Odotuksen "sivuvaikutukset"

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Minja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla myös on värimuutosta tapahtunut tässä joulukuun aikana, mutta siihen ei mielestäni kylmässä oleminen liity mitenkään. Sen sijaan tuntuu siltä, että tissit käy kamalan kuumana :D

Yks vanha ja kokeneen olonen hoitaja sanoi minulle kun olin esikoisen kanssa harjottelemassa imetystä synnärillä, että tummentuneet nännipihat kertoo et tulee olemaan hyvät rinnat imetykseen. Että maitoa tulee riittämään siis... Kannattaa pitää vaan hyvänä juttuna! :wink Voin kertoa että väri palautuu vaaleeks sit kun on imettäny pitkään, ja viimestään kun on jo lopettanu. Tuo kylmänarkuus johtuu varmaan siitä et alkaa jo meijerit alotella toimintaa, minullakin tullut paksua vaaleeta maitoa joitakin tippoja, jotka kovettuu paitaan tai nänneihin. Kannattaa alottaa jo kattoo että rinnat on lämpimässä eikä saa vetoa, tästä olikin paljon puhetta tuolla imetys-osiossa aikasemmin. Jos vihloo, heti jotain suojaa vaan, en osaa sanoa miten nopeesti tulehdus voi tulla, mutta kannattaa mieluummin laittaa lämmintä päälle kun kokeilla!

Ja noita supistuksia.. voi luoja. Minulla on maha pinkeenä varmaan 9/10 hereilläoloajasta, enkä tiedä mikä auttas. Ei oo kipee mut hankalaa liikkuu kun on ihan krampissa jatkuvasti. Jos pitää kävellä paljon tai seistä niin selkä kipeytyy. Koitan siis istua ja levätä aina vaan enemmän - ja pakko onkin. En tiijä miten tuun jaksaa jos tää ei enää yhtään helpota. :sad001

Samoja tuntemuksia rinnoissa kylmällä ja muutaman kerran tullu kirkasta nestettä pienen pieniä määriä... joululomat ohi ja olin koko vkonlopun töissä, huh huh:confused: ei vaan enää meinaa jaksaa, maha pinkeenä iltasin ja eilen illalla kipeitä vihlasuja alavatsalla (supistuksia?). Tänää kävin kaupassa ja rupes hirveesti pistää oikealle alavatsalle, että nyt kyllä pistän maate loppupäiväks...pakko nyt rauhottua. Onneks 3vapaa ja kattoo jos nyt voi mennä sitte taas töihin:rolleyes:
Mieski joutu lähteä aamusta työmatkalle, toivottavasti tulee illalla kotiin, en enää tykkää yhtään olla öitä yksin kotona:sad001

Mullon kans rinnat "kuumana", nestettä tuli alkuraskaudesta ja nyt taas...tosin vaan puristettaessa.
Jossain välissä olisko ollu marraskuussa oli oikean rinnan sivulla kovia tiehyitä mutta meni sitten pois. Auttoi ku otin pitkiä lämpimiä suihkuja ja puristelin/hieroin rintaa. Mulla siis ollu tukos/tulehdus esikon imetyksen alussa, inha juttu. Alkaa tosiaan tissit jo valmistautua tulevaan :) Kannattaa pitää lämpiminä! Imetys aikoina saatoin tunkea villasukkia/huivin liiveihin jos pakkasella ulos.
Samaa mieltä tossa värijutussakin: ainakin mulla myös vaalentunu takas nännit (ja alakerta ;)

Onko muilla ollu kutinaa? Täällä hirveet öljyllä-läträys-sessiot joka päivä ja kauhee jano koko ajan. Kutisee iho ja juon ihan hulluna jatkuvasti. Inhottavaa...

Mulla ei ainakaan toistaseks oo ollut mitään normaalista poikkeavaa kutinaa. Kuiva iho muutenkin ja talvisin aina kuivuu. Öljyä kans läträän minkä kerkeen. Ja sama, että janottaa koko ajan hurjasti.

Minulla kutisee maha, pitäs rasvaa vähän väliä. Oon vaan sen verran laiska etten jaksa muuta kun aina suihkun jälkeen. Johtuu kyllä varmaan ihon venymisestä, mut eiks se jos ihan hullun lailla alkaa kutista eikä mikään auta, oo oire raskausmyrkytyksestä?

Kutina vatsalla, käsissä ja jalkapohjissa voi olla oire raskaushepatoosista, eli maksan toimintahäiriöstä http://www.nettineuvo.fi/index.asp , jota voidaan hoitaa lääkkeillä ja antaa synnytyksen sujua normaalisti. Se on eri asia, kuin raskausmyrkytys, joka taas voi olla aihe kiireelliselle sektiolle.

