Oireet

Nyt saa lisätä listaan lonkkakivun. Ihan jäätävä kipu öisin. :sad001 No neuvolassa sanoivat ettei asialle voi mitään, tyynyä vaan lonkan alle yöksi. Ja sitten särkylääkettä jos olo käy sietämättömäksi.

Mulla on pieni tunne, että ummetukseen saattaa auttaa Vi-Siblin.:)

Samassa veneessä.. Aluksi meni tyynyllä jalkojen välissä ohi. Sitten hommasin tukivyöt, joita käytän kävellessä (kaupassa, koiran kanssa jne). Ne toimii hieman, mutta ei voi pitkiä aikoja käyttää. Saikulle jouduin n kuukausi sitten, viikon ollu töissä sinä aikana. Mutta nyt eilen neuvolalääkäri laittoi saikulle koko loppuajaksi.. Mulla on istumatyö ja hanuri puutuu vartissa :P
 
Onko muilla vaivana alhaiset verenpaineet? Itselläni aamulla taas tajukankaalla paineet 90/49 hujakoilla. Olo edelleen tosi heikko.

Täällä myös... Viimeks kun mitattu niin yläpaine jotain 100.. Mut välillä, eteenkin aamusin huippaa oikeen tosissaan eikä me millään ohi...
 
Hippunen2; On täälläkin matalalla, ei tosin noin pahasti. :/ Mutta jo n.100/65 paineetkin tuntuu aiheuttavan huimausta. Oon aatellut, että no eipä haittaa, jos tulee syötyä vähän suolasempaa ruokaa...
 
Samassa veneessä.. Aluksi meni tyynyllä jalkojen välissä ohi. Sitten hommasin tukivyöt, joita käytän kävellessä (kaupassa, koiran kanssa jne). Ne toimii hieman, mutta ei voi pitkiä aikoja käyttää. Saikulle jouduin n kuukausi sitten, viikon ollu töissä sinä aikana. Mutta nyt eilen neuvolalääkäri laittoi saikulle koko loppuajaksi.. Mulla on istumatyö ja hanuri puutuu vartissa :p
Mulla häntäluu särkee vain päivisin (onneksi pystyn myös seisomaan, kiitos sähköpöydän!), lonkat särkee vain öisin. Nyt nukun peiton päällä, jotta saan vielä ekstrapehmustetta lonkille. Harmi että sulla särky on äitynyt noin pahaksi. :sad001
 
Onko kellään ollut harjoitussupistuksia? Itsellä tulee niitä päivittäin niin, että pitää lopettaa työnteon hetkeksi, kunnes menee ohi.
Ei ole kipeitä, mutta vatsa kiristyy ja tuntuu epämiellyttävältä.
 
On ollut jo kauan mutta täällä tuli ihan oikeat supistuksetkin ja olinkin saikulla ja liikunta kiellossa mutta onnex helpotti levolla.
 
Täällä tuli myös sunnuntaina aerobicin jälkeen oikeita supistuksia n. 3 tunnin ajan. Melko pelottavaa :sad001 viime raskaudessa tuli vasta 3 päivää ennen synnytystä ensimmäiset. Tänään ei saa vielä mennä jumppaan mutta torstaina voi jo kuulemma kun ottaa rauhallisemmin. Sairaslomaa ei onneksi ole vielä ainakaan tarvinnut. Harjoitussupistuksia on tullut paljon niin tässä kuin edellisessäkin raskaudessa mutta olen käsittänyt että se on vain hyvä asia kun kroppa valmistautuu synnytykseen? Aluksi toki tuntuvat epämiellyttäviltä mutta itse olen ainakin alkanut tottumaan niihin. Kannattaa vaan Carre ottaa hyvä asento ja hengitellä rauhassa hetken aikaa jos tuntuu epämiellyttävältä. Kyllä ne työt sen aikaa odottaa. :)
 
Mulla tulee myös harjoitussupistuksia päivittäin. Menee ohi kun vaihtaa asentoa tai kävelee vähän.
 
Pitkään on täällä jo harjoiteltu. Yleensä sillon kun on ollut pitkään istumassa/makaamassa ja nousee liikkeelle tai kun kävelee pidempiä matkoja. Oikeita ei ole onneksi ollut. Jumpassakin kai on joskus ollut, mutta siellä niitä ei jotenkin edes huomaa :D En oikein noteeraa noita supistuksia kun ei ne niin pahalta tunnu. Korkeintaan vähän hidastan kävelyä.
 
Täällä myös tullut supistuksia. Välillä on pakko hidastaa tahtia kun kiristää niin paljon, ettei vaan pysty jatkamaan samaan tahtia. Jos pahasti on supistanut niin ei auta kuin levätä hetki. Vieläkin minulla on epäselvää mitä eroa on "oikealla supistuksella" ja "harjoitussupistuksella"?
 
Juuh, jo viikolta 18 on tullut niitä kivuttomia suppareita. Nyt ne on ehkä jo vähentymään päin, joskus viikolla 23 niitä tuli välillä yli kymmenenkin päivässä. Kävelyä on kyllä pitänyt keventää nyt kun alavatsa vetää kivikovaksi ja kiristää ilkeästi.
 
Mä en tiedä mikä on oikea suppari mutta noi harjoitussupparit ei siis ainakaan satu. Erikoisilta ne tuntuu mutta ei missään nimessä ole kivuliaita.
 
