Nukkuminen

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja suvitus
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä malttaa onneksi vielä odotellakin ruokaa ja ei hermostu jos joutuu sitä odottamaankin. Osaa kyllä ilmaista nälkänsä oikein hyvin :grin Tyttö alkaa vähän kiemurrella ja kitistä niin kerkee äkkiä kaivella tissiä esiin :grin

Meillä ollaan myös nyt joku viikko syöty yöllä 2-3 tunnin välein. Aikaisemmin ollut max. 2 syöttöä yössä. Toivottavasti palattaisi pian entiseen!

Meillä herätään nykysin parin tunnin välein syömään... Hirveät iltahulinat. Viime yö 1,5+3+3+1h. Ja joka kerta herätessään imi pullollisen. Ymmärtäisin jos söisi rintaa, mut pullosta? Hohhoijaa.

Huomaan joka ilta, että koen lievää ahdistuneisuutta vauvan käydessä nukkumaan. Siksi, että vanhasta muistista nousee aiempi väsymys- ja unettomuusmuisto kun lapsi ei nukkunut. Ja joka ilta koen suunnatonta helpotusta, että vauva nukahtaa niin levollisesti.

Huomaan myös, että maailma suhtautuu vauvan äitiin ja/tai perheeseen nyt jotenkin huolehtivammin mitä ennen, vaikkapa silloin kun oli esikoiseni vauva-aika. Jopa vanhemmat miehet kyselevät jaksamistani, saanko nukuttua jne. Moni mies on myös yllättänyt kertomalla miten heillä puoliso väsyi pikkuvauva-aikana. Ja siis nämä kohtaamiset tapahtuneet vaikkapa ihan vieraalla paikkakunnalla tai kauppareissulla tuntemattomienkin ihmisten kanssa. Toki huolehtijoissa on naisiakin, mutta etenkin miesten sydämellinen suhtautuminen on lämmittänyt mieltä.

Olisipa silloin sen pahimman yökukkujan ja päiväunia pätkittäin nukkuvan vauvan aikaan joku kysellyt samalla lailla. Ehkä olisin jaksanut pontevammin neuvolassa pyytää apua omaan jaksamiseen. Vei pitkään toipua siitä muutaman vuoden väsymyksestä, jonka useamman vaippapyllyn uneton kotiäitiys aiheutti. Rakasta mutta raskasta aikaa.

Nykyään neuvolassa tehdään kyllä paljon enemmän työtä jo ennaltaehkäisyn muodossa, keskustellen, kysellen ja infoten mahdollisista aputoimista.

Pitäkää huolta itsestänne ❤️

Nyt en edes muista kerroinko täällä, mutta meillä terkkari pisti vauhdilla asian eteenpäin perhetyöhön, kun aloin neuvolassa itkemään kun olin niin väsynyt. Kävi jo viime viikolla ekan kerran, nyt on pari viikkoa lomalla, mutta sen jälkeen alkaa käymään kerran viikossa että pääsen päiväunille. Tosin nyt tilanne on vähän helpottanut, joten katsotaan kuinka paljon on tarvetta. Meillä siis öisin poika nukkuu n. 21-8, mutta kuuden jälkeen on yleensä tahtojen taistoa, onko aamu vai ei. Tällä välillä syö yleensä 4-5 kertaa. Nyt tilanne on tosiaan parempi, kun yhä useammin nukkuu välit rauhallisesti, mutta pitkään saattoi härvätä puolet yöstä, tai ekan pätkän jälkeen koko yön. Päiväunet on lähes aina 30min, ja sekin yleensä sylissä/liikkuvista vaunuissa tmv, eli ei mahdollisuutta omaan lepoon.

Mutta parempaa kohti mennään! Kehitin keinon jolla saan hänet nukkumaan välittömästi yleensä rauhallisesti, viime yönä oli ennätyspitkiä pätkiä (3,5+2,5+1,5+1,5+1), ja nykyään saattaa usein nukkua sen puoli tuntia päikkäreitä liikkumattomassa sitterissä, jopa pedissä, jos ajoitus on juuri oikea. Ja ehkä kerran viikossa saattaa nukkua pidempäänkin pedissä. Vahvasti uskon, että kyllä tämä tästä puoleen vuoteen mennessä helpottaa, kun kiinteät toivottavasti pitävät masua täynnä pidempään, joten yli puolenvälin ollaan jo!