Mulla helpottanut ny kun juonu ihan hulluna! Ilmeisesti vaan sain liian vähän nestettä..noin 2-3litraa menee ihan vettä vaan ja siihen päälle kahvit, teet ja maito ym...niin ja sit tuo paluu Suomen pakkasiin +25-lämmöstä oli varmaan pikku shokki elimistölle :grin eka iho ruskettu vähän ja sai lämpöä+aurinkoa, nyt joutuu vaatekasan alle ja ilma kuiva. Varmaan luon nahkani kuin käärme kohta!

Täällä on ollut tänään alavatsa menkkamaisen kipeä melkein koko päivän. Eitunnu hellittävän edes sohvalla lepäillen. Vauva mylttää vielä kaupantekijäiksi. Samanlaista kipua ollu joskus aiemminkin, ei vaan näin pikään. Taidan soitella huomenna neuvolaan, sais mielipiteen pitääkö käydä jossain näytillä.

Mulla on kyllä istumatyö ja bebe on nykyään pää alas päin, jotka voi vaikuttaa. Kai se tästä. :)

Mulla oli noita menkkamaisia kipuja enne joulua ja kesti kyllä pitkään ennenkö hellitti. Kolme päivää olin ihan täyslevossa, ei auttanut yhtään liikkua kun niin paljon alkoi sattuun. Sen lisäks toiset kolme päivää tosi rauhassa kotosalla. Täyslepo, Panadol ja kuuma suihku auttoi. Sen jälkeen ollut tosi ok. Supistelee kyllä päivittäin ja moneen kertaan mutta enää ei oo yhtään kipee. Tsemppiä sinne!

Mulle on tullu toiseen kämmenselkään ihottumaa, huomasin ihan yhtäkkiä töissä, että punotti toinen käsi. Ei hirveesti kutia, mutta jtn outoo:shifty:

Minulla on alkanut olemaan vatsa tosi kipeä päivittäin. Keskeltä tai ylhäältä. Mietityttää se raskausmyrkytys mut ei oo pää kipuja eikä muita oireita. Kun nää vauvat on päät ylöspäin, tuntuu varsinkin iltasin et ne siellä vaan painaa niin kovaa ja pingottaa että siks sattuu.
Mutta ihan oikeesti, yöt on jo niin tuskasia että kyllä toivois jo kovasti että tää on ohi. viime yönä nukuin hyvin ne mitä nukuin, mut aina kun piti vaihtaa asentoa, sattu niin lonkkiin, mahaan ja häpyliitoksiin et itkuu joutu piätellä joka kerta ja hengitellä syvään jälkeenpäin. Toissa iltana sain kunnon itkukohtauksen kun tuntu et en jaksa näitä kipuja enää. Kaks kertaa päivässä otan paracetamolia mut tuo häpyliitos ja maha ei tunnu olevan siitä moksiskaan... :sad010

Ihan kun nää ei olis tarpeeks, toinen silmä on alkanu vuotaa vettä ihan jatkuvana virtana. On kyllä vanha tuttu vaiva, joka ei koskaan oo johtunu tulehduksesta, mut alko taas. Eipähän kukaan erota vaikka tirauttas pari kyyneltä jostain varsinaisesta syystä...

Mammasmurffi, ei kyllä mikään ihme kun miettii sun vatsan kokoakin. Kaksosia odottavat joutuvat kyllä paljon kovemmalle rasitukselle, oma raskaus tuntuu siihen verrattuna normaalitilalta. Toivottavasti olosi paranee edes hiukan, jotta jaksaisit loppuajan.

Mammasmirffille tsemppiä!
Yhtäkin vauvaa odottaessa tuntuu liitoskivut, mitähän se olis jos olis vielä tuplasti vauvaa mukana :-/

Kiitti! Oli minulla näitä jo esikoistakin odottaessa.. muistan että töissä lähdin takahuoneen sohvalta kassalle jonkun kerran silleen et tippu matkalla polvilleen kun vihlas niin kivasti. Ja loppuvaiheessa oli sängyssä kääntyminen kyljeltä toiselle lähes yhtä vaikeeta kun nyt on ollu pari kuukautta (häpyluun kohdalla tuntuu kun joku ois potkassu jos meinaa liian nopee kääntyä, ja mahaa joutuu kannatella käsin).
Kipeitä nää on, mut oon miettiny et ikävälle varmaan tuntuu AadaEveliinasta, kertoi kun tavattiin Jumbossa että hänellä myös rutisee. No, parina päivänä minullakin on rutissut ristiselässä mut ei sentään samassa paikkaa kun nää liitoskivut.

Miks ihmeessä tän raskauden pitää olla näin vaivalloista? ? :depressed:

Takaisin