Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
kuukiurustakesään Jos antasit esim harson käteen puristeltavaksi?

Meillä on taas hulinakauden jälkeen yöt rauhoittuneet. Viilenevät ilmat tuntuu myös sisällä ja veikkaan että sekin on parantanut unia. Meillä nukutaan unipussissa ja vielä lisäksi peitto päällä, ilman pussia ei pysy peittokaan päällä ja pelkkä pussi on mun mielestä liian kevyt, vanhassa talossa kun vetää sen verran.. aamulla herääminen on vaan ajoittunut tooosi tyhmästi, tirriäinen on ihan virkkuna noin klo 5.45 joka aamu.. se on just sen verran aikasin et ei ite haluis vielä alottaa aamua ja toisaalta sen verran myöhään ettei viitsi kauheesti aikaa tuhlata uudelleen nukuttamiseen kun miehen kello soi kumminkin jo 7... pitäis taas opetella menemään itsekin ajoissa nukkumaan... -.-

Joo harsoa minäkin suosittelisin kokeilemaan :)
Meillä tää tissi hommeli on kokeiltu ja olen kyllä ahkeraan antanut, mutta joudun lisäksi antamaan pullosta. Vauva raivostuu kun ei saa tarpeeksi. Jostain syystä maidon tulo ei ole kovin kummoista, ei johdu siis siitä ettei olisi tarpeeksi saanut imeä. Jonkin verran olen laihtunut ja vettäkin juon ahkeraan sekä syönkin ihan hyvin.
Pumppaamalla ei paljoa tule enää, ennen tuli tosi hyvin, korviketta saa lisäksi.
Olen onnellinen että vauva saa tissitellä kuitenkin vielä, vaikkakin lisäksi saakin korviketta :)
Viimeyönä nukuttiin taas hyvin, saas nähdä kuinka kauan tätä kestää :)

Aaargh katastrofiyö, jälleen kerran. Ei kestä pää eikä fysiikka, synnytyksen jälkeen nivelet alkoi vaivaamaan ja ovat paljon pahemmat väsyneenä, jos käden laittaminen nyrkkiin sattuu tänään. Voi millä se masu pysyisi pidempään täynnä?!

Yöt, meillä nukutaan perhepedissä, tai tällä hetkellä pääsääntöisesti minä ja vauva samassa pedissä ja mies lattialla patjalla, koska ei saa nukuttua ja oli ihan itse sitä mieltä et on järkevämpää et vauva nukkuu mun vieressä sängyllä et saan nukuttua ja lykättyä tissiä vauvan suuhun tarvittaessa. Kunhan saadaan toi pinnis maalattua niin saadaan sänkyyn sivuvaunu niin auva siirtyy sitten sinne nukkumaan ja mies pääsee sänkyn takaisin.

Meil oli pitkään niin et 23-06 toi veti unta kuuppaan, söi ja nukkui lisää. Eli periaatteessa yhdellä syötöllä mentiin yöt. Nyt on useammin ollut jo vähintään 2 syöttöä useimmiten kolme ja nukkumaanmeno on aikaistunut monta tuntia. Nykyään sälli menee nukkumaan klo.19.30-20.00 ja eka unipätkä on semmonen 6 tuntia.. mun eka unipätkä onkin sitten aika paljon vähemmän kuin se 6 tuntia :D päikkäreitä meillä nukutaan 3-4 kertaa päivässä ja pituus vähän vaihtelee, yhdet pitemmät unet, jotka voi kestää 2-3 tuntia ja loput sit semmosta 30min-tunti

Suvitus: oletko miettinyt vellin antamista? Meillä tyttö saa pienesti velliäkin nukkumaan mennessä. Nukkuu sen 7 tuntia nykyisin kunnes herää tissille ja pullolle. En sit tiedä onko velli pidentänyt unia, mutta annan velliä, koska tyttö näyttää siitä pitävän eikä pulauttele menemään niin paljoa kuin joisi esim pullosta korviketta. Vellin jälkeen tyytyväisenä tissillä vielä on ja käy nukkumaan.

