Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
pukkunen- Joo ilman suojaa ei tulisi yhtään mitään, tosi usein täytyy käydä vaihtamassa. Supistusten kanssa ei ole yhtään helppoa, mutta muista että oma ja vauvan vointi menee aina työn edelle! Muakin harmitti alussa tuo työ kun en olisi halunnut olla poissa, mutta enhän minä siitä päättänyt. Voimia sulle, toivottavasti menee nopasti ohi nuo supistukset.

Täällä on kärsitty närästyksestä, issias kivusta niin että jalat lähti alts, supistuksista jo viimeiset 4vko ja huimauksesta.. Tänään onneks lääkärineuvola ja saan kuulla tuomioni töitteni suhteen.

vaivaako kellään selkä? tai onko kellään mitään hyvää neuvoa mikä auttaisi selkäkipuun? itselläni on ruennut selkä vaivaamaan kovasti, särkee koko ajan, enkä kehtaisi särkylääkkeitä syödä. Kävely on yksi hyvä selälle mutta ei oikein kovin pitkää lenkkiä kärsi mennä.

Mulla riittää kaikenlaista oiretta mm. närästys ja selkäkipu. Tänään oli pakko käydä apteekissa kyselemässä voinko jotain lääkettä ottaa närästykseen, kun en pysty normaalisti olemaan töissäkään kun pelkään et oksennan samalla kun hapot nousee suuhun. Onneks Rennietä voi ottaa, jos menee oikein pahaksi. Onko joku keksinyt jotain hyviä kotihoitokeinoja? Maitoa ja piimää oon kokeillut, kahvia/limsaa ja tietenkään alkoholia en juo niin noi eivät voi olla syynä.

Selkäkivusta kysyin viimeks neuvolassa, kun kipu vaan pahenee koko ajan. Noin kuukausi sitten kipu paheni rasittaessa selkää, kävely oli pahin, mut nyt selkä on jatkuvasti kipeänä jo ilman minkäänlaista rasitusta. Neuvolan hoitaja kertoi et selkäkipua on erilaista, ilmeisesti sellaiseen mikä tulee rasituksen jälkeen kipeäksi voi tukivyö auttaa. Mulla kohtu painaa selässä jotain hermoa, joten siihen ei valitettavasti oo mitään hoitokeinoa, voi vaan toivoa et kipu helpottais kun kohtu nousee ylemmäs. Mulla selkäkipu menee pahimmillaan siihen et kipu säteilee alaselästä koko vasempaan jalkaan ja tuntuu kuin jalka olis tulessa eikä silloin (ainakaan mun kipukynnykselläni) pysty liikkumaan. Tän saman hermon painamisen takia mulla on vasen jalka jatkuvasti puutuneena, mut vakuuttivat ettei olis vaarallista.

Mulla on selkä ollut jo pitkään ennen raskautta kipeänä. Syynä kuluma ja välilevynpullistuma. Se ei oo tähän mennessä oirehtinut normaalia enempää mutta nyt olen huomannut että kipuilu on lisääntynyt. Täytyy miettiä sitä tukivyötä ja alkaa muutenkin jumppailemaan selkää enemmän.

Närästystä myöskin on havaittavissa aina välillä, se on kyllä tosi inhottavaa. En ole vielä kokeillut muuta kuin Rennietä ja kahvin poisjättöä.

Siitä tukivyöstä voi olla kyllä apua myös nuihin hernosärkyihin... Se nostaa vatsaa ja saattaa siksi helpottaa kipuja.. Ei tietenkään kaikilla auta, mutta jos vaan vyötä saa jostain vaikka lainaan niin kannattaa kokeilla..
Närästykseen vanhan kansan parannuskeinona raaka peruna! Ei välttämättä mikään herkku, mutta kuulemma auttaan ;)

Oon kuullu, että närästystä saattaa aiheuttaa kasvirasvaseokset kuten jotkin margariinit ja sen lisäksi jotkut kasvikset esim paprika ja tomaatti ois pahimmat, kannattaa varmaan kokeilla leivän päällä vaikka jotain tuorejuustoa ja sit jättää pois tollasia voimakkaita kasviksia, mua ei oo ainakaan vielä närästänyt, että nää on ihan vaan tutuilta kuulemiani vinkkejä, saattaa niissä joku perä kuitenkin olla :)

Itellä oikeestaan olotila alkaa vähän parantumaan, vatsa alkaa painaa ja selkä kipeytyy ajoittain, mutta vähän tunnen itseni pirteemmäksi, mikä on kyllä tervetullut muutos! Ulkonäön muutokset painaa vähän ajoittain mielialaa alemmas, mutta koitan tsempata iloisin mielin loppuun asti ja murehtia ulkonäköäni sitten:)

Ja ainiin, terveyskeskuksien fysioterapia osastolta saa lainaan kuukaudeksi tukivyön, pyytäkää neuvolasta lähete, sitten ainakin tietää onko mistään kotoisin! Siellä saa vielä sovitella, että mikä malli itselle sopii ja fysioterapeutti vielä kertoo kyhyesti missä tilanteissa hyödyllisintä :)

