Oireet ja himot

Eilen meinasi ekaa kertaa tulla kaikki ylös ja koko päivä menikin oksettavan olon kanssa, ei helpottanut missään vaiheessa. Väkisin oli pakko syödä, vaikkei mitään olisi halunnut..
Nyt on paino tipahtanut alipainon puolelle, niin olisi pakko saada syötyä kunnolla. :depressed:

Tänään on synttärijuhlat tiedossa niin katsotaan jos pystyisi vähän mässäilemään. :)

Tsemppiä teille, joilla ruuat ei pysy sisällä! :Heartred

Mä en ite oo vielä oksentanu vaikka lähellä ollut. Nyt tuntuu et ollut muutamia parempiakin päiviä välissä ja aiemmin 24/7 pahoinvointinärästys muuttunu enemmän aamuun ja päivään, illat ollu ihmeellisen hyviä :).

Mulla hirveen vaikee keksiä mitään syötävää mikä maistuu ja ollu sellasta väkisin syöntiä. Tuntuu, et nälkäkin lisääntyny ja tosiaan aamut 1h välein pitää syödä ja illalla välillä pysty jopa 2h välin pitämään o_O. Ja yöllä yks kerta riittää. Must tuntuu et mahalaukku pienentyny, enkä pysty syömään paljoa kerrallaan, muuten tulee pahaolo ja ähky. Aiemmin on syöminen helpottanu närästystä, mut nyt tuntuu et sekään ei oikein auta, yrittäny ruuatkin valita niin ettei närästystä pahenna, mut eipä silläkään oikeen merkitystä.

nyt 8+4

Täällä alko keskiviikkona iltapäivällä aivan järkyttävän huono olo. Ja siitä asti jatkunut 24/7. Illalla ei saa unta kun on nii vellova olo mahassa ja koko ajan tunne että pitää oksentaa. Yöllä heräilen vähän väliä huonoon oloon. Mitään ei tee lieli syödä, eikä kyllä oo näläntunnettakaan. Ainoat mikä tällä hetkelle uppoaa niin on paahtoleipä ja satsumat. Vois alkaa jo helpottaa nää olot

rv 7+4

Mulla tuli poskiontelontulehdus. Oon ollu varmaan kolme viikkoa kipeä :( joutu antibiootit aloittamaan. Tympäisee :/

Tsemppiä teille, joilla ruuat ei pysy sisällä! :Heartred

Mä en ite oo vielä oksentanu vaikka lähellä ollut. Nyt tuntuu et ollut muutamia parempiakin päiviä välissä ja aiemmin 24/7 pahoinvointinärästys muuttunu enemmän aamuun ja päivään, illat ollu ihmeellisen hyviä :).

Mulla hirveen vaikee keksiä mitään syötävää mikä maistuu ja ollu sellasta väkisin syöntiä. Tuntuu, et nälkäkin lisääntyny ja tosiaan aamut 1h välein pitää syödä ja illalla välillä pysty jopa 2h välin pitämään o_O. Ja yöllä yks kerta riittää. Must tuntuu et mahalaukku pienentyny, enkä pysty syömään paljoa kerrallaan, muuten tulee pahaolo ja ähky. Aiemmin on syöminen helpottanu närästystä, mut nyt tuntuu et sekään ei oikein auta, yrittäny ruuatkin valita niin ettei närästystä pahenna, mut eipä silläkään oikeen merkitystä.

nyt 8+4

Mulla ihan sama tilanne kun sulla! Tuntuu et pitäs syödä käytännössä koko ajan et olis jotenki hyvä olla mut mitää ei tee mieli.

Ite oon ollu koko viikon flunssassa nyt alkaa helpottaa.. nyt sit ku nälkä iskee nii tulee pahaolo. Mä toivon nii ettei mulle tuu tommosta oksentelua..
6+6

Mun on myös vaikea keksiä mitään mitä tekisi mieli, lähinnä greippejä ja appelsiinimehua tekisi mieli. Aamusta taas ellotus jatkunut niin että tuntuu että kaikki voimat on poissa.
Aamulenkillä koira astui maa-ampiaispesään ja se lisäsi vähän sykettä tähän päivään.. :wideyed:

Toivotaan tosiaan että pahoinvointi on hyvä merkki! Kiitos linkistä :)

Mun oli pakko laittaa pahoinvointirannekkeet nyt käsiin, tosi kurja olo tänään. Kaunis ilma ja kävelykään ei auttanut vaan päinvastoin olo vaan huononi. Yyyh. Nyt viikot 8+5 (neuvolan) mut oman laskun & varhaisultran mukaan 7+5).

Paistoin kananmunia, en ymmärrä miten ne haisi ihan kalalta. Jotenkin tosi kumma hajuaisti tilanne, kaikki haisee ihan hirveeltä.

