oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Miss T
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäkin voisin syödä ihan koko ajan. Nälkä lähtee kyllä mutta mieliteko jää. Mahakin tulee täyteen niin helposti, tuntuu, ettei kaikki syöty mahdu mahaan vaan osa jää ruokatorveen. Niin täysi olo on mutta silti voisi syödä lisää :D

Uutena liityn keskusteluihin. :)
Viikkoja nyt 17+5 ja samalla kun pahoinvointi hellitti 15 viikon paikkeilla alko jo liitoskivut. Kolmatta odottelen. Ja perään tuli alaselän juiliminen. Tukivyö on jo käytössä. Teen lastenhoitajan työtä pienten puolella, eli nostan, kannan ja puen lapsia paljon päivittäin. Aina seisaalleen noustessa saa hetkeks pysähtyä ennen kuin voi ottaa ensimmäisen askeleen kun liitoskivut on niin pahoja. :(

Sormien turvotusta on myös ajoittain ollut vaikka muuten ei turvotusta olekaan. Ja iho on rutikuivaa kasvoissa ja päänahassa!

Niin ja miehen iloksi rinnat paisuvat kuin pullataikina! :D C:stä siirrytty jo F:ään!

Mulle palas nyt viikolla 20 sama vaiva kun oli ihan alkuraskaudessa joskus viikoilla 4-6. Nenän limakalvot on turvonnu taas. Nenä on aivan tukossa, mutta niin silti niin ärtyneet limakalvot että kirkasta räkää vaan valuu millon sattuu ja nyt on sitten ylähuulikin ihan ruvella kun on väkisin koittanut niistää nenää tyhjäks. Kaikki nyt sitten luulee, että mulla on flunssa mutta ei tää mitään flunssaa kyllä ole. Toivottavasti tää ei kestä yhtä kauan kuin sillo alussa kun oli mokoma vaiva melkein 3 viikkoa. Muutenkaan ei meinaa saada happea niin nyt ei sitten nenän kautta kulje happi yhtään. :angry

Mulla on ollut nenä tukossa kesäkuusta lähtien... Ja niistää ei juuri kannata kun tulee vaan verta. :sad001

Jos on limakalvot niin herkillä, että vaan verta tulee, niin kannattaa ostaa apteekista nenään suihkutettavaa seesamiöljyä, mikä auttaa kuiviin limakalvoihin. Ja sillä suolaliuoksella taas saa apua tukkoiseen nenään ja sitä voi hyvin käyttää raskaanakin ollessaan, kun ei ole mikään lääke ja sopii myös pikkuvauvoille.

Oon iltaisin käyttäny otrivinia ja siitä on ollu apua. Sitä ei vain voi oikein käyttää kuin kuureina kun sille tulee helposti vastustuskykyiseksi eikä se enää tehoa niin hyvin. Nenäkannu on kans hyvä!

Sanna mun kaverille oli sanottu (vissiin apteekissa) ettei otrivinia sais raskaana käyttää... itellä ei ensikäden tietoa asiasta kyllä ole.

Mä muistelen kans tosta otrivinista samoin kun Ruppuruusa, mutta oot kyl varmaan perehtyny tuoteselosteeseen ja se saatto olla ettei ekalla kolmanneksella. En oo kyl pitkään aikaan käyttänykään kun kuivattaa limakalvoja ja sit vuotaa verta nenästä.

Otrivinin pakkausselosteesta kopsattu : "Verisuonia supistavan vaikutuksensa vuoksi Otrivinia ei pidä käyttää raskauden aikana."

Mulle lääkäri määräs otrivinia alkurakauden aikana kun oli paha flunssa. Mä kyllä kerroin, että olen raskaana ja että en halua mitään haittaa vauvalle. Lääkäri sanoi siihen, että juurikin kuuriluontoisena ei saa otrivinia ottaa raskaana, vaan silloin kun sitä oikeasti tarvitsee. Itselläni se flunssa oli silloin sen verran paha, että oli kestänyt puolitoista viikkoa menemättä parempaan suuntaan, enkä saanut nukuttua kun kaikki röörit oli tukossa. Ja tämähän oli myös haitta jo vauvalle, joten pienempi paha oli ottaa tuo otrivin :) Myöhemmin sitten vielä todettiin poskiontelotulehdus, johon sain antibiotti kuurin. Antibiotti kuuri tarkastettiin myös lääkärissä silloin, että soveltuu raskaana oleville :)

Ja tottahan on, että hyvin harvassa lääkkeessä lukee sopii raskaanaolevalle, vaan yleensä neuvottele lääkärin kanssa ym. Kun vaikeetahan noita lääkkeitä on testata raskaanaolevilla, joten lääkefirmat ei halua ottaa vastuuta lausahduksesta sopii raskaanaoleville...

Täällä aamulla itkut itketty..tuli labra tulokset ja se hoitaja vaan mumisi siihen jotain,että nää näytettävä lääkärille ja sit soitin paniikissa neuvolaan et mitä tapahtuu? Sieltä ne onneks sano ei oo syytä paniikkiin ja noi tulokset ei vaikuta vauvaan,mut soita silti sille lääkärille takas..

No kukaan ei kerro mitään.. Vauva nyt on onneks (ehkä) kunnossa,kovasti se ainaki liikku ja sykkeet kuulu..ehkä mä odotan siihen kahteen nii oon taas viisaampi :/

Muokattu viimeksi:
Kyselin lääkäriltä töissä silloin ja sano et on ok käyttää Otrivinia ja Terveysportin järjestelmäkin näyttää vihreetä :)

Mörri-Möykky, kiitos seesamiöljyvinkistä, mutta tämä superallergikko ei sellaista voi käyttää. :confused: Suolaliuossuihkeesta taas apua ei ole.

Takaisin