Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä mimimami, tuntuu aika mahdottomalta löytää syömisiä.. :(
mulla on tänään ollu kans huono olo, ihan oksennuskin tuli. Ei oo vähään aikaan ollu raskaudesta johtuvaa huonoa oloa, ja just norosta selvitty.. Keittelin vadelmakiisseliä ja sitä oon saanu vähän syötyä :) normaalisti en ikinä syö mitään kiisseleitä! Ei oikeen maistu mikään..

Huomenta.
Eilen sit tulin koulukaverin perään rytinällä ulos kaapista tän raskauden kanssa. Likalle tosiaan kerrottiin tänään, koska aihe nyt sattui tulemaan puheeksi ja se tuntui luonnolliselta, ja onhan noita viikkojakin jo. Tytölle sanoin kun uimahalliin lähdettiin, että älä sitten rakas kailota kaikille. Ja menikin tosi hienosti sen kanssa, kunnes yksi koulukaveri sattui tulemaan uimahallin pesuhuoneessa vastaan ja likka sille sitten huutamaan "minun äitillä on masussa vauva" ennenkuin ehdin laittamaan käden lapsen suun eteen -.-. Ei tän nyt ihan näin pitänyt mennä, mut näillä nyt mennään sitten. Julkistettiin sitten eilen semmonen kuva fb:ssa missä likka tutkailee ultrakuvasta tulevaa sisarustaan tekstillä Isosisko 5/15. Melkonen hälinä varmaan syntyi tonne taustalle, koska meidän luokkaporukasta on tosiaan nyt sit kaks raskaana ja voin vaan kuvitella sen supatusten määrän. Ja vielä tämmönen ajankohta joka sotkee kaikki kuviot. Noh, ihan sama, eipä tartte miettii mitä suustaan päästää ja voi rauhassa olla väsynyt ym. Eikä tartte miettii et näyttääkö kauheen läskiltä ennenku vauvamasu alkaa näkymään :D Huojennusta moneen lähtöön ;)

Huomenta.
Eilen sit tulin koulukaverin perään rytinällä ulos kaapista tän raskauden kanssa. Likalle tosiaan kerrottiin tänään, koska aihe nyt sattui tulemaan puheeksi ja se tuntui luonnolliselta, ja onhan noita viikkojakin jo. Tytölle sanoin kun uimahalliin lähdettiin, että älä sitten rakas kailota kaikille. Ja menikin tosi hienosti sen kanssa, kunnes yksi koulukaveri sattui tulemaan uimahallin pesuhuoneessa vastaan ja likka sille sitten huutamaan "minun äitillä on masussa vauva" ennenkuin ehdin laittamaan käden lapsen suun eteen -.-. Ei tän nyt ihan näin pitänyt mennä, mut näillä nyt mennään sitten. Julkistettiin sitten eilen semmonen kuva fb:ssa missä likka tutkailee ultrakuvasta tulevaa sisarustaan tekstillä Isosisko 5/15. Melkonen hälinä varmaan syntyi tonne taustalle, koska meidän luokkaporukasta on tosiaan nyt sit kaks raskaana ja voin vaan kuvitella sen supatusten määrän. Ja vielä tämmönen ajankohta joka sotkee kaikki kuviot. Noh, ihan sama, eipä tartte miettii mitä suustaan päästää ja voi rauhassa olla väsynyt ym. Eikä tartte miettii et näyttääkö kauheen läskiltä ennenku vauvamasu alkaa näkymään :D Huojennusta moneen lähtöön ;)

Huomenta.

Tuo närästys ei oo tosiaan kiva vaiva, mullakin oli sitä muutaman viikonajan sen kivan pahoinvoinnin siivittämänä, hyi yök. Se veti kyl mielen matalaksi ja minäki kokeilin jos jonkinmoista neuvoa mantelistä piimään :grin Renniestä tuli ystäväni ja onneksi nykyään en pienestä närästyksestä oo milläänsäkkään ja menee ohi nopeasti. Ihanaa kun ruokaa tekee mieli! Silloin oli nälkä kokoajan mut mitään ei haluttanut syödä! :)

Kävin eilen Aleksanterinkadun H&M:ssä, kun olin kuullut, että moni on löytänyt äitiysvaatteita ko liikeketjusta. Mutta valikoima oli ainakin tuolla melko suppea. Vinkkejä, mistä syksyllä 2014 kannattaa Helsingissä etsiä äitiysvaatteita? Myös kirpparivinkit kelpaavat.