Ähh, maha niin sekasin että hermo menee.. Viimeset kaks päivää kaikki tullu läpi saman tien kun syö...

Missähän vaiheessa ripulista ja vatsakivuista tarvii huolestua :arghh: Raskausoireet on vahvat, olo on koko ajan uupunut ja "ällö", ja nyt neljättä päivää tosiaan lentää sonta joka kerta kun syön jotain, siis ihan pelkkä leipäkin riittää. Ja vatsanväänteitä on pitkin päivää, välillä öisinkin.. Kahvinjuonti loppui plussaan, kun alkoi heti etoa. Mitään menkkamaisia kipuja tai vuotoa ei ole, vaan selkeästi suolistoperäistä kramppailua ja väänteitä. Ahdistaa.. Nyt viikkoja kasassa 5..

Täällä tänään 5+1 ja oireita ei vielä oo muita ehtinyt tulemaan kuin rintojen arkuus ja juilinnat kohdussa. Jänskättää, etä jos taas tulee samanlainen väsymys kuin kahdesta aikaisemmasta raskaudesta, että miten sitä sit selviää töistä ja arjesta [emoji51]

-elmeri-, on kyl ikävä vaiva jos kaikki tulee läpi. Ootko kokeillu maitohappobakteereit et auttaaks ne yhtään? Jos olo on yhtään tukala niin kantsisko sun soittaa päivystykseen ja kysyy sielt neuvoa?

Muuten niinku täkäläinen lääkäri neuvo kalomillateetä apuna huonovointisuuteen niin suosittelen kyl kokeilemaan. Itse selvinny monesta vessa reissusta kun sitä väliin hörppinyt, se jotenkin rauhottaa mahan lähes välittömästi. :)

Hiukka alkaa itseä jo jänskättää kun ultraan enää 4 yötä aikaa. Näkyykö siel sit edes mtn ja jos niin mitä. :)

Nyt loma sujunut jo kolmatta päivää paremmin, kukaan ei oo oksentanu. Yhdest ravintolasta tullu meidän vakipaikka, kun huomattu et siel on laadukasta ruokaa,
sielt ei oo tullu mtn mahanpuruja.
Muuten, vesimelonista tullu mun vakio hapostelta täällä. Aamul herätessä pari palaa, kuten sit aamupalalki ja muuten pitkin päivää. No, tuo "herkku"ei ainakaan ylimääräisiä kiloja onneks kerrytä. :)

Tänään omien laskujen mukaan 6+4. Oireet on ollut poissa nyt 4 päivää. 8 yötä varhaisultraan. Aika ei oo mennyt koskaan näin hitaasti. Tosin ne oireet ei kovin vahvoja tota ennenkään ollut, mutta jotain sentään oli.

Kiitos kamomillateevinkistä! Ei olekaan tullut nyt juotua vaikka muuten välillä juodaan iltaisin. On aika inhottava olo kun vatsassa velloo, ällöttää, närästää ja tosiaan väänteiden kera saa ruikkia joka aterian jälkeen.. En kyllä muista tälläistä olleen muissa raskauksissa... Noh, toivotaan nyt vaan ettei vaikuta ihmisalkuun....

Muut oireet on kyllä nyt selvästi vahvemmat kuin missään aikaisemmassa raskaudessa 1lapsi,1 kemiallinen ja 4 keskenmenoa. Jo nyt on rinnat ihan kunnolla kipeät ja voimaton ällö olo koko ajan. Alavatsan nippailut ja iskias. Vääjäämättä toiveet kyllä herää tämän suhteen :angelic:

Kamomillateestä löytyy näköjään montaa mielipidettä, toiset vauvasivut suosittelee toiset kieltää ilmeisesti siksi kun sitä ei ole tarkemmin tutkittu. Yrttiteet ilmeisesti yleisesti kielletty, kun jotkut eivät ole yhtään suositeltavia niin helpompi kieltää kaikki.
Mutta itse sitä kyllä uskallan juoda kun mielestäni hyvin osaava vanhempi herrasmies lääkäri joka tiesi raskaudestani sitä suositteli, en väitä hälle vastaan. :)

Tällaisen yrttejä "harrastavan" odottajan tekstin löysin ja kopsasin, vaik toki jokainen tekee oman päätöksen sen suhteen mitä syö ja juo. :)

Olen itse vuosia harrastanut kaikenlaista luonnonyrttien hyötykäyttöä, joten jotain niistä on tullut opittuakin. Neuvolassa kysyin totaalikiellon syytä, ja vastaus oli että on helpompaa kieltää varmuuden vuoksi kaikki kuin alkaa erittelemään. Nykyajan ihmisistä kun harva enää tietää eri yrttien ja kasvien lääkinnällisiä vaikutuksia. Jos kuitenkin tuntee yrtit, voi vaarattomia huoletta käyttää.