Aaargh katastrofiyö, jälleen kerran. Ei kestä pää eikä fysiikka, synnytyksen jälkeen nivelet alkoi vaivaamaan ja ovat paljon pahemmat väsyneenä, jos käden laittaminen nyrkkiin sattuu tänään. Voi millä se masu pysyisi pidempään täynnä?!
Veit sanat suustani..meillon ihan samanlaista ja oon niin poikki ja väsynyt ja jumissa. Hoidan vielä yksin tätä ruljanssia kun mies iltavuorossa loppuviikon. Itellä vielä armoton flunssa ollut viikon. Ei jaksa...:arghh: Tsemppiä siis sulle myös!

Meillä tää tissi hommeli on kokeiltu ja olen kyllä ahkeraan antanut, mutta joudun lisäksi antamaan pullosta. Vauva raivostuu kun ei saa tarpeeksi. Jostain syystä maidon tulo ei ole kovin kummoista, ei johdu siis siitä ettei olisi tarpeeksi saanut imeä. Jonkin verran olen laihtunut ja vettäkin juon ahkeraan sekä syönkin ihan hyvin.
Pumppaamalla ei paljoa tule enää, ennen tuli tosi hyvin, korviketta saa lisäksi.

Vielä jatkan vastaan haraamista ;)

Vauva todennäköisesti suuttuu tissiin, koska tottunut vähemmällä vaivalla saamaan eväänsä pullosta. Siitä imettävä saa aiheen epäillä, että tissi ei riitä.

Pumppaaminen ei kerro maitotilanteesta rinnassa. Olen ennätyksenä saanut vain 40ml pumpattua yli tunnin pumputtelun tuloksena. En viitsi enää edes yrittää. Ei heru pumpulle. Pakkasessa ei kamalasti lämmitä yksi onneton 40ml:n pussi. Vauva sen sijaan on kasvanut mainiosti pelkällä tissimaidolla 5,5kk. Maitoa siis on, vaikkei tule pumppuun. Eli jos joutuisin olemaan pitkään vauvasta erossa, vauva valitettavasti joutuisi siirtymään tässä vaiheessa korvikkeeseen.

Myöskään tunne tissien tyhjyydestä ei kerro mitään. Maitoa valmistuu rinnassa imetyksen aikanakin, sitä mukaa kun vauva imee. Herumista tapahtuu sykäyksittäin. Minä tunnen herumisrefleksin välillä kainalossa saakka, melkein kivuliaana etenkin tiheän imun aikaan.

En kritisoi korvikepulloruokintaa. Haluan vaan oikaista luuloa, että maito loppuisi tissistä kuin seinään. Ei lopu. Mutta mitä enemmän ja useammin osittaisimetyksessä oleva vauva saa korviketta, sitä todennäköisimmin imetys ajautuu loppuun. Jos taas äiti on imetysmyönteinen, lähipiiri häntä imettämiseen tukee ja ollaan vielä hyvin kiinni osittaisimetyksessä, on maitomääriä mahis kasvatella jos haluaa ja on valmis hieman näkemään vaivaa ja aikaa asialle. Että raakasti sanoen siinä mielessä imettäminen on valinta- ja haluamiskysymys. Kyllähän se sitoo äidin. Mutta sitä vartenhan me ollaan äitiyslomalla.

❤️

Vauva nukkuu sikeästi tässä sylissä. En millään haluaisi lähteä unille, koska pelottaa siirtyminen sänkyyn. En jaksaisi enää yöhulinoita, en halua vahingossa herättää pientä. Laitoin kokeeksi sänkyyn makuupussin, joskos siinä uni olisi rauhallisempaa. Yöhulinat saivat nyt isotkin sisarukset väsyiksi, reppanat olivat viime yönä heränneet pikkusissin huuteluun. Kurjaa, jos koululaiset eivät saa untaan.

