Nukkuminen

Tällä viikolla oli ihan kummallinen tilanne, kun tyllerö vetäsi monena yönä peräkkäin 5-7 h unipätkän alkuyöstä! Yleensä meilläkin on ollu aluksi 3-4 h unipätkä ja 1-3 h pätkissä loppuyö. En ole kunnolla laskenut, montako herätystä yössä tulee kun aamuyöstä olen jättänyt tytön vierelle nukkumaan. Päivisin sama homma kun teillä muilla, max 1 h päikkäreitä paitsi joskus vaunulenkillä tai liinassa jopa 2 h. Liikkuvassa autossakaan ei enää nuku tuon pidempään, mietin että alkaako tuo turvakaukalon asento koskea jos pitkään joutuu siinä istumaan..?
 
Oih kuukiurustakesään, tuopa ihanasti toivoa että ehkä meilläkin joskus nukutaan tuollainen pätkä! En tiedä mikä pojalla nyt on, eilen ja tänään erityisesti ollut todella itkuinen :/ käytin jo varmuuden vuoksi lääkärissäkin, kun haroi korvaansa, mutta eipä siellä mitään ollut. Viime yönä nukuttiin 2,5+1+0,5 tuntia, poika vielä sylissä puolisentoista tuntia, itse hädin tuskin torkahdin.. Ja kun väliajat normaalin häsläyksen sijaan huudettiin ja riehuttiin, niin aikalailla on veto pois äitistä ja pojankin silmät yrittävät koko ajan lupsahtaa kiinni, mutta sitten itkee taas :sad001 Tänä aamuna oli tosin lyhyt hyväntuulinen hetki, jolloin potki lelukaaren leluja ja kääntyi 180 astetta selällään, ekoja kertoja molemmat, ehkä levottomuus on vain uusien taitojen oppimista. Onneksi nyt pääsen itse päiväunille..
 
kuukiurustakesään, meillä ainakin alkaa vääntelehtiä levottomasti, jos kauemmin joutuu kaukalossa istumaan, että varmaan hieman alkaa johonkin paikkaan koskemaan. Nytkin kun äiteen luo ajeltiin, niin useaan otteeseen vähän vaihdoin ennaltaehkäisevästi asentoa, niin selkeesti meni matka mukavemmin. Onhan se asento vähän semmoinen jännä, kun kaukalossa istuu...
 
Monta yötä meni hienosti kolmella syötöllä ja helposti nukahtamalla. Nyt joku ihme takapakki. Päästiin vasta yhdeltä nukkumaan ja nukuttu ihme pätkissä... Toivottavasti suostuu nukahtamaan vielä hetkeksi. Toivottavasti tää oli vain tämä yksi yö :/
 
Meillä sama enough, pätkiä pätkiä ja sitten päivät väsykiukkua kun ei päivälkää nukuta :shy:
 
Meil on menny yöt 2-5 syötöllä per yö.. phuh. Välillä väsyttää enemmän ja välillä vähemmän. esikoinen pitää huolen siitä et päikkäreitä ei pahemmin ehdi nukkumaan.
 
Hyvä hehkuttaa nyt, kun muilla on takapakkia, mut meillä taisi olla pojan elämän paras yö! Unipätkät 3,5+2+1+1 tuntia, mutta nämä rauhallista unta ja kohtuulyhyillä nukutuksilla :) tai illalla kesti kyllä tosi kauan saada unenpäästä kiinni, mutta ekalla syötöllä valvoin vajaan tunnin, myöhemmillä vain puolisen tuntia.Ihan uudestisyntynyt olo, kun puolet yöstä ei mennytkään koiranunessa jatkuvasti rauhoitellen! Ollaan myös edistytty (ehkä) vähän päiväunien kanssa, ehkä tämä meidän murunen on oppimassa nukahtamaan :) Tsemppiä muille huonojen öiden kanssa sinnitteleville!
 
