Oireet

Onko muilla kovaa sormien puutumista tai koko käden puutumis tilaa?
Itselläni on pahana ja kaipailisin vinkkejä jos vaan jollain on jotakin mikä on lievittänyt tai auttanut tähän vaivaan?
Yöt menee valvoessa koska makuullaan kaikissa eri asennoissa alkaa puutuminen melkiin saman tien.
Syöminen,kirjoittaminen ja melkeen kaikki tekeminen aiheuttaa sormien puutumisen. Alkaa väsyttämään tälläinen vaiva.

Ihan olen tyytyväisenä 157 sentini kanssa hiihtänyt maksimekossa, olkaimet lyhentämällä meni pituuskin kohdalleen :happy: Tukisukat on kyllä käytössä myös täällä, mutta sandaalien kanssa en pysty käyttämään, joten usein nyt ei kuitenkaan ole tulut käytettyä. Pitäisi kyllä käyttää....

Miiskunaksu, mulla tähän sormien nivelten jomotukseen tuntuu öisin liittyvän myös käden puutuminen, mutta mulla ongelma korjaantuu öisin vaan kylkeä vaihtamalla. Eikä sitä olekaan kuin öisin...

Mulla on sit taas päinvastoin ton maksimekko ongelman kanssa, pituus ei riitä niissä! Se on hurjan ärsyttävää, kun muuten istuu mekot mutta pituus loppuu kesken.. Pitääkin olla tämmönen hujoppi.

Mulla ollut ärsyttävästi nyt viikon verran yötäpäivää oikeen käden keskisormi ja nimetön puuduksissa ja suht tunnottomina. Käsi puutuilee myös vähän väliä ja siihen ei auta ku lepo. Öisin tulee herättyä niin järkyttävän kipuun, ettei itku oo kaukana. Huomenna pakko soittaa työterkkariin ja kattoa mitä siellä sanotaan. Oikee kätisenä kun ei meinaa mistään tulla mitään ja menee vaan hermo. Mulla todennäkösesti tilannetta pahentaa pahasti jumiutunu yläselkä ja sitä tässä koitan kaikin keinoin saada auki jo kolmatta päivää.

Tänään ärsyttäny myös oma kunto ja avuttomuus ja kun ei mitään jaksa tai pysty tehä loppuun. Huoh! :/

Tuo avuttomuuden tunne korventaa täälläkin. Oon tottunu tekemään omin voimin asioita ja koen, että itellä pysyy pakka paremmin hallinnassa (kontrollifriikkikö?) sillä tavoin. Nyt iskee fyysiset kolotukset tai väsymys muuten vaan helpommin, joten on vähintäänkin pakko tehä asioita hitaammin tai sit jopa olla ite tekemättä. Tuntuu siltä, että ite on sitten muiden armoilla, mikä taas ei mua miellytä lainkaan. Haluan kyetä tekemään asioita itse ja just tasan sillon kuin huvittaa. Oon varmaan osittain sen takia niin hermona välillä, kun pää ei kestä tätä tietynlaista avuttomuutta, mikä on nyt ilmaantunu raskauden edetessä. Puuuuuh, odotan sitä aikaa, kun on taas kykenevä kaikkeen itse!

Tuo avuttomuuden tunne korventaa täälläkin. Oon tottunu tekemään omin voimin asioita ja koen, että itellä pysyy pakka paremmin hallinnassa (kontrollifriikkikö?) sillä tavoin. Nyt iskee fyysiset kolotukset tai väsymys muuten vaan helpommin, joten on vähintäänkin pakko tehä asioita hitaammin tai sit jopa olla ite tekemättä. Tuntuu siltä, että ite on sitten muiden armoilla, mikä taas ei mua miellytä lainkaan. Haluan kyetä tekemään asioita itse ja just tasan sillon kuin huvittaa. Oon varmaan osittain sen takia niin hermona välillä, kun pää ei kestä tätä tietynlaista avuttomuutta, mikä on nyt ilmaantunu raskauden edetessä. Puuuuuh, odotan sitä aikaa, kun on taas kykenevä kaikkeen itse!
Täällä sama homma. Sit väkisin tekee ja siitäkös sit kärsii jälkeenpäin. Joko tulee niin kipeeks ettei kykene liikkumaan, tai tulee huono olo/karsee väsymys et sekin vetää vähintään sohvan pohjalle..

