Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä laitoin viime uutenavuotena meidän tasan 4kk tuolloin kuulosuojaimet kun mentiin kattomaan kun muu perhe ampui raketteja. Jos vauva on makuulteen, eikä nosta itse päätään niin eihän ne silloin voi sitä vaurioittaa. Ja meidän poika nukkui vielä koko tuon ajan :D

Meil on noi lasten Peltor kuulosuojaimet tytöllä ja voi olla että ei ihan pienellä edes paina tarpeeks että auttais äänien hiljentymisessä.. en tiiä, tuli vaan mielee :) vois netistä löytyy peltorin sivuilta hei siitä ikäsuosituksesta, en kyllä ainakaa sen pienempiä kuulareita o missää nähny.

Tietääkö joku muuten sattumalta minkä ikäiselle vauvalle voi laittaa kuulosuojaimet päähän? Eli minkä ikäisenä se pää kestää suojaimia? Olisi tiedossa mahdollisesti yksi ulkoilmakonsertti kesälle, mutta vauvaa ei tietenkään voi ilman kuulosuojaimia ottaa mukaan. Täytyy neuvolasta kysyä tietty, mutta ajattelin, jos jollain olisi täällä tietoa :)

Haluaisin siis tietää jo tässä vaiheessa, että aletaanko koko konserttiosallistumista edes suunnittelemaan vai jääkö suosiolla väliin :)
Vauvoille (siis ihan pienillekkin) on olemassa ihan omia kuulosuojaimia. Ne on tehty niin että päähän kohdistuva paine jakaantuu tasaisesti eikä siis vahingoita vauvan päätä. Alle 4kk vauvat yleensä ei kovin paljoa ole pystyssä ilman niskan tuentaa eli siihen se ei kaiketi vielä vaikuta.
Ohessa linkki EM's 4 kuulosuojaimista.. http://www.winterroad.fi/product/15/ems-4-bubs-valkoinen

Kiitos veronicat hyvästä vinkistä! Näyttäisi olevan 0-18 kk, eli eiköhän tuollaiset tule hankittua joka tapauksessa. Aika varmasti mennään ensimmäisten 1,5 vuoden aikana johonkin konserttiin tai ainakin jäähalliin joka tapauksessa :)

Vitsit, enää 5kk ja muutamia päiviä päälle laskettuun aikaan. On se hurjaa ajatella, että jos kaikki vaan menee niin kuin odotetaan, niin sitten on elävä lapsi sylissä. Oma lapsi. Minusta tulee äiti. Puolisostani tulee isä. Se on niin suuri juttu, ettei tajuakaan.

Ja mä odotan kovasti isoveljien reaktioita ja meidän perhettä kolmilapsisena versiona! Ihanaa saada vauva, mun ja Rakkauteni yhteinen pieni ihme.

Enough, kuulosuojainkeskusteluun otan minäkin osaa vuorostaan. Meillä oli kuulosuojaimet hankittuna, mutta poika alkoi saman tien itkeä jos ne laittoi päähän ja yritti repiä ne pois. Samoin myös kävi manducan ja kantoliinan kanssa, ei vaan viihtynyt niissä yhtään vaikka kuinka treenailtiin.

Jos jossain oli kova meteli tai kirkkaita valoja (kuten ostoskeskus) niin poika sai jo vauvana sätkyn ja heräsi takuulla unilta ja häiriintyi pahasti. Hyvin aistiherkkä pojuni on aina ollut ja olen pyrkinyt kunnioittamaan hänen tarpeitaan.

Omat visioni kesätapahtumien manducaselässä hengailevasta kuulosuojainvauvasta sain hylätä, kun haikara toikin aistiherkän vauvan. Mutta kun vauvat ovat niin monenlaisia. Esim. toinen poikani (mieheni biologinen poika) teki vuorikiipeilyretkiä ja vaelluksia manducassa kuten myös pitkiä automatkoja ja todella nautti niistä. Hän onkin kova menijä edelleen siinä missä toinen poika on herkkä fiilistelijä.

Silti todellakin kannattaa haaveilla ja suunnitella. Vauvahan voi olla joustavampi kuin mitä pystyy edes kuvittelemaan :)

Muistan vieläkin elävästi, mun sain esikoisen ensimmäistä kertaa syliin ja ajattelin haltioissani: "Onko tää ihan oikeesti mun? Eihän kukaan vie tätä pois?" Niin ihana tunne :)
Nyt 15+6 ja pieniä liikkeitä tuntunut vajaa kaksi viikkoa ja vahvistuvat koko ajan. Vatsa tuntui pongahtavan esiin viime viikonloppuna ja työkaverikin kommentoi, että selvästi jo näkyy.
Meillähän on mielenkiintoinen tilanne pian syntymän jälkeen, kun laskettu aika on 22.5. ja tästä tasan kahden viikon päästä on siskontytötn ylioppilasjuhlat Tukholmassa. Vähän jänskättää, että miten matkustus mahtaa niin pienen kanssa sujua. Ja tietty jos käynnistykseen asti menee, niin sitten tuskin päästään lähtemäänkään. Mutta jos on yhtään niin täsmällinen kuin veljensä, niin syntyy 23. päivä. Saakohan laivalipuista rahat takaisin, jos on synnärillä? ;)
Ja ystävien häät olisivat tuolloin 23. Päivä, joten ne kekkerit taitavat jäädä väliin, tai sitten mun täytyy testata, miten synnytykset hoidetaan Vaasassa :p

Noin nopeesti reissuun :eek: Ei siis ole tarkoitus arvostella vaan itseäni huoletti se että lasketusta ajasta 3 kk päästä on serkun häät että mitenhän me sinne oikein selvitään niin pienen kanssa :grin Mutta selvästikin selvitään. Se on minä meidän perheessä se huono matkustaja mikä ei muutu vaikka ikää tulisikin :grin

Neuvolalääkärissä käyty aamusta. Viikkoja nyt 17+6. Kyseli vointia, teki sisätutkimuksen ja kuunteli sydänääniä. So far so good. Virtsassa ihan vähän valkuaista, mutta sen ei kai pitäisi olla mitään pahempaa. Varmuudeksi sain pissapurkin taas kotiin, niin katsotaan, ettei ole tulehdusta. Rakenneultraan enää vähän alta kolme viikkoa aikaa (just ennen joulua).