Tää tiheenimun kausi, kolmen viikon nuha ja ehkä hampaat... Eivoijumalautajamoro. Ei mulla muuta.

Kirjoitin aiemmin röyhtäyttämisestä yösyöttöjen yhteydessä. Tosi nihkeästi röyhtäykset tulevat nykyään niin yöllä kuin päivällä, vain joskus onnistuu, vaikka kuinka nostaisi rintaa vasten, olkapäälle, tai kanniskelisi. Paukuttelee sitten senkin edestä. Kun kerran röyhtäytys harvoin onnnistuu, kokeilin, että nostan suoraan rinnalta nukkuvana omaan petiin nostamatta välillä pystyyn. Vauva nukahtikin ihan ok vähän möyrittyään, mutta herätessään oksensi paksua maito"puuroa". Meillä siis on refluksiongelmaa ollut, ja siitä tuo pystyyn nostaminen ja kanniskelu on lähtenyt. Nyt yritän nostaa ihan varovasti, vauvaa herättämättä, pystyyn hetkeksi, vaikkei röyhtäystä tulisikaan ja sitten vasta petiin.

Vauvan nukkumisasiat ovat kyllä vähän stressaavia, kun muutoksia ja huonompia päiviä/öitä väistämättä tulee. Helposti alkavat ajatukset pyöriä vain näissä nukkumisasioissa. Eilen vauva ei nukahtanutkaan tavalliseen aikaan päikkäreille, ja tuntuu, että koko päivä meni sitten vauvaa nukuttaessa. Nämä yhdet reilun tunnin päikkärit liikkuvissa vaunuissa ovat siis olleet vauvan päivän aikataulussa ainoa vähän ennustettava tekijä ja mahdollistaneet ulkoilun esikoisen kanssa tai vaunulenkit. Eilisen saldona olivat sitten lopulta myöhään iltapäivällä yhdet, päivän ainoiksi jääneet torkut ja sitä ennen useampi nopeasti sisälle paluuseen päättynyt äänekäs minilenkki... Meillä ei tosiaan ole tarvetta rajoittaa päikkäreitä, niin ovat erilaisia nämä vauvat :joyful:.

Päikkärit edelleen mitä ovat. Ja päivät, koska viihdytän sitten väsyitkuista vauvaa... Mutta mulla ei kai valitusoikeutta ole, koska tosiaan yöt menee loistavasti. Karkeasti voisi sanoa, että 22:30-5:30 nukutaan.

Mä huomasin, että öisin nukutaan pidempi yhtenäinen pätkä, jos päiväunet on ollu vaan 30 min mittaisia (niitä nukutaan 2h välein). :O Ehtiiköhän Emma sillon tankata paremmin päivällä, niin ei yöllä sitten tarvii niin paljon herätä syömään? Viime yönä 3+5+2 h unet.

Kohta alkaa talviaika, mitenköhän käy aamuheräämisille... Emma nyt herännyt klo 6 aikaan, pitääkö meidän sitten alottaa päivät jo klo 5!? Apuva!

Mikä yö, ensin nukutaan tyytyväisenä 5,5 tuntia. No sittenpä heräillään tunnin välein, pää on ihan tohjona :wacky: Mutta tyttö on pirteä kuin peipponen :wink

