Oireet

Tuo kuulostaa jennyhannele ihan kamalalta. :o Järkkyä, et joudut kaiken muun vaivan lisäks vielä tollasesta helvetinmoisesta kivusta kärsimään. Mun kaverilla puhkes samainen vaiva vasta synnytyksen jälkeen, mut kyllä sekin pelkää sitä kipua tätä nykyä niin paljon, että ei meinaa mitään uskaltaa syyä. Ootko huomannu mitään selkeää yhteyttä tiettyyn ruoka-aineeseen (esim. mitä oisit eilen syöny), mikä nyt tuon laukasis? Kuinka pian synnytyksen jälkeen ne voi sappivaivoja leikkaamalla hoitaa?

Jennyhannele huh! Aika kaamean kuuloista! Pystyisköhän aikastamaan sektiota, ettei tulis enää lisää kohtauksia?

Kertaus – opintojen äiti. Mitenkäs me suhtaudutaan harjoitussupistuksiin näillä viikoilla (36. meneillään)? Haittaako, jos niitä on aika usein ja säännöllisesti, ja voiko niitä saada jotenkin rauhoittumaan. Ois tietysti pitänyt kysyä eilen lääkäriltä, mutta kun siinä oli kaikenlaista tärkeämpääkin. Yllätyin, kun siihen sikiön pulssia ja kohdun toimintaa seuraavaan juttuun (miksi sitä sanotaan?) oli jäänyt merkit supistuksista viiden minuutin välein. Lääkäri kysyi, huomasinko niitä, ja ei ollut huolissaan, kun en ollut huomannut. Sen jälkeen olen alkanut uskoa, että nämä jatkuvat vatsan kovettumiset saattavat harkkasuppareita. Eivät ne satu, mutta tuntuvat ikävältä ja niitä tosiaan on aika usein, myös levätessä.

Eilen oli myös alavatsakipuja, joiden alettua muistin, että on mullakin tosiaan joskus ollut kuukautiskipuja – tällaisiahan ne ovat! Kipu meni ohi alle tunnissa, mutta epämiellyttävä olo jäi. En tiedä, johtuuko tämä siitä, että eilen kävelin vahingossa itseni väsyksiin. Eka oli lääkärikäynti ja sitten sairaalakäynti, jotka tietysti ovat eri puolilla kaupunkia. Sen jälkeen etsin hoitolaukkua ja kuvittelin kipaisevani pikaisesti Ikeassa tarkistamassa ennakkoon ostettavaksi suunnitellut hoitopöydän ja pinnasängyn, mutta reissu olikin yllättäen ihan yhtä raskas kuin Ikea-reissut aina.

Nää mun vaivat ovat pikkiriikkisiä, mutta tieto saattais vähentää tuskaa ja täällä sitä yleensä jollakin on. :)

Oi ei, Jennyhannele! Kunpa olisi jotain, mitä voisi tehdä tai sanoa – mitä tahansa, mikä auttaisi. Me kaikki toivotaan todella paljon, ettet saa enää yhtään kohtausta. <3

Voi ei Jennyhannele :Heartred Voin vaan kuvitella, miten kamalaa on kärsiä tuollaisista kivuista!! Tuntuu jotenkin kummalta, ettei sun oloa voi mitenkään helpottaa ton kohtauksen iskiessä. Kaikki sympatia täältä sinulle ja kuten Sissis yllä kirjoittaa - toivotaan todella, että nuo kohtaukset ymmärtäisivät jatkossa pysyä poissa!

Mä huomasin alkuun et kaali, kaikki pannulla käynyt ja hedelmät usein aiheuttaa oireita. Mut viimeaikasten kohtausten perusteella ei näköjään oo enään väliä mitä mä syön, kun pelkkä vesi sen saattaa aiheuttaa. Käytiin eilen kyllä ulkona syömässä, mut kohtaus iski vasta monta tuntia ruokailun jälkeen. Ja söin kyllä semmosta, mistä ei pitäis sen kohtauksenkaan laueta :0
Huomenna mulla on neuvola ja aijon kyllä selvittää voisko sektiota aikaistaa viikolla siihen rv38+0. Lähete leikkaukseenhan mulla jo on, mut hoitotakuu siihen on se 3-8kuukautta synnytyksen jälkeen. Kiitos tsempeistä, kyllä tästä alkaa huumori olemaan aika kaukana.
Muoks: Eivät siis sairaalassa voi antaa vahvempaa kipulääkettä kun panadolia, kun on riskiraskaus kyseessä. Muutenhan kohtauksia hoidetaan usein litalginilla joko pillerimuodossa tai kipupiikillä, jota ei siis suositella raskauden aikana. Viimeyönä olisin kyllä ollut valmis ottaa kaiken avun vastaan, mutta ensihoitajat oli sitä mieltä että turha keikka päivystykseen tulisi..

Muokattu viimeksi:
Jennyhannele, ymmärtääkseni leikkauksen voi saada jo 37+0 etiäpäin terveydellisestä syystä!! Kyllä toi on ihan älytöntä jos koko ajan kivut vaan pahenee ja kohtauksia tulee enemmin ja enemmin!!

