oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Manna mä olin viikolla n 20 kun heräsin yöllä siihen että molemmat pohkeet kramppasivat ikinä aiemmin ei oo krampannut muut kuin joskus harvoin jalkapohja, kuuluu raskauteen, varovainen venytys ja kunnon nesteytys yleensä auttaa ja se että pitää jalat vaikka villasukin/ säärystimin lämpimänä.
Jos krampit on kovia eikä noilla kotikonstein saa helpotusta mainitse asiasta lääkärille.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Manna unohdin sanoa että krampin jälkeen pohje saattaa olla seuraavan päivän todella kipeä, palautuu sitten kyllä nätisti venyttelemällä.

Joo mulla sama ettei aiemmin oo näin vkovasti krampannu. Oon koko päivän yrittäny pumppaillen benyttää pohjetta muttei apua. No katotaan jos vaivaa viel huomenna et otanko yhteyttä jonnekin. Kovasti oon kyl juonu ja magnesiumiakin syöny.

Hyvä ota vaan neuvolaan yhteyttä jos vielä jatkuu, mulla auttoi just tuommoinen hellä pumppailu, varovasti piti kyllä venyttää muuten saattoi laueta uusi kramppi :0

Minulla myös ollut pohkeet ihan jumissa. Yhteen väliin heräsin yöllä monia kertoja jalkoja suoristaessa, kun oli viittä vaille vetää suonta. Aina ehdin koukistaa, niin ei käyny kunnolla vetää. Neuvolassa mainitsin asiasta, eikä th osannu muuta neuvoa antaa kuin juurikin venytellä ja pitää pohkeet lämpiminä pitkillä sukilla. Magnesiumlisää oon syönyt jo pitkään ennen raskautta, kun juoksin paljon ja pohkeet oli kovilla jo silloin. Nyt on parempi vaihe ja pohkeet kestää yölliset jalan suoristukset :)

Hieman alakuloa ilmassa täälläkin, ja yksinäisyyttä. Kun ei jaksa / kykene tehdä niin paljoa kuin tartteis, varsinkaan hoitaa itseään liikkumalla, mikä on normaalioloissa tärkeää tälle äidille. Jaksaa nippanappa selviytyä jokapäiväisistä rutiineista, ruuanlaitosta, pyykinpesusta, lasten harrastuksista, ym... Oman ittensä "hoitaminen" on kipeiden suonikohjujen lepuuttamista sohvalla vaakatasossa. Ei kovin mieltä piristävää. :/

Ihan samalla tavalla laukes mulla eli yöllä venytin itseni täyteen mittaan niin siitä se sitten lähti :p

Teetu ja Mju, just samalla lailla laukes mullakin eli aamuyöstä venytin jalkaa pitkäks ja sit kramppaskin jo pohje.

Mä heräsin yks yö tällä vkolla itkien ja sätkien ku toinen pohje kramppas niin kovasti. Tuplana magneesiumit naamaan, vettä reilusti, kompressiosäärystimet päiväks ja illalla venyttelyt villasäärystinten kera. Näillä mä ainaki hoidan niitä. :)

Täällä kärsitään myös krampeista :/ Yleensä samana yönä vetää molemmista jaloista kerran... oikea pohje on sitten aamusin kivikova tuosta krampista. Olen nyt yrittänyt juoda vettä, jossa on mangessiumia lisänä sekä syödä vitamiini lisää, jossa on mangneessiumia. Välillä on helpottanut niin, että on ollut yksi yö välissä että ei vedä suonta kummastakaan jalasta. Tämä on kyllä sellanen vaiva, joka on ollut mulla teini-iästä asti tosi voimakas. Tossa on ollut muutama vuosi välissä, jollon se vähän helpotti kun lääkärin määräyksestä otin kuuriluontousesti mangneessium lisää... Nyt raskaana olessa krampit on taas palanut tosi voimakkaana :/

Mulla meinaa krampata pohkeet kans joka yö. Mutta herään aina siihen ajoissa ja koukistan jalkaa niin menee onneks ohi. Mutta inhottavaa herätä sellaseen säpsähdykseen ja jotenkin eka reaktio on suoristaa jalka oikeen pitkäks ja sillon vasta kramppaisikin!

Mielialan vaihteluja on täälläkin. Ei varsinaisesti masennusta mutta meinaa itku tulla ilman minkäännäköistä syytä. Ja sit mielikuvitus välillä laukkaa ja miettii mitä jos lapsille tai miehelle sattuis jotain... Jostain kumman syystä näitä ajatuksia tulee etenkin autoa ajaessa?! Kohta en enää uskalla mennä auton rattiin kun sumenee näkö kun kyyneleet valuu. :(

Saikkua mulla on vielä viikko ja on kyllä niiiiiin ristiriitaiset ajatukset töihin menosta. Toisaalta on ikävä tarhan lapsia ja työkavereitakin mutta toisaalta taas on niin ihana kun saa rauhassa siivoilla kaappeja ja järjestellä vauvan huonetta. Ja perhe on innoissaan kun herään aamulla keittämään puuroa ennen kuin menevät kouluun/töihin ja kotiin tultaessa on ruoka pöydässä odottamassa heitä. En mä sellaista työpäivänä jaksa...

