Oireet

Mulla ei vatsaan tullut yhtään raskausarpia, että niistä en osaa sanoa. Rinnoissa on nyt, sellasia punaisia, kun iho venähti niin nopeasti. :confused:

Liitoskivut voivat kestää kai aika pitkäänkin, siis jopa imetyksen loppuun saakka (tai muutenkin, vaikkei imetä).

Mulla on nyt tikit aika pitkälti sulaneet episiotomiahaavasta, mutta vähän varmaan edelleen auki/revennyt, kun esim aamulla tuli vähän verta. Pitäis antaa ilmakylpyjä, mutta päivällä ei oikein voi (koska tulee liikuttua ja istuttua, syötän vain illalla maaten, lonkat vähän juilivat, jos makaa liian pitkään kyljellään).

Ai niin, sen unohdin mainita aiemmin, että raskauden aikana mun kynnet katkeilivat tosi paljon, olivat siis tosi heiveröiset. Nyt taas kasvavat ihan eri tavalla ts. pitää jopa lyhennellä, etten raavi vahingossa vauvaa.
 
Onko kellään tietoa voiko neuvolalääkäri laittaa lähetettä vaikka fysioterapeutille? Mää en tiiä näistä lääkärijutuista mitään...
 
Mikä tahansa lääkäri voi kirjoittaa fysioterapialähetteen, myös neuvolalääkäri. Tietääkseni aika helposti kirjoittavat kun vaan pyytää :) terveysaseman avofysioterapiaan voi mennä myös ilman lähetettä :) jos yksityiselle meinaa niin sitten ehdottomasti kannattaa pyytää lähete kelakorvausta varten - vaikka sitä korvausta nyt pienennettiinkin...

T: tk:ssa ja yksityisellä työskennellyt ft :D
 
Ok kiitos! Mä pidin näitä mun vaivoja ihan vaan semmosina pian ohi menevinä, mut nyt on kyllä menny tosi pahaks. Hermopinne todennäkösesti, kaikki kuvaukset menee ainakin ihan nappiin. Nyt vaan ei saa enää nukuttua kunnolla kun särkee ja kävelykin outoo..
 
Onko kellään muulla järkyttävää hienhajua? Mä en ole aiemmin haissut, ihan perus-Nivea on auttanut, mutta nyt synnytyksen jälkeen eipä enää auta. Kainalot haisee järkylle, vaikka pesen joka päivä ja karvat ajettu. Yöhikoilu onneksi jäänyt pois alun parin viikon jälkeen, mutta tää HAJU.
 
Täällä kans! Ihan hirvee haju kainaloissa jatkuvaan. Meinaa oksennus tulla ku haistaa. Hikoilu muutenkin edelleen ihan hirveen runsasta, tosin öisin ei enää juuri ollenkaan. Eli se täälläkin helpottunut.
 
No huh, en oo siis tällasestakaan koskaan kuullut, että oon vaan miettinyt, että mitä hittoa, miten voi kainalot haista koko ajan kuin joltain vanhalta mieheltä :yuck: Ensin luulin, että en oo vaan epähuomiossa muistanut laittaa deodoranttia, mutta nyt kyllä tiedän, että oon pessyt saippualla suihkussa, välillä pyyhkinyt jopa desinfiointiaineellakin, ja silti jo parin tunnin päästä haisee. Aiemmin ei oo ees liikunnalla saanut tällasta odööriä, että korkeintaan aiemmin jossain merellä tmv, jos ei oo kolmeen päivään vaikka päässyt kunnolla pesulle tai saunomaan, on tullut vastaavaa.

Mulla ne pari ekaa viikkoa meni kaikki yöt ihan vaatteet märkinä, että vuorotellen oli kuuma ja sit tuli kylmä, mutta nyt hoksasin, että se on tosiaan jäänyt. Jotain positiivista sentään. :grin
 
Täällä kans hiki haisee , vatsa ei toimi ja ja pää on kipee ja tuntuu just sitä huminaa ja mulla hb oli jälkitarkastuksessa 139 eli ei ainakaan siitä johdu. Pääkipu alkanut pikkuhiljaa helpottaa. Mulla ollut aina kynnet tosi huonossa kunnossa, mutta raskausaikana alkoivat kasvaa ja edelleen on ihan mielettömän vahvat ja pitkät. Outoa mutta ihanaa
 