Onpa hyvä tietää, että noita tukivöitä voi saada terveyskeskuksesta lainaankin! Itellä ei vielä oo tullut tarvetta, selkä lähinnä jumittelee liikkumattomuudesta tai huonoista  istuma-asennoista. Aina välissä on kuitenki käyny mielessä sellaisen hankkiminen myöhemmin, kun maha kasvaa ja painovoima alkaa tehdä tepposiaan. Oon huomannut, että rakkoa ei kannata päästää täyttymään ihan äärimmilleen, sekin voi aiheuttaa vaikka mitä kipuja. Yks yö heräsin koko lantiossa säteilevään hermokipuun, joka helpotti pissaamisen jälkeen o.O Ummetus ja ilma mahassa säteilee myös lonkkiin, mikä tuntuu välissä itsestäkin ihan pöljältä.

Joskus aikanaan valitin täällä oireissa limakalvo-ongelmista ja emätintulehduksista. En tiedä, onko kellään muulla noita ongelmia ollut, mutta pitää nyt jälkeenpäin mainostaa, että Femiflor-kapseleista (maitohappobakteereja) löytyi oiva apu! Lopetin justiinsa reilun kuukauden kuurin, ja ainakin kaikki vuodot on pysyneet normaaleina, eikä limakalvotkaan ole tuntuneet niin pahalta :) Acon kosteusgeeli on myös auttanut. Varmasti kaksi peräkkäistä antibioottikuuria oli pääosassa niiden haitallisten bakteerien hävittämisessä, mutta uskon kyllä todella, että tuolla Femiflorilla oli suuri pidemmän tähtäimen vaikutus. Pitää vain toivoa, ettei ongelmat palaa nyt tuon kuurin loputtua.

Moi! Itellä tää viikko on ollu aika kamala... Maanantaina kun menin töihin, niin kymmenen minuutin päästä iski päälle ihan kamala kuuma aalto, heikotti, pyörytti, oksetti, tuntui et on vatta sekaisin. Ei kun kotiin... Tiistai meni lepäillessä, keskiviikko samoin, torstaina yritin taas töihin- samalla tuloksella... Torstaina sit kävin lekurissa ja hän teki kaiken maailman testit epäillen raskausmyrkytystä, mut kaikki oli onneksi kunnossa! Tänään tää olo taas jatkuu... Aamupalan jälkeen kun tässä vähän touhusin, niin aivan kamala hiki iski päälle, ihan niinkuin joskus taannoin krapulassa, ja pakko mennä pitkälleen. Onko teillä muilla ollut samanlaisia oireita? Sydämessä tuntuu myös välillä nuita lisälyöntejä, jotka on aika inhottavia. Pelästyin todella, ku lekuri sanoi, et jos veriarvot ok, niin päästän sut kotiín. Siis herran jestas jos tässä vaiheessa joutuis sairaalaan vuodelepoon, niin lievästikö kuolisin? Vihaan sairaaloita ja kuolisin tylsyyteen!!! Ehkä tää johtuu vaan siitä lisääntyneestä aineenvaihdunnasta, kun aina on kuuma. Onneks kokeet oli ok, mut silti vähän pelottaa...Vauvelilla tuntuu olevan kaikki ok,kovasti potkuttelee masussa...

Kuulostaapa hurjalta Nohna nuo sun oireet! Toivottavasti helpottaa, ettei mene loppuraskaus peukaloita pyöritellessä...
Oulussa ei neuvolasta saa lainaan tukivyötä vaan käski th katela netistä jos on käytettyjä myytävänä. Aika kallis oli uutena mun mielestä kun yli 50€, mutta toki jos apua siitä on niin kannattaa ostaa, mutta käytettynäkin varmaan löytyy kunhan kyselee ja googlettelee... Itse löysin poistokorista vähän halvemmalla ja oon ainaki kävelylenkeillä pitäny sitä. Vähä se on ahistavan tuntunen, mutta helpottaa kävellessä. Mullaki maha jo hiastaa kävelyä ja tulee tosi nopeesti hankala olo ja maha menee kovaksi jos normaalia vauhtia kävelee. Ärsyttää se lyllertäminen ku ei kunnolla pääse hikoilemaan ;) Koirat on tyytyväisiä ku pääsevät haistelemaan joka kusiläikän!

Mullaki tuo närästys on jokapäiväistä ja oikeestaan kaikki närästää! Kaurapuuro, hedelmät.. Pahimpia ehkä nuo ruisleipä ja rasvaset leivonnaiset yms. Jos oikeen polttelee oon nakannu rennien perään, monesti oon joutunu sängystä nousemaan vielä ottamaan rennien että saa nukuttua.

Noh, tänään on taas parempi päivä. Oon töissä ja varauduin vaan ohkaisempiin vaatteisiin, että voi vähentää, jos kuumuuskohtaus iskee päälle... Toistaiseksi on menny hyvin. Mullakin alkoi tuo närästys vaivaamaan, mutta oon nyt joka ilta vähän ennen nukkumaanmenoa napannu lasillisen AB-piimää, niin on ollu helpompaa.

