Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pääpuu meillä on miehen kanssa suunnitelmissa sanoa rakenneultrassa että ei haluta tietää sukupuolta :) En kestä sellaista ylenmääräistä hössöttämistä muutenkaan ja sen takia ei kuitenkaan kerrottaisi sukupuolta muille. Mitäs mekään sillä tiedolla sitten tehdään, vaatteita ostetaan kuitenkin kaikenvärisiä ja vaunutkin saavat olla kivanväriset kivalla väriläiskällä :)

Me ei kysytty sukupuolta keskimmäisestä, ja kyllä se oli oikeesti ihanaa saada tietää synnytyksen päätteeksi että perheeseen syntyi pikkusisko isoveljen kaveriksi :) se tunne oli mahtava!! :)

Kolmannesta kysyttiin, mutta ei kerrottu kellekään sukupuolta. Samoin tehdään nyt, kysytään sukupuolet mutta ei kerrota ennen syntymää kellekään :)
Ärsytti esikoisen kohdalla kun sukupuoli kysyttiin, ja veikkaukseksi saatiinkin tyttö, vaikka poika tuli. Kerrottiin tyttölupaus lähipiirille, ja painotettiin että se ei ole 100% varmaa (oltiin henk koht sitä mieltä että poika se on, ja olikin), ja ettei saisi ostaa mitään vaaleanpunaista, vaan mieluummin kummallekin sopivia värejä. No... Vaaleanpunaista sateli ovista ja ikkunoista meidän pienelle pojalle ;) ja kauhea bolemiikki kun se olikin sitten poika :D

Myös täällä kärsitty turvotuksesta aika alkumetreiltä saakka, nyt masu jo sen näköinen ettei piilossa oikein voi pitää, tämä johtuu varmaan monestakin seikasta, kun jo neljäs lapsi tulossa eikä eturöllykkä kerennyt kokonaan kiinteytyä kuopuksen jäliltä niin ponnahti mukavasti esille :D
Painoa on kyllä tullut varmaan jo neljä kiloa, sillä ruokahalu on kasvanut ja jatkuva paha olo vaatii vähän väliä jotakin suuhun pantavaa ;)
Esikoisesta ei ollut mahdollisuutta mennä rakenneultraan ja näinollen kysyä sukupuolta ja haluttiinkin, että kun ensimmäinen kyseessä, että on täysi yllätys :) toka ja kolmas kysyttiin ja aiotaan kysyä nyttenkin, ihan sillä että pystyy hankkimaan vaatteet ym. valmiiksi :)

Me aiotaan kysyä vauvan sukupuoli,ihan vaan helpottamaan esim. vaatteiden ostoa yms.

Meillä Eka näkyi selvästi että tyttö, toka ja kolmas oli aina ultran aikaan sellaisessa asennossa ettei voinut varmuudella mitään sanoa, oli sitten yllätys synnytykseen asti :) Saa nähdä selviääkö sukupuoli tällä kertaa :)

Mulla on pieni kumpu jo.Aamuisin voi laittaa tavis housut jalkaan mutta iltapäivällä pakko laittaa mammahousut.

Hei onko kellään toisella niin vähentynyt kilot vaakassa. Olin kesällä parhainmillani 64 kiloa. Tänä aamuna tsih :D ilman vaatteita 58. Onkhan tää huolestuttavaa vai normaalia.. mulla ollut ruuan syömisen kans ongelmia kun ei ole tehnyt mieli paljon liharuokia. Ennen kyllä ollut niin lihansyöjä ku voi vain olla. Toiv pahoinvointi helpottaa että tulisi muutama kilo lisää. Tietty se on varmaa aika varma että niitä tulee vielä. :)

Jansko, mä oon kuullut että on ihan normaalia alussa laihtuakin, kun pahoinvoinnin takia monet ei pysty syömään mitään. Parilla kaverilla käynyt juuri näin, kun ovat pystyneet juomaan vain jotain tiettyä mehua koko alkuraskauden ajan eikä mikään kiinteä ole pysynyt sisällä. Enkä usko, että se voisi olla kauhean vaarallista/huolestuttavaa, jos et voi muuten huonosti. Tarkoitan lähinnä huonosti voimisella, että sulla on voimia suorittaa arkipäivän askareet yms :) Kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen, jos kovin alkaa huolestuttaa tai voimat ehtymään! Tsemiä pahoinvointiin, eiköhän kohta ala kiloja kertyä, kun maha kasvaa :D

Mulla tuntuu paino hyppivän niin etten tiiä enää mitä lukemaa seurais :D äsken näytti vaaka 71,7kg vaatteet päällä ja aamupala on syöty (laihuttaessani seurasin aina aamupainoa, ennen syömistä ja ilman vaatteita). Toi sama vaaka on näyttäny männä viikolla keskellä päivää vaatteet päällä 73,xkg. Neuvolassa kävin kans päivällä vaa'alla, vaatteet päällä ja neuvolakorttiin tuli lukemaks 72,6kg ja terkkari sanokin et sen vaaka näyttää yleensä 1,5-2kg enemmän (olin muistaakseni painanu just sen 71,x kg kotona ennen neuvolakäyntiä). Et toivon ettei ton oman vaa'an lukema nousis hirveesti kuukauden sisällä ettei terkkarin enemmän näyttävä vaaka järkyttäs :grin

