Nukkuminen

Takapakkeja tulee aina, pitäkää vaan sama looginen linja niin kyllä se siitä. :)

Mä lopetin nyt sen ainoankin yösyötön. Kolmas yö ilman maitoa takana. Ekana yönä kitinää kolmesta asti, tokana yönä vasta klo 4:20 alkaen ja viime yönä heräsi vasta 5:45 kitisemään (nukkui 20:15-5:45 siis herätyksettä, tai ainakaan minä en kuullut että tyttö olisi herännyt). :) Emma nukkuu ensi yönä viimeisen yönsä meidän makkarissa, sitten siirtyy omaan huoneeseen. Isi-ihminen pääsee takaisin sohvalta aviovuoteeseen. On nukkunut sohvalla kun stressaa Emman heräämistä eikä saa nukahdettua. Näin kaikki voittavat, tyttö saa rauhallisen nukkumaympäristön ja parisuhde palaa normaaliuomiinsa. :)
 
Viime yö oli aivan käsittämätön. Olen tännekin uudestaan ja uudestaan kirjoittanut, kuinka meidän poika nukkuu huonosti. Herätyksiä tulee hyvänä yönä 3-4, huonona yönä vain taivas on rajana. Ja näitä hyviä öitä on ollut yleensä muutamia kuukaudessa. Muutaman kerran joulun tienoilla nukkui putkeen lähes viisi tuntia, ne oli ennätyksiä. Ja sitten viime yö! Nukahti helposti kasilta, ja huuteli ekan kerran aamuviideltä!! Ehdin jo puoli kahden aikaan käydä tarkistamassa, onko kaikki hyvin, käännähti oven avaamisen äänestä, mutta jatkoi uniaan. Viideltä rauhoittui helposti, varttia vaille kuusi söi ja sen jälkeen nukkui vielä varttia vaille ysiin! Käsittämätön juttu. Näitä lisää kiitos! Mutta jo yksi tällainen yö tuo niin paljon toivoa, oli taas jo aika kauan edellisestä kolmenkin tunnin pätkästä ja meinasi epätoivo päästä päälle. Tämä on mahdollista!
 
Mahtavaa suvitus! Pidetään peukkuja, että tollaset yöt toistuu. Ja kyllä sinäkin opit taas pian nukkumaan. :)

En voi olla ihastelematta, kuinka suloinen äidin pikku muru onkaan nukkumaan käydessään! Joskus hyvää yötä toivottaessa hymyilee äidille autuaasti silmät puolitangossa kunnes sammutan valot, ja joskus hakeutuu kyljelleen mukavaan asentoon, painaa silmät kiinni ja huokaisee syvään. Sinne se sitten nukahtaa. ♥
 
Tänä yönä tehdään pieni koe. Kuten monesti olen nurissut, poikanen pitää minua usein öisin ihan vaan tuttinaan, tissi on oltava suussa mutta ei kuitenkaan syö. Jos söisi, niin kaikin mokomin! Jos koitan vaivihkaa saada tissin pois suusta, alkaa kohta ähinä ja kitinä ja tissi on tupattava takaisin suuhun jotta poikanen nukahtaa. Oma uni ei aina kovin hääviä ole, vaikka aika hyvin opinkin alusta alkaen nukahtamaan imettäessä. Poikanen ei ole koskaan huolinut tuttia paria minuuttia pitemmäksi aikaa ja edellisen kerran kun koitin sänkyyn laittaessa tarjota tuttia, oikein suuttui että mikä hiivatin kapistus on tyrkyllä?! Nyt on kuitenkin mitta sen verran täynnä tuota tuttina oloa, että ostin pojalle yötutin. Silikoninen ei kelvannut, nyt testataan luonnonkumista. Äsken just sain ujutettua tutin suuhun ja pojan jopa omaan sänkyyn, wuhuu!!! :) Katsotaan nyt montako minuuttia tätä riemua kestää. Olin kyllä ihan iloinen, ettei poika aiemmin tuttia huolinut, eikä olisi siitä vieroitusta edessä, mutta pakko on välillä ajatella omaakin unta. Ja mistäpä sitä tietää, vaikkei tosiaan paria minuuttia kauemmin tuttia kelpuuttaisikaan.
 
Muistan alkuun miten meilläkään ei oikein tutti kelvannut, vaan nyt menee nukkumaan mennessä ja autoillessa. Joskus leikkiessäkin etsii lattialta tutin suuhunsa ja sitä sit jonkin aikaa mussuttelee, mutta ei mitenkään riippuvainen ole :) Yölläkin tyttö saattaa itse sen napata suuhunsa :)
 
Tutti kelpasi illalla, mutta myöhemmin kun koitin tarjota poikanen oikein hermostui mitä koitan suuhun tunkea. Tissiinkin hermostui ja sylissä piti imettää. Katsotaan viitsinkö ensi yönä tarjota vai oliko tällainen kertaluontoinen kokeilu.
 