Niin oudolta kuin tää varmasti kuulostaakin, niin mulla ei oikeestaan oo tällä hetkellä mitään oireita, ei närästystä, ei ummetusta, ei kipuja, ei normaalia kummempaa valkovuotoa, ei mielialavaihteluja, ei mitään... Aknekin on rauhoittunut. Pitäisköhän mun kohta huolestua siitä, ettei mulla oo mitään oireita? Että kaikki on ikään kuin liian hyvin ollakseen oikeesti hyvin... Vai onkohan tää vaan tyyntä myrskyn edellä ja kohta taas mennään...

Enpäs tiennytkään että niden tukien lainailu ois vaan joku aluekohtainen juttu.. Täällä kunnalliselta fysioterapeutilta saa lainaan myös muita tuki ja apuvälineitä urheilu ja rasitusvammoihin. Ikävää jos ei joka alueella oo samaa systeemiä, se kun on niin hirmusen kätevä!

Varpunen78 Ei varmaan kannata huolestua. :D Itsellä melkein koko raskaus alun huonoa oloa lukuunottamatta ollut hyvin vähäoireista. Satunnaisia mielialojen ääri-ilmiöitä ja älykkyysosamäärän romahtamista negatiivisen puolelle lukuunottamatta olo on normaali mutta isokokoinen.

Kiitos noista närästykseen liittyvistä neuvoista :) En ollut edes ajatellut et jotkut kasviksetkin voisivat aiheuttaa sitä ja kaurapuurokin kuuluu mun lemppareihini. Nyt on pari päivää ollut jo selvästi parempi olo kun oon yrittänyt katsoa entistä tarkemmin syömisiäni. Pyrin myös olemaan syömättä n. 2h ennen nukkumaan menemistä niin sekin on ehkä jotain auttanut.

Mietin harjoitussupistuksia et onko teillä kaikilla ollut niitä ja miltä ne tuntuvat? Esikoista odotan niin en oikein tiedä et miltä ne pitäisi tuntua, olettaen ettei niistä varmaan voi erehtyä? Ite en oo mitään selvää tuntenut niin pohdin jo et onkohan se ihan normaalia, nyt on rv 25+6.

Mielialojen vaihtelut on huvittanut miestä enemmän ja vähemmän. Eilen ostin uusimman Vauva-lehden ja luin juttua Vuosi nolla (kuinka nainen oli jäänyt leskeksi raskaana), itkin koko lukemisen ajan eikä meinannut itkulle tulla loppua :D

Nina~ kirjoitti:
Mietin harjoitussupistuksia et onko teillä kaikilla ollut niitä ja miltä ne tuntuvat? Esikoista odotan niin en oikein tiedä et miltä ne pitäisi tuntua, olettaen ettei niistä varmaan voi erehtyä? Ite en oo mitään selvää tuntenut niin pohdin jo et onkohan se ihan normaalia, nyt on rv 25+6.

Mulla 24+3, eikä oo ollu kertaakaan harkkasupistuksia. Jotkut sanoo, että ne tuntuu vatsan kovettumisena ilman kipuja, mutta itellä ei oo missää vaiheessa tullut mitään sellasia fiiliksiä ja neuvolassa mulle ainakin sanottu että se on ihan normaalia, joillekin ei tule niitä ollenkaan. :]

Nina~, samma här, mä oon koko ajan tippa linssissä milloin mistäkin syystä. tai ei edes tarvii syytä. välillä ilosta, surusta, millon mistäkin. todella rasittavaa!

Nina: Mä oon kans huomannu herkistymistä mielialoissa. Erityisesti kaikki eläinten kaltoinkohtelu herättää ihan hirveän herkästi tosi pahan mielen, en pysty lukemaan sellaisia uutisia ollenkaan. Saatan myös olla ilman mitään syytä surumielinen ja huolestunut, yksikin päivä ikävöin omaa äitiäni, vaikka porukat asuu meitä lähellä :P Klassista mainoksille itkemistä ei vielä oo ilmaantunut :D

Hehee, itsekin olen tosi itkuherkkä. Vollotin kanssa läpi sen vauvalehden "Vuosi nolla" -jutun lukemisen. Samoin yks päivä sain kyyneleet silmiin autossa kun radiosta tuli Samuli Putron Olet puolisoni nyt ja kuuntelin sen sanoja. Ja oon kyl itseasiassa itkenyt myös kymppiuutisten takia, en nyt enää muista mille jutulle mut kuitenkin. Naurettavaa touhua.

Mullakaan ei ole ollut ollenkaan harjoitussupistuksia vielä. Nyt menossa 25+2. Kaipa sekin on ihan normaalia. Terveydenhoitaja sanoi että kyllä sen tietää jos niitä on, mutta ei haittaa mitään ettei olekaan. Parempi varmaan näin päin. Eiköhän niitäkin tule aikanaan.

Takaisin