Pääasia että rakastan vauvaani ja hoidan häntä hyvin. Annan terveellistä ravintoa ja kasvatan häntä rakkaudella :Heartred

Niinpä, ja olen tämän ennenkin tainnut sanoa, että mielestäni täysimetys ei ole kaiken uhraamisen arvoista. Selvästi sinä voit paremmin, kun tiedät että lapsi saa varmasti tarpeeksi ravintoa. Ja nukutaan paremmin. Hyvä näin :)

Muoks. Jaa niin itsestäkin vielä. Velliä ei olla kokeiltu (ekat kiinteät ollut testissä viikonlopusta, poika täytti vasta viime viikolla 4kk), mutta eiköhän se ole ensi viikolla testilistalla. Eilen yritettiin tankata poikaa, olin ajatellut imettää tiheään illalla, vaikkei nälkäisenä vaikuttaisikaan. Poika nukahti sikeään seiskalta toisella syötöllä, tunti ennen normaalia nukkumaanmenoaikaa :D Nukkui sylissä 20min ja herättelin sitten.. Vihalla syötöllä poika vaan hermostui tissillä ja mua alkoi hermostuttaan saako sieltä mitään, joten lämmitettiin pullo. Eipä syönyt siitäkään kuin 20ml, eli taisi olla täynnä jo tissistäkin.. Kaiken lopputuloksena poika nukkui puoli tuntia pidempään :D Nukuttelussa meni aikaa ja kahdeltatoista heräsi jo nälkäisenä.. Eli eipä ole maidon määrästä varmaan kiinni, kyllä sinne tuhdimpaa tarvittaisiin! Ollaan viikonloppu pois kotoa, mutta ensi viikolla sitten vellitesti. Onneksi viime yönä takaisinnukuttelut oli helpompia ja myös itse nukahdin aina heti, joten olo on ihan pirteä :) Vaikka yöllä hyssyttelin jo miestäkin uneen (hän ei oikein arvostanut), kun unohdin unenpöpperössä kummalla puolella poika nukkuukaan..

Muokattu viimeksi:
:joyful: miehen hyssyttelylle. Täytyisi varmaan koittaa joskus itsekin, kun mies on aika levoton nukkuja.

Puhuuko teidän vauvat muuten unissaan? Isimies on kova juttelemaan ja poika tullut isäänsä, huvittaa kun itkuhälyttimestä kuuluu välillä pitkät pätkät höpinöitä ja kun menee katsomaan niin siellä ollaankin vielä ihan unten mailla.. :D

Meillä menee välillä ihan kohtuudella ku tässä oli jo useampi huonosti nukuttu yö.. saas nähä miten käy kun oon viikonlopun yksin kotona.. :)

Hui kun nukuttiin huonosti pitkästä aikaa o_O Jotenki niin, että 3+3+2+2+2 :hungover: Illalla oli sellaista kitinää ja hampaiden pesun yhteydessä huomasin, että sieltähän ne hampaat on taas lisää nousseet esiin...kohta ovat valmiit :happy: On muutes aika terävät !
Toivon mukaan meidän huono yö ois tuonu jollekin teistä toooosi hyvän yön, se on sitten meidän lähettämä :wink:Heartpink

Ootteko muuten huomannu joitakin asioita jotka vaikuttaa vauvan uneen? Kun pääsääntöisesti meillä herätään 1-2 kertaa yössä, mutta välillä tulee öitä että herätään joka tunti häseltämään. En itse ole huomannut esim. päikkäreiden pituudessa tai muussa eroavaisuuksia, niin ajattelin onko muut huomanneet jonkun vaikuttavan? Vai onko tuo ihan normaalia, joka vain kuuluu asiaan :)

Meillä on yöt tasaisen huonoja niin ei huomaa eroja :D Ei vais, oon miettinyt et vois pitää jonkinlaista unipäiväkirjaa (heh, vähän erilaista kuin yleensä tarkoitetaan), jos huomaisi jotain korrelaatioita. Näillä aivoilla turha luulla, että muistaisin niin hyvin et huomaisin ilman kirjanpitoa..

Minä en yöllä edes kelloa katsele, ei mitään käsitystä millaisia pätkiä nukutaan. Tuntuu että tuttina olen kaiken yötä, mutta jospa tähän joskus joku muutos tulisi.

Takaisin