Oireet

Itellä ollut kivuliaita harjotussupistuksia viikolta 35 lähtien, yleensä 10 min. välein, kestäneet max. 2,5 tuntia ja sitten hiipuneet. Huomaa, että jos on ollu raskaampi päivä niin helpommin supistelee illalla, myös sillon jos ei oo juonu tarpeeksi vettä. Keskiviikkona käytiin näytillä, kun epäilin lapsivettä menneen, mutta ei ollu menny. Kuulemma supisteli 4 min välein käyrällä, jännä ku en ite huomaa kivuttomia supistuksia. Lääkäri teki todella kovakourasen sisätutkimuksen ja ultras alakautta ja ihan hyvin on vielä vauva asemissaan. Kohdunkanavaa (vai kaulaa vai mitä se on) oli kuitenki 4 cm:). Ite huolestuin aika paljon alussa että joko mennään synnyttään mutta ilmeisesti ihan asiaan kuuluvia, vaan vaikiapa tietää näin ensisynnyttäjänä. :happy:

Mantunen, mä oon kuullut tuosta. Kätilö kertoi, että täällä tarkistetaan tilannetta ihan siksi, että jos synnytys käynnistyy ennenaikaisesti, voi lääkäri sanoa tarkistaneensa. Tutkimus on kuitenkin niin nopea ja varovainen, etten usko sen olevan mulla mikään ongelma. Jos kivuliaita supistuksia on ensi tiistain käynnin jälkeen, täytyy miettiä asiaa uudestaan. Eilen väsytin itseni kaupungilla. Kävelin ympäriinsä ja hoitelin asioita. Selkärepulla oli painoa, koska siellä oli sekä tietokone että ipad ja vähän kirjoja. Luulen, että voin syyttää lähinnä itseäni.

Muokattu viimeksi:
Masuötökkä tuo 4cm kanavaa on hyvin, itelläni on enää 2cm jonka takia pitää olla erittäin varovainen ettei rasita itteesä liikaa koska voi kuulemma lähtee syntyy hyvinkii nopeesti. Mulla ei neuvolassa oo sisätutkimuksia tehty vaan aina sit lääkärissä tai kättärillä kun sielläkin oon joutunu muutamaan kertaan pyörähtää. Mies lähti viikonlopuks reissuun ja kovasti oon poikaa ohjeistanu et täytyy pysyä sisällä ainakin maanantaihin:)

Täällä vauveli sitten laskeutui edellisyön aikana. Toissapäivänä tein pihahommia kaikenlaisia aamusta iltaan ja seuraavana aamuna huomasin, että tilaa on tullut jälleen lisää rintojen alle . Olen aikalailla ahkeroinut ja puuhannut kaikenlaista muutaman päivän, mutta rauhallisin mielin. Kohta saadaan tavata meidän pieni. En kuitenkaan odota syntyväksi ennen laskettua aikaa, johon on 3 viikkoa. Saa nähdä kuinka käy. Tsempit kaikille !

Voi kun pystyiski vielä jotain puuhailee, laskeutumisen jälkeen ei mulla ainakaan meinaa ees housujen pukeminen onnistuu:D

Täälläkin taidettiin eilen laskeutua lähtökuopille. Iltavuorossa istuessa (enää 2 työvuoroa jäljellä!!!!) möyri ja mönki minkä kerkesi ja kun sitten neljän tunnin istumisen jälkeen nousin ylös, tuntui kuin olisi ollut keilapallo jalkojen välissä. :D Siitä sain sitten vaivoin vaaputtua autolle.

Tänäänkin tuntunut selkeästi erilaiselta kuin aikaisemmin tuo paineen tunne alhaalla. Toivon mukaan se siis on pää eikä peppu mikä tonne alas on asettunut. Tosin en kyllä jaksa epäröidä sen suhteen. Ensi viikolla sitten neuvomassa selviää...

Kaks päivää ollut ihan mieletön väsymys päällä! En kuitenkaan oo viittinyt ihan kunnon päikkäreitä ottaa, etten kuku sitten yöllä.. sitten sitä pienessä mielessään miettii, että mitäs jos juuri ne ens yön unet keskeytyykin.. Täytyy myöntää, et alkaa pikkuhiljaa tympiä tän eturepun kantaminen :bag:

Täällä kans pamahtanu päälle ihan älytön väsy.
Eikä raaski nukkua kun yö menee sit just valvoen.

