NP-ultrakuulumiset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tweety
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lila: Mulla oli eka neuvola keskiviikkona ja mun piti ite varata np ultra aika! Varasin ajan heti torstaina ja sain ajan heti perjantaille eli eilen siis oli np ultra :) Neukku täti sanoi että ois hyvä kun ajan varais heti ekan neuvola käynnin jälkeen mutta se nyt tais johtua et viikkoja on kumminki melkein se 12 :D

Mutta eri kunnissa toimitaan niin erilailla raskauden aikana. Sillon viime raskaudessa asuttiin oulussa ja sain np ultra ajan neuvolasta nyt asutaan pienessä kunnassa oulun kupeessa ja aika piti varata itse ja jos oikein muistan niin mun pitää rakenneultraanki varata aika ite!

Mulla oli eka neuvola käynti 22.12, josta sain sitten ajan ensimmäiseen ultraan joka oli siis 29.12, samalla lääkäri teki sisätutkimuksen, silloin oli menkkojen mukaan rv 9+2, mutta muuttui ultrassa 8+2. Oltiin sovittu silloin neuvolassa että soitan ultraa seuraavana päivänä neuvolaan ja kun soitin, niin varattiin seuraava neuvola käynti 11.1. Silloin täyteltiin lappuja veriseulaa varten ja neukku laittoi lähetteen äitiyspolille np-ultraa varten. Samalla kerralla kuunneltiin ekan kerran sydänäänet ja nehän tykytti 160krt/min [:)] neukku oli lähettänyt ultra-ajan varauksen samana päivänä Kysille ja minulle tulikin muistaakseni heti seuraavana päivänä, vai olisko ollu sitä seuraavana kutsu ultraan..Jouduin tosin vaihtamaan sitä aikaa kun oli keskellä päivää kouluviikolla. Yritin saada vaihdettua aikaa 29.1, kun silloin mies pääsisi mukaan, mutta sille päivälle ei ollut enää yhtään vapaata aikaa [:(] Eli siis mun np-ultra on 26.1. Nyt pidän peukkuja että mun äiti pääsisi mukaan sinne, haluan kuitenkin jonkun mukaani henkiseksi tueksi, jos sieltä tuleekin huonoja uutisia [:o] Kovasti kuitenkin pidän peukkuja että kaikki olisi kunnossa..

Noniin nyt sitten on käyty siellä ultrassa,niskat oli ok.[;)]
Kaveri pyöri,hyöri,sätki,venytti itsensä suoraksi- eli aika vilakas oli [:D]
Kaikkea oli tarpeeksi,jalkoja ,varpaita,käsiä, sormia-kaikki oli niin kuin pitikin.
Lapsivettä riittävästi.
Pää-perämitta oli 5,8 cm eli jalkojen kanssa 7,31 cm[:D]

Mulla ihan silmät kostui kun tuon peikkoisen näki,miten se oli viikossa jo kasvanut kovasti[:D]

Laskettu aika on todennäköisemmin 2.8 [:D]
Eli päivää aiemmaksi  arvioi sen.[;)]
Tänään siis piti olla 12+0
Ajaksi sai 12+3

Kuvan liitän tähän myöhemmin,itse kun en osaa sitä skannata niin täytyy ootella että joku muu tekee sen [:)]

Heips, ultrassa käytiin eilen ja oli masukas aika vilkasta sorttia, ei paikalla hetkeäkään. niskaturvotus oli ihan normaali, pituutta 5,17cm, joka vastaa viikkoja ( tänään 12. vko ). kuvan sain myös mukaan, jotta iskäkin näki tulevan vauvan. viikon sisällä ilmoittavat mikäli sikiötutkimuksessa ilmenee jotain hälyttävää.

Heips. Mulla on tuossa se lähete sinne np-ultraan ja siihen oli terkkari merkinnyt ekalla neuvolakäynnillä, että miten haluan ne veriseulan vastaukset. Vaihtoehtona siis kirjeitse tai puhelimitse[:)].

