Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja aBu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ihmisen kuulu pyörtyillä! Ihan käsittämätöntä, miten välinpitämättömästi sua on kohdeltu. Ootko koittaku, että pysyiskö mikään mehu sisällä? Siitäkin tulis kuitenkin edes vähän energiaa

Mulla mies kävi kaupassa niin toi appelsiini että omena täysmehua, niitä kokeilen nyt ensin. Toi myös kolmea erilaista mehukeittoa. Ja takuuvarma mikä pysyy sisällä niin näkkileipä, sitäkin on nyt iso paketti rouskutettavaksi :)

Pääasia että jotain saat syötyä ja juotua! :)

Tuo hoitoon pääsy on kyllä uskomattoman vaikeaa nykyisin, huoh...

Tsemppiä Pelp olojen kanssa! Kuulostaa tutulta muutaman viikon takaa, tosin sulla viel astetta pahempana. Nesteitä vaan paljon, mehukeitot on tosi hyviä ja raejuustosta proteiinia :)
Ummetus kuuluu asiaan, siihenkin apteekista voi hakea helpotusta.
Jos vaan saat mitään pysymään sisällä, parempi on olla kotona, varsinkin jos joku läheinen pystyy olemaan siun kanssa, päivystys käynnistä ei ainakaan mulle ollu mitään hyötyä, tosin ei kyllä tk lääkäristäkään :) Voihan olla, että pääsisit tiputukseen, varsinkin jollei mikään pysy sisällä.
Ootko kokeillu burana 800mg ja panadol pore 500mgx2 yhdessä?
Kertaluontoisesti kannattaa kokeilla, säännöllisessä käytössä burana kielletty.

Pelp, voimia sulle! Tuo laihtuminen, verenpaineen heittely ja pyörtyily kuulostaa kyllä huolestuttavalta. Luulisi, että vähemmälläkin on tiputusta annettu raskaana oleville. Mutta noihin kaikkiin varmasti auttaa siis se, että saat jotain ruokaa pysymään sisällä. Ootko ottanut lisäksi jotain raskausajan monivitamiineja?
Voin kuvitella kyllä miten tuohon tilaan voi joutua, koska usein on ollut niin hirvee olo, ettei kerta kaikkiaan pystyisi syömään mitään ja kaikki mitä yrittää niin tulee ulos. Ja joskus olo on päässyt niin huonoksi, että olisin pyörtynyt, jos mies ei olisi ollu kotona tuomassa mulle jotain ruokaa sänkyyn/sohvalle. Silti uskon, että jotain siitä syömisestä kuitenkin ehtii imeytyä vaikka oksennus tulisikin. Vaikka hirveetähän tuo oksentelu on ollut. Minä siis kannustan yrittämään syömistä niin paljon kun vaan pystyt ja harkitsemaan päivystykseen menoakin. Viikonloput päivystyksessä tosin on ruuhkaisia ja ikäviä paikkoja tuossa olotilassa. Ei maanantaihinkaan enää pitkä aika ole.

Pelp, ja tosiaan tuo migreeni kannattaa hoitaa pois, esim Maggien ohjeilla, koska se voi vaikeuttaa syömistä. Migreenissä vatsa ei toimi normaalisti. Ja sitä paitsi kyllähän pitkät migreenitkin on päivystyksessä hoidettuja asioita, joten senkin puolesta. Mutta tosiaan buranalla saa hoitaa migreenin raskaanakin ollessa kertaluontoisesti. Ei siis useita annoksia.