Mä en enään jaksa tätä unettomuutta. Aikasemmin tuli vielä se 2-4h unta yössä mut nyt on vähentynyt siihen 1-2h. Tää on jo toinen yö putkeen kun en nuku sitä tuntiakaan. Oon kärsinyt ennen raskautta pahasta unettomuudesta ja sen vuoks olinkin aikamoisessa unilääkekierteessä reippaat kaks vuotta joka johti riippuvuuteen. Mä en siihen lähe uudelleen, en edes oman terveyteni uhalla mut mitä mä voin tehä jotta sais edes sen tunnin kaks unta yössä. Tänään otan kyllä yhteyden neuvolaan, koska luulen mun huono vointisuuden, väsymyksen ja huimauksen johtuvan nukkumattomuudesta. Mulla on myös taustalla vakava masennus ja paniikkihäiriö, joille tää unettomuus ei todellakaan tee hyvää..

Ohoi, te puutuvasormiset ja -kätiset!

Rv 18 kävin lääkärissä samasta asiasta ja sain diagnoosiksi rannekanavaoireyhtymän.

Kaikki, mikä vähentää turvotusta (veden juominen, liikunta, vähäsuolainen ruoka), auttaa myös tähän.

Lääkärin kautta sain lähetteen fyssarille, jolta sain rannetuet, toimintaterapeutti teki yksilölliset, napakat yötuet ja itse ostin vielä yhdet kevyemmät päivätuet. Tukien avulla nukun yöni. (Muistaakseni) Heinäkuun alussa kävin uudestaan lääkärissä, kun alkoi pää hajota. Jos toimintakyky rajoittuu merkittävästi, hätäapuna voidaan pistää kortisonia. Sain lokakuun alkuun lähetteen hermoratatutkimuksiin, jossa sitten tutkitaan vahingot.

Vaivan siis kuuluisi loppua tai ainakin helpottaa, kun vauva syntyy.

Onko muilla kovaa sormien puutumista tai koko käden puutumis tilaa?
Itselläni on pahana ja kaipailisin vinkkejä jos vaan jollain on jotakin mikä on lievittänyt tai auttanut tähän vaivaan?
Yöt menee valvoessa koska makuullaan kaikissa eri asennoissa alkaa puutuminen melkiin saman tien.
Syöminen,kirjoittaminen ja melkeen kaikki tekeminen aiheuttaa sormien puutumisen. Alkaa väsyttämään tälläinen vaiva.

Kannattaa ottaa käsien puutuminen puheeks neuvolassa, se on kuulemma vikal kolmanneksella yleistä ja täällä ainakin saa apuvälinelainaamosta jotain käden tukilastoja, jotka auttavat siihen.. Itse en niitä ole hakenut, kun tuntuu et pärjään ilman, mut lähetteen lääkäri kyl kirjoitti..

Omaa napaa vielä... Mulla alkoi lauantai-illalla kipuilut vasemmalla puolella navasta häpyluuhun, mutta kivut aina helpottivat, niin ei tullut eilen päivällä sit soiteltua neuvolaan tms.. No, eilen sit, nukkumaan mennessä alkoi niin kamalat selkäpoltteet ja mahajomot (niinkuin olis menkat), et oli pakko olla yhteydessä oikein synnärille, joka päivystää... Sain ohjeeks otta 1000mg panadolia ja runsaasti vettä ja niiden voimal sain onneks nukuttua sen 6h... Nyt aika klo 13.30 neuvolaan, kun supparit ja kaikki muut kivut (vatsa&selkä tulessa) eivät helpota....

Nää ihmeelliset kipuilut on jotain niin pelottavaa, mut onneks bebe ainakin liikkuu normisti....

Jossain ketjussa oli aiemmin puhetta maidon tihkumisesta. Mulla monta viikkoa tihkunu keltasta ensimaitoa, mutta ilmeisesti vain oikeanpuoleisesta rinnasta :bored: Toivottavasti tää ei enteile jotain herumisongelmia ton vasemman kanssa..

