Oireet

Kuinkakohan kauan ihminen pärjää ilman unta ennenkun sekoaa tai kroppa pettää? Täälä nimittäi aletaa käyä jo aika rajamailla kun yöt on yhtä tuskaa. Tai ylipäätään makuullaan olo ja nukkuminen on niin vaikeaa. Alkuun väsymys ja unettomuus itketti ja itku taas aiheutti ikäviä supistuksia. Nyt ollaan jo niin väsyjä ettei enää edes itketä. En pelkää itse synnytystä, mutta pelko siitä etten jaksa väsyn takia synnyttää alkaa hiipiä mieleen.

Kuinkakohan kauan ihminen pärjää ilman unta ennenkun sekoaa tai kroppa pettää? Täälä nimittäi aletaa käyä jo aika rajamailla kun yöt on yhtä tuskaa. Tai ylipäätään makuullaan olo ja nukkuminen on niin vaikeaa. Alkuun väsymys ja unettomuus itketti ja itku taas aiheutti ikäviä supistuksia. Nyt ollaan jo niin väsyjä ettei enää edes itketä. En pelkää itse synnytystä, mutta pelko siitä etten jaksa väsyn takia synnyttää alkaa hiipiä mieleen.

Itse myös miettinyt samaa! Viimeisellä kahdella neuvolakäynnillä kaikki onkin alkanut itkulla kun ei oo enää voimia. Unen saanti on olematonta, maksimissaa ollut parin viikon sisään 4h yössä. Sen lisäksi pahoinvointi on palannut. Mulle vaan neuvolatäti sanoi että kyllä se kroppa löytää synnytystilanteessa tarvittavat voimat..

Olin jo luullut säilyväni raskausarvilta kun tänään sitten havahduin että pakarat on täynnä punaisia viivoja, lisäks alaselkä on vaaleammilla viivoilla... mahassa ei näy vielä.mtn... jänskättää kun muutenkin huono itsetunto oman kropan suhteen että miten pärjään näiden suurien muutosten kanssa..

Taskis, mä kyllä luulen, ettei meitä niin vähällä päästetä, että kivuttomat supistukset riittäis paikkoja avaamaan :bag: Mulla on nyt iltaisin ollut monta tuntia ihan säännöllisiä kivuttomia supistuksia, et kaippa täs joskus hommiin pääsee. Harjoitukset on ainakin mitä ilmeisimmin käynnissä :)

Varmaan todella outoo sanoo näin, mut ei toivottavasti! :D mä oon kipujen kanssa päässy omasta mielestä tässä koko raskauden aikana vähän turhan helpolla ja odotan jännityksellä mitä se loppuhuipennus oikein tuo tullessaan :D kyllä tässä varmasti pikkuhiljaa oppii tunnistamaan ja nimeämään näitä vallitsevia olotiloja paremmin, kun rupee tapahtumaan enempi :)

Miina123, ymmärrän kovin hyvin ahdistuksesi raskausarvista. Niiden löytyminen omasta kropasta ei paljon mieltä ylennä, etenkin jos sattuu vielä ekaa kertaa ikinä niitä bongaamaan omasta kehostaan. Eikä se oo sen ekan kerrankaan jälkeen helppoa. Mielen päälle se ottaa ja peilistä itsensä näkeminen on välillä niin kamalaa, että tekis mieli itkeä.

Mä oon oman osani arvista alkanu saamaan jo nuorena, kun paino alkoi nousta kovaa tahtia. Iho ei kestäny mukana ja pikkuhiljaa se repeili vähän sieltä sun täältä. Vatsan repeäminen oli kamalaa, paksut punaiset viivat kasvoi pituutta kuin kiusaten, välillä ei tapahtunu mitään ja sit taas tuli lisää mittaa. Seisoin peilin edessä, itkin ja inhosin itseäni niin, että välillä tartuin ihostani kiinni ja halusin repiä sen irti. Arpia tuli vaan lisää, niitä ilmaantui kylkiin, selän puolelle, pakaroihin, reisiin ja tisseihin. Seuraava koetus oli olkapäät, jotka on monesti aika näkyvillä pukeutumista miettien. Häpesin itseäni niin, etten kehdannut kesäisin pitää muuta kuin olkapäät piilottavia vaatteita. Sain kyselyitä siitä, miksi mulla on raapimisjäljet olkapäissä, vaikka ne oli raskausarpia.