On kyllä tosi perseestä varmasti nuo kivut. Toivotaan, että sektiota voisi aikaistaa, synnytyksen jälkeen olis parempi lääkevalikoimakin käytössä!

Sissis, mulla oli ekassa raskaudessa harkkasuppareita kyllä aika pitkään ja paljon, mutta lääkäri ei todennut mitään edistymistä missään, joten käski jatkaa vaan elämää samaan malliin oman voinnin mukaan. Nytkin on ollu samalla tavalla reippaammin puuhaillessa tai välillä ihan vaan sängystä noustessa. Kohtu on iso lihas ja se treenaa sekä valmistautuu tulevaan :)

Täytyykin selvitellä, tällä hetkellä oon valmis ihan mihin vaan että tää piina loppuisi. Tulee meinaan melko tuskaset 2vkoa, jos tätä tahtia alkaa kohtauksia tulemaan.

Mulla on myös harjoitussupistukset lisääntyneet viime aikoina. Taitaa olla ihan normaalia, että niitä tässä vaiheessa tulee. Huomenna lääkärissä selviää, ovatko saaneet mitään aikaan - mua ei kyllä haittais vaikka oliskin! Mulla on niin pitkä kohdunkaulan kanava (5cm) et ajattelen sen olevan synnytystyöstä ja kivusta pois jos vähän lyheniskin.

Tässä vaiheessa ei kai enää erityisemmin synnytystä estelläkään, jos on vauva tullakseen. Toivotaan kuitenkin, että pääsette ensin muuttamaan!

Kyllä sektion voi aiemmin tehdä, mullaki tehdään pikkusen aiemmin (38+0) ku Oyssissa on tapana. Tosi pitkä aika se kaks viikkoa odotella tommosten kipujen kans :(

Tsemppiä jennyhannele! Toivotaan, että suostuisivat siirtämään sektioaikaasi lähemmäs, niin sitten pystyis paremmin lääkitsemään sappikohtauksia. Itse en edes pysty kuvittelemaan kuinka hirveitä kivut voi sappikohtauksessa olla, joten täältä voin vain tsempata ja toivoo, ettei niitä nyt tulis... Kamala pelätä syömistä sen takia, jos kohtaus tuleekin...

Sissis, kyllä niitä harkkasuppareita saa alkaa olemaan jo viikolla 36.. Kroppa alkaa vaan pikku hiljaa treenaamaan, miten toimia tositilanteessa :)

Tuntuipa pahalts lukea jennyhannele noista sun kivuista :( täällä ainakin kaikki tsemppaavat ja toivovat että sektiota saisi aikastettua tai edes joku helpotus noihin kohtauksiin tulisi :/ <3

Huh! On kyllä ihan kamalan kuuloisia nuo sappikohtaukset jennyhannele :eek: Tsemppiä ja jaksamista! Toivottavasti löydät pian keinon millä tilanne helpottuu.

Arvelinkin, että kohdun harjoittelu on ihan normaalia, mutta mua vähän yllättää se, että harkkasupparitkin voivat olla säännöllisiä ja tulla aivan lepotilassa. En niistä tykkää, mutta eivät ne hirveästi elämää häiritse.

Mä oon just matkalla lääkäriin, halusvat näytille et suljetaan mahollinen tulehdus sappirakosta pois. Kun edelleen kuumetta ja kipua ylävatsalla. Olo on niin järkyttävä, et melkeen toivosin et ottasvat yöksi seurantaan.

Hyvä jennyhannele että tarkistaa tilanteen, kurjaa kyllä et kaikkien loppuraskausoireiden päälle joudut kärsii vielä tuommosista kivuista:( Omat kivut tuon rinnalla kuulostaa niin mitättömiltä

Oma lääkäri lähetti naistenklinikalle, täällä ollaan edelleen jo ties kuin monetta tuntia. Vauvalla on kaikki kunnossa, mut mulla maksaarvot satasen luokkaa ja otettiin äsken jotain verikokeita lisää. Odotellaan taas tuloksia ja sit katotaan jatkoa uudemman kerran. Sappioireilu ilmeisesti nostanut sen maksa arvon, mut mitähän se sit mahtaa tarkottaa? Eipä tuo lääkäri sitä kovinkaan mulle selitelly, nakkas takas käytävälle odottelemaan.

Mulle määrättiin tänään kolmatta vuorokautta kestäneeseen migreeniin jennyhannelen puhumaa litalginiä, mikä siis tosiaan sappivaivoihin. Tuntui vähän oudolta ja kyseenalaistin kovasti lääkkeen raskauden aikana, mutta kai täytyy luottaa ammattilaisiin.
Eipä tuo kyllä vienyt kun terävimmän kärjen kivulta hetkeksi. Taas jyskyttää ja oksettaa.
Täällä siis ei vaivatonta ja kivutonta viikkoa ole koko kesään tainnut olla. Näillä mennään. Huh.

Tsemppiä jennyhannelelle!

Takaisin