Oireet

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja heini90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä huitelen pian terveyskeskukseen eilen illalla alkaneen pohjekivun vuoksi. Olin viime viikolla saitsulla ja tuli aika monta päivää lötköteltyä sängyssä. Täytyy käydä varmistamassa ettei ole veritulppaa, raskauden aikana riski saada se nousee. :(

Mua kutisee sit taas ihan hirveesti välil mitä omituisimmista paikoista. Kuten toista tissia tai koko jalkapojjaa tai toista kainaloa tai korvaa yht täkkiä ja sit se lakkaa kun se lakkaa.
Ja yhä aamusin ottaa ihan hirveesti alavatsasta. Välillä tuntuu että mahassa pidetään nyrkeilytuntia suoraan mun sisuskaluihin kohti ja välillä taas, että maha vaan räjähtää kun se on niin pinkee ja yritäs venyy...

Sintukka: Toivottavasti on iha harmitonta, kuulostaa tympeältä :( Hyvä varmaan kuitenkin tarkistaa.

Täällä myös yksi raskausdementikko ilmoittautuu :D Tilannetta ei yhtää helpota se, että oon valmistumassa ja pitäis kauhea paperishow käydä gradun jättämisen yms. kanssa... Sanoinki kaverille, että ei minu hormoonihuuruiset aivot vaan riitä. Unohtelen asioita ja muutenki tuntuu, etten käy kauhean täysillä. Autolla ajaessa tulee semmonen ihme olo, että epäröi muistaako nyt kaikki liikennesäännöt oikee ja osaako ylipäätään ajaa :DD Mies on todennu vitsikkäästi, että aina sinä oot ollu tuommonen, mutta kyllä minä ite huomaan pään rei'ittyneen huomattavasti tän raskauden aikana o.O

Onko muilla ollut järkyttäviä vatsakipuja ummetuksen takia?

Itse en toissa yönä saanut edes nukuttua, kun vatsa kramppasi niin paljon. Ja olen varmaa, että johtui suoliston toiminnasta eikä kohdun supistelusta. Tai no varmahan ei toki voi olla, mutta näin maalaisjärjellä ajattelin.

Itselläni on myös tuota raskausdementiaa ja unohtelua. Ihan kamalaa!

Mä oon ilman raskauttakin unohteleva ihminen ja hukkaan kauheasti asioita. lasken vaikka puhelimen johkin ja etin sitä 5min päästä vaikka se on nenän edessä.
Tuo on kllä niin kulkenut suvussa kun äitini on ihan samanlainen. Hukataan vaikka päämme jossei se olis kiinni :DD

No eipä ne siellä tk:ssa mitään ultranneet. Neuvo laittaa tukisukat ja lepuuttaa jalkaa ja soitella loppuviikosta jos ei mene ohi. Taidan kyllä mennä työterveyteen ensi viikon alussa jos ei mene ohi, siellä ultraavat varmasti. Ärsyttää kun itse tietää että jalka on omituinen, enkä ole sitä mitenkään reväyttänyt koska oon maannut monta päivää sängyssä. Murrr.

Raskausajan aknea lukuunottamatta täällä on kaikki ihan ok. Alkuraskaudessa oli toki pientä pahoinvointia, mutta se päättyi jo joskus viikon 12 tienoilla. Mitään ruokahimoja/-ällötyksiä en oo havainnu, kaikki mikä meni ennen raskautta, menee edelleen ja mikä ei menny, ei mee nytkään. Niin ikään mun selkä on ainakin vielä toistaseks kestäny tän hieman pyöreämmäksi muuttuneen figuurin.

Mutta tää akne jaksaa kyllä jurppia! Mulla ei edes teininä ollu näin pahoja iho-ongelmia. Kävin jo ihotautilääkärilläkin ja sain jotain Skinoren-voidetta, mutta ei siitä oo ollu mihinkään. Ja kaikkien vähänkään jytympien aineiden käyttö on luonnollisesti näin raskaana ollessa kielletty. Missä onkaan se kuuluisa raskausajan hehku? Täällä ei ainakaan hehku toistaseks muut kuin finnit...

