Odottavat toukomammat 2015

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Sirpula
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi ei sentään oo miehen vanhemmat, se olis vielä kauheampaa!

Mä en ymmärrä et miten se vanhuus antaa luvan olla törkeä, melkoinen toi kommentti sullekin jansko!
Luulis että siihen ikään päästyään vielä paremmin ymmärtäisi mikä loukkaa toisia..
Hyvä että annoit mennä toisesta korvasta ulos :)
Mulla on ehkä jo raja tullut vastaan, niin ihan kaikkea ei enää vaan pysty ohittamaan.. Nämä ovat vielä kuitenkin ihan toimintakykyisiä järjissään olevia ihmisiä. Sen takia mun onkin varmaan niin vaikea ymmärtää. Noh, aika näyttää mihin tää vielä kehkeytyy :)

Anteeksi kun sanon tämän mutta itse uskon paljon ihmisen positiiviseen ja negatiiviseen energiaan.. jos on tuttu tämä salaisuus kirja jossa kerrotaan että jos ajattelet ja olet kaikinpuolin negatiivinen nii vedät entisestään negatiivista energiaa itseesi, miksei siis erilaisia sairauksiakin. Luulisi että isomummin ajatusmaailma muutuisi kun on kyse nyt näinkin vakavasti sairaudesta ja että mikä loppupeleissä on se tärkeä asia elämässä.. toivottavasti en loukannut ketään tällä omalla mielipiteellä. Mutta positiivisuudessa vain on sitä voimaa ;)

Täällä tuskailen tuon talvitakki asian suhteen... en haluis pilata viime talvena ostamaani laskettelu takkia ja nua muut eivät kokotalvea mene päälle... ja ulkoillaan aika paljon niin pakko vissiin panostaa kunnon äitiystakkiin mutta se h&m takki on musta aika ruma... joten joutuu varmaan tilaamaan jostain... onko jollain ehdottaa jotain sivua? :)

Noita tökeröjä töksäytyksiä on niiiin inhottava yrittää suodattaa... itse olen herkästi sanomassa takaisin oli se vanha tai nuori joka kommentoi... mutta kerran menin niin lukkoon että jäin vain silmät pyöreänä tuijottamaa mieheni isoisän päälle...

Nyt alkais pikkuhiljaa tuntumaan että jokos väistyy nämä pahimmat oireilut mm väsymys ja pahoinvointi :) viikkoja nyt 11+1 :) tuskin kokonaan mutta vähän ees helpottaa :) ja kyllä mulla ainakin noita kiloja jo muutama taas on reisiin pakkautunut :D mutta en ota stressiä :) ompahan hyvissä ajoin vararavintoa kerännyt imetystä varten ;)

Mulla kans tulee varmasti talvivaatteiden kans ongelmaa. toki toivon suuresti ettei nyt ihan hirveesti tossa keskitalvella turpois, ku laskettu aika kuitenkin toukokuun lopussa :) pitää kattoo miten pitkään pärjäis laskettelutakilla, toppahousut voi joutua ostamaan uudet jossain vaiheessa

Joo, ois kiva löytää kunnon talvitakki. Viime kerralla oli niin iso maha et piti ostaa kirpparilta sellanen mummomallinen villakangastakki, joka oli ihan törkeän suuri ja näytin ihan valaalta. Se on tuolla kaapissa vieläkin mut inhoan sitä! :)

Mä elättelen kovasti toivoa että mahtuisin pitkän aikaa omaan takkiini ja jos liikaa rupee puristaan niin vohkin sitten miehen takin:grin hällä kun on enemmän valinnanvaraa kuitenkin itsellään

http://demo.seco.tkk.fi/tervesuomi/item/nn:259 löysin tollasen linkin, jos jotain muutakin kiinnostaa :) siinä on vähän kohdun koosta raskauden eri vaiheissa ja muuta pientä hyödyllistä tietoa. Olin yllättynyt kun olen luullut tuntevani kohdun, mutta sitten kuitenkin ajatellut ettei se noin "ylhäällä" vielä voi olla. Linkissä kuitenkin sanotaan että neljännen raskauskk:n alussa kohdunpohja on häpyluun ja navan puolivälissä, mä siis tunsin sen sittenkin oikein:rolleyes:

Mä olen joskus suutahtanut äitiysneuvolan terkkarille sf-mitan mittaamisesta. Tunnusteli vain kohtua ja sanoi, että näillä viikoilla pitäis olla jo kyllä navan korkeudella (mulla oli joitakin senttejä alle) ja että hänen tarvii laittaa lähetettä äitiyspolille. Ei siis olis mitannut ollenkaan. Onneksi mies sattui olemaan mukana ja molemmat jankutettiin, että mulla on napa poikkeuksellisen korkealla eli kannattaa vaan mitata. Tovin vänkäämisen jälkeen suostui ottamaan mittanauhan käteen ja hupsista "täähän menee yläkäyrällä". Totesin vaan jälkeenpäin, että älä koskaan jätä mittaamatta sen takia, ettei oo navankorkeudella, kun sekin on tosi yksilöllistä missä se napa on! Ja jos vähääkään kattoo mua, niin kyllä sen huomaa, ettei napa ihan normaalilla korkeudella ole. Se on sit toinen juttu, jos on alle navan ja mittanauha tukee asiaa. Toisaalta oishan sitä voinut mennä ä-polilla käymään ja saada toisen näyttämään idiootilta...

Pakko kommentoida tuohon rakenneultran sukupuoliasiaan, että meiän ei kyllä esikoisesta tarvinnu edes kysyä sukupuolta, kun niin selkeesti itekin nähtiin ne pojan vehkeet sieltä ruudulta :D ! Että jos en ois sillon halunnu tietää sukupuolta ni ois pitäny olla silmät kii sielä ultrassa.

Me ollaan ainakin varauduttu siihen että jos toinen haluaa esitellä niin ei sille sitten mitään voi:grin

Minä en välttämättä haluaisi tietää sukupuolta mutta mies haluaa... Voitaisiin kyllä ehkä jättää se muille kertomatta. :) Ajattelin ostaa muutenkin merihenkisiä vaatteita eli valkoista, harmaata, tumman sinistä ja kirkkaan punaista, yksivärisiä, raidallisia ja isopilkkuisia vaatteita. Ja söpöjä eläinkuvioita. Ne sopivat sitten kummalle tahansa. Tytölle voi varmuudeksi laittaa vaikka rusetin päähän jos haluaa sukupuolta korostaa.

Meistä olis kiva tietää sukupuoli ajoissa ihan vaa vaatteitten takia kun on yks tyttö ja suunnillee kaikki vaatteet pinkkiä ja vaaleenpunasta ja muutenki tyttöjen mallista, niin jos sattuis olemaan poika ni vois koittaa kirpparilta löytää ees osan vaatteista ku ihan pienet on usein melkee uudenverosia :)

Onko muute kokemuksia että onko ollu raskausoireissa eroa riippuen vauvan sukupuolesta? :) mulla tytöllä oli pahoinvointia mutta ei väsymystä ja pojalla toisin päin. Toki raskaudet on muutenkin erilaisia mut muuten vaa ois kiva tietää.

Nyt on ollu molemmat :)

Me ei aiota kysyy sukupuolta. Ei kysytty esikoisestakaan mut jos sen ite ruudusta vahingossa näkee ni sit ei voi mitään kun haluun kattoo näyttöö.. :)

Meillä on kysytty kaikista ja niin tästäkin haluan tietää, jos vain suostuu näyttämään. toki siihen ei ole koskaan uskaltanut täysin luottaa, vaikka aina on paikkaansa pitänytkin.