Meillä on tänään sitten uusintaultra niskapoimun mittausta varten.. josko tälläkertaa onnistuisi :) :/ trisomiaseulatulos jännittää aika vietävästi kun viimeraskaudessa täysi trisomia pojalla.

Voi toukoihme, toivotaan kaikki täällä, että seulonnassa kaikki hyvin! Mulle tulee aina kyyneleet silmiin, kun luen tuon sun allekirjoituksen. Oot varmasti jo kaikki sanat kuullut, ja joutunut lohduttamaan munlaisia kanssasurijoita.

Nyt toivotaan ihanaa onnea teille! :Heartred:Heartred:Heartred

nennaemilia, voi kuinka suoloista, kun toinen halunnu kertoa ihan kaikille! :)

Mekin oltais haluttu joku tollai kuva, mutta kun mun yksvee olis vaan repinyt sen kuvan, niin päädyttiin laittaan kuva ja runo.

Jännä ku mun aina pitää parkua :D tänään onneks helpotuksen ja ilon ja onnen kyyneliä!!! <3 niskaturvotusta ei ollut ja rakenteet kaikki mallillaan ja seulatuloksissa riskiluvut tosi pienet! Sinuhelta hain erilaisia leivoksia ja join voiton kahvit pienissä raskaushuuru ilonitku höyryissä. Sain kuus kuvaa ultrasta ja ihan uudella luottavaisuuden ja rakkauden tunteella oon ihastellu niitä :D yhessä näkyy ihanasti pelkästään molemmat pienet jalkapohjat ja varpaat. Ultrassa oli hämmentävää huomata kuinka pieni esim. virtsarakko on terveellä sikiöllä. On tää elämä niin ihmeellistä. Huh huh, mä meen kangaskauppaan joku päivä (en varsinaisesti osaa ommella mutta on kone kyllä) ja ostsn jotain ihanaa supersöpöä pilkku tai sydän tai raitakangasta ja teen pinnasänkyyn pehmusteet ja petivaatteet ja helmalakanan ja kaikkeeee.. (voi olla että jää haaveiluksi tai kangaspinoksi kotona mutta ihana ajatella että voi tehdä vihdoin jotain konkreettista pienen eteen, muuta kun arkun pehmusteita ja petivaatteita) Tämä äitiliini on liekeissä tänään :)

Mä ostin henkkamaukan nettikaupasta. Jos olisi ollut energiaa, niin olisin mieluummin käynyt sovituskopin kautta. Ihan ok:t tuli löydettyä kylläkin. Toimituksessa meni viikko ja paketti tuli automaattisesti lähimmälle r-kioskille. Mutta täällä se on kaukana kaikesta suunnalla jonne ei ole muuten asiaa. Joka tapauksessa on aivan ihanaa olla housuissa, jotka eivät kiristä ja purista vatsasta.

Bebesillä Kampissa oli ainakin pari vuotta sitten ihania mammavaatteita, vaikka pienehkö valikoima. Ja mahtava ja laadukas äitiysrintaliivivalikoima. Itselläni on jo ollut pari viikkoa käytössä mammaliivit. On sen verran jo rinnat kasvaneet, että normiliivit ahdistaa. Lisäksi rinnat on aika arat, joten kaarituet painaa.

Moikka kaikille!

Saisko vähän avautua?