Mä heräsin viime yönä ihan kamalaan närästykseen. Polte oli niin kova, että yksikseni itkiskelin vessassa ettei mies heräisi, ja tuskailin ja mietin jopa että auttaisko oksentaminen, kun en mitään apua keksinyt. Lopulta samarin sentäs auttoi ja pääsin jatkamaan unia. Toivottavasti oli vain yksittäistapaus, eikä alkaisi tulemaan useammin, mua kun ei oikein ikinä ole edes närästänyt.

Vatsakipuja mullakin on ihan päivittäin; mulla on jo tietty kierto suoliston toiminnalle: Ihan löysällä pari päivää, sitten 2 päivää ilman isompia vessakäyntejä (ilman kipuja), sitten ummetusta 2 päivää ja sitten alkaa taas kaikki alusta.

Kohtuun lisäksi sattuu välillä tosi paljon, jos teen äkkinäisen liikkeen tai aivastelen. Rupee jo nyppimään.

Päänsärkykään ei ole kadonnut. Onneksi muita oireita (:D iha ku tos ei ois tarpeeks) ei ole.

Mutta yhä sitä ah niin auvoisaa ja ihanaa raskausaikaa odotellessa. En oo vieläkään ollut onneni kukkuloilla kertaakaan.

Mulla myös närästää jatkuvasti, ei kylläkään noin pahasti kuin huuhkajalla. Samarin ja Renniet auttaa ihan hyvin.

Päänsärkyjä on myös silloin tällöin, mutta jo vähenemään päin nekin.
Pahoinvointiakin yhä edelleen välillä, alkoikin vasta rv 12 jälkeen.

Alavatsan kaikenmoista kipuiluakin löytyy melkeinpä päivittäin.
Myös rinnat alkaa taas olemaan vähän hellät, toivottavasti ei tästä enää suurene, jo yhtä kuppikokoa suurempiin saanu siirtyä.

Mulla on kans närästystä kokoajan, mutta lieventynyt todella paljon sen jälkeen kun loppui toi pahoinvointi. Mitään Rennietä en itse pysty ottamaan, koska ne pistää oksentamaan, niin ei auta kuin kestää :(

Kohtu on mulla kans aivan älyttömän kipeä. Käveleminen tekee ihan hirveetä tuskaa ja sen vuoksi on ulkoilu jäänyt aika olemattomaksi. Sitten kaikki kokoajan valittaa että ku pitäisi ulkoilla ja plaa plaa...ärsyttää kun ihmiset eivät tajua että oikeasti käy kipeetä.

Sitten vielä nuo iho ongelmat on mulla kans menny aika hirveeksi, mutta kylläkin siitä syystä että mulla tulee jotain sellaista kuivaa punoittavaa ihottumaa joka paikkaan ja sitä kutisee aivan älyttömästi. Se leviää kokoajan vain ja siihen ei auta mikään rasva.

Jospa nämä nyt pikku hiljaa tästä alkais loppumaan :)

Minulla oireina ollut viime aikoina närästystä sekä selkäkipuja. Rennietä olen ottanut apuun ja se on kyllä heti helpottanut närästykseen..
Selkäkivut ovat pahimmillaan yöllä ja aamuisin. Yöllä pyörittää koko ajan ja kyljeltä toiselle kääntäminenkin oikeen vihlaisee selästä. Ja kun ylös pitäisi nousta, niin jossain ottaa kiinni, eikä oikeen kääntymisestäkään tule mitään. Tämän kivun vuoksi jäänyt jo muutaman kerran pois töistäkin. En mielellään syö mitään särkylääkkeitä (en ole koskaan niitä pehemmin napostellut ennenkään) eli helpotusta on yritetty saada ainoastaan levosta. Lisäksi hommasin raskaudenajan tukivyön, mutta joko en osaa sitä oikein laittaa tai jokin siinä painaa masua, niin että alkaa heikottaa.. Epäilen, että en osaa laittaa sitä oikein paikoilleen :DD Tämmösiä siis täällä.

