhoissa :)

Aivan totaali väsymys tänään. Mitään ei jaksa eikä pääkään toimi. Huh ihan ku ois joku tauti/flunssa vaikka ei ole.
Makaaminenki tuntuu raskaalta.

Meilläkään kaksivuotiaan esikoisen päiväkotiin laittaminen ei ole suunnitelmissa vielä pitkään aikaan. Menevät pikkusisarensa kanssa sitten samaan aikaan, kun minua taas työelämä kutsuu. Mun mielestä se pikkuvauva arki on oikeastaan aika tylsää, joten kiva kun esikoinen tuo eloa päiviin. Käydään kerhoissa ja muskarissa ja vauva kulkee niissä mukana :)

Tänä päivänä tuntunut tuolla alakerran suulla muutaman kerran vihlaisuja -onko muilla ollut? Mistähän johtuvat? :O

Meillä neiti 1v6kk on 20pvä/vko hoidossa. Ehti olla jo 11kk-> kun minä palasin töihin. Nyt ei tulis kuuloonkaan ottaa kotia, neiti selvästi kaipaa ikäistänsä leikkiseuraa! Hoitotädit olivat samaa mieltä.. mutta tämäkin niin riippuu lapsen luonteesta. Meillä onkin nyt jo alkanut "en taho lähtee kotia hoidosta" -itkut :rolleyes: ja en kyllä tiedä mitä tulee niistä 2pvä/vko kun oon molempien neitien kanssa kahestaa kotona.

Meillä ei myöskään esikoinen (1v 8kk) ole ollut hoidossa eikä näillä näkyminen menekään ennen kuin itse palaan töihin. Jännittää kyllä miten tulen pärjäämään kun mies on reissuhommissa. Esikoisen kanssa käydään jumpassa ja muskarissa ja vuoden vaihteen jälkeen ajattelen mennä lasten kanssa johonkin avoimeen päiväkerhoon tms. Nyt alan huomaamaan esikoisesta et saattaisi kaivata kavereita ja enemmän touhuamista. Voisin kyllä harkita osapäivähoitoon laittamista.

Joo kyllä nämä kaksivuotiaat jo kaipaavat selvästi ikäistään seuraa. Meillä on onneksi piha täynnä samanikäistä seuraa, ja mulla kavereilla monella lapsia. Saa itsekin samalla aikuista seuraa :)

Oireisiin palatakseni mulla kans vihloo kävellessä. Mä uskon, että liittyy kohdunkaulan lyhenemiseen.

Takaisin