Meillä ei päivällä juuri 10-20min torkkujen lisäksi nukuta kun illemmalla pidemmät parin tunnin päikkärit. Ei nykyään nukahda vaunuihin tai autoonkaan välttämättä. Ja nyt oli pakko tulla kirjottaan, kun tyttö yleensä yöllä nukkuu max. 3,5h putkeen mutta eilen illalla meni 20:00 aikoihin nukkumaan ja heräsi nyt 03:00 jälkeen eli nukkui 7h!! Vaippakin vaihdettiin ennen syömistä eikä yhtään huutanut, liekö hänkin niin sekaisin tästä että ei tajunnut :D Yleensä laitan kellon 3h päähän soimaan syötön jälkeen mutta nyt en muistanut ollenkaan laittaa kun oli illalla niin kauhea migreeni. Sekin on tipotiessään näillä unilla! :)
 
Oho, viime yönä vauva alkoi jotain hääräämään ja katoin kelloa että onko tässä ees nukuttu kun niin väsyttää.. niin kello oli jo puol neljä! Vauva oli nukkunut 6,5 tuntia putkeen. Sitten taas pari tuntia lisää ja herättiin 8.15 lopulta.

jos pää on sekaisin vähistä unista niin on kyllä hyvistäkin unista. Oon aivan pihalla!
 
Meille on nyt tullut selvästi rutiini tähän nukkumiseen. Illalla nukahdetaan 11 ja 12 välillä vasta. Aiemmin on turha edes yrittää. Mutta sitten vedellään ihana pitkä unipätkä ja seuraavan kerran syödään aamulla kuuden maita ja sitten 9-10 aikoihin heräillään aamuun. (Tai sitten nukutaan vielä päikkäritkin tähän perään pienen valvomisen päälle). Ihana kun osuu tuo pitkä unipätkä tuohon milloin itsekin väsynein (iltatyöläinen kun ei osaa nukahtaa kuitenkaan vielä aiemmin).

Illat meneekin sitten sellaisilla max 10min unilla, jolloin on kyllä ihan turha yrittää nostaa vaunuihin tai sänkyyn. Syli on ainoa paikka missä poika voi edes kuvitella torkahtavansa. Äiti on siis illat maitobaarina ja makuualustana...
 
Hiiohoi, nyt kun sanon tän täällä niin tulee joku hulinakausi, mutta meillä on jo kolmatta viikkoa nukuttu 5-7 h putkeen alkuyöstä! Tyttö nukahtaa 21-23 aikaan ja herää ekan kerran syömään 3-5 aikaan yöllä. Seuraavat syötöt on noin klo 6 ja 8, saattaa sitten nukkua vielä yli yhdeksään. Mamma on ihan normaali päivisin kun saa nukuttua hyvin! :D

Mites muilla, onko yöt parantunu? Suvitus? :)
 
Meillä jäbä menee nukkuun 21-23 maissa ja herää syömään 1-3 maissa. Toinen ateriointi tapahtuu 5-7 maissa. Sitten noustaan yleensä hetkeksi touhuamaan ja otetaan sen päälle vielä aamutirsat. Aikalailla tuolla säännöllisen epäsäännöllisellä rytmillä on menty alusta asti :) Nykyään jäbän joutuu nukuttaan erikseen aamu-unille, kun huomaa, että toinen on ihan väsynyt, mutta ei malta nukahtaa, kun maailma on niin mielenkiintoinen :joyful: Ennen nukahti melkeinpä itsestään lelukaaren alle/ lattialle/ syliin. Nyt heijaan vaunuissa ja nopeesti silmät lupsahtaa.
Olen kyllä alusta asti ollut siinä onnellisessa asemassa, että jäbä on nukkunut yönsä hyvin paria hulinayötä lukuunottamatta. Ehkä jotain palkintoa, kun jaksoi vaikean raskauden kipuineen ja pahoinvointeineen? :wink
Kaikki kunnia ja tsemppi kaikille teille, joilla yöt menevät levottomammin!
Olette todellisia supersankareita :Heartred
 