Joo toi hien haju meinaa saada tajun kankaalle toisinaan. :D

Mulla muuten kans ollut vatsa tosi kovana synnytyksestä lähtien ja siihen ei oo syömisetkään auttanut. :sad001 perus terveellisesti syöty. Paljon kuituja ja vettä 3l/vrk ja edelleen kovana. Välillä vessass käydessä tulee mieleen et ihan ku ois taas synnyttämässä, kun sattuu niin paljon tikkihaavoihin. :S
 
Täällä kans hiki haisee , vatsa ei toimi ja ja pää on kipee ja tuntuu just sitä huminaa ja mulla hb oli jälkitarkastuksessa 139 eli ei ainakaan siitä johdu. Pääkipu alkanut pikkuhiljaa helpottaa. Mulla ollut aina kynnet tosi huonossa kunnossa, mutta raskausaikana alkoivat kasvaa ja edelleen on ihan mielettömän vahvat ja pitkät. Outoa mutta ihanaa

Täälläkin hikoillaan normaalia enempi. Öisin on välillä vielä tyyny ja yöpaita märkänä yöhikoilusta. Ei tosin yhtä paljon kuin aluksi. Mulla käytössä apteekista triple Dry, joka on aika tehokas. Nyt kun misu91 mainitsit, niin mullakin on päänsärkyä välillä, yleensä ei ikinä. "Kiva" kuulla että jollain muullakin humisee korvissa. Mulla oli kans hb yli 140 nyt jälkitarkastuksessa, joten en tiedä mistä johtuu. Huomaan että väsyneenä sitä on enemmän. Kynnet kasvaa täälläkin hyvin :D
 
Mulla oli viimeksi Hb neuvolassa vain 114, että pitää ottaa uusintamittaus jossain vaiheessa. Jälkitarkastuksessa sitä ei mitata, koska meillä ei lääkärit mittaa Hb:ta, ei ole kuulemma niiden duunia. On mulle vähän kyllä alhainen, normaalisti mulla on siinä 123-136 että jos ei lähde ruoalla nousemaan, pitää ottaa taas rautalisää (sitä en ole ottanut rv 38 jälkeen).

Mun vatsaan eivät luumut, juomiset tai kuidut ole tehonneet, tosin nyt olen käynyt yhtenä päivänä kaks kertaa vessassa ja heti toisena päivänä perään. Ja aika kovaa tavaraa tulee ja paljon. Sitä ennen onkin mennyt välillä kolme päivää ilman mitään toimintaa. Pitää nyt seurata tilannetta ja alkaa ottaa jotain ihan lääkettä, jos ei ala toimia.
 
Mä kävin ennen vähintään 2 krt päivässä isommalla hädällä. Nyt ei ole tarvetta kuin kerta päivässä. Olen ihmetellyt tätä.
 
Ai niin, oireista vielä se, että mulla on miltei päivittäin pientä huimausta. Ei ole sellasta, mitä tulee, jos nousee nopeasti ylös vaan sellasta epämääräistä pientä heikotuksen tunnetta, että heittää päästä. Aluksi jopa pelästyin, että voinkohan pudottaa vauvan, mutta ei ole sentään sellasta, että en pysyis pystyssä. En tiedä onko univajeesta vai imetyksestä vai jostain niskajumista, mutta ärsyttävää kuitenkin.
 
Muaki huimaa ja luultavasti johtuu jumeista. Yhtäkkiä saattaa vaikka sohvalla istuessa heittää. :D
 
Mulla on menny nyt parin viikon aikana huulet ihan kamalaan kuntoon! Ikinä aiemmin ei oo ollu tällasta, joskus ehkä kerran vuodessa rohtuvat ja menee ohi päivässä-parissa rasvauksella. Nyt sit tän pari viikkoa ollu putkeen tosi rohtuneet ja ihan älyttömän kipeät myös kun verestävätkin vähän! Rasvata täytyy n. tunnin välein että pystyy edes jotenkin olemaan kun kipeytyvät muuten.. Aloin syömään B-vitamiinilisää, kun voi kai niiden puutteesta johtua mut ei vaikutusta.. C-vitamiinia mun pitäis saada tarpeeks, nyt on tullu tuoreita mansikoitakin vedeltyä melkein päivittäin.
 
Mulla kans ajoittain rohtuu, vaikka yleensä ei kesällä rohdu. Carmex-purkki on meillä todettu tehokkaimmaksi huulirasvaksi.
 
Takaisin
Top