LA 8.8 ja ylihuomenna ultra+veriseula[:)]

Juu-u. Täällä käytiin ekassa ultrassa ja ei ollut mikään iloinen kokemus. Tai no siis, vauvalla on kaikki hyvin ja turvotusta niskassa vain 0,5mm. Lääkäri oli suorastaan paskiainen ja teki oloni todella epämukavaksi! Kiukutteli minulle kun täyden puoleinen virtsarakko esti näkyvyyden, vaikka olin käynyt vessassa varttia aiemmin. Vatsan päältä pikkuinen näkyi jo hyvin. Ensin mutisi puoliääneen että kun vaavi pyörii liikaa, sitten ei kelvannut sekään että toukka asettui aloilleen. Ei muka nähnyt niskaa. Yrittipä ultrata vielä uudestaan alakautta, eihän sieltä mitään näkynyt kun rakkokin oli edelleen täynnä!

Jah jah.. Mitään hän ei oma-aloitteisesti minulle kertonut, jouduin itse kyselemään onko tuossa käsi jne. Huomattiin että minulla on kysta vasemmassa munasarjassa, mutta ei kertonut sen enempää. Turvotuksesta ei olisi sanonut mitään, ellen itse olisi kysynyt. Jouduin lypsämään itse tietoja häneltä. Muutenkin oli todella epämiellyttävän oloinen mieslääkäri. Hyvä että edes tervehti kun tulimme huoneeseen, miestäni hän ei huomionut ollenkaan. Miks tuollaiset ihmiset, jotka alalle eivät todellakaan sovi, hakeutuvat lääkäreiksi?!?!?!? [:@]

Mutta kuitenkin.. Oli ihana nähdä oma pieni rakas siellä köllöttelemässä, vaikka urpo lekuri melkein pilasikin kaiken.

Eräs tuttu hoitsu samaisesta sairaalasta kertoi, että en ole ainoa joka on valitellu ja moittinu kyseisen "lääkärin" käytöstä. Ilmeisesti siis on kaikille yhtä tympeä. Se on jotenkin niin nöyryyttävää muutenkin olla siinä reva levällään (anteeksi sanavalinta :D), saati sitten jos (mies)lääkäri kiukuttelee. Noh, kai se on vaan totuttava siihen et meikäläisen alapäätä ronkkii monet ihmiset siihen asti et saan nyytin kotiin, ja vielä sen jälkeenkin.

Toivottavasti muilla olisi asiallisemmat lääkärit, ettei tarvitse lähteä vastaanotolta savu korvista nousten [:D]

Kerroinkin jo ultrakuulumisia tuonne elokuisiin satoihin.

Mulla np- ultran teki kätilö! Ja ku ensin ihmettelin et eiks tääl otetakkaan housuja pois nii se sanoi, et ensin yritetään aina vatsan päältä ja jos ei saada kunnon näkyvyyttä niin sitten tehdään alakautta. Mulla sen verran vähän vatsanpeitteitä, että tutkimus onnistui hyvin. Oli mieluisa yllätys ku odotin esiteittojen perusteella, et se tehtäs alakautta.

Lääkäreiden kanssa töitä tekevänä voin todella sanoa, että eroja löytyy! Toiset ovat jatkuvasti naama vinossa ja jotkut jopa huutavat ja räyhäävät potilaille!![:@]. Mikä on mielestäni aivan uskomatonta. Se, että me hoitajat siitä saanomme kenelle tahansa se ei auta. potilaat ottavat liian harvoin yhteyttä jälkeenpäin huonosta kohtelusta.

Minusta sinun Emilia pitäisi ottaa yhteyttä kyseisen sairaalan potilasasiamieheen ja tehdä valitus. Löydät varmasti linkin nettisivuilta. Mitkään asiat varsinkaan lääkäreiden kohdalla eivät korjaannu jos niistä ei tarpeeksi usein valiteta. Sitten valitettavasti on kuitenkin niitäkin, joilla tuntuu olevan jonkunlainen teflonpinnoite kun mikään ei mene läpi. Eikä mikään auta!!

