Nt-ultra

Mä tulin viimeks vähän siihen tulokseen etten yrittäny itte tulkita niitä.. Ainakin muistaakseni toiseen arvoon vaikuttaa ikä niin että mitä vanhempi on niin sitä pienempi luku. Siihen lopulliseen tulokseen kun vaikuttaa myös ikä ja niskaturvotus vielä noiden lisäks, en muista oliko jotain muutakin vielä. Ja silloin ainakin mulla oli merkattu toinen arvo jollain eri mittayksiköllä kun mitä löysin useimmista nettilähteistä. Päätin antaa kätilön hoitaa työnsä ja laskea riskiluvut ultrassa.
 
Mä kans koitin tuossa viime viikolla itse pähkäillä noita verikokeiden tuloksia, mutta eihän niistä mitään tolkkua ottanut. Saatika siis, että ois googlen kautta mitään järkevää vastausta saanut. Laitoin neuvolaan viestiä (saatteella, että näitä tietojahan ei sähköpostitse saanut luovuttaa, mutta sano nyt jotain) ja vastasi, ettei lähde tosiaan tulkitsemaan mut sen verran voi sanoa et kaikki on ihan hyvin.
Tänään illalla aika sinne nt-ultraan, jänskättääääää!!! Tuun sitten viimeistään huomenna kertomaan kuulumiset :)
 
En mäkään ite edes yritä alkaa tulkitsemaan noita tuloksia :grin
Laitan (taas) viestiä neuvolaan :hilarious:
 
Ehkä parempi niin et en kans ite mieti tuloksia. Tehköön ammattilaiset sen. Ja tutkimushan on kesken kun en oo viä nt-ultrassa käyny.:grin
 
Ensin pitää tietää täsmälleen, millä raskausviikolla verikokeet on otettu, koska PAPP-A nousee viikkojen myötä, ja HCG beta taas laskee näillä viikoilla. Vertailuarvot siis riippuvat viikoista. Jos itse aikoo vertailla, kannattaa tarkistaa myös, että käytetyt mittayksiköt ovat samat.

12291_2012_269_Fig3_HTML.jpg 12291_2012_269_Fig6_HTML.jpg

Ja sitten siellä lopussa oli taulukko, jossa kerrotaan suuntaa antavasti, minkälaisia MoMeja eri trisomioissa on. Näistä taulukoista ei itse pysty MoMeja laskemaan, mutta käytännössä MoM on 1 silloin, kun oma arvo vastaa keskiarvoa, ja isompi kuin 1 silloin, kun oma arvo on suurempi kuin keskiarvo ja pienempi kuin 1 silloin kun oma arvo on pienempi kuin keskiarvo. Kuten taulukosta näkyy, trisomioissa yleensä PAPP-A on keskiarvoa paljon matalampi.

Tab4.png
 
Riskiluvun saa ainakin meillä kirjeitse kotiin ultran jälkeen. Soitto tulee, jos onkohonnut riski. Siitä trisomia-seulasta ei saa verikokeidenkaan tietoja ennen ultraa, koska ne sitten yhdessä vaikuttaa siihen riskin arviointiin. Muut verikoetiedot näkyy omakannasta. Mulla on se käsitys, että riskiluvun laskennassa on myös muilla asioilla vaikutusta, esim ikä tai perinnölliset sairaudet yms. Luulisin että uudelleensynnyttäjillä vaikuttaa myös se, onko aiemmin synnyttänyt terveen lapsen.
 
Kirjoittelin salaiselle ja kopsaan tuon tekstin tännekin:

Nt-ultrassa käytiin eilen illalla ja hyvien uutisten kera lähdettiin pois.
Alkuun mittasi, että vastaisi viikkoja 11+1, mutta kun saatiin pieni liikkeelle ja oikenemaan niin mittojen mukaan täsmäsi menkoista laskettuja eli 11+5. Niskaturvotusta 0,92mm (pitäisi olla alle 3mm) eli sekin oikein hyvä :)
Verikoetulokset ja eilisen ultran mittaukset menee nyt Kuopioon tutkittavaksi ja alkuviikosta ottavat yhteyttä, jos on aihetta huoleen ja jatkotutkimuksiin - toivotaan siis, ettei soittoa tule!
Neuvolasta sanoivat verikokeiden olevan ok ja tuo niskaturvotus kun ei suuri ollut niin uskoisin, että puhelin on ihan hiljaa :wink
Istukka on takana ja ylhäällä, kohdun pohjukassa - hyvällä sijainnilla ajatellen synnytystä.