Onko muilla rytmihäiriöitä ilmaantunut? Mulla muljahtelee aika useinkin rinnassa ja pulssikin on välillä epätasainen. Raskaudestahan tämä johtuu, mutta äsken oli niin vahvaa muljahtelua että ihan säikähdin! Pakko ottaa neuvolassa puheeksi uudestaan kun on lääkärikin paikalla ens kerralla. Lähinnä vaan kiinnostaa että millon pitää huolestua.
 
Voin kertoa että kyllä harjotussupparin erottaa oikeasta kun se hetki tulee. :D vaikee kuvailla miltä tuntuu mutta itse tiesin kyllä heti että nyt on harjoitukset kaukana. Kivuliaampia ne oikeat on. :)
 
Oikeat supistukset tosiaan erottaa hyvin selkeästi, mutta vasta sitten kun on kokenut molemmat aivan kuten Hilperttikin sanoi :-)

Tosi hankala kuvailla miltä ne tuntuu, mutta mulla ainakin liittyy niihin myös kuukautisten kaltaisia kipuja, joita voisi ehkä parhaiten kuvailla "poltoiksi".

Tuolla nla osiossa jo avauduinkin kun mulla nyt viikon verran ollut noita kivuliaita supistuksia aina kun touhuaa liikaa. Tänään aamulla olin ihan varma että synnytyksen aika on tullut, mutta onneksi meni ohi. Toivottavasti huomenna ei sama toistu :-/
 
agronomi: Mulla on vuosikaudet ollut muutenkin rytmihäiriöitä (lisälyöntejä, eli noita muljahteluja), mutta ovat tosiaan nyt raskauden aikana lisääntyneet (ei onneksi niin paljon kuin pelkäsin) ja vähän tuntuvat erilaisiltakin. Kun jo alussa kysyin näistä neuvolassa, niin niiden lisääntyminen kuuluu th:n mukaan raskauteen. Kokemuksesta voin sanoa, että inhottavan tuntuisia muljahteluja voi olla *todella* runsaasti terveessä sydämessä (mulla aikoinaan n.1000/vrk), esim. sarjassa peräkkäinkin, eivätkä ne silti ole vaarallisia. Rauhallinen hengittäminen rennosti "pohjaan asti" pidemmällä uloshengityksellä (!) saattaa auttaa, kun ovat päällä. Mutta toki kannattaa ottaa puheeksi neuvolassa. Jos lisääntyvät radikaalisti / jäävät pidemmäksi aikaa "päälle" ja olo on tukala / alkaa tulla muljahtelujen sekaan tiheälyöntisyyttä / rytmihäiriöitä ilmenee enemmän liikkuessa, niin aihetta voisi olla käydä sydänfilmissä (kenties päivystyksellisesti riippuen tilanteesta) ihan varmuuden ja oman mielenrauhankin vuoksi. Mutta siis todennäköisesti sullakin ihan normaaleja. :) (tulipas pitkä ja tarkka sepustus.. :wink )
 
Mulla on alkanut tulla nyt useammin jo vihlovaa kipua alavatsaan ihan tuonne alas. Nytkin kipu tulee ja menee, ja välillä joutuu ihan irvistämään kun sattuu, vaikka lepään sohvalla :sad001 sama käy iltaisin sängyssä ja kauppareissun jälkeen. Eli lepo tai rasitus ei vaikuta asiaan. Välillä tulee myös tuikkivaa kipua emättimeen (tai jonnekin sinne suuntaan, ehkä kohdun kaulalle(?)).

Mietin että voikohan olla niin että vauva olisi kääntynyt ja jopa laskeutunut? Tukala olo keuhkoissa/kylkiluissa on helpottanut, eivätkä potkut tunnu samalla tavalla rummuttaen.. Nyt siis menossa rv 29+6..olisi kyllä tosi ajoissa jos nyt olisi jo alhaalla. Liitoskipuja tuntuu nivusissa kävellessä kun paino ei ole tasaisesti molemmilla jaloilla.

Edellisessä raskaudessa ei ollut tämmöistä kuin vasta ihan lopussa ja lievempänä. Neuvola on viikon päästä mutta täytyy ehkä soittaa jo aiemmin että saan mielenrauhan :)
 
Muokattu viimeksi:
Tai sitten nämä ovat vain astetta kovempia liitoskipuja...joita mulla ei siis ole ennen ollut! onko muilla samanlaisia kipuja?
 
Mulla on ollut täsmälleen samanlaisilta kuulostavia kipuiluja. Välillä tekee jonnekki tonne nivuseen niin kipeetä ettei pysty liikkuun. Yleensä juuri levossa tai kun makuultaan vaihtaa asentoo tai kun istumasta nousee ylös. Niin kovaa että mietin voisko olla ihan jopa supistuksia. Ja samanlaista ihme tunnetta myös tuolla jossain kohdunsuulla... Erikoista kihelmöintiä tai pistelyä tai sellasta... vaikee selittää...
 
Taas joutui olemaan hetken aikaa kaksin kerroin kun tuli sama kipu vatsaan :sad001 makuullaan on paras olla. Ei nämä varmasti supistuksia ole, ne tuntui ihan erilaisille.
 
Takaisin
Top