Täällä myös väsymystä, sekä tuntuu että vauva olis nyt korkealla, kun pienikin liike hengästyttää. Sekä liikkeelle lähtö on hidasta ja saa varoa liikkeitä kun ala pää huutaa hoosiannaa.
Välillä on niitä harjoitus supistuksia ja välillä niiden kanssa on myös alaselkä/ maha särkyä. Mulla kun on takana se synnytyksen käynnistäminen, niin en tiedä miltä se synnytyksen käynnistyminen luonnostaan tuntuu.
Voisi alkaa jo syntyä alkaa oleen niin iso ja ankka olo.

Täällä käytiin naikkarilla kääntymässä, kun oli supistellu jo edellisestä illasta yön yli seuraavaan iltapäivään ja alkoi sietämätön kipu. Lääkitsivät ja tutkivat, mut mitään syytä ei keksinyt..eikä vauvalla ollut edes aikomusta lähteä syntymään. En pystynyt enää kävelemään vaan kärrättiin osastolle.
Olin jo niin väsynytkin, että oisin toivonu et oisvat ottaneet samalla vauvan ulos jos ois sillä päässyt eroon kaikista muista raskauden tuomista kivuista :(
Masuun jäi kypsyttelemään ja nyt elänkin jatkuvassa pelossa uudesta kipukohtauksesta, samalla kun joka kolkkaa kolottaa.
Pieni ahdistusvi***tus, mut ei auta. Eiköhän tää mee vielä yliviikoille :'D

Minä en saa nukuttua enää öisin. Herään aamuyöllä ja valvon pari tuntia ja sitten takas nukkumaan.. Onneksi ois enää kuukausi jaksettavana.. Ja onneksi bebe on vielä ylhäällä nii jaksaa touhuta päivät

Mulla on kanssa väsymystä jopa niin paljon, että nukun 2 tunnin päiväunet ja lisäksi "normaalit" yöunet. Vessassa pitää vähintään kerran yössä käydä ja esikoinen herää aina klo 04 pyytämään maitoa. Ehkäpä siitä sitä väsymystä kertyy :/ Toivon että nyt vauva on alkanut laskeutumaan alemmas. Kovasti erilaista jomotusta alapäässä ja kohdunkaulalla aikamoista vihlontaa. Ensi viikolla on synnytystapa-arviointi, siellä sit varmaan selviää onko tapahtunut jotain.. Mä olen päättänyt et tää syntyy kahden viikon päästä ;) enempää ei jaksa :D

Kurjilta nuo kivut kuulostavat, Mamis ja muutkin. Mulla on nyt ollut tässä suhteessa helpompaa. Eilen illalla sattui, kun vauva ilmeisesti yritti kääntyä siinä valitettavasti onnistumatta. Päivällä käveltiin jonkin verran kaupungilla, mutta minulla ei ollut edes käsilaukkua kantamuksena, joten jaksoin paljon paremmin.

Närästyksen suhteen mennään koko ajan huonompaan suuntaan. Luulen, että olen yrittänyt kärvistellä liian kauan. Sain lääkäriltä keväällä närästyslääkevinkin, jota on turvallista käyttää raskauden aikana sekä lääkärin että lääkkeen selosteen perusteella. Ihan tavallinen Gaviscon siis. Minulla toimii, joillakin ei. Apteekissa kuitenkin sanoivat, ettei sitä saisi käyttää pitkiä aikoja tai säännöllisesti, joten olen yrittänyt pärjätä ilman niin hyvin kuin mahdollista. Manteleiden syöminen helpottaa välillä vähän, mutta kovin tehokas keino se ei ole. Nyt on menty siihen, että ruokatorvea korventaa jo ennen kuin ruoka on mahassa. Monien hedelmien syöminen tuntuu pahalta, samoin veden juominen. Jugurtti ja tomaattikeitto ovat hankalia. Laskettuun aikaan on kolme viikkoa, joten ajattelin lopettaa kärvistelyn ja syödä tuota närästyslääkettä ohjeen mukaan loppuraskauden ajan, jos se tuntuu tarpeelliselta.

