Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainakin on unet kiinteiden myötä vaan huonontuneet. Viime yönä kuusi heräämistä (kolme syöttöä). Eilen tuli toinen hammas. Aloitan tänään uudestaan disflatylin ja katson pari yötä. Jos ei ala helpottaa niin varmaan unikoulua edessä :/

Miten unikoulutatte? Ootteko saanut jotkut ohjeet miten toimia? Mä katon nyt vielä pari viikkoa mut jos tää ei ala tästä suttaantumaan ni pakko kokeilla jotain, ei muuten mutta mulla ei laikat kestä sitä että hän nukkuu tossa tissillä. Selkä ja lonkat aivan moro.

Joko perustassuttelulla mennään, tai sit oon puolessa välissä Anna Wahlgrenin (öh meniköhän nimi edes oikein..) unikoulukirjaa. Jos vaikuttaa yhtään järkevältä, voi olla et mennään sillä. Jotenkin olisi kiva toteuttaa tollainen, mihin saa tarkat ohjeet, ei tarvitsisi itsekseen arpoa, miten toimia..

Nyt herättiin vain 5 kertaa. Parempaan päin :D Itse katseli Imetyksen tuki ryn sivuilta Gordonin unikoulua. En tosin vielä oo mitään päättänyt. Mies on vielä ensi viikon duunireissussa niin ei ennen sitä aloiteta kuitenkaan. En yksin jaksa jumpata ;)

Onpa helpottavaa kuulla ettei kaikkien tenavat nuku vielä täysiä öitä! Oikeasti kuvittelin joskus naiivisti että sittenhän me nukutaan heti kokonaisia öitä kun saadaan aloittaa kiinteät. Siinäpä luulin:grin

Meillä oli 3 kk:n iässä mahtava jakso, jolloin poika nukkui 5-7 tuntia heräämättä ja yöt mentiin yhdellä syötöllä. Sitä onnea kesti muutamia viikkoja ja sen jälkeen alkoikin kunnon hulinat. Pahimmasta vaiheesta tilanne on nyt rauhoittunut niin, että öisin heräillään noin 2 tunnin välein, aamuyöstä tiuhempaankin, ehkä 5 kertaa yössä. Kiinteitä menee ihan hyviä määriä 3 kertaa päivässä mutta tällä ei ole ollut mitään vaikutusta. Luulisin että heräily on enemmän opittua kuin nälkää. Tissiä kuitenkaan tarvitaan nukahtamisavuksi, muuten seuraa herääminen kunnolla ja huuto. Aamulla ei sitten ole yhtään nälkä eikä puuro maistu kun on yö tankkailtu tissiä.

Eli unikoulua on mietitty vakavissaan. Lainasin juuri kirjastosta Tracy Hoggin kirjan, katsotaan kuulostaako järkevältä...6 kk tuli juuri viikonloppuna täyteen eli ehkä vielä pari viikkoa odotellaan ja ihmetellään.

Me pidetään todennäköisesti unikoulu niin, että kun vauvan itku yltyy, niin otetaan syliin, rauhoitellaan ja laitetaan takaisin pinnikseen. Tätä toistetaan pitenevin aikavälein, ensin odotetaan esim 3 min ennen sylittelyä ja joka kerta odotetaan minuutti pidempään. Haluan sylitellä pikkuistani koettelemuksen keskellä, siksi tuo menetelmä.

Mä en kyllä siis oikeasti tiedä, miten me ikinä onnistutaan unikoulussa, kun poika on aina itkenyt tosi vähän (tai siis lopettanut käytännössä heti, kun pääsee syliin tai tissille jos on nälkä), niin ei kestetä sitä ollenkaan. Koska tuskin millään pääsee unikoulusta ilman itkua.. Ehkä siis vaiheittain, ensin opetellaan nukahtamaan itse ja sitten vähennetään syöttöjä, tai toisinpäin, mutta yritetään kyllä viimeiseen asti välttää pedissä itkemistä.

Meitä pitävät hereillä vauvan lisäksi kiireiset kaivurit ja muut työkoneet :meh:. Ihan kuin lastenkirjasta, jossa kaivurit sanovat kilin, kolin, klonks. Ensin loppukesästä uusittiin kadun päällyste, siihen perään alkoi viereisen parkkihallin parin kuukauden remppa ja nyt ilmeisesti kaukolämpöputkia on isketty maahan jo useampi viikko. Ihan kiva olisi vauva nukuttaa parvekkeella, mutta usein on sellainen mekkala, että vauva tarvitsisi peltorit. No, jos jouluksi saisivat noi putket maahan, niin ehkä tää kortteli olisi vähäksi aikaa valmis.