Ensiksi vadelmasta. Se on tosiaan tunnettu jo satoja vuosia odottavien äitien yrttinä, ja siitä ollaan kirjoitettu ihan virallisen lääketieteenkin julkaisussa. Vadelmanlehtiteellä on kohdun ja lantion seudun lihaksia vahvistava, stimuloiva ja myös rentouttava vaikutus. Se siis auttaa kohdun lihaksia synnytyksessä, ja saattaa siten helpottaa ja nopeuttaa synnytystä. Itselläni on jo vadelmanlehdet kerättynä ja kuivattuna, mutta otan teen päivittäiseen käyttöön vasta tuolla viimeisellä raskauskolmanneksella lisäten annostusta yhdestä kupillisesta kolmeen päivässä vähän kerrallaan loppua kohden. Ihan lopussa lisään joukkoon vähän ahomansikan lehtiä, joilla on supistava vaikutus. (ei siis suositella raskauden aikana muutoin kuin ihan lasketun ajan tienoilla).

Vältettäviä yrttejä raskauden aikana ovat aaloe, katajan marjat, koiruoho, pietaryrtti, puolanminttu ja pujo, sekä leskenlehti.

Myöskään puolukan ja sianpuolukan lehtiä ei suositella raskauden ja imetyksen aikana.

Syytä on välttää myös suolistoa voimakkaasti supistavia kasveja kuten ummetuksen hoitoon käytettäviä sennaa ja paatsamaa, voimakkaasti rauhoittavia kasveja kuten esim.virmajuurta, tai tilapäistä suorituskykyä lisääviä kasveja kuten ginsengiä.

Noista moni on sellainen, että niitä tuskin muutoinkaan moni käyttää. Esim. pietaryrttiä on aikoinaan käytetty abortointiin, mutta se on valitettavan usein vienyt sikiön hengen lisäksi myös äidiltä hengen.

Vältettävien listalla ovat myös iisoppi, kehäkukka, liperi eli lipstikka, persilja, piparjuuri, mintut, rosmariini ja salvia. Näitä ei tulisi käyttää niitten supistuksia lisäävän ominaisuuden takia. Kielto tosin koskee lähinnä rohtokäyttöä, eli suuria määriä, ja teetä. Pienet, mausteena käytettävät määrät tuskin ovat haitaksi. Haitallisissa annoksissa puhutaan useista teelusikallisista päivässä.

Nokkonen kuuluu myös niihin, jotka suurina määrinä eivät ole suositeltavia, mutta silloin tällöin ja pieninä määrinä ovat hyväksi. (nokkonen sisältää rautaa erittäin runsaasti ja aika hyvin imeytyvässä muodossa.)

Kamomillassa sen sijaan ei ole minun tietämykseni mukaan mitään haitallista, ja ainakin itse käytän sitä hyvällä omallatunnolla. Samoin käytössä minulla on mustaherukkatee ja joskus, mutta vain joskus, kupillinen minttuteetäkin (piparminttu auttaa ilmavaivoihin). Minttutee auttaa inkiväärin tavoin myös raskauspahoinvointiin, mutta minttua ei siis suositella silloin jos on keskenmenon uhkaa.

Muita sallittuja ovat mm.

Mustikka; voi käyttää löysään vatsaan. Erityisesti kuivatut ovat tehokkaita.

porkkana auttaa vatsaa ja suolistoa sekä auttaa ihonhoidossa,

kauraa voi käyttää hermojen tueksi ja vatsan limakalvojen hoitoon,

selleriä poistamaan nesteitä ja

karpaloa virtsatietulehdustenhoitoon.

Kaupan hyllyltä kannattaa mukaan ottaa rooibos-teetä. Se on hyvää, sisältää runsaasti flavonoideja ja muita hyödyllisiä ainesosia, ja on raskaanaoleville sallittu. Se ei sisällä lainkaan kofeiinia.

Monia yrttejä ei ole tutkittu riittävästi jotta vaikutuksista raskauden aikana voisi olla ihan varma. Ne onkin ehkä viisainta jättää käyttämättä raskauden aikana.

Sitten vielä tulevaisuutta ajatellen:

kumina, anis , fenkoli, tilli, sinimailanen, nokkonen ja sarviapilansiemenet sopivat kaikki erityisen hyvin synnytyksen jälkeiseen aikaan, sillä kaikki ne lisäävät maidoneritystä. Imetyksen lopettamisessa taas tukena voi käyttää salviaa, joka vähentää maidontuloa

Takaisin