Mullakin jotain heruu vasemmasta tissistä jotain. Sellaista ei täysin kirkasta nestettä mutta melko väritöntä/vaaleaa joka kuivahtaa kovaksi siihen nännin päälle. Mulla on taustalla hyperprolaktinemia niin tiedän kyllä miltä maito näyttää ja tää ei oo maitoa. Oisko jotain esiastetta???

Mullakin tulee vaihdellen tuota maitoo tisseistä, toisesta enemmän keltasta ja toisesta sitä jotain kirkasta. Tietää kyllä ne päivät, kun tihkumista tapahtuu, koska silloin rinnat tuntuu tosi raskailta ja niissä tuntuis olevan eräänlaisia paakkuja, jotka sit aina katoaa. En tiedä liittyykö tuohon maitoasiaan vai mikä se juttu on. Järjestään kyl alkaa lakanassa olee aamusin pieniä länttejä, joten pitäis vissiin tehä asialle jotain. En vaan haluais missään liiveissä nukkua vielä tässä kohtaa. Tottunu nukkumaan ilmaan vaatetusta, joten ajatus liiveistä yöllä tuntuu ahdistavalta.

Mantunen en ois huolissaan et vaan toisesta tissistä tihkuu maitoa.. itsellä toisesta rinnasta valuu herkästi maidot pihalle, jos on täynnä, ja toinen sit pakkaantuu ihan kivikovaks jos ei ite tajuu pumpata.. kaikki tissit on erilaisia ;)

Sydänkäpynen, itsellä ainakin ennen maitoa tullut läpinäkyvää nestettä, kai maitorauhaset alkaa harjotella :)

Oon kanssa käsittänyt, että ensimaito on kaikkea muuta kuin maidon näköistä, öljymäistä ja /tai keltaista. Samaa tavaraa vastasyntynyt juo ennen kuin maito nousee kunnolla.

Mulla on tullu sellasta ihan öljymäistä. Ja mahdollisesti tästä syystä esikoisen paino on noussut viime kuukausina tosi vauhdilla. Mä siis imetän vielä ja tyttö on tosi hoikka, eikä paino nouse tavallisesti millään vaikka se syö kuin hevonen :D

Täälläkin on tuota keltaista ensimaitoa tihkunut jo melkein alkuraskaudesta lähtien. Ja jos lämpimän suihkun jälkeen puristaa vähänkin, niin molemmista rinnoista tulee kyllä ihan sitä varsinaista maitoakin. :happy7 Elämäni lehmänä. Joskin esikoisen imetyksen lopettamisesta nyt vasta se 11kk mennyt, joten senkin takia varmaan vielä kropalla hyvin muistissa miten sitä maitoa tuotetaan...

Itselläni oli esikoisen aikaan niin, että toisesta tissistä tuli niukemmin maitoa kuin toisesta. Liekö ollut itseaiheutettua, että imetin alitajuisesti toisesta enemmän kuin toisesta, mutta joka tapauksessa näyttää sama vaikuttavan vieläkin... tuosta toisesta rinnasta ei nimittäin nyt erity maitoa samalla tavalla kuin toisesta.

Mullakin on alkanut nyt ihan viikon aikana rinnoista herumaan "esimaitoa", viimeks se alkoi jo viikolla 28 (eli 10vko ennen synnytystä) ja sit olinkin sellaiset 2,5kk sellainen suihkutissi, et maitoa sai pakastaa ja lypsää ja vaikka mitä ja silti riitti vauvalle :hilarious: Nyt kyllä luovutan äidinmaitokeskukselle ylimääräiset, jos vaan samaan tahtiin tulee....

Neuvolalääkärissäkin kävin tänään ja supistelujen vuoksi käski mut panadol kuurille 1g kolmesti päivässä, onneks kohdunsuun tilanne hyvä eikä ennenaikaisen synnytyksen pelkoa ole toistaiseksi *huoh*:shy:
Sunnuntaina oon jo onneks "turvallisilla viikoilla" eikä tartteis lähtee enää Yliopistolliseen sairaalaan (120km päähän) synnyttämään :)

Mulla tulee myös "maitoa" rinnoista. Alkoi rv 31. Ei tule joka päivä, mutta sitten kun tulee, sitä ihan tippuu/valuu. Pakko pitää varmuuden vuoksi liivisuojia.. varsinkin jos kotoa poistuu :/

Takaisin