Veikkaan kyl et alussa vähän nousee paino ennenku löydän jonkun tasapainon tähän syömiseen...annoskoot pysyny kuitenkin samassa kun ennenkin mut välipaloja pitää syyä enemmän kun ennen. Oon koittanu ostaa hedelmiä yms. paljon kotiin ettei mussuttas koko ajan leipää (oon tiputtanu vuoden sisällä esim. vaaleen leivän puputtamisen aika vähiin ja koitan pitää kiinni siitä, tuoretta vaaleeta leipää voisin syyä vaikka mihin asti :grin ). Aikasemmin söin maitorahkaa joka päivä, yleensä aamupalaks mut nyt se tökkii ja pahasti...en pystyny ees Skyriä syömään :rolleyes:

Vaatteitten kanssa ei kyllä vielä mitään ongelmaa ja onneks en hankkiutunu ihan kaikista liian isoista housuista eroon :D kaapissa on parit löysän malliset farkut kokoa 44 kun käytössä on tiukat pillifarkut kokoa 40..saatan ottaa ne jossain vaiheessa käyttöön ;) eniten mietitytttää mihin tungen itteni talvella, ulkoiluhousut jää ihan varmasti pieneks nopeesti...

Mul on vähän sama ongelma talvivaatteiden kanssa, kun menin pari kuukautta sitten jo ostaa 3 talvitakkia ennen ku tiesin olevani raskaana!! :D yks tuntuu jo nyt tiukalta vaik ei ole kuin turvotusta vasta :D eikai auta ku mennä kuukauden sisal ostaa joku tosi iso talvitakki, et se kestäis koko talven mulla.. ja toppahousut kans..

Mulla on pudonnut paino kolmisen kiloa. Ultrassa 12+4 lapsen koko kuitenkin oli täysin normaali. Ei kannata liikaa huolehtia. Toki kannattaa yrittää vaikka pakolla syödä riittävän monipuolisesti, ettei pieneltä puutu mitään tärkeää. Mutta kyllä se luonto hoitaa ja ottaa sitten äidin kropasta pois sen mitä pieni tarvii. Eiköhän tuo painokin kohta ala kääntyä nousuun.

Mulla on ihan viime päivinä alkanut alavatsa pikkuisen erottua. Ei vielä mmuille, mutta itse huomaa. Iltaturvotus ylempänä vatsassa on aika jäätävää, ja ihan sen takia osa vanhoista housuista on jo epämukavia. Samoin jämäkämmät sukkikset. Eilen oli juhlat ja jouduinkin vähän saksilla tuunaamaan ohuita sukkiksia, ettei ahdistanut :) Oli joku "muotoileva housuosa", jonka kyllä silvoin aika totaalisesti :D

Mulla oli ostoslistalla uus talvitakki kun varastossa on 3kpl liian isoja (yks villakangastakki ja 2 ihan perus toppatakkia) mut en oo kerenny ostaa niin taitaa jäähä ens talveen :grin jos nyt ilmat kovin kylmenee marras- joulukuussa niin pidetään sit noita liian isoa takkeja. Housut tulee olee ongelma, nyt kaduttaa et myin liian isot ulkoiluhousut...niihin ois saanu kivasti kerrastoja alle, viime talvenakin niillä pärjäs -20 keleissä (tulee kuitenkin ulkoiltua koiran kanssa paljon). Yhet toppahousut mulla ja nekin isot mut ne on niin paksut et saa olla se -25-30 jos ei halua sulaa :D

Mekään ei kysytä sukupuolta :) oli niiiiin ihanaa kun sain itse katsoa.

Ja oli tyttö tai poika, miehen isovanhemmat ostaa jokatapauksessa poikien vaatteita, koska heidän mielestään poika on ainoa oikea sukupuoli.... Tsiisus! Meidän tytölle ostettiin jo odotusaikana ties mitä dinosaurus/autovaatteita ja sama kaava on jatkunut tytön syntymän jälkeen Niin tosiaan en kestä sitten jos onkin poika, niin mikä vyöry sieltä tulee.. Olen siis jo ottanut heihin todella suurta etäisyyttä tämän sukupuoliasian takia, on musta vaan niin törkeetä! Ovat heittäneet niin inhottavia kommentteja jo monta kertaa esim. Tytön ollessa 5vrk ikäinen mulle sanottiin että "muista sitten että tulee tuolta niitä poikiakin".

Talvitakkiasia kanssa vähän stressaa, hain just viime talven takit jotka ainakin vielä menee ja toivottavasti vielä pitkään.. Saa nähdä! kävin kattelemassa äitiystoppatakkeja, mutta en ollut tyytyväinen niiden malliin ollenkaan.. Pitänee joku toppaviitta hommata :D

Ai kauhea Hennannaa :O siis miten kehtaavat sanoa noin. Mitähän olisivat olleet mieltä jos lapsi ei olisi ollut "terve". Mitä miehesi on ollut mieltä asiasta.

