Oireet

Oon kuullu monelta, että jorvissa koitetaan loppuun asti käännyttää :0 Toivottavasti sullakin kuitenkin helpolla se päätös tulisi, turhaa stressiä aiheuttaa tää jahkailu. Mä kysyin sillon kätilöltä, että miksi päätöksen saa vasta 36+0 ja hän ihan suoraan sanoi sen johtuvan siitä, että päätöstä ehtisi miettiä kunnolla. Musta se on turhaa, kun ainakin mä olin päättänyt sen jo ennen puoltaväliä raskautta. Ilmeisesti tää käytäntö on joka puolella ja harva saa päätöksen ennen rv36.

Itse olin päättänyt jo ennen raskaaksi tuloa että jos vielä saan pikkuisen alakautta en suostu synnyttämään.
Samaa mieltä että turhaa minusta tuo jahkailu ja stressi. Mutta koska tiedän sen saavani en stressaa muuten paitsi toki hiukan nyt kun vointi on mikä on.
Jorvista ei ole kyllä jäänyt kovin hyvä fiilis mulle :/ Muualla siis nämä edelliset synnyttänyt. Jollakin jos siis hyviä kokemuksia sairaalasta olisi kiva kuulla :)

Mä tiedän muutamia joilla on hyvät kokemukset Jorvista, mutta he on synnyttäneet alateitse enkä nyt heidän suullaan hirveästi voi puhua.

Jäin miettimään että jos aiemmin alateitse synnyttäneitä yritetään käännyttää ja ensikertalaisille helpommin lupaavat sektion. En tiedä, tuli vaan mieleen.

Taitaa olla paljon eroja sairaaloissa ja henkilökunnassa miten näihin symnytyspelkoihin suhtaudutaan.
Itselläni mielestäni hyvät perusteet sektiolle mutta silti tuntuu että olen ajattelematon ihminen kun sektiota mietin koska käytännössä voisin kuitenkin yrittää alakautta vielä.

No mielipiteitä yhtä monta kun meitä täällä on :)
Totuus se että kuitenkaan ketään ei voida mihinkään pakottaa.
Löytyy minullakin tuttavia joilla jorvista myös hyviä kokemuksia. Ehkä minulla ollut vain hieman huono tuuri kenen kanssa olen ollut tekemisissä.

Musta on kohtuutonta että yksikään lääkäri, kätilö tai tavan tallaaja alkaa arvostelemaan tai vähättelemään kenenkään päätöksiä synnytystavasta. Synnytyspelko on ihan yhtä pätevä syy saada elektiivinen sektio kun lääketieteellinenkin syy. Onneks suomessakin nykyään suodaan jokaiselle oikeus valita, mut valitettavaa on kun siitä joissain paikoissa edelleen joutuu taistelemaan ja pahimmassa tapauksessa se pelko varjostaa koko raskauden ajan, jos pelkopolilla ollaan nyrpeinä vastassa. Pelko taas aiheuttaa stressiä ja stressi kaikkea muuta mikä ei ole hyväksi odottavalle saatika lapselle. Vaikka mullekkin sektio on suullisesti jo luvattu, on mulla viikottain unettomia öitä kun mietin ja stressaan tulevaa rv36+0 lääkärikäyntiä. Entä jos siellä onkin vastassa joku sektiovastainen, jonka kanssa saa taistella. Luojan kiitos, että siihen on enään viikko aikaa ja saadaan asia pois päiväjärjestyksestä. Mut mun mielipide on ehdottomasti se, että jokaisella pitäisi olla oikeus valita miten synnyttää. :)