Mieheni tapasin 16-vuotiaana ja alkuun häpesin itseäni hänellekin. Pidin yhdessä nukkuessa yökkäriä, mitä mies ihmetteli kovasti. Lopulta kerroin, että pelkään hänen inhoavan mun arpiani niin paljon, ettei kestä katella mua alasti. Tää oli se hetki, jolloin uskalsin ekaa kertaa avata suuni omasta itseinhostani ja siitä alkoi itsensä hyväksyminen. Mies on todennu, että arvet on osa mua ja ne ei häntä milläänlailla haittaa. Häntä haittasi enemmän mun oma häpeilyni ja itseni piilottelu. Hiljalleen itsetunto alkoi lisääntyä ikävuosien myötä ja vaikka ne ei kivoja nytkään ole, mieluummin haluaisin arvettoman ja ns. virheettömän ihon, osaan kuitenkin ne hyväksyä osaks itseäni. Aikuisiälläkin niitä on tullu lisää ja ne on kasvanu kokoa, kiitos vatsaa kasvattaneen kasvaimen ja nyt näköjään myös vauvan, mutta enää en niistä murehdi. Ne vaan on siinä mun ihossa. Jossain kohtaa ne aina alkaa haalistua ja välillä iho jo näyttää siltä, ettei niitä niin oliskaan. Usko pois Miina123, vaikka ne kamalia onkin, sä kyllä totut niihin ja jossain kohtaa ne ei enää edes häiritse. Ajatustyötä se vaatii ja aikaa, mut lopulta helpottaa. Ite ajattelen ne nykyään osaks omaa kropassa näkyvää historiaani. Sinne on mahtunu kaikenlaista ja ne kaikki kokemukset on tehny musta tällaisen kuin nykyään olen. Koen olevani vahvempi kuin koskaan ennen ja se näkyköön myös kropassani.

Empä viisaammin osais sanoa, kun mustaajavalkoinen. Itsellä myös samankaltaisia tuntemuksia ollut vuosikaudet arvista, joita on ollut jo teinivuosista asti. Nyt miehen kehujen ja tsemppausten myötä oon alkanut olemaan sinut itseni kanssa, vuosia siinä meni ja nää raskaudesta tulleet arvet vielä ahdistaa mutta eiköhän sekin ajan kanssa helpotu. Tsemppiä miina123, opit vielä elämään niiden kanssa! <3

Hienosti sanottu, itsellä vielä matkaa itsensä hyväksymiseen jo ennestään ja nyt läjäpäin uusia arpia pitkin mahaa ja reisiä :/

Mulle nua arvet on sota arpia ja voin olla niistä ylpeä koska mun keho on pystynyt luomaan uuden elämän ja tuomaan vauvan tähän maailmaan turvallisesti :smug: Ne on ikuinen muisto että sain kantaa lapseni sisälläni :smug: Omasta kehosta pitää olla ylpeä :)

Mustaajavalkoista, kiitos, että jaoit kokemuksen. En oikein löydä sanoja. Hienoa, että sussa on noin paljon vahvuutta ja että sun mies on osannut olla tukena oikealla tavalla. Myös mun mies on opettanut mut rakastamaan niitä asioita, mitä omassa ruumiissa olen eniten hävennyt. Silti voi toki välillä olla vaikeaa, koska esimerkiksi vaateostoksilla myyjät puhuvat usein reisien ja lantion piilottamisesta – ja ne ovat olleet mun kipupisteitä. Tavallaan jännittää, miten suhde omaan ruumiiseen kehittyy synnytyksen myötä.

Tänne tuntuu turvalliselta jakaa vähän kipeitäkin kokemuksia. Luottamuksellinen ja toinen toistaan tukeva ilmapiiri sen tekee. Eihän noista omista kipupisteistä oikein koskaan täysin yli pääse, aina löytyy se pieni hetki, kun kiroaa omaa ulkomuotoaan ja katsoo vähän kateellisena semmosta henkilöä, joka näyttää hyvältä vaatteessa kuin vaatteessa. Juurikin kotiuduin kaupungilta ja muutaman vaatekaupan kiertäneenä pohdin taas tätä itseinhon ilmiöö. Ei se ihmekään ole, että välillä oma olemus yököttää, kun kattelee niitä vaatteita, mitä kaupat on pullollaan. Semmoseen muottiin pitäis onnistua itsensä saamaan ja sen lisäks vielä näyttää ja tuntea olonsa helvetin hyvännäköseks. Ehkä mä tänäkin syksynä ostan tyytyväisenä sen perusneuleen ja vedän kylmien ilmojen tullen kaveriksi vielä pipon ja kaulahuivin sekä lempparikenkäni. Aion näyttää niissä hiton hyvältä ja tuntea oloni kotoisaksi! :)

Mä lihoin ala-asteella tosi runsaasti vaikken koskaan oo ollut hoikka. Raskausarvet tai niistä suurimman osan sain siis jo ihan lapsena, mikä aiheutti suurta häpeää, jo tuo sana raskausarpi tuntui pikkutytöstä epäreilulta kun enhän ollut edes ollut raskaana ja silti oli arpia tisseissä ja mahassa ja muuallakin. Noihin aikoihin mua kiusattiin koulussa läskiyteni vuoksi eikä senkään takia ollut helppo hyväksyä arpia jotka kertoivat tarinaa lihavuudesta ja lihomisesta.