Iltatähti, teidän vauva ei tosiaan taida olla riippuvainen tutista, jos niitä voi tolleen lattialla säilyttää. Meillä käytetään tuttia enää vain nukkuessa, mutta jos joku tutti on jäänyt johonkin tytön käden ulottuville, niin se menee kyllä heti suuhun. Tyttö kyllä tietää, että se otetaan pois suusta ja siksi ottaakin jalat (ja kädet) alle ja lähtee karkuun tutin kanssa. Saas nähdä, millaista on vieroittaminen... Mutta ei vielä!
 
Juu ei se taida olla ja lattialla se on siksi että on sen jostain hyllyn päältä kurkotellut ja sitten se sitä viskelee sinne tänne :) Oikein hygieeninen! Samoten meillä pyörii lattialla pilttipurkkien korkkeja, niitä se tykkää pyöritellä käsissään ja viskelee niitäkin kun kuuluu niin hauska ääni :)
Mietinkin yksi päivä että onkohan tutin käyttö millaista sitten kun tyttö menee päiväkotiin..onkohan se lohdukkeena useammin.
 
Meillä on mennyt ihan mahdottomaksi. Olen taas kohta kaksi tuntia käynyt rauhoittelemassa jatkuvasti, rauhoittuu ja parin minuutin päästä uusi huuto. Erehdyin ottamaan syliin ja takaisinlaskiessa alkoi sellainen sieluntuhoamisrääkyminen että huh huh. Joten nyt alkoi unikoulu, tähän on pakko saada nyt muutos! Viikonlopun yli tassutellen, ja sitten soittoa neuvolaan maanantaina, jos ei auta. Ei jakseta enää.
 
Meillä ei sitten viime yönä paljon nukuttu. Räkätauti yllätti ja valvottiin klo 22-01.30. Sitten herättiin 06.20. Hiukan täällä konttorilla väsyttää *haukotus*
 
Meilläkin valvottiin reilu kolme tuntia yöllä, itku alkoi aina parin minuutin kuluttua. Mutta pysyin tiukkana, tassuttelin ja rauhoittelin, jätin yksin nukahtamaan ja pidin tissit piilossa. Toivottavasti homma etenee!
 
Suvitus toivon mukaan nyt homma etenis ja tulis tolkku tilanteeseen :) Enough, paranemisia sinne, rankkoja nuo flunssa kaudet. Itselläkin tuntui eilen kurkku kipeältä, muttei enää tänään. Saa nähdä ollaanko kohta kaikki!
Meilläkin on nyt viikon verran heräilty kerran yöhön maitoa juomaan nokkamukista, vaikka nukuttiinkin jo pitkään yöt heräämättä. Hampaita kai tässä on syyttäminen :)
 
Minä olen pois kotoa, mutta miehen raportin mukaan poika oli jäänyt illalla haastavasti nukkumaan, tunnin verran säätöä ja vääntöä (eli kasista ysiin). Sen jälkeen poika oli nukkunut vähän levottomasti ja ynissyt itsekseen, mutta vain kerran illan aikana ja kerran yhdeltä mies oli käynyt laittamassa tutin paikalleen (ja mennään siis heti jos itkee), ja sen jälkeen poika oli nukkunut puoli kasiin! Eli elämänsä toisiksi pisimmän pätkän ja muutenkin mahtava yö! Voi kun ensi yökin menisi hyvin..
 
Meillä on nukuttu nyt jonkun viikon verran vauva eri huoneessa. Suosittelen kyllä kokeilemaan. Vauva on nyt siis nukkunut useamman kokonaisen yön (n. klo 20-7). Vauva nukkuu meidän makkarissa edelleen, joten me vanhemmat ollaan sit nukuttu sohvilla ja patjoilla. :D Tämä oli siis tällainen ex tempore kokeilu alun perin, mutta nyt pitäisi ratkaista, missä huoneessa kukakin nukkuu, kun selkeästi vauva nukkunut paremmin omassa rauhassa. Olis kiva meidänkin päästä takaisin sänkyyn nukkumaan.
 
Meidän kyllä tarvitsisi yrittää tehdä jotain näille öille, kun tyttö nukkui viimeksi yli 3 h putkeen ehkä 5 kk iässä. Joka yö siis 1-3 h pätkissä mennnään. Hampaita ja flunssaa on nyt vaan ollut tulossa aina, kun ollaan harkittu tuumasta toimeen ryhtymistä. Nyt ovat tulossa yläetuhampaat.
 
Meillä alkoi viime tiistaina imemislakko (josta toisella palstalla kirjoittelin) siten, että yöllä ei herätty syömään kertaakaan. Nyt tätä on jatkunut viikon. Eli nukutaan 12h parilla herätyksellä (tutti hävinnyt). Jotain "hyvää" siis tässäkin. Yöt nukutaan hyvin ja sen huomaa päivällä. Nyt on ruvettu urakalla liikkumaan ja nousemaan. On selvästi perinyt pitkän unen-geenit :D
 
Takaisin
Top