Saga_maria meille kavi ihan samoin. Kysyttiin sukupuoli ja olis pitany olla tytto ja tuliki poika. Ja kerrottiin muillekki asiasta ja painotettiin ettei oo iha varma eika kannata ostella vaaleenpunasia/sinisia vaatteita vaan jotai neutraalia varia. Mutta silti niita vaaleenpunasia vaatteita tuli joka paikasta :D pistin sitte pojalle kerran vaaleenpunaset vaatteet paalle ni ventovieraat luuli tytoks, voevoe. En kehdannu korjata asiaa ku eihan pieni tienny mita tapahtuu. Porukka osti siis petivaatteista ulkovaatteisiin vaaleenpunasta nyssykkata. Kunnollista kayttotavaraa tuli siis tosi vahan ulkopuolisilta.

Meinasin kylla tallakin kertaa kysya mita on luvassa mutta en kylla kerro sukulaisille. :)

Hennannaa, aika erikoinen tapaus. Toi etaisyyden ottaminen kuulostaa jarkevalta. Itekkin teen niin anopin kanssa ku innostuu liikaa meidan asioista.

Ohhoh, enpä olisi uskonut, että vielä on tuollaista suhtautumista sukupuoleen! Me ei varmaan kysytä sukupuolta, eikä sillä oikein väliäkään olisi, kun toivotaan kuitenkin, ettei tämä jää ainoaksi lapseksi, niin kierrättämisen vuoksi tahdottaisiin joka tapauksessa kaikki vaatteet melko sukupuolineutraaleina. Joskin olen myös aika rento tämän suhteen, meidän tytöllä voi hyvin olla autopaitoja ja pojalla punaista..

Ai nii unohtu paino asia. Mulla on tullu vahan yli 1kg lisaa painoa. Aikasemmin 55kg nyt 56kg, kohta varmaa 57. Johtuu varmaan siita etta pitaa nakertaa jotakin pienta koko ajan tai iskee aivan jarkyttava pahoinvointikierre. Edellisessa raskaudessa painoa tais tulla 13kg. Samanlaisen raskauden voisin ottaa uusiks. Nyt on nimittain kaikkee pienta vaivaa jakaa vaikka muille. :D Oon muute itekki huomannu etta neuvolan vaa'at nayttaa aina enemman. Mistahan se johtuu?! Tai sitte noi kuluttajien vaa'at nayttaa aina vaarin etta tulis hyva mieli. :P

Olen jotenkin niin turtunut tilanteeseen, kuten miehenikin. Olemme siis kuunnelleet tätä poikajauhamista jo neljä vuotta, kun mieheni serkku on saanut kaksi ihanaa tyttöä.. Aiemmin se herätti minussa todella vihaisia ja voimakkaita tunteita, olin ihan raivon partaalla! Olen myös miettinyt tota terveysasiaa ja kummallisinta on se, että heillä on yksi kehitysvammainen lapsenlapsi. Mieheni ei halua heitä loukata, koska ovat vanhoja ja ei tiedä kauanko ovat hengissä. Mummo tällä hetkellä kolmatta vuotta syöpähoidoissa. Sen takia emme ole tehneet asiasta sen isompaa numeroa. Nyt kesällä eräs sukulaisnainen sanoikin heille, että ei varmaan tunnu meistä kivalta nuo huomauttelut ja sanoivat että ihan vitsillä he vaan.. ?! Ei ole kyllä mulle ainakaan vitsit uponnut..

Olen kuitenkin päättänyt, etten kuuntele heiltä enää yhtään tuollaista kommenttia ja vaikka tulokas olisikin poika, se ei tee hänestä mitenkään parempaa vaan aivan täysin tasavertaisen sisarensa kanssa. He eivät vielä tiedä että odotamme toista, että oikeen innolla odottelen mitä keksivät täräyttää.. Anoppini (heidän tyttärensä) tietää miksi emme juurikaan ole tekemisissä isovanhempien kanssa ja ymmärtää, mutta ei oikein osaa sitä isovanhemmille ilmaista. Tuntuvat kaikki vähän pelkäävän sitä mummoa.. Paitsi mä, enää. :D

Ja tosiaan kyllä mäki voin tytölle jotain "poikamaista" laittaa ihan hyvin päälle :) mutta jotenkin kun heiltä saatuja vaatteita, niin musta tuntuu että ihan tahalleen niin tekevät vaikka eivät tosiaan ees välttämättä silleen tarkoittaisikaan..

Luin huonosti ja luulin kyseessä olevan miehesi vanhemmat, onneksi ei sentään! Toivottavasti keksitte keinon pärjätä asian kanssa :/

Vanhat ihmiset tuntuu töksäyttelevän samoin kun pikkulapset. Minun anopini äiti, vanha ja vähän höperöitynyt sano suoraan että:"ai jaanako se oli, en ollu tunnistaa ku olet nii lihonnu" haha ja mielestäni en sen kummemmin ollut tursunnut. En ollut sillon edes raskaana. No toisesta korvasta sisään toisesta ulos

Takaisin