Tällaisen yrttejä "harrastavan" odottajan tekstin löysin ja kopsasin, vaik toki jokainen tekee oman päätöksen sen suhteen mitä syö ja juo. :)
Olen itse vuosia harrastanut kaikenlaista luonnonyrttien hyötykäyttöä, joten jotain niistä on tullut opittuakin. Neuvolassa kysyin totaalikiellon syytä, ja vastaus oli että on helpompaa kieltää varmuuden vuoksi kaikki kuin alkaa erittelemään. Nykyajan ihmisistä kun harva enää tietää eri yrttien ja kasvien lääkinnällisiä vaikutuksia. Jos kuitenkin tuntee yrtit, voi vaarattomia huoletta käyttää.
Ensiksi vadelmasta. Se on tosiaan tunnettu jo satoja vuosia odottavien äitien yrttinä, ja siitä ollaan kirjoitettu ihan virallisen lääketieteenkin julkaisussa. Vadelmanlehtiteellä on kohdun ja lantion seudun lihaksia vahvistava, stimuloiva ja myös rentouttava vaikutus. Se siis auttaa kohdun lihaksia synnytyksessä, ja saattaa siten helpottaa ja nopeuttaa synnytystä. Itselläni on jo vadelmanlehdet kerättynä ja kuivattuna, mutta otan teen päivittäiseen käyttöön vasta tuolla viimeisellä raskauskolmanneksella lisäten annostusta yhdestä kupillisesta kolmeen päivässä vähän kerrallaan loppua kohden. Ihan lopussa lisään joukkoon vähän ahomansikan lehtiä, joilla on supistava vaikutus. (ei siis suositella raskauden aikana muutoin kuin ihan lasketun ajan tienoilla).
Vältettäviä yrttejä raskauden aikana ovat aaloe, katajan marjat, koiruoho, pietaryrtti, puolanminttu ja pujo, sekä leskenlehti.
Myöskään puolukan ja sianpuolukan lehtiä ei suositella raskauden ja imetyksen aikana.
Syytä on välttää myös suolistoa voimakkaasti supistavia kasveja kuten ummetuksen hoitoon käytettäviä sennaa ja paatsamaa, voimakkaasti rauhoittavia kasveja kuten esim.virmajuurta, tai tilapäistä suorituskykyä lisääviä kasveja kuten ginsengiä.
Noista moni on sellainen, että niitä tuskin muutoinkaan moni käyttää. Esim. pietaryrttiä on aikoinaan käytetty abortointiin, mutta se on valitettavan usein vienyt sikiön hengen lisäksi myös äidiltä hengen.
Vältettävien listalla ovat myös iisoppi, kehäkukka, liperi eli lipstikka, persilja, piparjuuri, mintut, rosmariini ja salvia. Näitä ei tulisi käyttää niitten supistuksia lisäävän ominaisuuden takia. Kielto tosin koskee lähinnä rohtokäyttöä, eli suuria määriä, ja teetä. Pienet, mausteena käytettävät määrät tuskin ovat haitaksi. Haitallisissa annoksissa puhutaan useista teelusikallisista päivässä.
Nokkonen kuuluu myös niihin, jotka suurina määrinä eivät ole suositeltavia, mutta silloin tällöin ja pieninä määrinä ovat hyväksi. (nokkonen sisältää rautaa erittäin runsaasti ja aika hyvin imeytyvässä muodossa.)
Kamomillassa sen sijaan ei ole minun tietämykseni mukaan mitään haitallista, ja ainakin itse käytän sitä hyvällä omallatunnolla. Samoin käytössä minulla on mustaherukkatee ja joskus, mutta vain joskus, kupillinen minttuteetäkin (piparminttu auttaa ilmavaivoihin). Minttutee auttaa inkiväärin tavoin myös raskauspahoinvointiin, mutta minttua ei siis suositella silloin jos on keskenmenon uhkaa.
Muita sallittuja ovat mm.
Mustikka; voi käyttää löysään vatsaan. Erityisesti kuivatut ovat tehokkaita.
porkkana auttaa vatsaa ja suolistoa sekä auttaa ihonhoidossa,
kauraa voi käyttää hermojen tueksi ja vatsan limakalvojen hoitoon,
selleriä poistamaan nesteitä ja
karpaloa virtsatietulehdustenhoitoon.
Kaupan hyllyltä kannattaa mukaan ottaa rooibos-teetä. Se on hyvää, sisältää runsaasti flavonoideja ja muita hyödyllisiä ainesosia, ja on raskaanaoleville sallittu. Se ei sisällä lainkaan kofeiinia.
Monia yrttejä ei ole tutkittu riittävästi jotta vaikutuksista raskauden aikana voisi olla ihan varma. Ne onkin ehkä viisainta jättää käyttämättä raskauden aikana.
Sitten vielä tulevaisuutta ajatellen:
kumina, anis , fenkoli, tilli, sinimailanen, nokkonen ja sarviapilansiemenet sopivat kaikki erityisen hyvin synnytyksen jälkeiseen aikaan, sillä kaikki ne lisäävät maidoneritystä. Imetyksen lopettamisessa taas tukena voi käyttää salviaa, joka vähentää maidontuloa