Noh. On lääkäreissä onneksi todella hyviäkin ja mukavia tapauksia, että ei nyt yleistämään aleta. mutta varmasti joka sairaalasta löytyy joku jolle pitäs eka antaa selkään ja kysellä vasta sitten[:D]. ja sit se on vielä niin, että kyseisen lääkärin kohdalla ollaan koko sairaalassa hyvin tietoisia siitä miten hän kohtelee potilaita ja ja hoitajia, mutta asialle ei tehä mitään! Jotkut herrat kato saavat kukkoilla mielin määrin. Voi tätä hierarkiaa[:'(].

Mulla se ultraaja höpötti ihan koko ajan mitä se kattoo,miltä se peikkoinen näyttää.
Kertoi hyvin tarkasti.
Sitten kysyi vielä että vieläkö haluamme katsoa,vaikka oltiin jo katseltu sitä vaikka kuinka kauan!![:D]
Hän vielä kysyi oliko kysyttävää ja että saa soittaa tuli mieleen mitä vain askarruttavaa.[;)]

Harmi todella tuollainen nihilisti joka pihtaa tietoa osuu jonkun kohdalle [&:]

Ei muuta ku etiäppäin.

Ainiin rinnat tuntuu aivan järkky painavilta ja kuumottavilta,pakko kai ruveta öisinkin pitää liivejä,
ensin täytyy siis ostaa sellaiset mukavat[;)]

Mulla np ultran tehny mies gyne oli todella mukava [:)] se kanssa selitti koko ajan ja näytti ruudulta, missä on sydän ja näytti erikseen kummatkin jalat ja kummatkin kädet ja sen virtsarakonki näytti mikä on hyvä merkki mutta tosiaan harvoin näkyy vielä noin pienellä [:)]

Rakas pieni 12+3 <3

[align=center]Tulimpas tänne nyt kertomaan minun kuulumisia alkuraskauden ultraäänitutkimuksesta..
Tiistaina tuli 12 viikkoa täyteen ja samana päivänä oli myös alkuraskauden ultraäänitutkimus ja nt-seulonta.
Ensiksi kerron, että kävin eka kerran neuvolassa, kun viikkoja oli 8 ja sieltä neuvottiin, että ultra varataan itse,
joten soitin ajan sitten itse (näin ainakin eräässä Oulun naapurikunnassa). Kävin ultrassa siis Oysissa.

Noniiin, itse asiaan... [:)]
Jouduin valitettavasti käymään yksin ultrassa, kun mieheni oli työmatkalla.
Ultraäänitutkimuksen teki oikein mukava naislääkäri,
joka kertoi aina mitä näki kohdussa ja tutkimus tehtiin vatsanpeitteiden kautta.
Olipa kyllä niiin ihanaaa nähdä oma pieni sieltä ruudulta! <3
Vauva näkyi tosi selkeästi ja kaikki kehonosat oli siellä niinkuin pitikin!
Niskaturvotusta oli 1,1 mm ja seulonnan tulos on ettei meidän vauvalla ole rakennepoikkeavuuksia.
Pääperämitta oli 6 cm ja vastasi hyvin viikkoja, laskettu aika pysyi samana 3.8.2009
(nettilaskuri antoi la-ajaksi 4.8. ja sen olen kertonut myös tänne silloin alussa
eli nyt lasketunajan vois muuttaa tänne päivää aikasemmaksi).
Kaksi kuvaa myös laittoivat mukaan, eikä niitä tarvinnyt erikseen pyytää.
Ihana oli miehelle näyttää kuvista sitten terveiset ultrasta,
kun ei päässyt mukaan ja kuvissa kaikki näkyykin oikein hyvin! [:)]
Anopille kerroin myös uutiset näyttämällä ultrakuvia,
oma äitini sai tietää asiasta viikon verran aikaisemmin!
Molemmat olivat hyvin iloisia uutisen kuullessaan! <3