Moni tuttu on reissannut tosi pienenkin kanssa. Kokemukset vaihtelevat. Vauvan kanssa on kuitenkin monien mielestä matkustaminen mennyt helposti. Laivalla meno varmasti onnistuu, kun on oma hytti missä olla rauhassa, jos tarvitsee. Lentämisessäkin helpottaa, jos pärjää ilman lisäruokia ja laskeutumisen ajan imettää, niin ei korviin satu. Nämä siis kuulemiani kokemuksia. Toki jokainen tyylillään.

Heipskukkuu. Parin päivän pimento taustalla, mutta täällä taas!
Tiistaina oli diabeteshoitajalle aika ja käytii siellä. Ihan perus ok, tiesin kaikki mistä se läpätti, en oo tyhmä. Sovittiin et asennetaan toi mittari pilvipalveluun niin ei tartte jatkuvasti ajella turkuun, sinne on kuitenki se tunnin matka. Arvot on ok, ja päädyttiin et koitetaan ruokavaliolla pitää aisoissa. Läpätti mulle joulusta ja mä masentelin et syön oulun pelkkää salaattia ja kalaa.

Eilen kävästiin myöskin turussa, miehellä oli sinne asiaa ja mä pääsin sopivasti koulusta ajoissa pois ni käytiin siellä. Kävin shoppaamassa henkkamaukalta itseleni kahdet leggarit. Toiset ihan perustrikoiset ja toiset farkkuleggarit. Olin aika muikeena kun tää perä mahtui siihen 46 kun normaalisti olis 48-50 (tosin mul on paino tippunu raskauden aikana jonkun 3,5kg). Mut oli niin kivaa!!! OOn niin iloinen.

Tänään oli neuvolalääkäri. Se oli kyl kaikenkaikkiaan aika turha reissu. Paineet oli just mitattu diabeteshoitajan toimesta samoin paino otettu, joten me vaan juteltiin ja sit se kuunteli vauvan sykkeet eikä tehnyt ees sisätutkimusta kun ei kerran ollut ollut mitään vaivoja alakerrassa :D

Mä täällä oon miettinyt et koska on liian aikaista alkaa hamstraamaan vaippoja ja imuja sekä muita vauvan tykötarpeita. Meillä ratkes kaukalo-"ongelma" eilen, kun saadaan esikoisen serkun viime vuonna ostettu kaukalo, joka on ollut siis käytössä vain tämän vuoden ja äärimmäisen vähän. Meidän ei tarvitse ostaa siihen kuin telakka. Oltais hoitopöytäkin saatu, mutta niiden hoitopöytä on mulle 5cm liian korkea. Miehen veljen vaimo on mua just sen 5cm pitempi niin se on hänelle sopiva, mut mulle liian korkee. Tosin, sit voisi aina nakittaa miehen vaipanvaihtoon ;)

Outoa, miten nuo käytännöt vaihtelee eri paikkakunnilla. Mulle nlalääkäri sanoi, että gynekologinen tutkimus kuuluu käyntiin. Eli ei ollut mistään voinnista täällä kiinni vaan Helsingin käytännöstä.

Pari viikkoa synnytyksen jälkeen en edes pohtisi lentämistä, mutta jos kaikki on hyvin, ei se laivalla olo paljon kotona hengailusta välttämättä poikkea.

Mekin ollaan suunniteltu ekaa reissua Tukholmaan, tosin vasta loppukesäksi, kun haluaisin yleisurheilukisoja katsomaan :D Tosin tarkoituksena on ottaa mun äiti mukaan (joka on myös melko innostunut penkkiurheilija), ja jättää mies ja lapsi pois kisoista. Ja hyödyntää lapsenvahti kahdenkeskiseen iltaan miehen kanssa! Jos vaan talous antaa periksi (ja kaikki menee normaalisti), seuraavaksi talveksi/kevääksi sitten lentäen lämpimään (budjetti varmaan pakottaa lykkäämään kevääseen, kun pääsee halvemmalla lämpimään..).

Vitsit noi näppäimet on välillä herkillä. Ihmettelin nytkin, miksi olin antanut Suvitukselle arvion "En ole samaa mieltä". Jos joskus aiemminkin on tullut jotain hassua jollekulle, niin sori... Ainakin joillekin olin antanut jonkin "käytettävä"-arvion. En edes tajua, mitä se tarkoittaa...

Mulle neuvola täti just selitti uusista suosituksista raskaudenaikaisista tutkimuksista. Ekaan neuvolalääkäriin ei kuulu enää alakerta tutkimusta. Mutta sanoi että jotku lääkärit sen tekevät vanhasta tottumuksesta. Saa nähdä miten omalle kohdalle ens viikolle käy.

Mä oon kovasti jo hankkinut vauvalle.Jos jossain näkee tarpeellista edullisesti niin pakkohan Se on hankkia :D Jos jotain ikävää tapahtua niin ainahan ne voi myydä eteenpäin. Harmittaa vietävästi kun kaikki vauva kamat myytiin viime keväänä pois, kun oltiin varmoja ettei enää raskaaksi tulla. Mutta tässä sitä taas ollaan onnellisesti paksuna <3

Takaisin