Onko teillä samaa ongelmaa nukuttaessa: Eli poika on jo selkeesti tosi väsynyt, vien sänkyyn. Pystyy oikeastaan nukahtaa vaan kyljelleen, joten laitan silleen makaamaan ja silitän selästä ja laulan, mutta joudun estämään toisella kädellä ettei poika käänny mahalleen, koska siitä seuraa vaan hirveä huuto. Poika on sen verran vahva jo, että onnistuu useimmilla kerroilla kääntymään ja parahtaa itkuun, tai sitten seilaa eestaas selälleen ja kyljelleen kun ei pääse kääntymään ja siitäkin saattaa raivostua ennemmin tai myöhemmin. Peitto saa kyytiä jos yritän laittaa hyvän pesän toiselle missä nukkua, jalat hakkaa pinnasänkyä/mua/minne nyt saatan nukuttaakin. Jos laitan tutin suuhun niin se napataan pois tai huudetaan pahemmin tai saan vensklaa sitä jatkuvasti takaisin suuhun. Jos nostan syliin niin piristyy vaan eikä voimat riitä käsissä nukuttaa. Liinassakin on hirveetä sekoilua ja vensklaamista niin että pelkään vauvan tippuvan kun hyörii hysteerisen väsyneessä mielentilassaan. Vaunuissa tapittaa vaan muhun/tyhjyyteen/jotain asiaa eikä meinaa tippua millään.

Oon niin VÄSYNYT tähän touhuun. Ottais vaan chillisti ees kerrankin ton nukkumisen kanssa, ja menis nukkuu kun väsyttää.

Tai yang: juuri noin meilläkin, aivan samat kuviot. Vetää niin vahvasti kaarelle, etten saa pidettyä kyljellään, että voisi rauhoittua. Varsinaista painia.. Meillä tosiaan poika on vasta 5,5kk ja ryömii jo aika vauhdilla, joteb epäilen liittyvän aika vahvasti uusien taitojen vauhdikkaaseen oppimistahtiin nyt, ja muutenkin vauhdikkaaseen temperamenttiin. Mutta on kyllä harvinaisen raivostuttavaa tällainen unitaistelu!

Huojentavaa kuulla et joku muukin painii tän asian äärellä. Mulla ei mene muuhun hermot kuin tähän nukuttamiseen, aina odotan kauhulla et kui vaikeeta on tällä kertaa..

Ja meillä on nyt alettu kakkimaan housuun yöllä :shifty: Siitähän seuraa sit sellainen, että kakka pestään pois ja tyttö luulee että herättiin täyteen aamuun, yöllä :shifty: Soittelinkin neuvolaan kun pierunmukanakin tulee kakkaa ja on löysää. Terkkakin aatteli samoin kuin itse että se johtuu viimesestä rotarokotteesta. On vaan todella rasittavaa vaihtaa juuri vaihdettu vaippa jonkun lusikallisen takia :grin Tytön tahtia ei kuitenkaan tunnu haittaavan tämä pieni "kosminen" homma :p Riehuu sen minkä jaksaa ja on hieman jo konttaamalla liikkunut, varmaan menee kohta tukkaputkella :happy:
Mutta siis pääasiassa nukutaan tosi hyvin ja viimeöisen kakkavaipan vaihdon jälkeen nukahdettiin heti, vaikka muutamina öinä valvottiin tunti ennen nukahtamista. Kauheeta kälätystä vain ja äidin naaman repimistä ja tukasta vetoa oli :grin

Kyllä mäkin joutuisin ehkä painimaan tytön kanssa nukahtamisvaiheessa jos en nukuttaisi tissille/reppuun/liikkuviin vaunuihin/autoon. Eli omaan sänkyyn itsekseen ei osaa nukahtaa. Sen takia juuri unikoulu on tarpeen ja siihen se tähtää.

Huomasin tänä aamuna, että tytölle on nyt puhjennut kolmas hammas! Neljäskin kuultaa valkoisena ikenessä, mutta ei ole vielä tullut läpi. Uudet hampaat on ylhäällä nuo etuhampaiden viereiset hampaat, etuhampaita meillä ei vielä yläleuassa näy. Ja kuten viimeksi, myös tällä kertaa yöt huononi ja tuli nuhaa ja lämpöä ennen hampaan puhkeamista. Jospa nämä yöt taas hetkeksi rauhoittuisivat.. :)

Meillä unikoulu menee vähän toisin päin kuin muilla.... Meillä, kun kukutaan iltaisin/öisin klo 00.30-1.30 asti ennen kuin suostutaan menemään nukkumaan... Vikat "päikkärit" kun vedetään klo 21!!! Eilen pidin tyyppiä väkisin hereillä klo 22 asti, enkä antanut nukkua iltapäikkäreitä. Nukkui klo 23.30 asti ja heräs huudosta päätellen painajaiseen. Veti pullollisen velliä ja nukahti uudestaan vähän yli puolen yön. Jospa tää tästä...

