Nt-ultra

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja saa90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Viikko vielä :) tähän aikaan sitä jo tietää onko kaikki Niinkuin pitää! (vähänkö jännittää!)

Mulla ois kaks viikkoa nt-ultraan, varmaan menee melko nopeasti aika kun miehellä taas työtkin alkoi :)

Huomenna nt-ultra, hui! :eek: tavallaan pelottaa, mutta tavallaan ajattelen, että ei voi olla enää niin p*ska tuuri, että huonoja uutisia taas tulisi..

Tietääkö kukaan, voiko nt-ultran vuoksi olla palkallisesti töistä pois? Vai meneekö palkattomana? Joudun olemaan ensi viikolla 1h töistä pois ultran vuoksi, en haluaisi sanoa esimiehelle vielä syytä... Ehkä on pakko jos nt-ultran saa käydä palkallisena, sithän se on sama mitä sanon syyksi jos joka tapauksessa menee palkattomaksi niinkuin normaalit lääkärikäynnit...

Riippuu tesistä mutta mun käsittääkseni äitiysneuvolat yms raskauteen kuuluvat pitäis olla palkallisia. Meillä työpaikalla yritetään tätä kaikin mahdollisin tavoin kiertää vaikka tessissä lukee selvällä suomenkielellä tää asia. Ota käyntitodistus käynnistä. Meillä ei makseta palkkaa mikäli paikka on auki 16 jälkeen. Eli jos tutkimukset voi suorittaa virka-ajan ulkopuolella niin meiltä lähtee palkasta pois.

Palkallisena kuuluu meilläki kaikki raskauteen liittyvät lääkärikäynnit, jotka joutuu työajalla hoitaa. Mutta meilläkin on tuo, että pitää järjestää ensisijaisesti työajan ulkopuolelle, mutta jos ei ole mahdollista, niin palkallinen käynti.

Ok, pitääpä selvitellä... Opettaja siis olen, kaiveltava vissiin netin syövereistä sitä tessiä :)

Osallistutaan alkuraskauden ultraan ja rakenneultraan, mutta ei seuloihin (osa verikokeista jää pois ja ei saada sitä riskilukua nt-ultrassa). Samoin kuin edellisessä raskaudessa.

Perustelut:
- keskeytys ei kuulu vaihtoehtoihin vakaumuksellisista syistä
- seulasta saa ainoastaan riskiluvun eli tiedon, että saattaa olla jotain vialla (silti kaikki voi olla hyvin) tai tiedon että ei kohonnutta riskiä (silti kaikki voi olla huonosti koska seulassa saadaan kiinni vain yleisimmät poikkeavuudet)
-tärkeää: jatkotutkimuksessa on keskenmenoriski

Eli koska keskeytys ei ole vaihtoehto niin mielestämme saisimme vain turhaa huolta jos seula hälyyttäisi punaista ja joutuisimme miettimään, otetaanko km-riski jatkotutkimuksessa ja jos ei oteta, huoli olisi raskauden loppuun asti.

Lisäksi kun meidän esikoisella on vaikea sairaus ja on vaikeavammainen (se selvisi vasta 4kk iästä alkaen pikkuhiljaa, seuloissa ei olisi näkynyt eikä edes vielä synnärillä) ja toisellakin on riski saada sama sairaus, niin nuo normaalit seulat tuntuvat tällä kertaa aika samantekeviltä. Tuo oma sairaus selvitetään mutta varmaankin vasta turvallisilla viikoilla loppuraskaudessa (sairaus vaatii ruokavaliohoidon syntymästä alkaen).

c221080bd5cd849e13bbafc632670acc

Kuten aavistelinkin, niin isompi kaveri löytyi. La menee neuvolan mukaan, eli 26.2. ja viikot nyt 12+2 :) Niskaturvotus 0,9mm ja kaikki niinkuin pitääkin. "Yrmyllä" kaikki hyvin! Hän tosiaan näytti niin yrmyleualta siinä ruudulla, että työnimi tulikin sitten siinä :D

Vaikka nyt oonkin helmikuinen, niin jos sallinette niin pysyt täällä kuitenkin. Esikoinen syntyi 5pv yli lasketun ja jos samalla kaavalla mennään, niin maaliskuussa syntyis kuitenkin.. :)

Rakenneultraan sain jo ajan, eli se on sitten 10.10.