Huomenna pyörähtää 12+0 ja sitten mä huokaisen! Olen jotenkin odottanut tätä hetkeä, että uskallan oikeasti alkaa nauttimaan tästä raskaudesta :Heartred
 
NT-ultra takana. Kaikki pitäs olla ihan hyvin. Turvotusta oli 1.2mm.
En ymmärrä miksi neuvolassa ne ei voi laskea laskettua aikaa oman kierron perusteella. Mulla siirtyi laskettu aika 31.5 kun omat laskut on 5.6. Kuitenkin tarkka 32 päivän kierto. Niin silti laskevat sen 28 päivällä. Aion kyllä pysyä täällä kesäkuisissa kun pidän omaa arviota oikeana.
Nyt oiskin jo 12+4 eikä 11+6 :woot:
 
Laskettu aikakin on vain suuntaa antava, ja suurin osa lapsista syntyy jonain muuna päivänä kuin laskettuna päivänä. Kannattaa suhtautua niin, että lapsen syntymää voi odottaa jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa, mutta toisaalta se voi syntyä pari viikkoa lasketun ajan jälkeenkin.
 
Kirjoitin jo salaiselle puolelle, mutta laitan vielä tänne. Kävin nt-ultrassa ja kaikki hyvin! Turvotus oli 1,5mm. Riskiluvut tulevat sitten parin viikon sisällä. Heilutteli käsiä ja jalkoja ja kaikki näytti hyvältä :) LA siirtyi 31.5, mutta se olikin jo tiedossa. Nyt sitten seuraava etappi tuo 17.1 oleva rakenneultra :)
 
Meilläkin neuvolasta laitetaan lähete äitiyspolille ja sieltä tuli postitse aika, se on 28.11. Ei enää ihan mahdottoman kauan... :)
 
Ultra ohi. Kaikki hyvin.. Laskettu aika aikaistui vähän 30.5 eli viikkoja onkin 13+2. Niskaturvotus 1.2. Ainut mikä säikäytti.. Istukka on heti kohdunkaulan yläpuolella että kun kohtu kasvaa niin se siirtyy ylöspäin jolloin saattaa vuotaa verta. Siitä ei kuulemma ole sikiölle haittaa. Kertoi vaan etten sit säikähdä jos niin käy. Onko kellään muulla samaa tilannetta?
 
Ultrassa käyty ja kaikki oli hyvin.. Oli vähän vaikea saada mittoja, kun pieni liikkui niin paljon.. Turvotus oli 2.02mm ja vastasi viikkoja 11+6 mutta LA:ta ei lähdetty muuttamaan, eli joskos sitä siirtyisi elämään neuvolan kanssa samaa aikaa, eli LA 5.6 ja tänään 12+2.. :happy:
 
Ultra ohi. Kaikki hyvin.. Laskettu aika aikaistui vähän 30.5 eli viikkoja onkin 13+2. Niskaturvotus 1.2. Ainut mikä säikäytti.. Istukka on heti kohdunkaulan yläpuolella että kun kohtu kasvaa niin se siirtyy ylöspäin jolloin saattaa vuotaa verta. Siitä ei kuulemma ole sikiölle haittaa. Kertoi vaan etten sit säikähdä jos niin käy. Onko kellään muulla samaa tilannetta?

Mulla oli Jonna sama viime raskaudessa. Ei aiheuttanut mitään vuotoja tai ongelmia ja oli siirtynyt tarpeeksi ylös jo rakenneultraan mennessä.
 
Takaisin
Top