Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täh. Laitoin äsken tytön ekoille päikyille omaan sänkyyn valveilla, ja minuutin muminan ja kiekumisen jälkeen se nukahti. :O

Meillä eka unikouluyö meni hyvin. Illalla nukahti helposti itsekseen, ei tarvinnut käydä peittelemässä uudelleen. Nukuttiin klo 20-06, yöllä yhteensä 3 herätystä, pisin itku 12 min (eli peittelin kolmesti uudelleen 3min välein). Syötin klo 3:30 kun oli nukkunut yli 7 h, mikä on mielestäni pitkä aika näin pienelle ilman ruokaa.

Toivottavasti seuraavat yöt sujuu vähintään yhtä hyvin!

Pitää vielä mainita, että käytössä oli pistäytymismenetelmä (3 min välein hyvänyöntoivotukset ja peittely). Olin valmistellut Emmaa siten, että tarkkojen iltarutiinien lisäksi muutamaan päivään en enää antanut nukahtaa tissille (paitsi yöllä). Nukutin joko reppuun tai syliin ja siirsin pinnikseen kun oli nukahtanut, tai sitten käytiin vaunuillen nukkumassa. :)

Voihan katastrofiyö. Tähän asti ollaan lohdutettu itseämme, että ainakaan poika ei huuda öisin. No nyt huusi. Mentiin vartin tai puolen tunnin pätkissä aamuyöhön asti, ei oikein rauhoittunut edes rinnalle. Joskus aamuyöstä nukahdettiin kainaloittain ehkä puoleksitunniksi. Huh huh. Onneksi minun kannalta, että lähdin tänään ystävien luo, saan nukkua kun toiset lähtee baariin (kun koko viikolla en ole tainnut nukkua kahta tuntia putkeen, arvaannette kumpi houkuttelee enemmän ;) ), mutta voi miesparkaa, jos ensi yö on samanlainen ja lisäksi vielä pullorumba..

Voi ei, suvitus! Kokeilitte varmaan särkylääkkeet ja muut. Voimia sulle ja miehellesi. Kuulostaa kyllä mun korviin siltä, että voisi ollakin jotain ruoka-allergiaa tai muuta lääkärillä käynnin vaativaa teidän vauvan univaikeuksien taustalla. ♥

Ei tajuttu edes antaa särkylääkettä ja rauhoittui kyllä sitten syliin, menee aina öisin niin sekaviksi noi heräilyt, ettei ajattele loogisesti. Ties vaikka hampaat kiusaisi ja lääkkeestä olisi ollut apu :( Kysellään alkuviikosta neuvolasta, mikä voisi olla avuksi.

Oho. Poitsu nukahti äsken omaan sänkyynsä ilman tissiä. Aikansa kun touhusi ja kävi tissillä huikalla välillä, niin lähdin sitten itse vähän tankille (banaanipannaria, nam!), niin kun tulin takaisin, oli poitsu nukahtanut. Ihan vahinko, mutta jei :joyful:

Kolmas unikouluyö takana. Isi pisti Emman illalla nukkumaan, tyttö nukahti yhtä kiltisti kuin minunkin nukutukselle. Yöllä ei tarvinnut kertaakaan hyssytellä, vaikka aika usein Emma heräilikin vähän itkemään. Rauhottui itekseen aika nopsaan aina. Syötin sen klo 3:50 ja herättiin 6:00.

Sen olen jo huomannut, että ruoka maistuu Emmalle päivällä paremmin kun ei ole tissillä koko yötä. Myös päiväuniin ja valvomiseen tämä selvästi vaikuttaa, tänään tyttö valvoi ennätykselliset 5,5 h putkeen. Saa nähdä, millaiseksi päivärytmi nyt muuttuu! Itsellä jo levänneempi olo, ja on ihanaa kun voi valvoa isi-ihmisen kanssa vähän aikaa vauvan mentyä nukkumaan. Aiemmin en todellakaan jaksanut. :)

Viime yö (19:45-6:20) meni myös kahdella herätyksellä, klo 2:50 ja 5:20. Tuolloin aamuviideltä oli kakka vaipassa, mutta en jaksanut lähteä vaipan vaihtoon, joten nukutin tytön vielä tissille tunniksi. :D

:)Meillä nukuttiin ensimmäistä kertaa koko yö heräämättä! Tuuriahan se varmaan oli mutta hyvänen aika mikä fiilis kun saa näin pitkän pätkän unta :) Isi kyllä oli käynyt muutaman kerran varmistamassa että hengittääkö tyttö :p

