Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä siirryttiin korisängystä pinnasänkyyn viime viikolla. Nyt on enemmän tilaa jumpata ja toi kääntymishomma on alkanut uudestaan. Ihan ok silti on mennyt. Tyttö jumppaa aikansa ja sitten nukahtaa. Oon jättänyt sen yksinään jumppaamaan, kun muuten se yrittää alkaa seurustelemaan mun kanssa.

Eilen oli vähän haastavampi nukutus. Meillä myös mennään normaalisti nukkumaan klo 20, mutta nyt on jotenkin venynyt sinne ysiin. Mä luulen, että on sit silloin jo niin ylikierroksilla, että on vaikea nukahtaa. Tänään pyrin laittamaan tytön nukkumaan klo 20. Täytyy yrittää pitää nukkumaanmenoaika suunnilleen samana.

Iltakylpy on kiva rauhottumistapa ennen nukkumaanmenoa. Ennen meillä kylvettiinkin joka päivä. Nyt talvisaikaan tuntuu vaan, ettei vauvan iho meinaa kestää jokapäiväistä kylpemistä, eli on pitänyt välillä jättää kylpy väliin. Ollaan koitettu myös lukea iltasatu, mutta ei vielä ainakaan oo tyttö oikeen jaksanut siitä kiinnostua. Täytyypä sitäkin kokeilla taas.

Meillä ei oo kokeiltu vielä mitään unikouluja. Normaalina yönä tyttö herää kaksi kertaa ja silloin aina syödään. Ei mitenkään kauheen paha, mutta kyllähän sitä silti vaan väsyttää. Nyt oon parina yönä antanut aamuyön herätyksellä vaan tutin ja saanut tytön jatkamaan unia. Aikaisemmin, kun oon tätä kokeillu, ni sit valvottiin helposti joku tunti tai pidempäänkin, mutta nyt jostain syystä onnistunu pari kertaa.

Meillä tyttö ei oo koskaan ollut mikään rinnalla roikkuja ja syö suunnilleen neljän tunnin välein. Ei siis yölläkään huoli rintaa useammin, vaikka vieressä nukkuisikin. Mutta meillä on siis se tutti ollut aina aika ahkerassa käytössä. Nyt enimmäkseen vain nukkuessa. (Rattaissa ulkona oon nyt antanut tutin, koska muuten tyttö syö kauluksensa märäksi. Hankalaa, kun muuten haluaisin vähentää tutin käyttöä, mutta ei viitti antaa olla märissä vaatteissa näin kylmällä.)

Muakin kiinnostaa kuulla kokemuksista, jos joku unikouluilee. Meillä herätään nyt syömään yleensä 3 kertaa, ja syömiseen + uudelleen nukahtamiseen ja omaan sänkyyn siirtoon menee n. 40 min/kerta. Tämä vielä jotenkin menettelee, mutta alkaa olla jo vähän rajoilla ja mun selkä ei oikein arvosta näitä yöllisiä nosteluita ja kanniskeluita. Iltanukutus myös kestää välillä tooosi pitkään, tyttö nukkuu autuaana rinta suussa, mutta havahtuu siirtoyrityksiin...

Me alotetaan unikoulu tän viikon perjantaina. Voin kertoa sitten lisää. Tyttö heräilee vähintään 4 krt/yö, nykyään nukahdan ennen kun tajuan siirtää sen takas omaan sänkyyn nukkumaan. Oon ihan poikki, ja selkä romuna perhepeteilystä. Tyttö huitoo ja kääntyilee unissaan minkä ehtii, joten mun uni jää tosi kevyeksi ja katkonaiseksi.

Meillä varmaan aloitetaan miniunikoulu (tavoitteena siis vain vähintää yösyöntiä, ei lopettaa kokonaan) viikon päästä. Poika "nukkuu" eli on pedissä 20-8, noin suurinpiirtein, sinä aikana syö useimmiten neljään kertaan (plus mennessä ja aamulla herätessä), mut herää sen lisäksi X kertaa yössä, harvoin pysyn mukana laskuissa aamuun asti, mutta keskimäärin varmaan 4-6. Ehkä? Yleensä aamuyöstä menee jo niin sekaisin, et ei enää muista :D Syötöltä onneksi nukahtaa helposti takaisin, mut tuntuu et syö tottumustaan (vetää hyvällä ruokahalulla kolme ateriaa päivässä), eikä osaa rauhoittua ilman maitoa, jos herää kunnolla. Eilenkin yhdeltätoista rauhoittui heti syliin, mutta huuto alkoi heti, kun laskin alas, kunnes luovutin ja syötin. Jännä sinänsä, et illalla ei ole koskaan nukahtanut rinnalle, koska siirto rinnalta petiin ei koskaan onnistunut ilman, että hän heräsi. Nykyään iltasyöttö on olkkarissa ennen iltasatua. Meillä iltaisin siis puuro, vaippa ja pyjama, olkkarissa maito ja iltasatu (rauhoittuu kuuntelemaan tutin ja unirievun kanssa) ja makkarissa vain unilaulu ja hereillä petiin. Häslää aikansa, ja tuttia saa käydä laittamassa takaisin pari-muutaman kerran ja yleensä myös kääntää poika takaisin paikalleen, kun on jalkopäässä poikittain vatsallaan.. Nukahtaa siis kuitenkin yksin huudoitta, en tiedä miksi öisin sitten tarvitsee nukutusta..

