Oireet rv 13-27

Luulin että pahoinvointi helpotti jo, kaksi päivää meni ilman oksentelua, etova olo kesti silloinkin koko päivän. Ajattelin reippaana tyttönä lähteä päiväkävelylle niin eikös sit just sillon kauniissa kaaressa lennä vähän aikaa sitten syöty munakas kadulle.. Ja toisen kerran, ja koska eihän se riittänyt niin vielä kolmannenkin kerran.. Kiva oli siinä vastaantulijoiden edessä kakoa. :hungover: tää siis eilen ja tänään alkoi aamu parituntisella laattaamis-nukkumis-laattaamis operaatiolla :sour: ei se tainnu vielä mennäkkään ohi se pahoinvointi.
14+4

Voi ei miten kamalaa! Mutta onpahan ainakin hauska tarina kertoa pikkuiselle sitten tulevaisuudessa :shy:

Harmittaa kaikkien vielä pahoinvoinnin kanssa kamppaileville. Äitini oksensi puolet raskaudesta minun kanssani mutta itsellä loppui rv 10/11, onnekseni. Mutta pelkäsin todella paljon että olisi jatkunut pidempään. Olo on tosi kiitollinen.

Juuri nyt ei edelleenkään pahemmin oireita. Selvisin jopa messuviikosta ja tänään paluu kotiin iltapäivän lautalla.

Syömisväliä olin pystynyt pidentämään eikä enää huimaa niin kuin pari viikkoa sitten. Vatsa jatkaa kasvamistaan ja eilen illalla kauppakeskuksessa illallismetsästyksellä niin huomasin että moni katteli jo mahaani, ja koin pienoista ylpeyttä :joyful:

Minulle on tullut kaulaan niitä pieniä punaisia näppylöitä. "Mansikka luomet" eivät ole onneksi lisääntyneet, vielä. Ihokin kukkii eniten silloin kun menkat olisivat normaalisti tulleet. Ja vatsa toimii, siitäkin tosi kiitollinen olo :) 18+0

Tulen uutukaisena mukaan foorumille. :) Viikkoja nyt 15+1 ja esikoista odotan, kaikki niin kovin outoa ja jännittävää tai suoraan sanottuna pelottavaa! Kaikkia oireita tulee tulkittua, että kuuluukohan nyt asiaan. :(( Onko muilla paljon pelkoja?

Pahoinvointi alkaa hiipua pois, pari viikkoa olen oksentanut aamulla mahanesteet ja etova olo on ollut koko päivän. Nyt on kaksi päivää mennyt oksentamatta, aamulla oli tosin sellanen olo että olis voinut tullakin... Eilen sain syötyä kanaa ensimmäistä kertaa, aiemmin se on ällöttänyt ruuista ehkä kaikkein eniten!

Olo on nyt muutenkin sellainen, että alkuraskauden oireita on yhä mutta hiipumaan päin... Rinnat aristaa, naamassa on finnejä, ummetusta ja ilmavaivoja, nenä tukossa, hengästyttää, pissattaa... Olen kuitenkin vähän huolissani mahatuntemuksistani. Koko raskauden ajan läsnä ovat olleet nippailut vatsassa ja välillä menkkamaista jomotusta. Nyt tuota menkkatunnetta on ollut reilun viikon. Ei tee kipeää eikä todellakaan tarvitse särkylääkettä, mutta lantio tuntuu olevan herkillä. Kävin yksityisellä lääkärissä, sikiöllä kaikki ok ja kohdunkaula 4 cm. Hänen mukaansa siis johtuu kohdun kasvusta ja kiinnikkeiden löystymisestä, vaikka hänkin oli sitä mieltä, että tällainen on tyypillistä lähinnä alkuraskaudessa (vaikka en ole minäkään siitä kovin pitkälle ehtinyt). Olen tosi pienikokoinen ja nyt ensimmäinen raskaus ja olen miettinyt, että aika ihme on jos vauva tuolta pihalle mahtuu! Ehkä siis ihan luonnollista, että paikat venyy ja se tuntuu.

Onko muilla ollut vastaavaa tuntemusta?

Liikunta tai lepo ei tunnu asiaan vaikuttavan, ehkä eniten tunnetta on ollut istuessa, mutta istuvaltaan se päivä lähinnä töissä kuluukin.. Olen pahoinvoinnin vuoksi ollut tosi vähällä liikunnalla, joten lantion alueen lihakset ovat varmaan aika voimattomat. Nyt vain en tiedä, uskaltaisiko sitä jumpata. Lääkäri kyllä sanoi, että ei ole liikunta- tai seksikieltoa.

