Odotus ja vauva kissaperheessä

Mepäs asustellaan mukavassa avarassa kaksiossa ja vaikka makuuhuone erillinen tila onkin, on siitä joskus poistettu ovi. Asunnossa ei ole olemassa kuin yksi tila, mihin katit eivät saa mennä ja se on vaatehuone. En mäkään usko, että mun karvaperseet tahallaan pientä ihmistä satuttaisi, mutta vahinkoja tulee varmasti sattumaan, jos/kun alkavat tehdä tuttavuutta. Ne voi pelätä kuollakseen, olla vaan kärttysiä tai sitten täysin välinpitämättömiä. Aikaisemmat perheellisten vierailut on vihjanneet ensimmäisen vaihtoehdon suuntaan. En ole tainnut koskaan kieltää kissojani tekemästä yhtään mitään. Se on ollut aika mahdotonta. Sen sijaan olen vain kaikin tavoin ennakoinut ja estänyt niiden tekemät tuhot ja samalla linjalla aion jatkaa.
 
Siis mä sain ihan kauhean hysteerisen kohtauksen pari iltaa sitten. Kattilainen tuli katolta sisälle lepakko suussa. Yleensä kykenen hoitamaan tilanteet itse, mutta nyt romahdin. Onneksi mies oli käymässä ja hoiti homman siististi. Meni siinä sitten kyllä yö valvoessa ja telkesin paniikissa kissat pois makkaristakin. Yön kesti rauhoittua tilanteesta, vaikka kateilla rokotukset onkin. Aamusta soitin sitten varmuudeksi eläinlääkäriin ja sain mielelleni rauhan. Kaikkea sitä. Nyt sympatiat on jo lepakon puolella.
 
Ollaan kohta viikko oltu vauvan kanssa kotona, ja kissat on kyllä ottaneet tosi lunkisti! Olivat kuulemma tarkasti haistelleet miehen kädet ja vauvan harson kotiutumista edeltävänä päivänä.

Vauvan tullessa molemmat kävivät nuuhkimassa naaman kuljetuskoppaan kurkottaen, mutta sen jälkeen ovat osoittaneet hyvin vähän mielenkiintoa. Vauvan itkiessä välillä toinen kissa liittyy kuoroon vähän hämmentyneen oloisena :D Sulavasti siirtyi kisun nukkumapaikka mun tyynyn vierestä jalkopäähän.

Vahditaan kyllä tarkkaan ettei kissat jää valvomatta samaan huoneeseen vauvan kanssa, kun toinen kissa on kuitenkin pari kertaa ajanut toisen kissan kauemmaksi vauvasta eli jotain reagointia kuitenkin on.
 
Piti kysellä, että onko kellään käytössä tai kokemusta kissansuojasta pinnasänkyyn? Netissä näyttäisi olevan aika pieni valikoima. Ainoa, minkä löysin oli clipsafe verkko. Olen ajatellut sen olevan vaihtoehto meille kun ei ole varmuutta, meneekö kisut sitten pinnikseen vai ei. Luultavasti ei mutta riskiäkään en haluaisi ottaa. Meillä myös kissat selkeästi stressaantuu siitä, jos makuuhuoneen ovi suljetaan koska se myös on heidän reviiriään ja kisut ovet sisäkissoja. Toki siihen on mentävä, jos muuta järkevää ratkuisua ei löydy. Tuo verkko näyttää jotenkin hankalakäyttöiseltä joten otan mielelläni kokemuksia, jos jollain niitä on?
 
Meillä on tuo sama verkko ostettuna vaunuja varten ja niiden kanssa ainakin on helppo. Ebay kannattaa tarkistaa myös, siellä on joitain kissaverkkoja.
Ystävällä oli sellainen huntukatos pinnasängyn yllä ja se riitti pitämään tämän kissan poissa sängyn luota.
 
Kiitos Piikkipensas. Katson tuon ebayn ehdottomasti. Meillä on noussut yhdeksi vaihtoehdoksi myös teettää puinen "kansi" pinnikseen. Tuossa sängyn verkossa taisi olla juurikin se ongelma, että kun lasta ottaa sängystä pois,esim yösyöttö niin joutuu väkertämään sen auki sieltä alhaalta ja pohja myös pitää olla niin alhaalla, kuin mahdollista että saa verkon kireälle. Tuo kattoverkko kiinnostaisi myös, eikö niitä saa ihan Ikeasta? Sen voisi saada viriteltyä niin, ettei kisut ainakaan ihan vähällä yrittämisellä sinne pääse :)
 
Kattoverkkoja on ainakin ollut ikeassa ja niissä on se hyvä puoli, että on se avonainen sauma jolloin juuri yösyötöt ei aiheuta vääntöä verkon kanssa.
 