Meilläkin vaavi syö vain kahdesti, joista mun unien aikana vain toinen kerta. Noin 22-23 välillä ja 04-05 välillä siis. Neljän syötöltä otan viereen nukkumaan. Unta riittää noin 20-07. Kaikin puolin erittäin jees, paitsi että noin tunnin kahden välein herää eikä osaa itse nukahtaa. Välillä riittää käsi käteen pinnojen välistä, välillä tutti ja silittely ja välillä pitää nostaa hetkeksi syliin ja sitten silitellä uneen. Alkaa väsy painaa hiljalleen. Vaavi ei osaa nukahtaa yksin vaikka omaan sänkyyn nukahtaakin. Pitää istua vieressä. Se riittää kos tutti pysyy suussa. Mutta usein tutti tippuu tai ennemminkin se härvätään omilla käsillä pois suusta. Sitten ei tule hyvä ennen kuin sen saa takaisin... Pari viikkoa annan vielä mennä niin kuin menee, mutta sitten täytyy alkaa miettiä unikoulua, että osaisi itse nukahtaa noilta yöherätyksiltään.

Me ollaan nukuttu niin hyvin! 18-06 nukkuu ja herää yöllä syömään samoihin aikoihin kuin enoughin vaavi, eikä tarvi nukuttaa vaan nukahtaa siinä syödessään ihan ittekseen. <3 Vaunuihinkin malttaa nukahtaa muutaman kerran päivällä 30-60min ajaksi, mutta ei oikeestaan muualle.

Kello on 4.17 enkä ole nukkunut ollenkaan. Unikoulu loppui hyvin lyhyeen. Tyttö nukahti puoli tuntia sitten samantien kun sorruin 3 tunnin huudon jälkeen ja otin tissille. Ennen nukahtamista siirsin omaan sänkyyn ja ei oo siitä sitten liikahtanut. Huonoäiti fiilis a) huudatuksesta b) epäonnistumisesta. Eli kaikki tehty turhaan.
Yritin tassutella ja ottaa syliin, mutta mikään ei toiminut. Ehkä sillä oikeasti oli nälkä..
Päätin huomenna yrittää antaa puuron lisäksi velliä, jos se vaikka täyttäisi mahaa enemmän.

Mä oon nyt miettinyt tätä unikoulua ja ehkä lykkään vielä hetken. Meillä diagnosoitiin suuret kitarisat jotka aiheuttaa tällä hetkellä nuhaa ja heräilyä kun painavat henkitorveen eikä henki kulje. Pitää nukuttaa kyljellään ja omassa sängyssä tää ei oikeen toimi, jos otan viereen niin nukkuu kyljellään aika luontevasti. Selkä ja lonkat kyllä aivan morona...

Meillä mennään nukkumaan n.klo. 21-21.30. Kannan omaan sänkyyn ja lähden pois ja poika rahoittuu itsekseen uneen. Ongelma ei siis ole nukutus vaan yölliset huuto heräämiset, kuullostaa ihan kipuhuudolle ja muu ei auta kuin tissi suuhun, imee ehkä hetken kunnes nukahtaa uudelleen. Eli en usko että on nälkä koska tosissaan ei kauaa ime vaan nukahtaa siihen kainaloon tissi suussa ja vähän ajan kuluttua päästää irti. Korvat terveet,kitarisat vaivaa,ehkä hampaita tai ylipäätään levottomuutta uusien asioiden oppimisesta? Jokatapauksessa viime yönäkin herättiin varmaan lähemmäs 6-8 kertaa...