Supistuksia nämä ei minusta ole, ja lääkärinkin mukaan tunne on erilainen ja että kohtu menee kovaksi. Kohtu ei myöskään arista yhtään. Neuvoi vain, että jos kivut kovenevat tai tulee verta, niin sitten tutkittavaksi. Muuten voin kuulemma "katsella" tätä oiretta rauhassa. Silti pelottaa, että toivottavasti ei enteile mitään pahaa!

Ole huoleti, uskon sen tosiaan johtuvan vain kohdun kasvusta kun olet pienikokoinen ja ensimmäinen raskaus. Ihmehän se olisi, jos ei kroppa ilmottaisi että paikat venyvät ja kasvavat.

Piti jatkaa vielä, että itselläkin ollut ihan samanlaisia kiputuntemuksia. Aluksi oli enemmän, mutta nyt vain joinain päivinä.
Kävin kanssa extraultrassa, kun itselle tehty loop-konisaatio eli kohdunkaulan toimenpide. Kiinni oli ja sama pituus 4cm mikä on ihan normaali tähän vaiheeseen. Saa jatkaa uintia ym. liikuntaa omien tuntemusta mukaan.

Kiitos kivasta vastauksesta elomami85. :) Millä viikoilla itse menet?

Yritän myös takoa päähäni, että kyse on kohdun kasvusta, aika paljon on myös nimittäin niitä nipistelyjä ja vihlaisuja, jotka ainakin johtuvat juuri kasvusta ja liitosten löystymisestä. Mietin muutenkin, miksi noiden kohdun kasvukipujen sanotaan liittyvän nimenomaan alkuraskauteen? Eikös se kohtu kasva kuitenkin koko ajan, miksi se kasvu ei sitten yhtäkkiä tunnukaan miltään? En ole kuullut mitään perusteluja tähän.

Ja eikös tuota kohdunkaulan pituutta seurata tässä ainakin neuvolalääkärillä? Ajattelin sitä kyllä pyytää. Ja rakenneultrassa myös.

Yksi oire jäi mainitsematta: järjetön mahan turvotus. Iltaisin näytän siltä, että olisin jo paljonpaljon pidemmällä raskaudessa kuin olenkaan. Aamuisin ei juuri näy muutosta normaaliin. Ei haittaa, jos se maha ole kovin näkyvä vielä pariin viikkoon, töissä en ole nimittäin kertonut vielä uutisia. :)

Kuinkahan kauan sitä pystyy nykyistä työtä tekemään? Tällä hetkellä menossa 14+1 ja nyt jo asukkaiden siirrot alkavat tuntumaan vatsassa. Toki käytän apuvälineitä aina kun vaan mahdollista, mutta kaikilla niitä ei ole ja jo siihen nosturiinkin saaminen vaatii toisinaan melkoisia ponnisteluja.
Viikonlopun melko rauhallistenkin iltavuorojen jälkeen vatsa on edelleen hieman arka. :sad001

Safira: täällä starttasi 15+3 tänään. Kyllä, sitä kohdunkaulan pituutta seurataan ainakin rakenneultrassa ja neuvolalääkärillä.
Vanhassa työpaikassa oon kertonut raskaudesta, mutta vaihdan työpaikkaa parin vkon päästä niin uudessa eivät vielä tiedä. Ajattelin kans kertoa kun alkaa selvemmin näkemään.. Vielä ei onneksi raskaus vaikuta millään lailla työntekoon.

Mimmu, mulla kuuluu työhön kans nostoja ja työpäivien aikana ei montaa kertaa kerkeä istumaan. Joudun nyt ainakin toistaseks lopettaa noi hommat. Ei käy niinkään mahaan, mutta aiheuttaa sen verran pahat kivut alaselkään.

Heii Mimmu80 ja Viirivehka, täällä kans töiden kaa ongelmia. Työ fyysisesti raskasta ja painavien juttujen nostelua jne. Mun alaselkä on menny täysin rikki... pystyn tekee n.4-5h päivän, jos teen enemmän, selkään sattuu niin paljon että itken kivusta kotona. Vapaapäivinä hoidan selkää ja silloin ehdin saamaan sen kuntoon levolla, venyttelyllä ja normaalilla liikunnalla. Jostain syystä työt vaan iha myrkkyä. Neuvola tällä viikolla ja sit lääkäri, toivottavasti tämä otetaan tosissaan... pelonsekaisin tuntein menen aina töihin. Pomo ei keksi mitään helpompaa hommaa minulle. Tälläistä selkäkipua ei mulla ikinä oo ollu, et jotenkii raskauteen liittyy...