Ainiin, istukka olikin etuseinämässä tällä kertaa! Saas nähdä miten se vaikuttaa mulla kaikkeen :rolleyes:

Lillie onnea ja pysy vaan täällä. Mullaki la meni helmikuun puolelle, mut aattelin täällä olla. Mullaki esikoinen yliaikanen niin joka tapauksessa syntys maaliskuun puolella.

Mäki sain rakenneultraan ajan ja se olis 11.10. :)

Nii ja mullaki istukka etuseinämässä ku esikoisesta oli takana. Saa nähä siis itekki miten vaikuttaa liikkeisiin jne.
Esikoisesta mätkähin mahalleni loppuraskaudessa ja onneks oli istukka takana. Nyt pelottaa jos kaadun taas ja istukka onki edessä.

Nii ja mullaki istukka etuseinämässä ku esikoisesta oli takana. Saa nähä siis itekki miten vaikuttaa liikkeisiin jne.
Esikoisesta mätkähin mahalleni loppuraskaudessa ja onneks oli istukka takana. Nyt pelottaa jos kaadun taas ja istukka onki edessä.

Toi talviaika loppuraskaudesta on kyllä vaarallinen! Mä meinasin kaaduta ihan lasketun ajan tienoilla viimeksi, mutta ehdin tekee jonkun korjausliikkeen. No vauvan pää todennäköisesti muljahti jonnekkin tai jotain siinä kävi, mutta kävely ja liikkuminen oli suoraan sanottuna helvettiä!

Mä lensin myös pyllylleni kunnolla päivää ennen synnytystä, liekö jopa vähän herätellyt vauvaa, että ulos sieltä äiti ei pysy enää pystyssä :D

Ainoa ero mitä oon huomannut on se, että maha pömpöttää ihan hirveesti eteenpäin, kun esikoisessa olin pitkään tasapaksu pökkelö. Vasta rv19 näkyi kumpua mahassa. Paino on sama, tai itseasiassa alempikin, joten omia läskejäkään ei ole :rolleyes:

Me käytiin nt-ultrassa ja kaikki hyvin. :) La pysyi, eli 2.3.2017. Viikot nyt 11+4. Niskaturvotus oli 1,1 mm. Mulla jäi se rakenneultran aika varaamatta, mut pitää soitella äpolille myöhemmin. Pikkunen melskasi mahassa, en olis uskonu minkälaista elämää siellä jo nyt pidetään :smiley-bounce016 Luulin, että hän ihan rauhassa köllöttelee :angel13 Jos verikokeen tulokset ovat yli riskien, niin saavat olla, en lähde verikoetta kummempiin tutkimuksiin. Iänkin puolesta on varmasti arvot koholla, 39v nyt mittarissa.

OASilla saadaan käydä jatkossakin, synnytykset loppuvat siellä näillä näkymin 31.3.17 mutta me vielä ehditään vaikka menisi la:n yli.

Hyvä mieli :joyful:

Joo noi tömähdykset aina pelottaa kyl. Mä kompastuin kyl sen verran pahasti, että sain syvän haavanki mahaan.. Käyrille oli pakko mennä siitä suoraan ku en tuntenu liikkeitä ollenkaan ja olin ihan mudan peitossa. Naamaki oli toiselta puolelta mudassa. Siinä kävi viel niin, että oltiin menty sairaalaan ennen sitä tömähystä ku alko supistaa ja aateltiin että synnytys alkaa. No sipparit loppu sairaalassa ja lähettiin kaupunkiin kävelylle että jos alkais uudelleen ja sit kaaduin ja mentiin jokatapauksessa takas.

Takaisin