Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi että tän närästyksen kanssa. Piinaava olo. Sain toissapäivänä närästyslääkkeet lääkäristä ja ne on auttaneet. (Eikä pitäis vaikuttaa sikiöön.) Heräsin yöllä klo 4 huonovointisuuteen ja söin jotain pientä yöpöydältä. Olisi pitänyt ottaa se lääke ennen tuota yöpalaa! (Aamulla tyhjään vatsaan on ohje..mutta kun mä järkeilin, että klo 4 ei ole vielä aamu.) Ja tässä sitä ollaan: siitä asti on polttellut, särkenyt, oksettanut.. Jos musta on kiinni, niin tää on tasan viimeinen raskaus meikäläiselle :mad: Nyt vaan hiljalleen kohti touko-kesäkuuta..enää 6kk jäljellä! Se menee nopeasti poikien kasvua katsellessa.

Mielenkiinnolla ootan ensimmäistä närästystä....mua ei oo nimittäin koskaan närästänyt, en ees tiiä miltä se tuntuu :eek:

Mä toivon kanssa et selviin ilman närästystä :D
oon kyl 2 kertaa elämässäni sen kokenut ja ekal kerralla olin ihan paniikissa et mitä tää on :D mun miestä närästää usein ni se nauro et kulta sul on närästys ku kerroin oireet :P

• Tykkään
Reaktiot: JMT
Joko teillä näkyy vatsa? Itsellä alkaa tulla sellaista raskausmahan mallia, ja se näkyy lähinnä alastomana. Vaatteiden läpi kohdun kasvun voi huomata just ja just sellainen, joka tietää raskaudesta. Mutta jos joku ei tiedä, niin enpä usko, että vielä näkyy niin paljon, että kehtaisi kysyä, olenko raskaana. Mulla kun on vähän sellainen pyöreä vatsa muulloinkin. Ja kätilö sanoi, että mun kohtu kallistuu taaksepäin, joten se ei heti pompsahda näkyviin. Vaatteilla olisi vielä helppo peittää hetken aikaa. Vielä menevät periaatteessa tavalliset vaatteet päällekin. Joskin kaverin antamat mammahousut tuntuivat eilen jalassa mukavalta, kun ne eivät purista mistään kohtaa. Mammahousuissa on vielä ihan reippaasti kasvun varaakin.
Sitä maltan tuskin odottaa, että vauvan potkut alkavat tuntua. Mutta ensisynnyttäjät eivät havaitse niitä niin nopeasti ja mulla on vieläpä etuseinämässä istukka, joka vaimentaa tuntemuksia. Nyt on menossa 15. viikko. Eilen oli toinen neuvolakäynti. Siellä sydänäänet kuuluivat taas hienosti.

Olipas mukava neuvolalääkäriMIES! :) Oma mieskin oli käynnillä mukana. Tosi läsnäoleva ja helposti lähestyttävä. Keskusteltiin ylipainosta ja muista tärkeistä asioista, sukupuolitautien mahdollisuudet hän kysyi molemmilta niin että ei tullut vaivautunut olo (no niitä ei ole mutta jotkut kysyvät ne hassusti puolikuiskauksella), sisätutkimus meni nopeasti ja vaivattomasti, omalle miehellenikään ei tullut vaivautunutta oloa. Ihan huippu käynti! Toivottavasti sama lääkäri pysyisi koko ajan!
Ja ihana khou-khou-khou-ääni kuului alavatsalta 150 lyönnin nopeudella. Eli kaikki on kunnossa (tai no paineet on hieman koholla...)

Froglina, oletko mitannut verenpaineita pelkästään neuvolassa/terveysasemalla vai myös kotona? Minä en suostu enää vastaanotolla verenpaineen mittaukseen, koska luvut eivät ole siellä ikinä oikeita. Melkein sain kerran verenpainelääkityksen sen vuoksi (alapaine aina kohosi). Myös terveysasemien itsemittauspisteissä mitatessani paineet ovat helposti koholla. Mutta kun mittaan kotona samanlaisella mittarilla, luvut ovat miltei täydelliset. Olenkin sopinut neuvolassa, että teen verenpainemittauksen aina kotona ennen kuin lähden neuvolaan.

Mittari on tulossa kotiin kyllä, kunhan sen appivanhemmilta saan lainaan. Minulla on ollut raskausmyrkytyksen oireita kahdessa edellisessä raskaudessa ja viime raskaudessakin paineet lähtivät nousemaan jo alkuraskaudessa. Lääkkeille en joutunut kuitenkaan vasta kuin ihan lopussa sairaalassa

Seuratkaa ihmeessä verenpaineita kotona, sillä vastaanotolla ne on aina koholla. Meillä terkkari kysyikin, että näyttääkö paineet samoilta kuin kotona, ja kehoitti seuraamaan niitä kotona.

