Oireet

Mantunen, mulle eilen neuvolassa sanottiin että vauvan pää painaa alapäähän ja siks aiheuttas noita sukkapuikkokipuja. Siinä kun teki alatietutkimusta niin totes "ei ihme jos koskee, pää tuntuu jo alakauttakin" :D

Mä olen Mantunen miettinyt samaa. On päiviä kun näitä ei tule lainkaan ja toisena päivänä useastikin. Olen yhdistänyt sen siihen kuinka alhaalla vauvan pää on. Ei ole siis vielä kiinnittynyt ja liikkuu vielä aika reilustikin. Toiveena olisi, että jotain siellä kohdunsuullakin olisi jo tapahtunut.

Onko hyväks havaittuja keinoja poistaa turvotusta?:wideyed:
Veden juontia oon lisänny,mietin jo voiko sitäkin juoda liikaa.

Mulla sillon rv29 tienoilla noi sukkapuikko tuntemukset pehmens ja lyhens paikkoja mut näin lopussa varmaanki johtuu just tosta ku vauva on niin alhaalla ja painaa paikkoja.

Mulla on tullut noita sukkapuikko kipuja pitkin raskautta eikä ne oo aiheuttanut sen kummempia muutoksia tuolla alhaalla. Toki varmaan pidemmän päälle pehmittävät ja avaavat paikkoja. Mä olen jotenkin näiden tuntemusten kanssa rauhassa. Neuvolatädin kanssa juttelimme, että vaikka aamupäivästä katsottaisiin, että paikat on kiinni etc. niin illalla voi synnytys lähteä käyntiin. Eli näitä on lopulta vaikea ennustaa, että mitkä "oireet" on merkkinä synnytyksestä..Vaikka tokihan se myös itseä kiinnostaa jälleen. Mulla on tällä viikolla alkanut limatulppaa tulemaan ilman verisyyttä. Tänään 38+0..Mutta eihän sekään tarkoita vielä, että synnytys lähtis käyntiin..Toisilla, kun saattaa limatulppa irtoilla kuukaudenkin ajan ja toisilla lähtee synnytys vuorokauden sisällä liikenteeseen. Mutta iloitsen siitä, että joka tapauksessa kohtu on alkanut valmistautumaan tulevaan koitokseen :)

Täällä kanssa nyt viikon verran alkanu nua sukkapuikko kivut,varsinkii liikkeessä.
Limatulppaa irtosi keskiviikkona. Esikoinen syntyi pari vuorokautta tulpan irtoamisesta.
En usko silti,että tää enteilis synnytystä viikotkin vasta 35+2 enkä toivo vielä viikkoihin et syntyis.
Jospa keho täälläkin vaan valmistelee tulevaa.

Miulla on limatulppaa irtoillu jo viikkoja, jostain 33+ asti. Yhdistän sen vaan paikkojen kypsymiseen, sillä 35+ lääkärissä kohdunkaula oli sormelle auki. Nyt on alkanut viikon sisään(?) tulla myös rusehtavaa/veristä limatulppaa ja toivon et kohta lähtis syntymään :) nyt siis 37+3.

Hassua miten sukkapuikko kivut oikeesti tuntuu ihan sukkapuikoilta :D
Mulle sanottiin neuvolassa, et kohdunkaulaa ei enää tutkittaisi nykyjään? Tuntuu et kaikkeen ovat sanoneet samaa.. ei alatutkimuksia, ei kohdunkaulaa, ei ultraa...saa käydä kertomassa mitä on saanu pissatestistä, verenpainemittauksesta ja mitä puntari näyttää ja sit siellä vaan kirjataan ylös ja moro, nähdään!

Mamis, täällä ihan sama. Ilmeisesti riippuu siis missä päin asuu, että millaiset käytännöt on neuvolassa.

Ei täälläkään normaalitilanteessa ultrata tai tehdä sisätutkimusta.. supistusten takia on tehty sisätutkimus useempaankin kertaan, viimeemmäksi katottiin tilanne lähinnä mahd. käynnistelyjä varten.

Niijoo, viimeemmäks kävin äitipolilla, neuvolan terkka ei tosiaan mitään tee. Nevolalääkärille sit tarpeen mukaan pistäny..

Mustakin tuntuu että neuvola on jotenkin vaan mittauksia.. tuntuu etten saa sieltä oikein mitään. Vaikken kyllä tiedä mitä haluisin niiltä :D

Kätilö selitti mulle eilen (luettuaan äitiyspassista, miten usein mulle on tehty pieni sisätutkimus), ettei sisätutkimuksen tekeminen ole mitenkään tarpeellista eikä siihen ole pakko suostua, jos ei tykkää. No, mua se ei ole haitannut.

Ai niin, se piti kysyä (tätä on käsitelty jossain aikaisemmin), että miten me suhtaudutaan kivuliaisiin supistuksiin? Onko ne 37. viikolla jo hyvä juttu (vaikka ei todellakaan olis vielä moneen viikkoon valmis synnyttämään)? Mulla on ollut reilun viikon ajan todella säännöllisiä kivuttomia suppareita, mutta nyt ne alkavat välillä sattua. En usko, että on mitään synnytyskipuihin verrattavaa, mutta pitää kyllä etsiä hyvää asentoa ja yrittää hengitellä niiden mukana, kunnes menee ohi.

Sissis, aamulla soittelin sairaalaan kun eilen illasta alkoi supistelut ja alko olla jo kivuliaita. Panadolia käski kokeilla, josko olisi vain harkkoja (voi olla kipeitäkin), mutta enää ei estellä syntymää. Mulla tänään 36+4

Ei tuo panadol ainakaan mitään hillinnyt, toisaalta oon vielä esikoisen kanssa kaksin kotona. Ja tämä esikoinen päättikin ettei meinaa päikkäreitä enää nukkua..hyvän päivän valitsi :D
No tässä seuraillaan

Kiitos, Mamis, tää auttaa paljon! Nuo ovat varmaan harkkasupistuksia, en vain tiennyt, että niihinkin voi liittyä kipua. Ei eilen eikä viime yönä tuntunut siltä, että olisin halunnut ottaa särkylääkkeitä. Rentoutuminen ja hengittely helpotti kivun sietämistä, ja kun se ei kestänyt kerrallaan kuin muutaman minuutin, pärjäsin ihan hyvin. Tänään olen ollut vain kotosalla ja tehnyt töitä sängyllä maaten, eikä mitään kipujakaan ole ollut. Ensi viikon tiistaina on seuraava lääkäri, joten puhun sitten samalla tästäkin.

Ja toivottavasti sunkin pieni jaksaa vielä hetken odotella, eikä kipujen kanssa olis ihan mahdotonta.

Sissis alatietutkimus ainakin mulla provosoi supistuksia. Siksi niitä ei loppuraskaudessa (Suomessa) tehdä niin usein. Jos tavoitteena on pitää bebe yksiössä vielä muutama viikko, niin kannattaa ehkä lääkärille mainita, ettei ainakaan "turhia" tutkimuksia tehdä.

Takaisin