Mulla on meinaan kropassa aika karsee olo. Niin on muutamalla muullakin, kun lueskelin näitä läpi. Voimia siis kaikille närästäjille!
Mutta mulla taas on sellainen fiilis, että mä oon satavuotias. JOKA paikkaa kolottaa. Öisin on suonenvetoja oikeassa pohkeessa, alaselkää juilii ja aktiivisessa työssä kipeytyy jalat (nilkat ja jalkapohjat) ja mä vaan ähkin ja puhisen. Maha painaa istuessa, kenkiä sitoessa ja kumartuessa. Liitoskivut juilii jos aivastan. Mua stressaa paljon kans mun paino. Esikoisen odotusajasta jäi 20kg painoa jota en ole lukuisista eri yrityksistä huolimatta saanut pois ja nyt mulla pyörii flunssaa toisen perään. Mun painoindeksi on aika korkea tällä hetkellä. Tuntuu, että tää kroppa olis vaan niin väsynyt. Mun tekee mieli kaikkea epäterveellistä, mutta silti panostan vihanneksiin ja hedelmiin. Mua pelottaa ihan sikana että miten tää raskaus tulee etenemään jos jo viikolla 14 on näin tukala olo. Mä en haluais olla mikään nilkuttava, ähkivä ja lyllertävä mutsi. Miehen mukaan oon sopusuhtainen mutta mulla on ihan eri olo. Onko ketään muuta kohtalotoveria, jolla on tällainen fiilis?

Mä olin haaveillut olevani sen 25-30kg hoikempi ja paremmassa fyysisessä kunnossa kun tuun taas raskaaksi. Mutta vuosia meni esikoisen syntymästä, mä prosessoin sitä hyvin traumaattista e-amerikan synnytystä, yritin monella tavalla saada painoa pois mutta tuntui kuin se olis ollu liimattuna muhun. Sain keskenmenoja ja sitten yhtäkkiä mä olinkin saanut vielä 10kg lisää! Ja PAM nyt oon raskaana. Mä niin odotin, että saisin kerrankin ihastella sitten sitä vauvamahaa ja kokea itseni tosi syvästi pyhäksi, raskaana olevaksi jumalattareksi mutta mitäs tässä. Hävettää vaan kun on niin iso löysä maha entuudestaan ja äh.

Puuh. Mä toivoin vielä alkuraskaudessa, että mun paino putoais alussa tai sitten mulle ei tulis gramaakaan lisää raskauden aikana. En ole käynyt vaa'alla (eikä neuvolassa mitattu mitään?) joten tästä ei oo mitään näyttöä onko painoa tullut lisää tai lähtenyt. On vaan niin skeida olo. Oih, mä en haluais siirtää vauvaan mitään tällaista kehohäpeää tai inhoa. Mutta en mä tunteilleni voi mitään.

:smiley-ashamed008

Onko teillä muilla Masut kasvanut? Me käytiin ultrassa toissapäivänä ja siellä se pikkuinen näkyi ja kaikki taas (onneksi) ihan hyvin, niska turvotusta niin vähän, ettei siitä pidä olla huolissaan. Neuvolassa olivat laittaneet mulle väärille viikolle ne seulonta verikokeet ja sitten, kun kävin myös oikeaan aikaan labrassa, niin siellä sanottiin vaan, et kaikki on jo otettu, eikä otettu sitä enää mitään joten uudet ajat nyt tilattava. Näin täällä Oulussa. Hyvää odotusta kaikille :)

Valitusvarotus: haluisin tietää mitä se "ihana raskausaika" on, huomenna rv 16+0 ja pahoinvointi ym vaan pahenee :( migreeni on ollut viimeisen kuukauden kiusana, närästys on jotain järkyttävää ja väsymyksen takia voisin nukkua ihan kokoajan. Kaikenlisäksi pari viikkoa sitten todettiin kilpparin vajaatoiminta, neuvolassa tehdyn pikatestin perusteella todella suuri riski sairastua raskausdiabetekseen ja jos saan yhden virtsatulehduksen vielä raskauden aikana (yksi ollut jo) niin estolääkitys loppu raskaudeksi. Puuuuh, koska tästä voi alkaa nauttia?

Pingviini. Sua ei näköjään päästetäkään helpolla, toivotaan silti että paranisi nuo sinun olotilat!