Kurjaa, et oikeesti tälläkin foorumilla on tullu monta tapausta esille, missä potilas ei pääse hoitoon silloin kun itse sitä kaipaa ja tarvitsee. Niin huolestuttavaa.
Meillä täällä oli just hiljattain tullu päivystykseen muutos, että kun sinne soittaa, niin joku hoitaja antaa arvion onko kyse kiireellisestä vai puolikiireellisestä vaivasta. Vain kiireelliset saa hoitoa päivystysaikoina, muut ohjataan ottamaan yhteyttä arkena uudestaan. Onkohan tää ihan valtakunnallinen muutos?
Kauhulla odotan, milloin hoitaja tekee väärän päätöksen ja saadaan lukea huonoja uutisia siitä johtuen. Ei voi kun toivoa, et ite tai kukaan muukaan ei sairastu viikonloppuna/pyhinä.
Esim veritulpat tms oireilee usein aluksi vähäisin oirein, mut voi edetä nopeasti hengenvaaralliseksi. Tai umpisuoli...!? Pelottavaa! Jos raskaana oleva nainen kärsii migreenistä ja pyörtyilee, miten voi olla mahdollista, että käsketään vaan odotella... ? En siis halua lietsoa pelkoa, mut paljonko se on vaadittu, että otetaan vaikka päivystykseen tarkkailuun ja tsekataan potilaan tila lääkärin toimesta. Oli sit turha käynti tai ei.

Pelp, asutko pääkaupunkiseudulla? Ainakin edellisessä raskaudessani soitin aina naistenklinikalle ja joku migreenini pienemmillä, mutta usean päivä oireilla, hoidettiin naistenklinkan päivystyksessä. Samalla tarkkailtiin verenpaineita ja vauvan sykkeitäkin. Otettiin verikokeetkin.

Silloin kun asuin vielä Porvoossa niin päivystykseen pääsi aina, ei tarvinnut etukäteen edes soitella. Toisin on tosiaan täällä Lahden seudulla :meh:

Mulla on migreeniin ollut todella vahvat lääkkeet ennen raskautta ja koskaan ei ole talttunut panadolilla saati buranalla, mulla migreeni oirehtii enemmänkin pään säryllä ja näkö oireilla, ei niinkään pahoinvointina ja koskaan en ole ennen raskautta pyörtynyt migreenin takia. Mutta nyt raskauden aikana en noita migreeni lääkkeitä uskalla ottaa.

Raejuusto ei tunnu taas pysyvän sisällä, mutta näkkäri pysyy samoin tuoremehut. Seuraavaksi kokeilen mehukeittoja :grin

Onneks on mies nyt ollu viikonlopun kotona ottamassa koppeja jos taju lähtee, kiltisti aina kantaa mut sohvalle, mittaa verenpaineen ja alkaa tarjoilee eri juotavia :love7 Tosin anopin onnistuin suututtamaan kun ilmoitin että ei tänään kyetä/jakseta tulla kyläilemään, kiukkuisesti ilmoitti että ei raskaus nyt NOIN vaikeaa ja raskasta ole:confused:

Voi hyvänen aika näitä sukulaisia :eek: Ei ole anopilla vissiin käsitystä mitä on migreeni..

Jos on vaikea kohtaus mikä ei laukea ja kaikkia lääkkeitä ei voi normaalisti ottaa niin nimenomaan päivystyksessähän semmonen pitää hoitaa.. ei kai terveyskeskuksessa tai neuvolassa edes ole mitään lääkkeitä yms? Kyllä on varsinaista rasismia että kun on raskaana niin yhtäkkiä mitään muitakaan asioita ei tarvi hoitaa ellei vuoda verta? Mä olen ainakin ihan ei-raskaana joutunut kovien migreenien takia paristi päivystykseen eikä kukaan sanonut että soittele ens viikolla omalle terveysasemalle, ehkä kannattaa raskaudesta mainita vasta sitten kun on päässy sisään jos asia ei ihsn suoranaisesti koske vauvaa..o_O

Mäkin olen tosissani miettinyt, että raskaus tuntuu olevan "este" lääkärille yms. pääsylle tai sitten pitää jaksaa tapella.. Mutta miettinyt, että kättelyssä se pitäisi jättää mainitsematta ja kertoa vasta, kun pääsee lääkärille asti.. Kaikki sivuutetaan raskauden varjolla.