Oli ihana olo ultran jälkeen, kun pienellä on kaikki hyvin! <3
Ja saattoi huokaista, kun 12 viikkoa on täynnä, joten keskenmenon riski pienenee huomattavasti!
Nyt odotellaan kovasti lääkärineuvolaa, joka on ensi viikolla.. Palaamisiin, kertokaa kuulumisia! üü

Hyvät jatkot kaikille ja onnea ultraäänitutkimuksiin!

ebeth + vauva
rv 12+2

[/align]

Niisk, täälä tippa silmässä lueskelen teidän kokemuksianne.
Meidän pitää odottaa vielä tiistaihin asti,sitten pääsemme kuulemaan seerumiseulan tulokset ja np-ultraan. Täälä ei maltettais odottaa niin pitkälle,vaikka eihän siihen ole enää kuin 5 päivää.
Mutta sitten pääsen minäkin kertomaan ultrakuulumisemme[:D]

Me käytiiin myös ultrassa ja viikkoja oli silloin tasan 12 ja myös vauvan mitat vastasi niitä. :)) Meillä päin ultraus suoritetaan keskussairaalan synnytyssalissa. Ultraaja ainakin minun käsittääkseni oli kätilö ja todella mukava sellainen. Tuntui että hän olisi ollut yhtä onnellinen vauvasta kuin me! Naurahteli liikkeille ym.
Kertoili missä mikäkin kohta on ja että kaikki on normaalia.. Meille tulee kirje viikossa ja soitetaan jos jotain poikkeavaa.
Vaikka olen jo kaksi lasta maailmaan pyöräyttänyt niin silti se ultra koskettaa ja ihmetyttää joka kerta!! On se vaan niin ihmeellinen elämän ihme se pieni siellä masussa!
Minulla tulee edelliselle ja seuraavalle neuvola käynnille väliä jopa yli 2 kk. Kun ultrat ovat olleet tässä välissä ja ei mitään syytä huoleen niin ei tarvitse siellä neuvolassa ravata. Mikä ihan hyvä tässä vaiheessa, koska en ole vielä työnantajalle kertonut ja minulla on päivätyö, joutuisi vaan niitä valkoisia valheita viljelemään.

Onnea kaikille ultraan!!

Moikka! Tänään nt-ultra, ja sielläpä hän köllötteli ja viuhtoi kovasti!!! Pituutta on 6,3 cm ja viikkoja 12+5, laskettu aika pysyy samana, kun ennenkin. Oli ihan mahtavaa nähdä hänet, ihan oli ihmisen näköinen [:)]. Kokemus oli kiva, saatiin vaan yksi kuva ja siinä hän on selkäpäin, pienet kantapäät näkyy :)

Että semmosta. Ihanaa.
[align=left] [/align]

Kukkuu

Täälläkin vihdoin eka ultra takana[:)]
Pikku kaveri vastasi viikkoja täysin kokonsa puolesta, ja hetken herättelyjen jälkeen viilliintyikin jaloillaan potkimaan ja käsillään huitomaan <3
Viime yön unet jäivät vähäisiksi kun mielessä pyöri vauvan vointi ja ultraan meno. Edellinen raskaus, kylläkin jo vuosia sitten todettiinkin menneen kesken juuri ekassa ultrassa, joten pelko tänä aamuna varjosti äippäpolille menoa[:o]
Mutta suureksi helpotukseksi ja onneksi....meidän pikkuisen sydän siellä monitorilla läpätti[;)]
Neljä kuvaa saatiin matkaan, joita sitten on pitkin päivää ihmetelty hymy korvissa[:D][:)]