Täällä myös odotellaan sitä energistä ja ihanaa keskiraskautta. Ensimmäiset viikot meni järkyttävässä väsymyksessä ja kuvotuksessa. Vk 9 tienoilla alkoikin oksentelu, joka on jatkunut silloin tällöin vielä tälle viikolle. Ympärivuorokautista päänsärkyä edelleen useana päivänä viikossa. Lisäksi ihanat selkäongelmat, närästys, vatsan ilmakkuus... Mä olen ottanut Buranaa yöksi, kun ei muuten voi nukkua selkäkivuilta, joita perussairauteni lisää. Sitä voipi kuulemma turvallisesti ottaa, kunhan lopettaa ennen viikkoa 28.

Itse olen yleensä hyvinkin positiivinen ja energinen ihminen, nyt on huonoina päivinä olo ollut niin pohjalla. Innolla odotan kevättä ja oireiden helpottumista. Kaikesta huolimatta superonnellinen tästä tulokkaasta ja siitä että on ihana mies kotona auttamassa ja sympatisoimassa ;) Minua helpottaa tieto siitä, että jokainen raskaus samankin naisen kohdalla voi olla hyvinkin erilainen. Tuskin jää siis viimeiseksi pikkuiseksi.

Varpunen78: Mulla on auttanut kasvojen kukkimiseen luontaistuotekaupasta saatava Bactosan-voide. Ennen raskautta käytin saman merkin kapseleitakin, mutta niitä ei raskauden aikana saa syödä. Voiteesta kysyin kaupassa ja se on kuulemma turvallinen käyttää, kun vaikuttaa lähinnä ihon pinnan bakteereihin. E-pillereiden lopettamisen jälkeen iho meni ihan hirveäksi, raskauden alkaessa parani, mutta nyt on meinannut taas tulla näppyjä vähän joka puolelle. Käyttämällä säännöllisesti tuota voidetta oon saanut kuitenkin ihon kunnon paranemaan. En tiedä sitten, jos on tosi pahana iho, että autaako silloin.

Täällä samoja oireita ku muillaki. Vatsan vihlaisuja, ilmavaivoja, harjoitus supistuksia, dementiaa, ärtyneisyyttä, kauhee väsymys iltaruuan jälkeen, suonenvetoa jaloissa yöllä, ihan kamalan kipeetä tekee, nyt on ollu pakko syyä magnesium-kuuria, jotta vähän helpottais. Ja nukkua sukat jalassa ja koittaa juua vettä enemmän!
muuten voin hyvin, nautin kuiteski tästä keskiraskaudesta oireiden kera, koska muistan esikoisesta, että loppukolmannes on taas hankalaa aikaa... sitte ei taivu enää mihinkään, joka paikkaan koskee, henki ei meinaa kulkea, supistelee, ahistaa, maha on tiellä koko ajan yms. :)

Onneksi ei oo enää pahoinvointia tai päänsärkyä tai selkäsärkyjäkään vielä pahemmin :) yks huono puoli on, että herkut maistuu vähän liian hyvin :) karkkia vois syyä joka päivä :D

Tsemppiä kaikille oireileville!! :)

Kävin tänään lääkärissä, kun aattelin että mulla kirjaimellisesti hajoaa pää viikonlopun aikana. Mulla on siis maanantaina neuvola, ensin aattelin siellä valittaa säryistä mutta yöllä hedariin herääminen vaihtoi mielipiteeni.

Rennie on onneksi auttanutkin närästykseen, ja se onkin nyt pysynyt suht loitolla. Jos ehtii oireet alkaa, niin mulla on kyl heti ollu apu lähellä.

Menkkamaiset kivut ja päänsärky vaan huolettivat. Noh, lääkärin tapasin, verenpaine oli 101/67 ja kohdunsuu voi hyvin. Kuunneltiin sitten myös sydänäänet (mulle ekaa kertaa!)  ja sieltähän ne kuului heti, ei tarvinnut edes etsiä. 140-150 se siellä sykkeili, ja joku läppä- tms äänikin kuului kuulemma oikein hyvin.