Joo meillä oli kans tollainen kausi, kun sitä kääntymistä harjoitettiin lähes pakonomaisesti juuri ennen nukahtamista. Pitkään nukutin vauvan kyljelleen kasvot itseeni päin ja pidin vauvan toisesta kädestä kiinni. Mun oma pää oli tyynyllä, joka oli ihan vauvan pään vieressä niin, että sekin teki kääntymisestä hankalampaa. Tuohon asentoon vauva jotenkin rauhoittui melko helposti. Se tykkäsi ja tykkää olla ihan kasvokkain ja rauhoittuu, kun sen naamaa suukottelee... No sitten tuli aika, kun vauvan vieressä nukkuminen kävi niin hankalaksi, kun se jumppasi yöllä niin kovasti, että siirsimme vauvan omaan sänkyyn. Omassa sängyssä annan vauvan kääntyä mahalleen ja sitten käännän takaisin selälleen. Kiinni pitämällä vauva usein vaan raivostuu. Nykyisin nukuttaminen on melko helppoa. Vieläkin käännytään välillä ja tuttia vekslataan. Mutta siis huomattavasti helpommaksi on nukuttaminen muuttunut.

Meillä taas on se ongelmana kun vauva ei vielä tajua kääntyä takaisin selälleen.. Monesti yöllä herään siihen kun toinen kiljuu tyytymättömyyttään kun on kääntynyt mahalleen.

Ihmeellisesti se kyllä unessaan yöllä kierii pitkin meiän sänkyä, uskomattomia matkoja ajateltuna ettei vielä ryömi tai mitään.

Meillä tooosi levotonta, nyt on yöllä syöny sen 3krt ja ton lisäksi yleensä kerkee illalla syömään ennen ku ite meen nukkuun jo kerran. Nukahtaa abouttiarallaa 19.30 ja kasin jälkeen jo alkaa semmonen kitinä ettei rauhotu tutilla ja syö sillo ekan kerran, seuraava syönti lähempänä kahtatoista, toinen 2-3 välillä ja kolmas 4-5 välillä, monesti herätään jo 5-6 välillä, nyt on parina aamuna jatkanu unia sylissä sohvalla (oon saanu itteki torkkua siinä sen 30-45 minsaa) ja lopullisesti noustu viimestään 6.15, yöllä useasti tutti suuhun syöttöjen välissä :confused:

Meinaa väsyttää ja paljo... pitää kyllä seuraavassa neuvolassa kysyy et miten aletaanko opettelemaan pois yösyönneistä sitte, nyt oon miettiny et mulla ei varmaan enää maito meinaa riittää, ku illalla vaikka siis syöny ennen nukkumaan alkamista jo niin nälkä on jo niin nopeasti. Syö siis jo ihan kunnon annoksen puuroakin illalla... nää yösyönnit lisääntyny oikeastaan sen jälkeen ku alotettiin iltapuuro, mut levottomuus kyllä varmasti johtuu siitä ku unissaan kääntyy mahalleen (tai yrittää) ja sitte pitää nousta kääntään takas selälleen ku toisella menee hermo mahallaan......

Meillä on nyt viikon verran ollut sellaista, että kun oon saanut pojan nukahtaan (mikä tapahtuu kyllä vähintään puolen tunnin sisään), niin poika nukkuu vaan hetken, 15-40 min, ja sitten herää virkeänä leikkimään ja heilumaan! Jos koittaa rauhoitella, niin nauraa vaan ja vauhti kiihtyy, jos tarjoo tissiä, niin sen kans vaan pelleillään ja venytellään nänniä ikenien välissä (auts!)... en oikein tiedä vienkö pojan nukkuun liian myöhään vai liian aikaisin? Sitäkin nyt vähän tässä muutellut, ennen mentiin klo 20 ja pari iltaa klo 21. Tänään aattelin koittaa klo 19 maissa jo, jos onkin ihan ylikiekoilla! Väsymerkkien mukaan olen aina mennyt ja nytkin meen, mutta silti käy näin. Tai voihan tämä olla vain sellainen kuuluisa vaihe, kun ei malteta nukkua, sillä poika harjoittelee konttausasentoa sekä moninaisia tyylikkäitä jooga-asentoja, kuten alaspäin katsova koira ja Kissa-asento.

Onko joku kokeillut jo unikoulua? Meillä yösyöminen on aika vähäistä enää. Siis vauva toki vaatii tissille pitkin yötä, ei ole siis oppinut nukahtamaan itse. Mutta useimmiten ottaa rinnan vain suuhun ja jää siihen. Eikä rinnat tunnukaan enää täyttyvän öisin. Joten, nyt olisi kenties aika opettaa häntä nukkumaan ilman äidin rintaa.

Mulla on kokemus tassuttelusta, syliin nostamisesta ja takaisin sänkyyn laskemisesta. Esikoisen kohdalla muistaakseni nukkumista opeteltiin pikkuhiljaa ja vähitellen. Nyt kaksivuotiaana nukkuu yöt läpeensä omassa sängyssä pääsääntöisesti heräilemättä. Eli aika pitkäjänteisesti aion yrittää suhtautua tähänkin. Tykkäisin kyllä nukuttaa vauvan viereeni nukkumaan, mutta onko joku onnistunut siinä ilman tätä imetysaspektia? Vauvalle äiti taitaa olla yhtä kuin rinta ja maito. Ei ehkä osaa pelkästään vain nukkua äidin kainalossa?

Takaisin