Me ei saatu kuin yksi kuva mukaan ultrasta vaikka kätilöt niitä useamman tulostikin. Olisi ollut kiva saada vaikka molemmille omat kuvat, sillä mieheni on töissä edelleenkin edellisessä työpaikassani ja työkaverimme niitä innolla odottivat ☺

Tänään toka neuvola. Paino vähän tippunut ja kaikki arvot hyvät. Raskausdiabetes kirjattiin taas papereihin, mutta eiköhän Se taas ruokavalio hoidolla pysy kurissa. Sydän äänet. Ei kuuluneet joten kerkesin jo pelätä pahinta kun on ollut vuotojakin. Onneksi neuvolassa ultra niin sillä sitten katsottiin että pikkusella oli kaikki hyvin <3 Joulukuussa sitten 2ultra ja lääkäri neuvolassa. Sitä odotellessa :)

Mäkin oottelen närästyksen alkua, siitä kun kaikki nuo kolme edellistäkin raskautta olen kärsinyt :/ se on kyllä kurja oire. Ja jännä miten se loppuu kun seinään kun vauva on syntynyt :)

Kiitos sympatiasta mun närästysmarmatuksille! Kannustus tuntuu ihan mahtavalta kipujen keskellä. Viime raskaudessa mua ei närästänyt ollenkaan. Eli eipä tuo oire kaikkia onneksi koettele.

Huomenna meen töihin ensimmäistä kertaa melkein kuukauteen. En kyl tiedä oonko työkunnossa, mutta haluan mennä edes kokeilemaan onnistuisiko työnteko.

Muakin närästää, muttei onneksi kokoajan, vaan ainoastaan, kun oon syönyt jotain sopimatonta. Mulle huonosti sopivia ovat ne perinteiset rasvaiset jutut, tuliset jutut ja yleisesti liian isot annokset. MUTTA ehdottomasti pahin närästyksen aiheuttaja on sokeri. Tämä teillekin siis vinkiksi, koska toi sokeri lukee harvoissa listoissa tyypillisistä närästäjistä, mutta mulla se on se ehdottomasti pahin. Myös monet tutut ovat sanoneet, että nimenomaan sokeri närästää eniten.

Tietysti joillain ei ole mitään väliä mitä syö, kun aina närästää. Mutta tiedän kokemuksesta, että mieleellään kokeilee kaikki mahdolliset vippaskonstit tilanteen helpottamiseksi. Mulla on ihan selviö nykyään, että suklaan, karkin tai kakkupalan päälle nautitaan aina rennie :)

Mulla ei ennen raskautta myöskään ollut koskaan aikaisemmin ollut närästystä. Koko raskauden se ollut melkeinpä ainoa oire + väsymys, piereskely :P ja arat tissit..

Onko täällä muuten muita kaksikulttuurisia odottavia pareja? Mieheni on kotoisin Filippiineiltä ja minä siis suomalainen :)

Mulla helpotti talla viikolla narastys, rinnatkaan ei oo ollu enaa niin alyttoman kipeet. Jattimaiset kylla vielaki. Mulla narastykseen autto viili ja maito. Vielaki tulee syotya viilia pitkin paivaa. Ja viime viikon kylpyla reissulta sain jonku flunssa popon mukaan, nena on tayna karvapalloja ja silmat ihan tulessa. Pitaa kohta alkaa mittailee kuumetta etta tarviiko panadolia. :s

Froglina mulla oli esikoisen ekassa neuvolalääkärissä kanssa nuori mies lääkäri ja oli ihan mielettömän etevä tyyppi ja ei mitenkää ollu vaivaantunut olo sillon sen seurassa, ihan mieletöntä! Ja ei ollu sisätutkimuksessa niin kovakouranen kuin se tavallinen terkka tai neuvolalääkäri (tää mies oli siis sijainen). Jäi tosi hyvä fiilis siitä.

Tänää kerrottii esikoiselle et hänest tulee isosisko ja hän on ihan pähkinöinä siitä ja käy silittelemässä mun masua ja katseltii ultrakuvia ym. <3 Huomenna tietää sit jo koko päiväkoti :'D

Tänään toinen neuvola. Papp-an valkuaisaineet 4.9. Onko muilla ollut koholla? No sanoivat kuitenkin ettei ole syytä huolestua.

On hankala yhdistelmä tämä pahoinvointi ja närästys. Esim. sipsejä olisin voinut maun puolesta syödä, mutta ne alkoi närästämään kuten kaikki muukin rasvainen. Samoin hiilihappopitoiset juomat närästää ym.

Lisäksi mulla on maitoproteiini- ja gluteeniyliherkkyys, joten sopivien ruokien löytäminen on vaikeaa. Erityisesti toi pahoinvointi rajoittaa kaikkea syömistä ihan älyttömästi.

Paljon sokeria sisältävät tuotteet ällöttää. Lähinnä niistä tulee huono olo, kun verensokerin heittelyt saa ton pahoinvoinnin oikein äitymään.

Mies lähti ravintolaan syömään, koska mä en kestänyt ajatusta hänen iltaruokasuunnitelmista: kalakeitosta hajuineen. Taas tulossa yksi yö eri huoneissa. Mä dominoin täysin meidän kotia tällä pahoinvoinnilla ja se tuntuu melko raskaalta.

Minimami, onpa harmillinen tilanne :( voimia sinne, toivottavasti pian helpottaa edes pahoinvointi!
Äsken mies sano mullekin et "sun ei tee mieli enää mitään ruokia", ku toinen on väsännyt ihania ruokiaan jo pari kertaa täl viikol mut mulle ei vaan maistu ne tällä hetkellä :( harmittaa sen puolesta..

Takaisin