Mä mietein esikoisen kohalla silloin vakavasti sektiota kun pelko synnytyksestä oli niin kova ja kaikki kertoi vain kauhutarinoita. Mun kohdalla meni niin et päätettiin kuitenki sit koittaa alakautta ja siinä kohtaa tajusin että oli hyvä kun valitsin alakautta synnyttämisen.
Sitä sektiota oon miettiny jälkikäteen ja tällä hetkellä ajatuskin sektioon joutumisesta pelottaa. Mulle kun sanottiin sillo rakenneultras ku kysyin painoarvioo et "ei sellasta tarvi tehä ku onhan sieltä jo mahtunu toi päälle 4,6kg mut 5kg on sit kipuraja että saat valita sektio vai alakautta" et mun kohdalla sit vaan ois pakko koittaa alakautta mut nyt nää kaikki mitä on meneillään ni ens viikol neuvolasta ainaki koitetaa saada aikaa painoarvioon.
Eilen just itkin varatädille sitä että oon ite nyt yhdistäny sen synnytyksen jälkeisen masennuksen siihen vauvan isoon kokoon. Kun mulla siis se vaiva oli keskimmäisen jälkeen.
Ääh... tais mennä jo ohi aiheen..

Mut siis mun mielestä on hyvä että jokaisella on mahdollisuus valita miten tahtoo synnyttää eikä mun mielestä oo reilua koittaa kovasti käännyttääkkään..

Esikoisen jälkeen moni kysyi et meinaanko uskaltaa viä synnyttää jos ees lisää lapsia tulee ni ei mul jääny mittää kammoi.. ekan kohal siis synnytyskanava repes (3asteen repeemä) ja mut ommeltiin nukutuksessa kun muuten ei ois saatu sitä operaatioo tehtyä.. ulkopuolelle ei tullu mitään..
kakkosta menin synnyttää siitä 1v7kk päästä eikä tullu mitään mihinkä vaikka oli kilon isompiki. Sillon ekan kerran kuulinki et mulla on synnyttäjän keho :'D eli vissiinki kovinki venyvä :D

Inhottavaa, kun on niin arpaa kenelle sattuu kohdalle kukakin lääkäri tai kätilö pelkopolilla ja ylipäätänsäkin. Reilu viikon päästä aika.. toisaalta en tiedä mikä se on mitä tunnen. Pelkoa vai jotain muuta ahdistusta. Neuvolasta laitto lähetteen, kun ei osannut oikein vastata mun kysymyksiin ja mietteisiin.
Keskenmeno takana ja koko tämä uusikin raskaus kivulias kaikin puolin. Jännittää näiden kipujen lisäksi vielä synnytyskivut. Esikoista puskiessa repesikin niin ikävästi :/
No toivottavasti viisaampi naikkarilla käynnin jälkeen.
Tsemppiä kaikille sektiopäivän kirjallisen odottamista <3

Jennyhannele, onks viel supistellu?
Aamuyöstä alkoi helpottaa, mut vatsa on nyt arkana ja edelleen huono olo. Tais vauvakin väsähtää eilisestä, kun ollut kovin vaisu tän aamupäivän. Soittelin kättärille uudelleen ja kehottivat lepäämään lisää ja soittelemaan uudelleen jos supistukset palaa. Tuskin tässä siis ollaan synnyttämään vielä lähdössä :D Onneks ei montaa päivää lääkäriin, niin siellä sit selviää ainakin tekikö supistukset jotain muutoksia kohdun suulla. Onneks nyt ollaan kuitenkin jo rv35+2, mut kuhan nyt edes sinne 36+0 pysyisi bebe kyydissä :)

Siskoni esikoinen syntyi muistaakseni 35+ viikolla, mut se oli ihan diabeteksen takia (ei radi).

Itellä 32+3 tänään. Verenpaineet hieman laskeneet mutta silti pre-eklampsia pelottaa ja jäytää mieltä. Koko ajan vaan stressaan verenpainetta eikä se varmaan hyväksi ole paineille. Terkka eilen sanoi ettei vielä huolestuttavaa mutta pitää seurata tiheästi. Tottakai sitten googletohtoroin ja menin lukemaan raskausmyrkytyksestä enemmän. Ei olis pitänyt kun nyt vaan huolettaa enemmän.