Pitkän ajan kuluessa oon oppinut hyväksymään arvet osana omaa ei niin täydellistä vartaloa enkä niitä juurikaan häpeile. Jos mun venymäarvet jotain toista ihmistä haittaa, niin se on sen ihmisen ongelma. Mun ei tarvi ruumiillani, pukeutumisellani tai luonteellani miellyttää jokaista maailman ihmistä, mulle riittää se että oma mies sanoo kauniiksi ja ystävät pysyy ystävinä vaikka välillä lihon ja välillä laihdun ja joskus kuljen ihan hirveissä vaatteissa ihmisten ilmoilla enkä oo se kaikista ulospäin suuntautunein tyyppi.

Anteeksi tämä purkautuminen tähän väliin. Nostatti vaan nuo teidän jutut vähän omiakin ajatuksia aiheesta pintaan.

Täällä harkkasupistuksia on alkanut olemaan iltaisin varsinkin monta tuntia putkeen mutta ei mitään varsinaisesti kivuliasta.. lääkärikin tutki niinkanavaa jäljellä 3 senttiä ja ihan kiinni.. että ei täälläkin lähtö oo vissii tulossa vielä...

Muokattu viimeksi:
Ah mikä yö taas takana x(
Supisteluja, puutumisia, päänsärkyä ja suihkuttelin maitoa pitkin sänkyä, kun ei ollut yökkäriä päällä kuumien aaltojen takia. Mukavana lisänä naamaan läiskivä esikoinen.
Toivottavasti ennen koittavaa synnytystä saa levollisen yön, ni jaksaa pakertaa.
Mä_oon_niin_väsynyt.

Ah mikä yö taas takana x(
Supisteluja, puutumisia, päänsärkyä ja suihkuttelin maitoa pitkin sänkyä, kun ei ollut yökkäriä päällä kuumien aaltojen takia. Mukavana lisänä naamaan läiskivä esikoinen.
Toivottavasti ennen koittavaa synnytystä saa levollisen yön, ni jaksaa pakertaa.
Mä_oon_niin_väsynyt.
Täällä kans kipujen ja puutumisten kanssa nukuttu vaan iha hetki. Tänään neuvolassa onneksi tää unettomuus otettii tosissaan, sen verran isoilla ja tummilla silmäpusseilla sinne mentii. Lääkäri kirjottaa reseptin johonkin lääkkeeseen (nimeä en muista) joka auttaa rentoutumaan ja nukahtamaan. Jospa sillä saatas vähä kerättyä voimia tulevaan.

Mulla on perjantaina kans neuvola, tähän mennessä neuvot on ollu:
-laita esikoinen hoitoon
-kuuntele rauhoittavaa musiikkia ennen nukkumaan menoa
-juo lämmintä ennen nukkumaan menoa
:D hänellä nämä kaksi viimeisintä on auttanut (+60v)
Ei oikeen tähän omaan tilanteeseen auta..

Kerro sitten Riikkarii auttoko tuo lääke? :)

Mulla kans takana valvottu ja tuskaisa yö jalkasäryn, napakoiden (mutta kivuttomien) suppareiden ja hikoilun takia. Nyt päivällä konehommia joutunut tekemään ja huippaa ikävästi :/ Pari kipeää supparia tuli jo ja mietin, että toivottavasti ei näin huonoilla yöunilla tarvitsisi lähteä synnyttämään kun ihan pää pökkelönä. Ruokaa pitäisi laittaa, mutta ihan veto pois. :o

Valvoin minäkin viime yönä muutaman tunnin. Näyttää tulleen tavaksi herätä aina toisinaan keskellä yötä (yleensä n.03-04), jolloin unen saanti uudelleen on aika heikkoa. Viime yönä herätti esikoinen, kävin peittelemässä ja hänen unensa jatkui, mutta oma ei. Sinänsä ei ollut muuta vaivaa kuin unettomuus. Luen silloin yleensä jotain kirjaa, kunnes alkaa uudelleen unettaa.

En tiiä mikä tossa kello 3-4 on, itekki herää sillo ja käy vessas. Takas ku sänkyyn tulee nii väsy häviää :p

Nyt on parina yönä kun on käyny vessas, nii paperiin on jääny semmosta valkosta paksua limaa. Onko mahdollisesti limatulppaa? :)

Takaisin