Tääläkin eka ultra takana[:)]
Pikkuinen teki ihme hypyn heti kun saatiin kuvaan, ja sitten se jäikin makoilemaan paikoillaan. Kaikki hienosti. Pää-perämitta oli 6,1cm ja nt oli 1,55 eli hyvä sekin. Seerumiseula tuloksetkin olivat hyvät. Yksi kuva saatiin mukaan.[:D] Piipiäinen vastasi viikkoja 12+4 mutta ei muutanut laskettua aikaa.Nyt menossa 12+1

Hassua kun olin ihan varma että itku tulee kun näkee Piipiäisen ruudulla,mutta ei tullut mitään tunne myrskyä.Olin kyllä niin jännittynyt kun pelkäsin että tulee huonoja uutisia.Olin varmaan jo niin varautunut siihen, että makasin vaan hölmö hymy naamallani ja katselin monitorista pikkuista. Sydäntäkin kuunneltiin hetken aikaa.
Maaliskuussa olisi sitten rakenneultra ja helmikuun lopulla seuraava neuvola käynti.

On tämä sitten niin ihmeellistä.

Tänään oltiin siis siellä niskapoimu-ultrassa ja kaikki oli hyvin turvotusta oli 0,9mm eli todella vähän. Pituutta toukkiksella oli melkein 6cm eli ihan viikkojen mukaan on kasvanut Aluksi oli ihan paikallaan ja sit alkoi hyppiä ja potkia oli niin ihanaa, että molemmista silmistä valui onnen kyyneleet

Täytyy varmaan kehitellä joku toinen tekonimi kun ei hän enää näytä toukalle Kätilö kehui tempperamenttiseksi Kätilö oli muutenkin tosi mukava ja selitti koko ajan mitä ruudulla näkyy ja näytti eri kuvakulmista missä on jalat ja missä kädet sekä aivolohkot. Sanoi myös että nenäluu näkyy, mikä on tosi hyvä juttu.

Täällä siis leijaillaan ihan pää pilvissä, on niin huijentunut ja onnellinen olo, kun toisella on kaikki hyvin, vaikka mun oireet (huimausta lukuunottamatta) on kadonneet pari viikkoa sitten. Nyt täytyy vain nauttia olosta ja odotella mahan kasvua rakenneultra-aikakin saatiin jo ja se on 26.3.

No niin, nyt saatiin niskaturvotuksin mitattua tällä kertaa. Lukema oli 1.2 eli nou hätä. Ja muutenki oli hyvät ne riskipisteet.

Kävi vaan kurjasti, kun oli aika 12.30 ja sit odoteltiin ja nähtiin meidän hoitajan menevän huoneeseensa. Kello tuli 12.55 niin miehellä meni hermo, kun parkkiaika loppu 13.14 ja hänen piti palata töihin. Mies meni sit koputteleen hoitajan ovelle suoraan niin kävi ilmi, että meidän aika oli jotenkin pyyhkiytyny pois ja sillä näytti tyhjää. No se otti meidät vastaan heti. Mies kerkes kuuleen et nt oli normaali, mut sit hän joutu jo lähteen. Seuraavat sai odotella sit taas jo melkein puol tuntia vuoroonsa... No, loppu hyvin kaikki hyvin, mut kyllä ärsytti...

Aamulla oli myös neuvolalääkäri ja siellä sai kuunnella sykettä jne. Kuulosti ihan pieneltä koiralta =) Verenpaineet oli mulla koholla ja nyt saan niitä sit ruveta kotona mittaileen. Täytyy vaan hakee miehen siskolta mittari.

Mutta näillä mennään. Kai se on jo uskottava, että totta tämä on ja pieni Tikru on matkassa mukana [:D]

Ja kai tässä jo uskaltaa ruveta kertomaankin ihmisille!!!!

Voimia kaikille!

Ultrassa käyty[:)]
-Vastasi täysin viikkoja,päivälleen
-Mittaa pikku bebellä 4.9cm
-Nt oli 1.3mm
-syke 174 krt/min
-Istukka kohdunsuulla,tarkkaillaan seuraavaksi r-ultrassa
-Kaikki hyvin[:)]

(ja tikkeri päivän perässä....)

Takaisin