Alluraskaudessa tai niin kauan kun aatellaan "jos se on kesken mennäkseen niin ei sille mitään voi" tuntuu että on juurikin tuota, että joka ikinen juttu laitetaan vaan raskauden piikkiin ihan normaalina juttuna, johon ei tarvii reagoida mitenkään. Mut annas olla kun tulee ne viikot täyteen, kun lapsi tehohoidolla jo voisi selvitä kohdun ulkopuolella, niin yhtäkkiä muuttuu ääni kellossa ja pienestäkin jutusta heti lähetetään käyrille ja tutkaillaan äidin arvoja. En oikeen tajua tätä ajatusmaailmaa. Eikö äidillä itsellään ole raskaana ollessa mitään arvoa muutoin kuin sen lapsen kautta? Tietty vauva pitääkin olla etusijalla, mutta ois se kiva kun meitä äitejäkin kohdeltaisiin ihmisinä eikä pelkkinä hautomoina.

Voi hem. Sentään tätä Lahden alueen touhua! Ihan hirmuisesti pelp sinulle jaksamista ja voimia! Toivotaan että mehut ja mehukeitto pysyy ees sisällä. Tuo pyörtyily on ihan kamalaa, siis pelottavaa, onneksi sinulla on mies siellä nyt vahtimassa.

Hemmetti mä seuraan ketjua ja aatellu et onpa ihmiset hiljasia viikonloppuna mut ei vaan näkyny että viestejä tullu!!! Käsittämätöntä touhua jossain paikkakunnilla.. Voimia ja jaksamisia pelp <3

Itse joskus opiskeluaikana käynyt Lahden päivystyksessä ulkopaikkakuntalaisena ja ei kyllä jäänyt yhtään hyvät fiilikset! Se oli paikka, jossa joutui vaatimaan hoitoa ihan tosissaan (itse siellä, kun henki ei allergian vuoksi kulkenut). Onneksi oli kaveri sanomassa, että ei me mihkää lähdetä ennenkö tuo hengittää. Jokseenkin turhauttavaa, kun apua ei saa vaikka tartteis! Pitäisi vissiin olla se pää paketissa tai kokonaan hengittämättä, niin kuulus päivystyksen asiakkaaksi..

Kauheaa kohtelua Pelp. Vaadi päästä tutkittavaksi. Jos ihminen ei yksin ollessaan voi kulkea kuin kontaten, niin eikö silloin pitäis saada apua? Aivan järkyttävää.

Itse olen joutunut taistelemaan useamman kerran siitä, että lapseni saa hoitoa. Joskus tulee vastaan hoitajia, jotka eivät millään suostu ottamaan tutkittavaks. Mihin tää maailma on menossa?

Pelp, maanantai aamuna voit myös soittaa teratologiseen palveluun ja kysyä niistä sun migreeninääkkeistä, että saatko käyttää. Mulle luetteli aika paljon migreeninääkkeitä, joita saa ottaa raskaanakin kohtauksen poistamiseen. Sanoivat, että migreenistä ei pidä kärsiä raskausaikana.

Onneksi olo nyt yön aikana hiukan helpotti, keksin soittaa äidilleni joka oli sairaalassa yö vuorossa ja kysyä noista lääkkeistä, hän sitten kysyi heidän lääkäriltään ja selitti tilanteen. Kerta luontoisesti voi migreeni lääkkeeni ottaa :)
Tuli kyllä yö nukuttua hyvin 22:30-11:15, toivottavasti nyt pysyisi migreeni poissa :rolleyes:

Pahoinvointi, huimailu ja mahakipu edelleen vahvasti mukana:grumpy:
Pitää taas aloittaa uusi kokeilu ruljanssi että mikä pysyy sisällä, tänään ei ilmeisesti mehukeitto oo hyvä juttu eikä appelsiini mehu:sorry: Mies lähtee kohta kauppaan ja jotain pitäisi keksiä että mitä seuraavaksi kokeilisi...

Hyvä, että edes migreeni helpotti ja sait nukutuksi! :) toivottavasti jotain menisi nyt myös alas!

Takaisin