Kurjilta nuo kivut kuulostavat, Mamis ja muutkin. Mulla on nyt ollut tässä suhteessa helpompaa. Eilen illalla sattui, kun vauva ilmeisesti yritti kääntyä siinä valitettavasti onnistumatta. Päivällä käveltiin jonkin verran kaupungilla, mutta minulla ei ollut edes käsilaukkua kantamuksena, joten jaksoin paljon paremmin.

Närästyksen suhteen mennään koko ajan huonompaan suuntaan. Luulen, että olen yrittänyt kärvistellä liian kauan. Sain lääkäriltä keväällä närästyslääkevinkin, jota on turvallista käyttää raskauden aikana sekä lääkärin että lääkkeen selosteen perusteella. Ihan tavallinen Gaviscon siis. Minulla toimii, joillakin ei. Apteekissa kuitenkin sanoivat, ettei sitä saisi käyttää pitkiä aikoja tai säännöllisesti, joten olen yrittänyt pärjätä ilman niin hyvin kuin mahdollista. Manteleiden syöminen helpottaa välillä vähän, mutta kovin tehokas keino se ei ole. Nyt on menty siihen, että ruokatorvea korventaa jo ennen kuin ruoka on mahassa. Monien hedelmien syöminen tuntuu pahalta, samoin veden juominen. Jugurtti ja tomaattikeitto ovat hankalia. Laskettuun aikaan on kolme viikkoa, joten ajattelin lopettaa kärvistelyn ja syödä tuota närästyslääkettä ohjeen mukaan loppuraskauden ajan, jos se tuntuu tarpeelliselta.
Mulla ollut alusta asti omeprazol käytössä närästykseen ja se auttoikin yhdessä vaiheessa hyvin. Mut nyt viikoilta 34+ ei mikään oo jeesannu. Aamusin herään usein järkyttävään närästykseen ja ei mieli tee myöskään syödä mitään. Tää loppuraskauden närästyshän usein johtuu siitä, kun bebe painaa vatsalaukkuun.. Mulla ei edes vauvan laskeutuminen oo helpottanut. Noh onneksi enään alkuviikko ja torstaina toivottavasti kaikki olot helpottuu, beben synnyttyä :) Tsemppiä närästykseen, se on todella inhottavaa :/

Mulla tuo Gaviscon auttaa kyllä edelleen, eli sikäli kai olen onnekas (ja ehkä tässä pitää vähän koputtaa puuta).

Täällä on pientä huolestumista vaihteeks ilmassa. Bebe on ollut todella hiljanen koko päivän. Ei edes suklaalla saanut liikkeelle. Sydänääniä kuuntelin kuitenkin 20min ja hyvin tasasta oli, joten ehkä ei syytä huoleen ole kuitenkaan? Välillä tulee joku pieni möyryäminen, mutta muuten on hiljasta. Voiko se pään kiinnittyminen oikeasti hiljentää vauvaa näin paljon, vai onko vaan tänään sitten vauvalla lepopäivä kun äiti valvoi koko yön :0

Mulle monet ovat sanoneet, että näillä viikoilla alkaa olla hiljaisempaa. En tiedä, mutta en olisi huolissani, kun sydän kuitenkin kuuluu. (Toki tää on sellaista aikaa, että koko ajan on huoli jostain.)

Joo, päivällisen jälkeen jäbä aktivoituikin vähän ja sain liikelaskennassa ainakin sen kymmenen liikettä tuntiin, niin huolikin lähti :) Nyt on kauhea karkkihimo ja mies just tarjoutu lähtemään kauppaan.. Hihi

Täällä kans saattaa olla pitkiä pätkiä, et poju on jotenkin tosi vaisu. Nyt kun yöt menee "kivasti" valvoessa (mä en kohta enää kestä...) niin huomaa miten erilaisia öitä tolla pikkusellakin on! Välillä rymistelee koko ajan ja välillä ihan joutuu odottelemaan, et liikutaanko siellä ollenkaan. Vähän hassua, mutta luotan siihen, että normaalia kuitenkin.

Takaisin