Mulla on myös ollut viikon verran oikein inhottavaa menkkamaista särkykipua alavatsassa. Huomenna poksuu viikko 15. Jotenkin yritän lohduttautua että paikat siellä vaan venyy ja paukkuu. Eka raskaus niin mistä näitä nyt tietää... Minkäänlaista erikoista vuotoa ei ole ollut. Inhottava tunne tosin.... Vaikka toisaalta, jos ei tätä olisi ehkä seuraavaksi olisin paniikissa, että miksi ei tunnu / satu mikään....:dead:

Kokeile nestemäisiä vitamiineja ja beroccaa aina sillon tällön + D vitamiinia (kätevästi meillä 1v:n D+rela tipat) siinä on B vitamiinia joka helpottaa pahoinvointiakin. Tästä sain minä ainakin hieman mieliala kohennusta kun kaikki tabletit tuli ylös just sen takii kun tuntu että jäi kurkkuun.

D-vitamiinia minulla on imeskelytablettina niin se menee kyllä alas. Foolihappo pitäisi varmaan jostain keksiä, vai onko se edes enää tässä vaiheessa niin tarpeellista? Berocasta en tykkää, ei meinaa mennä alas vaikka en olisikaan raskaana :D

Minäkin olen miettinyt tuota töissä jaksamista. Vielä ei ole ollut suurempia ongelmia,mutta meilläkin joutuu nostelemaan painavia juttuja ja eikös jossain vaiheessa ala se ettei saisi paljon nostella? Pikkuhiljaa alkaa varmaan mahakin olemaan edessä.. Tällä hetkellä huhtikuun loppuun sopimus, saa nähdä miten sen jälkeen.

Olin ajatellut kun nyt 5 aamua oksutta että repäsen ja lähden aamiaisen jälkeen kävelylle. Yleensä aamupalan jälkeen syön reilun tunnin kuluttua vielä toisen aamupalan, tyyliin ruislepää ja mehua. Noh tänään ison frosted flakes kulhollisen jälkeen lähdin 4km kävelylle ja kotiin tullessa sitten kuumaan suihkuun jossa ajon sääret ja vietin aikaa musiikkia kuunnellessa.

Suihkun jälkeen tuntui kova nälkä joten aloin valmistamaan katkarapu currya joka kestää n. 10 min valmistaa. Mun piti keskeyttää ruoanlaitto kahdesti! Ekalla kerralla tuli huippaava olo ja huomasin ettei oikea käsivarsi toiminut niin kuin halusin. Otin pannun pois liedeltä ja menin sohvalle pitkäkseni ämpäri vieressä, kamala olo! Siinä sitten hetken oltuani päätin että nyt prkl pakko saada ruokaa. Uudelleen pannu liedelle ja otin tuolin johon istua. Tuli hirveä kuuma aalto ja oli pakko ottaa kylpytakki pois päältä. Leikkasin katkarapuja kun huomasin että päässä alkaa sumenemaan ja kaikki muuttui pikkuhiljaa mustaksi :eek:

Heitin pyyhkeen keittiön lattialle tyynyksi, nappasin hätäpäissäni kännykän pöydältä ja menin nopeasti makaamaan ennen kun ehdin pyörtyä!! Soitin itkuisena miehelleni missä hän on.. Maattuani 10 min nappasin välipalaa jääkaapista ja sain lounaani valmiiksi ja pääsin syömään.

Mutta tästä opin että aamiaismuroilla saadun sokerpiikin lasku on vaarallinen. Lenkin jälkeen olisi ehdottomasti pitänyt syödä jotakin joka olisi auttanut tasaamaan verensokerin. Ja kuuma suihku kaikessa rauhassa ilman kunnon ruokaa oli kamala ajatus. Käyttäydyin tyhmästi ja sain pelätä pyörtyväni ja ruoka sai kärsiä. Viisammin ens kerralla! :dead: Ostin tänään pari suklaapatukkaa jos tilanne sattuu toistumaan (toivottavast ei!)
Huojentava tieto, että kuuluu asiaan kun tänään just äskettäin koin samaa ja pelästyin, että mitä nyt tapahtuu ja piti googlata tietoa esim. Täältä onko mahdollisesti raskaudesta johtuvaa ja niin taisi ollakin kun tätä tekstiä luin! Tosin mun pahoinvointikohtaukset päättyi jo viikkoja sitten, mutta ilmeisesti yllättävä heikko olo saattaa iskeä kuitenkin. Täällä hetkellä raskausviikkoja 14+2.