Kesäntuuli. Tuo sinun olotilasi varmaan johtuu juuri siitä että sinulla oli vähän erilaiset oletukset ja toiveet tälle seuraavalle raskaudelle, varmasti turvotusta löytyy mutta se sinun mieli saa varmaan kaiken tuntumaan tuplaten vaikeammalta kuin mitä se oikeasti onkaan. Mutta tiedätkö, yritä löytää ne ihanat puolet itsestäsi jokatapauksessa, onhan naisen kehosi kuitenkin aikamoinen ihme kun lapsen sisällään kasvattaa, jumalatartoimintaa :Heartred

Minäkin kävin neuvolassa kuuntelemassa trisomiatulokset ja ne oli oikein hyvät eli tarpeeksi isot luvut. Harkkari kuunteli sydänääniä ja ultrasikin, siellä se pikkuinen sätki menemään. Lääkäri oli sitä mieltä että syön liikaa D-vitamiinia ja että papapapapappapapapappap... siis että minun pitäisi lopettaa se kokonaan ja tyytyä raskausvitamiinista saatavaan deehen, olen niin erimieltä, mutta hymyilin sille vain :) Kehtasi vielä väittää että dee vaikuttaa vain luustoon eikä vireyteen... kysympähän vain, että miksi sitten kun ihminen on väsynyt vaikka mieleltäänkin niin ensimmäisenä määrätään deetä ja beetä.... niin sehän varmaan johtuukin luustosta se väsymys. Kyllä ihminen tuntee kehonsa kun sitä kuuntelee, suositukset ovat sitäpaitsi aivan naurettavat ja täällä suomessahan ne suositukset on aina vain laskenu. Ne on semmoisia että näillä pysytään hengissä ja vältytään puutostaudeilta. o_O

Kysymykseni kuuluu...mitä nappeja sieltä kurkusta alas menee? Onko niihin lääkärin siunaus?

Huomenta.

Täällä vetelin juuri mars patukan aamupalaksi kun oon nii kiukkunen. En tajuu mikä siinä on et pitää herätä lauantaiaamuna klo,6. Sen kerran kun sais nukkua niin ei. Haistakaa huilu prkl. Ja siis ylipäätään. Mun nukkumiset on huonontuneet ihan tolkuttomasti ja herään joskus aamuyöllä moneks tunniks. Suoraan sanottuna v*tuttaa! Lisäks mulla on nyt neljättä päivää pää kipee ja ilmeisesti syynä on se, et hartiat on vaan niin jumissa, joka tarkoittaa sitä et mun ihana tempurtyynyni joutuu vaihtoon, koska se ei muotoudu sopivaksi kun oon alkanut vissiin taas nukkumaan käsi tyynyn alla. Ähhh, oon niin turhautunut et kiukuttaa. (onneksi oli suklaata ;) )

Painosta, mulle tuli esikoisen aikana vissii 16kg lisää painoa, joista jälkitarkastukseen menessä oli tippunut 13, mut pam! Koska lapsi ei viihtynyt vaunuissa meillä jäi lenkkeily ni ne mitkä oli tippunu tuli takasin! Ja oon niist saanu aina välillä vähän pois ja nyt mul oli siis kun aloin odottaan tätä ni alkupaino sama ku viimeks mul oli loppupaino. Onneksi mulla toi paino ei ole noussut, on itseasiassa jonkin verran laskenut, mutta tällä massallahan siitä ei todellakaan ole mitään haittaa.

Painosta, mä kerkesin päästä viisi kiloa vajaa lähtöpainon kuopuksesta ennen tätä raskaaksi tuloa. Mulla on semmonen kroppaa että kertyy ne kilot toosi nopeesti jos yhtään ei kato mitä suuhunsa laittaa :) et saas nähdä paljon on seuraavassa neukussa painoa tullut. Kuopuksen raskausaikana mulle tuli 20kg ;)

Jaksamisia kaikille huonoihin oloihin! ♥

Mäkin nyt sit avaudun! Oon normaalipainoinen, mutta mua pelottaa tuleva raskausaika kun ahdistun aina muutenkin jos lihon pari kiloa. Nyt tullut juuri se pari kiloa alkuraskausaikana ja ällöttää kun vaatteet (lähinnä housut) tekee tiukkaa. Parempi varmaan nopeasti siirtyä mammahousuihin :) mulla on myös todella leveä lantio niin näytän tosi jättiläiseltä jo nyt kun maha kasvanut eteenpäin ja lantio sivuille ;) nice.. Haluisin et alkaisi nopeasti näkymään kunnon raskausmaha niin ehkä mäkin ottaisin asian eri tavalla. Nyt vaan tunnen olevani iso mursu kun ei ulkopuolinen erota vielä raskautta :)

Takaisin