Mulla on krampannu kans pohkeet, etenkin jos oon erehtyny selällään nukkumaan... Nyt oon pari yötä nukkunu vain kyljellään, niin ei oo tullu mitään. En tiiä sit onko vaan sattumaa...

Voi Iik... taas yks raskauden ihanuus jonka olin unohtanut kun niin happyna täällä odotan :) Siis mulla on ollut tuota jalkojen kramppausta aiemmissa raskauksissa, mut ei vielä tässä. Eli hankinpa sitä magnesiumia jo varalle ;) Se on tosiaan yöaikaan ihan hirveetä! Ja muistan, että mullakin se tuli molempiin jalkoihin yhtä aikaa!

Tänään on ollut kyllä tukala olo ja kipuja emättimessä, nivusissa ja hanurissa. Supistelikin kun kävelin etanavauhtia kaupungilla... Tulin sit suunniteltua aiemmin (ts. heti ku mahdollista) kotiin ja oon ihan lepäillyt loppupäivän miltei kokonaan makuuasennossa. Jos jatkuu huomenna sama meno niin jään saikulle.

Mulla esikoisesta kramppas tosi usein jalat kanssa. Nyt ei ole ollu vissii kertaakaa, mulla vaikutti varmaan sillon työtki siihen (seisomatyö kondiittorina), kun nyt oon kotona vaan tytön kaa nii ei jalat rasitu samalla tavalla. Ja sillo se kramppailu alkoi tosi aikasin jo.

Mulla on alkanut olla alaselkä kipee iltavuoron jälkeen. Ja sit tämä kasvava maha aiheuttaa pieniä mitoitusvirheitä ja tilan koon hahmottamishäiriöitä... Juutun mahastani paikkoihin niinku Nalle Puh :eek:
Tai kun varon mahaani, tuupin ja tönin tavaroita ja kanssaihmisiä peffallani. Oon töissä, varsinkin keittiön puolella yks kävelevä katastrofi. Kilinä vaan perästä kuuluu, mutta pysynpähän vetreenä kun kerään jälkeni...
Välillä on myös tuntunut niitä sukkapuikkomaisia pistoja haarovälissä :( Ne on pelottavampia ku supistukset! Tänään on onneksi neuvola, voin muistaessani nuista mainita. Eilen oli muutes huikeeta pyöräillä töihin kun tuossa yli 6km matkassa pääsi pissahätä yllättämään. No en pysähtynyt yleisiin vessoihin kun pelkään pissapöpöjä. Eli kun satulassa istuminen rakko täynnä oli liian vaikeeta, pyöräilin puolet matkasta seisaalleen :D Siinä tuli treenattua lantionpohja samalla kun pääsin housut kuivana työmaalle...

Onko kellään ollut aikaisemmissa raskauksissa raskausmyrkytystä? Miten se on alkanut oireilee? Ihan kokemuksia ois kiva kuulla.. Mulla eilen alko päätä särkee, ja kädet on varsinkin aamulla ihan turvoksissa. Myös sellanen ällö olo on koko ajan. Nilkoissa turvotus on lievää, jää vaan sukkajäljet. Ymmärsin neuvolassa että turvotuksen pitäis olla tosi paha, et vois epäillä myrkytystä. Ja siis päätä särkee edelleen, mut mitään näköhäiriöitä ei oo ollu.

Miss T, paras tapa varmistaa ettei siitä ole kyse on verenpaineen ja virtsan seuraaminen, yleensä pre eklampsiassa verenpaine kohoaa, virtsaan alkaa erittyä proteiinia / sokeria.
Voimakas painonnousu ja radi voi ennakoida myös pre eklampsiaa.
Hoitona ensisijaisesti ruokavalio vaikeissa tapauksissa seuranta / lääkitys. Itse myrkytys eklampsia on jo vakava tila joka vaatii sairaalaseurantaa/ hoitoa.
Voimakas turvotus yhdistettynä kohonneeseen verenpaineeseen voi olla merkki, myös kasvojen alueen turvotus pitää ottaa vakavasti.
Päänsärky johon liittyy valopalloja muita näköhäiriöitä tulee ottaa vakavasti
Helpointa olisi tarkistaa verenpaine sillä pre eklampsia / eklampsia ei kehity ilman sitä jos oon oikein ymmärtänyt

Takaisin