Ja oonko ainut joka itkee jatkuvasti ja ilman kunnon syytä... Eilen rupesin itkemään etten halua kuolla koska googlesta löytyi turhankin paljon tietoa kuinka vakavaa tuo raskausmyrkytys on. Ei oo helppoo :D

Täällä tänään entistä kipeämpi vatsa, vasenpuoli ihan kosketus arka. Pinna todella kireänä ja supistuksia tullut myös. Lantionpohjaa polttaa ja alaselkää. Mutta toi vatsa todella kipeä... vauva liikkuu onneksi. Viime raskaudessa olin viikon osastolla juuri vasemman puoleisten vatsakipujen takia ja monta kertaa olivat viemässä saliinkin kun supistukset tuli siihen malliin.

Kuinka matalaksi muuten aterian jälkeinen sokeri arvo saa mennä?
Mun kun käskettiin niitä nyt mittaileen kans joka päivä, aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen... nyt oli 4.3...
Alkaa menee kyl hermot tähän sokereiden heittelyyn kun ei siinä ole päätä eikä häntää... :((

Sydänkäpynen, paljon sulla paineet koholla normaaliin verrattuna?
Mulla kans paineet koholla ja välillä pissassa proteiini yhdellä plussalla. Itsellä pieni pelko kans raskausmyrkytyksestä, kun kerran se jo koettu. Mut neuvolassa ei oltu yhtään huolissaan.

Zinnuli ai mä en tiennyt, että ei saisi niin sanotusti mennä sokerit liiankaan alas. Mullakin radi diagnoosi ja kytännyt just sitä, että eivät ole liian korkealla. Aterian jälkeiset arvot on ollut jopa 4,2.

Mulle tää raskaus on ollut tosi seesteistä aikaa. Olenkohan kaksi tai kolme kertaa itkenyt. Tosin sekin on mulle paljon normaaliin verrattuna :D Veikkaan, että kun vauva on syntynyt, on itku herkemmässä.

Mulla on normaalisti 125-135/70-80 eli eihän tuo siihen nähden vielä hirveesti ole koholla. Mulla vaan paniikki iskee päälle kun äiti ja sisko hösöttää ja tekee suuren numeron asiasta. Neuvolassa eivät edes pyytäneet paikalle testaamaan protskuja pissasta tmv. Ei vaikuttaneet huolestuneilta. Toki toisessa kolmanneksessa välillä paineet laski 120/65 tasolle ja siitäkin mainitsin terkalle muttei kuulostanut huolestuneelta silti..

Mulla sokerit ollu alimmillaan 3.9 ja oli silloin aika heikko olo. Mutta ei ainakaan neuvolan terkka tuota kommentoinut mitenkään. Kai ne liian alhaiset on sitten alle 3 arvoja

Sydänkäpynen mulla oli edellisessä raskaudessa tuo raskaus myrkytys epäily ja mulla verenpaineet huiteli 170/100 mutta alku raskaudessa oli normi paineet nuo suuret paineet alkoi vasta n. 30 vk lähtien, ja huomattavaa turvotusta sekä pissassa sitä proteiinia, neuvolasta lähetettiin aina keskus sairaalaan oireitten takia mut monesti kotiuduin kun eivät olleetkaan sitä varsinaista myrkytystä. Koko loppu ajan oli toi raskausmyrkytys epäily, synnytykseen saakka. Ja tässä raskaudessa oon itse pelännyt että se tulee uudestaan mut ei oo vielä ainakaan merkkejä siitä. Ja toisaalta oon ajattelut myös että se tulee jos on tullakseen. Tsemppiä sulle sydänkäpynen. Mut ainakin noi verenpaineet mitä laitoit niin on aika alhaiset kuitenkin, onko sulla muita oireita kuten päänsärkyä tai näkö häiriöitä tai turvotusta?

Nii täällä myös itketään ihan pienistä asioista. Ja välillä tuntuu että ei vaan jaksaisi tätä arjen pyöritystä. Mulle on nyt tullut niitä liitoskipuja. Ainakin niitä luulen nää kivut olevan.

Takaisin