Tytär 5,5 kuukautta on ruvennut kiinnostumaan kissasta. Tahtoo ... (mitä vauvat tahtoo? Koittaa?) Olen yrittänyt opettaa, että näääin silittää, aaai, ja laappia likan kädellä kissan kylkiä. Heti kun silmä välttää, on tytöllä kuitenkin kaks kourallista kissankarvaa käsissä. Pari kertaa kissa on näyttänyt siltä, että kohta räppää. Kerran taisi ottaa hampailla kiinni, mutta tytöstä ei sitä huomannut. Olen koittanut ajatella, että kissan on pitänyt jo oppia ja valita makuupaikkansa sen mukaan. Ja jos se nyt kerran räppää, oppiipahan likkakin. Kun ei vaan silmät mene...
 
Alkuun piti häätää kissaa, ettei saa kävellä vauvan päältä perhepedissä. Kun vauva kasvoi niin isoksi, että kesti ylikävelyt, oli kissa jo oppinut kiertämään. Nyt se on kerran hypännyt suoraan vauvan mahan päälle mutta vauva vaan ihmetteli, mitä tapahtuu. Sitteristä pari kertaa viskasin kissan pois, niin senkin osaa kissa kiertää. Ei siis mene tyhjäänkään sitteriin.
 
Ei kissat tyhmiä kuitenkaan ole. Useimmilla on pitkä pinna (ja hyvä kipukynnys) pienten lasten kanssa ja osaavat vaihtaa paikkaa jos alkaa hermo mennä pienen ihmisen "hellyyden puuskiin".
En tiedä kuin yhden kissan, jota on pitänyt pienten kanssa ihan oikeasti varoa. Ja mullakin on näitä karvanaamoja kaveripiirissä aika pirun paljon. Koiristakin vain yhdestä on pitänyt luopua, kun mustasukkaisuus meni liian kovaksi ja siihen ei mikään auttanut.
 
http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Kissasuoja_pinnasankyyn_19908649.htm
Meillä käytössä tällainen, jo toisella lapsella. Tämä verkko on siis metallia joten varmasti kestää. Nostetaan sängyn päälle ja jos haluaa niin vielä koukuilla kiinni. Itse käytin tätä esikoisella vajaa puoleen vuoteen, nyt toisella ei ole enää aktiivisessa käytössä kun lapsi 4kk. Hyväksi koin varsinkin ekan kohdalla kun en tiennyt miten kissat reagoivat vauvaan.
 
3da420cb0f81b7e2913122602e3305cc
meillä tommonen kissasuoja. Toi on vähän niinkuin kansi, toimii saranoilla
 
Onko tuo ninsu itsetehty? Näyttää oikein passelilta. Meinattiin kysästä yhdeltä tutulta joka hallitsee tuommoiset hommat, että josko väsäis meille suojan. Toi tosiaan ois juuri sellainen, minkä tahtoisin :)
 
Joo on tehty ite. Ei ollut vaikeakaan tehdä :) noi pinnat on puutapeilla ja liimalla kiinni noissa reunimmaisissa puurimoissa. Lisäks toi on aika kevyt käyttää, laitettiin vielä niitä huopapaloja tuohon alareunaan ettei edes "kolahda" kun laittaa suojan alas
 
Kiitos ninsu! Päätettiin lopulta, että itsetehty "kansi" on paljon parempi kun mitkään verkot. Uskon että meidän tutun tekeleestä tulee hyvä, vaikkei hän mikään ammattilainen olekkaan.
 
Ei tosiaan oo vaikee tehä. Mun mies on tietoliikenne insinööri ja hyvin onnistu :)
 
Me ostettiin tuo HEPE suoja pinnasänkyyn. Tehtiin siihen vaan sitten saranakiinnitys että on helppo avata mutta pysyy myös paikallaan. Molemmat katit on katon päällä käyneet testaamassa että mikäs piru se tämä on... Kyseisen tuotteen valmistaja on lopettanu toimintansa joten niitä ei juur enää uutena saa. Olen tässä joutunut myöntämään että olen lemmikkieni harras palvelija. Eilen kauppareissulla unohdin ostaa kissoille raksuja ja kotiin päästyäni päätin että saavat pärjätä tähän päivään viimeisellä kulhollisella. Yöllä näinkin sitten unta että vedet meni mutta kieltäydyin lähtemästä mihinkään kun kukaan ei sitten osta kissoille raksuja...
 
Me tehtiin kansi pinnasänkyyn ite. Se on saranoilla varustettu. On kevyt, mutta tukeva ja kestävä. Tätä nykyä kun sitä kuitenki pidetään sitä kantta kiinni päivällä, niin meillä on vaipanvaihtoalusta sen päällä.
 
Takaisin
Top