Täälläkin kyllä odotellaan jotain suurta ihmettä että nää yöt alkaisi sujua. Kun ei edes muista tarkkaan missä kohti meni kaikki ihan plörinäksi. Pari kuukautta ainakin nämä yöt ollu yhtä tuskaa. Illalla jo kun mennään nukkuun, en voi lähteä mihkään sängystä kun vauva herää heti kun ottaa tissin pois suusta. Eli ei mitään omaa aikaa koskaan kun täytyy mennä samaan aikaan nukkumaan. Siinä sitten ollaan ja jos sattuu heräämään kun isi koluaa vielä hereillä tai viimeistään kun tulee sänkyyn, niin sitten onkin kiva herätä ja riekkua välillä puolille öin. Tiukasti tississä kiinni koko yön ja huuto tulee jos ei saa hapuiltua takaisin tissiä suuhun. Tosiaan pari kk sitten meni 19-20 aikaan nukkumaan, sohvalla tissiteltiin, kannoin sänkyyn ja heräsi pari kolme kertaa yössä. Ei todellakaan siis paha ja palaisin tuohon hinnalla millä hyvänsä. :D Sitten naps ja illoista ja öistä tuli tämmöistä härväämistä. Kuka jaksaa enää unikouluttaa ja valvoa kun on valmiiksi kuoleman väsynyt? :o Enkä tiedä tuosta unikoulusta kun voisin sen pari kertaa hyvinkin yössä kuitenkin syöttää kunhan sen illalla nukahtamisen saisi toimimaan ja että nukkuisi omassa sängyssä..

Pikkutikku, tsemppiä! Ehkä siitä silti oli hyötyä, vaikkei aamuun asti mentykään! Meillä oli vähän samanlainen kokemus yhden päikkärinukuttamisen kanssa ja tiedän tunteen, mulla oli koko loppupäivän karmea olo :/ Yleisesti ottaen kannattaisi muuten äitin pysyä kaukana, jos tarkoitus on yötissiltä vierottaa. Lapsi hyväksyy ehkä paremmin isin (tai jos saa jonkun muun auttamaan) lohdutuksen, kun ei niin vahvasti yhdistä lohduttajaa maitoon muutenkaan. Onneksionneksi minun enkelimäinen äitini on lupautunut avuksi, ettei isin tarvitse yksin pärjätä!

Meillä oltais vissiin nukuttu koko yö syömättä, mutt hampaat kiusaa toista ja ilmeisesti myös toissa päivänä saatu influenssarokotus. Eka hammas tupsahti esiin maananrai iltana ja nyt vissiin tunkee toista perään.. klo 3 asti nukkui sikeästi, mutt sen jälkeen ollut vähän väliä hereillä, muttei oo syönnyt. Klo 5-7 oli yhtä kitinää ja huutoa, joka rauhoittui vasta, kun hieroin ikeniin Afta Mediä. Nyt sitten nukkunut siitä asti kuin tukki.

Joo, jos tulee tulevaisuudessa koitettua uudestaan, se en oo minä joka huudattaa.
Sormet ristissä toivon että saisin sen nyt tankattua niin täyteen ruokaa, ettei ihan heti heräsi..
Niin ja neiti havahtu aamulla vasta ysin jälkeen, eli sai nyt se ainakin nukuttua 5h putkeen. Edes toinen meistä.

Huonosti nukutaan mut ei se oikeastaan haittaa minua. Siis joo kyllä ilomielin nukkuisin useamman tunnin putkeen johonkin väliin ja selkäkin on ihan jumissa, mutta jotenkin varsinkin nyt kun tyttö on alkanut nukkumaan päivisin myös vaunuissa niin joku huono omatunto siitä on ettei oo minussa kiinni :hilarious:

Jos saisin päättää niin vauva menisi nukkumaan klo 20 ja nukahtaisi siis ilman minua/tissiä siis, näin me saataisiin isin kanssa edes se hetki olla kaksin.

Nyt meillä hampitellaan taas tänä päivänä, vissiin ne sykleissä kasvaa että unet on nyt päivällä vähissä ja huuatuttaa eikä haluta syödä, onneksi on noi kantovälineet :Heartred

:):)Heippa vaan kaikille, kirjoitan nyt ensimmäisen viestini ikinä tänne foorumille. Tämä nukkumisasia nimittäin on aika ajankohtainen tässäkin perheessä :) Meillä tyttö siis nyt hieman reilu puolivuotias. Ensimmäiset kolme kuukautta elämästään nukkui oikein hyvin ja heräsi kerran yössä, kunnes... Viimeiset kuukaudet meillä on nukuttu todella huonosti, tyttö suostui nukahtamaan vain kiikkutuolissa keinuttaen tai jumppapalloa päällä pomppien. Yöt kanniskeltiin ja valvottiin. Pahimmillaan unet olivat puolen tunnin pätkissä. Myöskään päikkäreitä ei nukuttu kuin 30min kerrallaan, nekin mielellään sylissä.