On meilläkin vähän menty parempaan suuntaan, meidän asteikolla :D aikalailla on vavakiintunut, että ensimmäinen pätkä on n. 3,5-4 tuntia rauhallista unta (sen pidempää pätkää meillä ei vielä olla nukuttukaan), mutta sille nukahtaminen on useimmiten aikamoisen työn takana, poika selvästi tappelee unta vastaa. Iltakymmenen ja puolenyön välillä saadaan nukkumaan, mikä on sinänsä hyvä, ettei se paras unipätkä mene minulta ohi niin kuin jos menisi nukkumaan jo kasin-ysin maissa! Sen jälkeen yöt vaihtelee, joskus joutuu yli tunnin nukuttelemaan, tai sitten poika jää vallan levottomaksi, jolloin omalta osalta menee loppuyö valvoen/koiranunta. Vaikka nukun kyllä yhdellä korvatulpalla, etten pojan unikähinöihin herää. Mutta sitten välillä on sellaisia öitä kuin viime yö, kun nukuttiin ihan rauhallisesti 23.00-3.00, 4.00-5.30, 6.00-7.30 ja 8.00-8.45 :) näillä pärjää jo hyvin!

Mutta päiväunet ovat rauhoittuneet, eilen nukkui jopa pari pientä pätkää omassa pedissään ja viime viikolla nukahti ekan kerran liikkumattomalle alustalle (eli lattialle) yksinään! Kantoliinassa tai vaunuissa nukkuu parikin tuntia :) jee! Ja mulla alkaa pian kissanpäivät, kun mies on elokuussa töissä vain pari päivää viikossa, eli ei tarvi enää yksin valvoa. Ja päätettiin jo, et testataan pulloa, että ainakin joinain öinä mies voisi hoitaa yhden syötön pullolla ja minä voisin nukkua naapurihuoneessa oikeasti pitkän pätkän. Voi kuinka odotan sitä! 3,5 tuntia taitaa olla pisin pätkä kahteen kuukauteen, tai varmaan pidempäänkin koska nukuin huonosti loppuraskaudestakin.

(En tiedä kuinka monet näistä asioista oon jo kirjoittanut tänne, sen verta kasautunutta univelkaa :wink )
 
Täällä poitsu 3,5kk ja taitaa olla joku tiheänimun kausi menossa.. Meillä siis kuukauden päivät reilusti menty kahdella yösyötöllä, niin nyt on syöty pari yötä 2h välein. Tuntuu pitkästä aikaa hurjan raskaalta, kun tottui nukkumaan hyvääkin yönä 6h putkeen.. :O
 
Täällä on tasan kerran nukuttu 7h putkeen, se oli joku kamala vahinko. :D Aiemmin tyttö nukku omassa sängyssään koko yön, mut nyt oon illalla laittanu omaan sänkyyn ja ekasta syötöstä jääny sit mun kainaloon. Ihanaa että nukkuu vieressä, mut tuntuu et hän syö yöllä koko ajan. Herään kun alkaa maiskuttelemaan, ei kun tissi suuhun ja itse jatkan unia, mutta aamuyöstä tuntuu että en saa ollenkaan nukuttua kun tyttö pyörittelee päätään ja kiko ajan pitäisi saada tissiä. Täytyy kai kokeilla joku yö nukuttaa vaan omassa sängyssä ja katsoa miten menee, mutta kun oon itse ruvennut nukahtamaan siinä kun syötän niin vähän vaikeeta. :D Pitäis nauttia tästä kaikesta ajasta kun tuo on niin pieni, mutta kyllä siinä aamuyöllä iskee aina epätoivo että saako sitä ikinä enää nukuttua edes sitä kolmee tuntia putkeen...
 
Huonot yöunet kuuluu kyllä siihen kategoriaan vauva-ajasta, josta ei kyllä tarvitse nauttia :D Ja Tirlitan, meilläkin unienkka on 4,5 tuntia, useimpina öinä pisin pätkä on edelleen noin 3,5 tuntia, korkeintaan 4. Ja kun se on se eka pätkä, en tietenkään itse ole vielä heti alusta nukkumassa.. Kerran olen pojan syntymän jälkeen nukkunut 4,5 tuntia, kun mies antoi aamulla pullosta maidon, olipahan pöllämystynyt olo herätä niin pitkien unien jälkeen!
 
Takaisin
Top