Joku kyseli joskus joko täällä tai tuolla ruokakeskustelussa onko kiinteiden aloittamisesta ollut hyötyä yöuniin. No, tähän saakka lähinnä haittaa kun öisin on heräilty 4-5 kertaa.
Mutta sitten tuli kaurapuuro! Voihan tämä olla toki sattumaakin, mutta tämä äiti pitää käsiä kyynärpäitä myöten ristissä, että on yhdistänyt syyt ja seuraukset oikein. Aiemmin siis poika söi kasvissose lounaan ja illalla riisipuuroa. Toissapäivänä lisättiin aamuun kaurapuuro. Hurja vaikutus! Poika vetää aamupuuron päälle aamupäivän päiväunet huomattavasti sikeämmin kuin ennen. Tämä ilmeisesti tekee sen, että päivän kolmannet unet lyhenee ja yöt taas paranee. Lopputulema: Unta klo 22-9 yhdellä yösyötöllä. Hallelujaa! Pikkuisen on virkeämpi äiti täällä! :)

Aida: Olen samaa mieltä, kaurapuurolla jaksaa meidänkin tyttö nukkua niin aamupäivällä kuin yölläkin paremmin. Aamupuuron jälkeen meillä nukutaan helposti 2,5 tuntia. Tyttö on alkanut nukkua paljon mahallaan :) Viimeyönäkin nukuttiin 22-9.30 ja yhdesti syötiin. Eilen saatiin viel rokote, mutta onneksi hyvin nukuttiin silti. Pääasiallisesti meillä se yks kerta juodaan maitoa ja onhan se pitkä yö pienelle jos koko yön nukkuisi yhteen kyytiin. Pari kertaa meillä onkin nukuttu koko yö ja herätty sit aikaisin. Nostan tytön viereen sitten maidon juonnin jälkeen ja siinä hän köllii ( lue potkii meitä kylkeen ) aamuun asti :grin

Oo, meidän eka unikouluyö oli aivan käsittämättömän hyvä, toivottavasti jatkuu näin! Nukkumassa n. 21.00 (tai kasin jälkeen pedissä, mutta häsläsi, niin kuin yleensäkin), kerran kävin kympin tienoilla kääntämässä oikein päin. Puoli kahdeltatoista huusi, eikä meinannut rauhoittua, yleensä olisin tuollaisesta syöttänyt ja sitä halusi, oli isin sylissä hamunnut rintaa. Minä pysyin siis kaukana. 23.30-1.00 oli ollut levotonta, oli huutanut muutamaan kertaan, mutta rauhoittunut aina isin syliin, ja lähinnä häslännyt. Yhdeltä oli nukahtanut kunnolla, neljän maissa huudellut tutin perään, mutta jatkanut unia heti sen saatuaan, ja seuraavan kerran heräsi 5.15, jolloin menin syöttämään! Oltiin sovittu, et aikaisintaan kolmelta saa syödä (yleensä on siis syönyt yöt läpeensä 2-3 tunnin välein), mutta vähän "vahingossa" menikin siis paljon pidemmälle! Seuraavan kerran heräsi 7.30, ja söi (en edes yrittänyt olla ilman) ja nukkui vielä ysiin :D Kaiken kaikkiaan siis jopa parempi yö kuin meillä yleensä edes heräilyjen puolesta! Ja ilman mitään huudatusta, ei kyetä siihen, joten ainakin ensin yritetään saada imetyksiä vähenemään ja vasta pikkuhiljaa enemmän karsimaan syliinottoa. Tai kyllä isi yritti rauhoitella petiin, mutta otti mieluummin syliin kuin kuunteli huutoa. Poika nukahtaa kuitenkin iltaisin itsekseen, joten se ei varsinaisesti edes ongelma, tärkeämpää nyt saada nuo syötöt vähenemään, ja sit toivotaan konttaushäsläyksien helpottavan ajan kanssa..

Unikouluyö numero 2: levotonta unta puoli yhdestä kolmeen, heräili tiheään, mut ei itkenyt (muuta kuin sellaista ihan pientä ja hetkittäistä), eikä tarvinnut nostaa syliin kertaakaan! Kolmesta kuuteen rauhallisempaa unta ehkä yhdellä tai kahdella tutinkorjauksella, ja söi vasta kuudelta! Seuraavan kerran puoli ysiltä ja torkuttiin vielä melkein tunti :D Syömättä oli siis n. 20.20 (nukkumaanmeno myöhästyi) - 6.00, eli yli 9,5 tuntia!! Käsittämätöntä! Olen luottavainen, että ne unipätkät tuosta vielä rauhoittuu jahka tottuu uuteen meininkiin. Toivottavasti ensi yö menee yhtä hyvin mamman kanssa :) Isi lähtee siis kaverin luo niin mun äiti tulee tuunaamaan. Vielä muutama yö saadaan mennä ilman minua, joten toivottavasti poju on sitten jo tottunut olemaan syömättä ja hyväksyy minultakin muutkin rauhoittelut. Jestas tää on kyllä ainakin ekojen öiden osalta ollut maailmanhistorian helpoin unikoulu :D

Takaisin