Nt-ultra

Minä tuota mietin, että onko tuolla joulunakin sellainen miehitys, että tekevät näitä ultraseulontoja pyhinä...

Toivottavasti johonki väliin saa ajan. Tai sitte ei auta muu ku tyytyä kohtaloonsa ja odottaa myöhempään. :/
 
En usko että ihan pyhinä tehdään seulontoja kun ei se ihan päivän päälle ole vaikka parin viikon sisään pitääkin sattua. Ite kävin toissavuonna aatonaattona nt-ultrassa ja silloin siis aika tarkalleen sama la kuin nyt. Sehän oli ihan arkipäivä kun ei viikonlopulle osunut. Saapa nähdä miten tänä vuonna. Olishan se kiva ennen joulua.
 
Meille tipahti postiluukusta eilen kutsu nt-ultraan, sinne suunnataan 12.12! On kyllä mukavaa, että jos kaikki on ultrassa hyvin, niin jouluna voi olla jo rauhallisemmin mielin.

27.11 rv10+0 minua käskettiin käymään verikokeessa, ja sitten ultran ja verikokeen perusteella lasketaan riskilukuja. Jännittää jo nyt.
 
20.11. menen, mies ei pääse matkaan. Teoriassa aiemminkin voisi ultrata (ja osuu yhä heidän ilmoittamaan aikahaarukkaan), mutta eivät suostuneet siirtämään edelliselle perjantaille, sillä käytäntö on täällä eri. Menen siis yksin.
 
Eka neuvola vasta 30.11 ja sit varmaan vielä viikkoja siihen ultraan. En oo ees käynut ar-ultrassa ja aika paljon jännittää onko kaikki hyvin mahassa :shy:
 
Täälläki vasta ootellaa et kutsu tipahtas postilaatikkoo :) neuvolasta laittovat gravidaa meilläki lähettee. Jännää!
 
27.11. varasin ultran. Toivon mukaan laskin viikot oikein ja on sopiva ajankohta :D
 
Hei kertokaa mulle nyt miten toi riskilukuhommasysteemi meni? Mulla meni ihan ohi siellä neuvolassa :hilarious:
Oon siis käynyt siellä verikokeissa jo ja nyt ensi viikolla on sitten tää ultra. Oon siis ihan sekaisin nyt siitä, että kun siellä nt-ultrassa mitataan se niskaturvotus (?) ja jos kaikki ok, niin kaikki ok? Vai voiko vielä olla korkeakin riskiluku?
 
Ne ilmeisesti laskee sen turvotuksen ja verikokeen tuloksen avulla kuinka korkea tai matala riski on. Eli siis siihen tarvitaan molemmat tiedot
 
Joo, sen mä ymmärsin että noi lasketaan yhteen. Mutta ehkä mä en tajua sitä, että jos niskaturvotusta ei ole, niin voiko siltikin tulla korkea riskiluku? :grin
Että siis kertooko se pelkkä ultraus vielä yhtään mitään noista riskeistä?
 
Verikokeiden tulokset ovat jo NT-ultraan mennessä valmiit, ja siellä ultraaja naputtelee koneelle ultran perusteella päätellyt viikot, verikokeen arvot ja niskaturvotuksen, ja kone antaa niiden perusteella ensin MoM-arvot, jotka kertovat poikkeaman keskiarvosta, ja niiden perusteella todennäköisyydet trisomioille 13, 18 ja 21. Pelkkä niskaturvotus kyllä kertoo jo jonkin verran ilman verikokeidenkin tuloksia. Isot turvotukset kertovat ongelmista.

Esikoisen aikaan luin noista verikokeista enemmän, ja tässä oli aika kattava selitys: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3547446/
Esikoista odottaessa minulla oli verikokeessa korkea PAPP-A, ja käytännössä pelkästään jo se laski tutkittujen trisomioiden todennäköisyydet pohjalukemiin. Silloin oli helppo mennä NT-ultraan, kun tiesi, että verikokeiden perusteella riskit ovat jo valmiiksi matalat, vaikka ikää olikin jo runsaasti.
 
Kiitti Suski75! Just tollasta infoa kaipasin :)
Mutta saako siis sen riskiluvun jo siellä ultrassa? Kun neuvolassa siis oli puhetta, että tulisi kirje kotiin ja jos huono tulos niin ne soittaisivat?
 
Minä sain esikoisen aikana riskiluvut jo ultrassa, MoMit näkyivät omakannassa jo ennen ultraakin. Hmm. Tai nyt on pakko todeta, että MoMeista en kuitenkaan ole varma näkyivätkö ne ennen vai jälkeen ultran. Veriarvot kuitenkin näkyivät ennen ultraakin.
En tiedä, onko näissä eroa kunnasta riippuen, vai onko kaikkialla sama.
 
Meillä ainakin niin että neuvolasta saa paperilla verikokeiden tulokset, jotka otetaan mukaan ultraan. Asutaan pienessä kunnassa ja nuo ultrat on siis yksityisellä. Siellä ultrassa sitten kätilö laskee riskiluvut ja kertoo ne.
 
Katoin noita mun verikokeen tuloksia. Niin mistä sen sitten tietää mikä on korkea S-PAPPA arvo? Tai matala s-hcg b v?

muok. nyt löysin tosta artikkelista jonkun taulukon.
rv10+6
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top