Meillä tyttö nukkuu kohtuudella 18-20 nukkumaan eka syöttö 23.30-2 välillä ja toinen 3-5 välillä ja yleensä oon itte hereillä sen n.40 minsaa, tyttö syö n20 minsaa ja oon vielä pitäny pystymmässä sen 20 minsaa ettei heti puklaa kun laittaa sänkyyn (herää siihen ja joutuu nukuttamaan uudestaan niin menee kyllä kauemmin kuin toi 20 minsaa)
aamulla noustaan 5.30-7 välillä ja ollaan n. 1h hereillä ennen kuin otetaan ekat päikyt 0.5-2h ja 10-11 mennään vaunulenkille missä nukkuu toiset päikyt, hereillä 1-1,5h ja kolmannet päikyt jotka on 0.5-2h ja vielä ottaa lyhkäset päikyt ennen ku aletaan iltatoimiin siinä klo 18 aikaan. Päivisin nukkuu oikeastaan pahaiten rattaissa (liikkuvissa, herää tosi nopeasti kun tullaan kotiin, ei jatka unia kyllä 5 minsaa pitempää) ja toinen vaihtoehto et sylissä, herää herkästi kun siirtää omaan sänkyyn ja tosi huonosti kyllä sinne nukahtaa jos sinne yrittää saada, 9/10 ei onnistu sänkyyn nukuttaminen kun ei viitti toista huudattaa (unikoulu tulee kuvioihin sitte puolen vuoden kohdilla) Illalla nukahtaa kyllä syliin, mut ei herää kun sänkyyn siirtää ja eka uni pätkä on yleensä sen ainakin 4h. Nyt tullut levottomammaksi nukkujaksi ja tuttia saa käydä yöllä antamassa useamman kerran, mutta jatkaa kyllä heti unia siihen asti et tulee nälkä... Eli aika kohtuudella mun mielestä nukkuu, päivällä vaan tosiaan aika pitkälti mun sylissä, mutta eiköhän siitäkin saada opetettua pois... tai no en tiiä kuinka kohtuudella on mut mun mielestä :) Aika paljo tuntuu vielä nukkuvan, ei jaksa kyllä kuin sen max 2h olla hereillä, yleensä alkaa väsymystä kitisemään jo 1,5h jälkeen

Jmt, ootko koittanut kantoliinaa? Jos nukkuisi liinassa, saisit itse vähän vapautta verrattuna sylissä nukkumiseen. Meillä nukuttiin aamupäivisin pidemmät päiväunet kantoliinassa parin kuukauden tienoilla, kun siten sain itsekin torkuttua ja ainakin pääsee vessaan ja hakeen ruokaa/juomaa jne vapaasti. Sitten yhtäkkiä poika oppikin nukkumaan pedissään päiväunet :D Päivärytmiä meillä ei muuten oikein ole, kuin että nukkumaan 20-21 välillä. Yöllä herätään x kertaa, syömään parin-kolmen tunnin välein ja välillä muutenkin, ja välillä nukutaan levottomasti. Kunnon hulina alkaa viimeistään kuudelta, mutta en suostu nousemaan silloin, joten lyhyillä pätkillä ja pidemmällä nukuttelulla pysytään yleensä pedissä 8-9 maille, välillä onnistuu vahingossa nukahtamaan syvempään aamulla ja nukutaan vaikka yhteentoista :D Päivisin usein nukkuu yhdet pidemmät päiväunet (tunnin verran), ja pari kolme puolen tunnin pätkää. Muualla kuin liinassa ei kyllä yli puoltatoista tuntia nuku päivällä, liinassakin vain jos liikkuu paljon, eli oikeastaan nukuttaa välillä takaisin, kun meinaa herätä. Syliin harmillisen harvoin enää rauhoittuu nukkumaan, toisaalta useimmiten kyllä yritänkin saada petiin, koska kaksin hänen kanssaan ei mitään saa tehtyä, hermostuu melkein heti, kun katoaa näköpiiristä. Eli hyötykäytän mieluusti päiväuniajat!

Oon mä sitä liinaakin miettiny, mut ajattelin et alkas systemaattisesti sänkyyn nukuttamaan päikkärit, ja jos ne 1-2 päikkäriä nukkus sitte rattaissa. Kun siellä nukkuu kuitenki hyvin, tuleepahan käveltyä vähän enempi kun pitää liikkeessä olla rattaiden :p