Jospa mää aloittelen vaikka täällä muita mua pidemmällä :wacky:

Aamupahoinvointi on ollut poissa viimeiset 3 aamua, murot pysyneet sisällä. Jos tulee huono olo niin juon vettä, se tuntuu auttavan.

Vatsa on aamuisin litteä ja iltaisin potkupallo. Vatsassa tapahtuu kokoajan jotakin, kuplii yms. Kohtu tuntuu kovana alavatsassa, odottelen kovasti että alkaa näkymään :)

Väsymys on vielä tosi kova, mielellään 11h unta yössä. Öisin herään kerran vessaan, se sen jälkeen onkin jano. Sormet puutuvat öisin, ei koko ajan mutta enemmän kuin ennen. Jalkoja kans palelee usein sänkyyn mentäessä. Välillä keskellä yötä lentää yöpaita pois kun öisin tulee kuuma. Kuumetta en ole enää mittaillut.

Ruoka maistuu, muttei vielä kaikki ruoat. Syödä ei tarvitse enää koko aikaa, mikä helpottaa päivää.

Kaula on kiva pitää pitkänä ja edelleen kaulahuivit yms pannassa. Tulee huokailtua enemmän kuin ennen.

Ja nyt nt-ultraa odotellessa on ihan järjetön masennus ja saamattomuuden tunne. Alkaako ultran jälkeen viimein se ihana keskiraskaus, kun uskaltaa jo iloita ja sunnitella ja valmistaa itseään ja kotia pikkuisen tuloon? Voih, toivottavasti :rolleyes:

Kaikki tuttua paitsi tuo sormien puutuminen on vielä toistaiseksi poissa. Mutta hyvä tietää tässä vaiheessa, että ns. Kuuluu tähän pakettiin.

Nyt on sitten tullu jäätävä paineen ja kiristyksen tunne mahaan :dead: tuntuu että maha repee!

Mulla jatkuu edelleen suhteellinen oireettomuus.Vatsa kasvaa (onnittelut tulee nykyisin ihan suoraan ilman arkailuja), napa pullistuu, pari lyhyttä vihlaisua viikossa ja vatsan kovuus, joka sekin pysyy kurissa Visiblinillä ja hyvällä ruualla. Iltaisin jonkin verran vatsan turvotusta ja ylämäissä ja portaissa vähän hengästymistä. Mutta ei voi valittaa. Hitto, että on ollut helppo alkuraskaus! :) 18+6

Tsemppiä inhottavien oireiden kanssa kärsiville!

Mulla ihan järkyttävää kipuilua häpyluun alueella. Työskentelen liikunta-alalla ja työpäivän jälkeen on tosi kovat kivut. Toivottavasti ei kestä kamalan kauan, jotta pystyy tekemään työt kunnolla.

Onko muilla ollut vastaavaa? Mulla taisi esikoisesta tulla samanlaisia kipuja vasta paljon myöhemmin..

Nyt parin viikon ajan on ollut aika paljon pikku vihlaisuja ja jomotuksia, joita olen pitänyt ihan kasvukipuina, ja tänään se todentui (siis muutenkin kuin että maha on kasvanut silmissä) kun kohdun yläreuna on 1,5 viikon aikana noussut n.3cm. En tiedä että onko se paljon tai vähän, mutta itse yllätyin miten selkeä ero viime neuvolakäyntiin oli.
Muuten elellään aika oireetonta keskiraskautta. Ainoa tunnepaljouskin on se että olen jo ihan korviani myöten täynnä sitä että työkaverit kutsuu milloin mammaksi ja milloin miksikin maamuskaksi. Rasittavaa. Mutta en kehtaa sanoa mitään, kun ei ne sitä pahalla tarkoita.
Rv 19+0

Pukkunen: Mulla ei häpyluun puolella liitoskipuja mutta ristiselässä kipua viime viikosta asti päivittäin. Istuessa, istumasta noustessa ja kävellessä etenkin lumessa tai loskassa tms pehmeällä. Eilinen koulutuspäivä piti puoliksi viettää seisoen ja keinutellen lantiota kun oli häntäluu kuin tulessa.
Womn: tuo edelsi mulla mahan "ulos" pullahtamista joka parina päivänä nyt tapahtunut. Onko sulla ehkä sitä myös?
Rv 18+1

Takaisin