Toukoihme kysyi oireiden eroista... Mulla eka raskaudessa ei ollut pahoinvointia, mut tokassa oli ihan tosi lievää ja molemmat poikia. Tytöstä oli etovaa oloa parisen viikkoa, mutta oksensin vain kerran tai kaksi. Nyt oli jälleen etovaa oloa ja oksensin kerran. Oli kuitenkin lievempää kuin tytöstä. Oon siis aatellut niin, että joka raskaudessa pahoinvointia enemmän kuin edellisessä, mutta tytöstä kuitenkin reilummin. Sen sijaan vahvana erona on ollut se, mitä suuhun tekee mieli laittaa. Tytöstä söin kevyesti ja terveellisesti, salaattia, hedelmiä ja kasviksia kului paljon. Pojista on maistunut tuhti kotiruoka, liha, kebab, pitsa ym mahdollisimman raskas ja epäterveellinen (ja ISOJA annoksia). Nytkin on juuri tämän asian vuoksi tosi vahva poikaolo :) Lisäksi pojista vatsa ol levinnyt kylkiin mutta tytöstä törötti eteenpäin just päinvastoin kuin perinteisesti sanotaan. Toki tolla syömiselläkin vaikutuksensa ;) Ai niin, pojista on tullut myös linea negra. Ei mikään hirmu tumma mut selkeesti näkyvä kuitenkin ja häpyluusta napaan asti. Tytöstä ei tullut ollenkaan.

Joutuuko kukaan käyttämään allergialääkkeitä satunnaisesti? Katoin tossa omat nappini ja niissä lukee tavalliseen tapaan et keskustelu lääkärin kanssa enne käyttöä raskauden aikana ja lisäks että "älä käytä raskauden aikana ellei se oli välttämätöntä". Oisko joku jo sattunut keskustelemaan neuvolassa tms allergialääkkeistä?

Rupesin miettimään tulevaa joulua ja sitä kun anoppilassa on paikalla 5 koiraa sillon joista 3 pitkäkarvasta aiheuttaa mulle oireita..(meillä on siis myös koira mut siitä ei tuu mitään oireita). Mulle on jotenki tullu noitten lääkkeitten kanssa sellanen et en ota jos ei oo _pakko_...pariin päänsärkyynkin oon lepäämällä saanut helpotusta kun ei huvittanu alkaa nappeja popsia.

Ahk87, antihistamiinitabletteja ei tosiaan suositella, mutta allergiaoireiden mukaan täsmälääkkeitä on turvallisempaa käyttää. Jos nenä vuotaa ja aivastuttaa, niin nenäkirtisonisuihke (reseptilääke, esim. Nasonex) ja jos silmät kutisee niin voi nenäsuihkeen lisänä vielä käyttää allergiasilmätippoja.

Mulle sanottiin allergialääkkeistä, että elämää haittaaviin oireisiin,kuten hengenahdistus yms. on parempi ottaa lääke. Mutta jatkuvasti niitä ei suositella. Riippuu myös paljon siitä,mitä lääkettä käytät.

Mä aloin käyttämään mammahousuja jo viikolla 6, kun olin niin turvoksissa. Nyt alkaa kohta olemaan paniikki housujen kanssa, kun ei tää leveäperäinen mistään löydä koon 48-50 mammahousuja! ARGHHH!!

Mitäs, onkos kellään jo linea negra eli se viiva navasta alas-/ylöspäin näkyvissä?? Mulla kaveri huomasi sen mulla nyt viikolla, eikä silloin viikkoja ollut vasta kuin 10+4...

Mun linea negra ei ehtiny kokonaan hävitä ennen tätä uutta raskautta :) ja noihin oireisiin: esikkoa odottaes oksensin herkästi ekat 3kk ja linea negra toooosi vahva ihan alhalta lähes rintoihin :D herkku himo oli aikasta kova :) väsymystäkin silloin löytyi :)

Nyt on myös oksu herkässä ja väsymystä mutta mikä on nyt tullut selväksi eroksi niin esikon aikana kaikki oli ihanaa ja ruusuista ja itkin herkästi :D nyt oon oikeen hermoheikko :D kaupassa tekis mieli huutaa kaikille ihanille mummoille jokka tukkii käytävät!!! Aikooko ne ostaa tontin siitä keskeltä käytävää????!! Murrr!
:D

Älkää katsoko mua nyt pahalla kun mollaan mummoja mutta oli niin oiva esimerkki :D

Antihistamiineista setiritsiini ja joku toinen vaikuttava aine, jota en muista on ok. Mutta toki vain, jos ei täsmähoito riitä. Jouduin selvittämään noita aika tarkkaan eri lääkäreiltä ja teratogenisesta tietopalvelusta, kun on allerginen astma. Kannattaa omalta allergialekurilta vielä tietty varmistaa.

Takaisin