Poikanen nukkui ekat kuukaudet minun vieressä, mentiin yhtä aikaa siis sänkyyn. Nyt ehkä kuukauden päivät laitoin illalla nukkuvana aluksi omaan sänkyyn ja hienosti jatkoi uniaan, kunnes 23-01 välillä heräsi syömään. Mutta nyt sitten ei enää jatkakaan unia vaan havahtuu heti sänkyyn laittaessa. Iltapäikkäreiden kanssa sama juttu, en ymmärrä mikä tuossa omassa sängyssä nyt sitten yllättäen onkin niin kauhistus. Ei pitäisi tottua mihinkään, just kun luulee että nyt nukkumisjutut menee jollain lailla niin muutoshan niihin tulee. Ja minä kun jo kerkesin iloita, että saa illalla hetken katsoa vaikka telkkaria ihan itse. Toki järkevintä se olisi edelleen lähteä hyvissä ajoin pötkölleen, yöherätyksiä kun tulee enemmän tai vähemmän..

Olen systemaattisesti myöhäistänyt Emman unirytmiä, koska kohta alkaa talviaika... Nykyään mennään nukkumaan klo 20-21:30 aikaan sängyssä tissitellen, mistä nostan tytön pinnikseen. Yösyöttöjä nykyään 3-6 kpl per yö, mutta ne menee onneksi nopsaan: 5-15 min ja nostan tytön takaisin pinnikseen. Aamulla klo 5-6 aikaan jätän tytön kainaloon nukkumaan, niin nukutaan molemmat paremmin vielä 1-3 h. Herätys aamuun klo 7-8:30 aikaan.

Päivisin nukkuu 30 min pätkiä ja yhdet pidemmät 1-3 h päikkärit. Yleensä makoilen itse tytön vieressä tai olen vaunulenkillä uniaikaan, eli kotityöt teen tytön ollessa valveilla.

6 kk iässä meillä alkaa unikoulu, äiti ei enää jaksa näin tiheää heräilyä.

Niin meilläkin mennään nukkumaan silloin 20.30-21.00 ja heräillään syömään 02.00, sitten 4 aikoihin ja 5-6. Yleensä nukutaan sitten 7-8 asti aamulla. Viikonloppuisin tuohon 8. Mielelläni minäkin nukkusin vaikka yhdellä syötöllä, voi olla että unikoulu alkaa täälläkin!

... jätän tytön kainaloon nukkumaan, niin nukutaan molemmat paremmin vielä 1-3h.

...

6 kk iässä meillä alkaa unikoulu, äiti ei enää jaksa näin tiheää heräilyä.

Voi vitsi, ihanaa että rauhottuu kainaloon äidin viereen. Kuulostaa siltä, että perhepeti toimisi muutenkin. Usko pois, unirytmi tasaantuu vauvan kasvaessa ja kehittyessä. Tokihan se tiukoille ottaa välillä. Mutta jos kerran yhdessä nukkuminen parasta unilääkettä, miksei käyttäisi useammin sitä...

❤️

GX, muuten kyllä oltaisiin perhepedissä, mutta minun kroppani ei kestä sitä... Selkä ja pakarat kärsii jo tuosta aamun kainalonukkumisesta, koko yötä en siihen pystyisi, enkä ainakaan nukkuisi. :( Päiväunet Emma saa lähes aina nukkua kainalossa, ellei sitten olla vaunulenkillä tai kantoreppuilemassa. Löysin muuten viime kantoreppulenkiltä parven valtavia kanttarelleja! :D

Meillähän oli jopa 6-8 h yhtenäisiä unipätkiä ja niitä kaipailen. Eiköhän ne taas joskus tule kuvioihin. :)

Annoin Eetun nukkua jonkin aikaa vaunukopassa sängyn vieressä, mutta nyt nukutaan taas perhepedissä kun se tuntuu meille parhaimmalta. Meidän 140-senttisessä sängyssä tosin käy niin että mies päätyy sohvalle nukkumaan kun sängyssä on niin ahdasta...

Päikkärit keskeytyy usein koska poitsu hätkähtelee hirveesti unissaan ja sitten välillä havahtuu siihen ja alkaa itkemään. Vaikuttaa että liikkumaanoppiminen tulee pahasti uniin häiritsemään. En keksi muuta tapaa kuin sännätä pojun luo ja tyynnytellä takaisin uneen - harvoin se vaan onnistuu..

Takaisin