Panacodia sain, ja toivon siitä nyt löytyvän jonkinmoista apua. Luulis ainakin nukkumiseen auttavan! Lisäksi jutuskeltiin siitä, että kun mä oon aina kärsiny kovista menkkakivuista ja runsaista menkoista, niin ehkäpä kohtuni on vain herkästi reagoiva, ja sen vuoksi kivut ovat jatkuvia.

Helpottaa ehkä jo ajatuskin, että 5 min sitten ottamani panacod alkaa pian vaikuttamaan :D

Voi argh! Juuri sain käytettyä toissapäivänä viimeisen antibioottipuikon bakteeritulehduksen hoitoon ja luulin, että homma on sillä hoidettu, mutta eiköhän tänään sitten tullut taas omituisen väristä (hennosti punertavanruskeaa) valkovuotoa, joka aiemminkin oli merkki tulehduksesta.  Suuntasin suoraan Mehiläiseen yleislääkäripäivystykseen kun kunnalliseen ei enää tuon vuodon havaittuani päässyt ja sain tällä kertaa suun kautta otettavat antibiootit. Huolettaa vaan, kun lääkäri ei pystynyt pikatestiä tekemään uusiutuneen tulehduksen varmistamiseksi (eikä gyneä enää ollut paikalla), mutta mitä muutakaan tuo vuoto voisi olla? Vakuutteli kyllä, ettei lääkkeistä ole pikkuiselle mitään vaaraa, mutta silti jäi vähän painamaan, että hätiköinkö tuon vuodon kanssa... Onko kellään muulla kokemusta toistuvista emätintulehduksista?

Mulla on tullut aikamoisia ilmavaivoja nyt kans.. Mieheni ihan nauraa, et miehän olen alkanut päästelemään ääniä!
Ummetusta on kyl ollut nyt oikeen olan takaa. Eilenki illalla oli olo, että pitäis tulla jotain ulos mut ei. vasta tänänä päivällä helpotti olo. Ihan ahdistaa välistä!

Mukavana oireena on, että säärikarvat kasvaa hitaammin ja vaaleempina! Jeah!

Täällä pelästytty kunnolla toissa yönä. Heräsin kolmen jälkeen ja lähdin vessaan, pöntölle istuessa oiken holahti verta pönttöön. Siteen laiton jälkeen ei kuitenkaa tullut kuin muutama tippa. Aamulla äitiyspolille ja parin tunnin piinaavan odottelun jälkeen pääsin lääkärille. Ultrattiin mahan päältä, sekä sisäkautta, ja lääkärin mukaan kaikki näytti normaalilta, vuodolle ei kertonut mitään selitystä, oli tosin vähä kommunikaatio ongelmia, kun lääkäri puhui niin huonosti suomea että en oikein ymmärtänyt kaikkea sen puheesta. Streptokokki näytteen otti, mutta ei siitäkään selittänyt mitään.
Onneksi selvittiin ilmeisesti säikähdyksellä, toivottavasti ei tarvitse toista kertaa moista kokea. Kahden viikon päästä rakenneultra, ja varmuuden vuoksi lääkärintarkastus sen jälkeen.

Mä en osaa nyt sanoa yhtäkään oiretta, koska niitä ei tällä hetkellä ole :o Vähän hämilläni olen kun ennen sairaslomalle jäämistä oli kaikenlaista, mutta nyt on kaikki helpottanut. Oliko ne kaikki vain rasituksesta ja väsymyksestä, jotka tuli töissä vai mistä? Sitä en osaa sanoa, mutta sen tiedän että LEPO on ollut paras lääke minuun kivuliaihin supistuksiin ja muihin kipuihin. Toisaalta nyt kun voin paremmin, tuntuu tyhmältä olla kotona. Töihin voisin palata ja haluankin, koska ei ole mitään tekemistä kun mieskin on töissä :( Sairaslomaa on vielä puolitoista kuukautta jäljellä, hirveän pitkä aika :( Ehkä kuitenkin on parasta ottaa rauhallisesti ja levätä kunnolla, etten sitten myöhemmin kadu mitään.

Takaisin