Aloimme olla aika väsyneitä ja neuvolassa otimme nämä huonot yöunet puheeksi. Meillä kävi kotona perheohjaaja neuvomassa unikoulun aloituksesta. Saimme vähän sanomista siitä että olimme opettaneet tytön nukahtamaan syliin, joten yksin nukahtaminen/nukkuminen ei siksi onnistu. Muistan vielä kunnperheohjaaja sanoi napakasti että "kun näitä ohjeita noudatatte niin ensi viikolla teillä nukutaan kokonaisia öitä". Noh, kuinka ollakaan, ei nukuttu...

Meillä oli ja on edelleen käytössä tuo tassuttelu-unikoulu. Ensimmäinen ja toinen yö olivat aivan järkyttäviä. Tyttö huusi ensimmäisenä yönä kolme ja toisena 2,5 tuntia. Kolmas yö meni hyvin ja pieni toivon pilkahdus heräsi. Mutta neljäs yö oli taas aivan kaamea. Ja viides ja kuudes ja seitsemäs ja niin edelleen. Nyt unikouluaa meillä takana kaksi ja puoli viikkoa. Ei meillä edelleenkään kokonaisia öitä nukuta, mutta parempaan päin ollaan kuitenkin menossa. Tyttö nukahtaa nyt omaan sänkyyn, välillä helpommin ja välillä huonommin. Herätyksiä on 2-4 yleensä ja joskus riittää kun hetken pitää kättä pyllyn päällä niin uni tulee samantien. Yleensä toki tassutellaan pidempään. Päikkärit on meillä pidentyneet huomattavasti, joskus jopa parikin tuntia nukutaan yhteen menoon, tätä en olisi ikinä uskonut!

Unikoulun toteutus on ollut tosi rankkaa mutta onneksi siitä jotain hyötyäkin on. Nyt jo nukutaan pidempiä pätkiä kerrallaan, kuin se aikaisempi puoli tuntia. Helpottaa kummasti :wink joillakin toki tehoaa helpommin jo parin yön jälkeen mutta kannattaa varautua siihenkin että voi kestää pitkään ennen kuin tuloksia syntyy. Kannattaa yrittää levätä hyvin ennen unikoulun aloitusta, koville se ottaa varmaan aina. Kaikille ei toimi samat konstit, nämä lapsukaiset on kaikki yksilöitä ja niin erilaisia. Meidän neiti on vähän kovemmasta puusta veistetty:p

päivä ja iltarutiinit kannattaa olla hyvin kunnossa ennen aloitusta. Tsemppiä kaikille unikoulun aloittajille!

No meillä alettiin olettelemaan nukahtamista omaan sänkyyn ja no miten tän nyt sanoisi. Väsymyksen merkkejä ootellaan ja selkeesti hieroo silmiä/haukotellaan jne niin kun vie sänkyyn niin naps eipä kuule väsytäkään! Siellä saatetaan kierrähdellä/potkia tms puolikin tuntia ilosesti höpötellen siihen asti et menee hermo mahallaan olemiseen ja sitte huutoitkun kaa hyssytellään syliin. Yrittää laskea takas sänkyyn niin vertahyytävä huuto alkaa, tätä toistellaan useamman kerran ennen ku nukahtaa. Sitten nukkuu kyllä ihan kohtuudella, syö sen 2-3krt yössä ja aamulla noustaan 5-6 välillä ylös.

Ja siis tää omaan sänkyyn nukahtaminen on kyllä tän 2-3 viikon aikana onnistunut aina välillä, mutta suurimmaksi osin mennään tolla yllä mainitulla kaavalla.. pitää varmaan seuraavan neuvolan aikaan kysyä josko meilleki sais jonkun kahtomaan noi iltarutiinit/nukahtamisrutiinit kaveriksi jos ei tässä nyt ihmettä tapahdu ennen sitä...

Mä nukutan aina vaunuihin koska mulla ei riitä pinna eikä kärsivällisyys muuhun. :D Iltasin sit tosi varovasti riisun toppapuvun ja muut miljoonat vaatetukset kun tuon sisään..

Meidän muksua ei pystynyt vastasyntyneenäkään siirtämään nukkuvana petiin kuin aivan poikkeuksellisesti. Se oli ehkä sittenkin hyvä asia, koska ei ole tosiaan ikinä tottunut nukahtamaan rinnalle tai syliin, vaan aina havahtuu petiin laskettaessa. Nukahtaminen onnistuu sitten vaihtelevalla menestyksellä, nytkin on tuolla kohta kolme varttia jumpannut ja jutellut itsekseen, ja sitten aina välillä huutelee kun tutti on hukassa.

Takaisin