Nimiehdotuksia

Sekin nimi jonka olisin tahtonut tytölle on Suomalainen, mutta harvinainen nimi. Olen sitä varjellut ja vältellyt tutuille kertomasta ettei ketään vain vie sitä jollekin liian läheiselle lapselle :grin Ensi kertaa nimipäiväkalenterissa ensi vuonna.. Vähän sama olo ollut kuin Sumpilla, että kun mieheltä tulee jo sukunimi, niin vähän harmittaa ettei M-alkuiset nimet kelpaa, koska oma nimeni alkaa sillä, samoin kuin veljieni, vaikka heidän mukaansa en tyttöä nimeämässä ollutkaan.. Ja olin ajatellut, että tyttö tulee enemmän minun mukaani ja mahdollisuuksien mukaan isän puolelta jokin nimi toiseksi tai kolmanneksi kyytiin ja sitten taas poika tulisi nimetyksi isänsä mukaan.. Mutta.. Toisaalta ei sekään kiva ajatus ole, että minä väkisin ajaisin nimitahtoni läpi, eikä toinen osapuoli siitä pidä..
 
Alkuunhan lapsi on kai vielä äidin nimellä ennen kuin isyys on tunnustettu, ellei aviossa olla? En tiedä, milloin tuo tunnustus muuttuu niin, että sen voisi jo neuvolassa tehdä. Saako hätäkasteen nimen muuttaa myöhemmin?

Meillä makustellaan kaikkia nimiä. Kunnon työnimeäkään ei ole, vaan nimeä vaihdetaan sen mukaan mitä sillä hetkellä halutaan kokeilla. Mies kun on ruotsinkielinen, ei tunnu kavahtavan edes Åkea tai Gunnaria tai sen tyyppisiä nimiä. Luulen, että se kiusaa... Onneksi itsellä on suurempi sananvalta, vaikka yhdessä päätetäänkin. Nyt ollaan taidettu puhu Vilperistä tai Vilpertistä, vaikkei kumpikaan nimi ole potentiaalinen tuleva nimi.
 
Kyllähän minkä tahansa nimen voi muuttaa myöhemmin, niin tietty hätäkasteessakin annetun nimeno voi. Me juteltiin, että vaikka hätäkasteessa antais lapselle nimeks Paavo Pesusieni (näin ihan hiukkasen kärjistettynä!) ja lapsi selviäis niin todennäkösesti se nimi sais itelle uuden merkityksen eikä sitä haluais enää muuttaa.
 
Meillä on ollu alusta asti nimet valmiina molemmille. Tytön nimi on ollu jo siitä asti kun esikoista odotettiin ja hän oli poika niin tytön nimi jäi odottamaan käyttöönottoa. Pojan nimi on toinen vaihtoehto mitä mietittiin esikoiselle. Sillon mies ei nimelle lämmennyt mut hänestäkin se on hyvä nimi. Ja myös toiset nimet on valmiina molemmille! Me ollaan siis päästy helpolla nimien kanssa eikä ole tarvinnu käydä mitään vääntöä missään vaiheessa :grin
 
Ei olla nimiä mietitty tai siis ollaan, mutta minä en oikein lämpene kunnolla millekään pojan nimelle ja ollaan vaan nimiä heitelty ja joitain laitettu ylös. Hätäkastenimet päätettiin pikaisesti: Aada Emilia (oli yks vaihtoehto esikoiselle aikoinaan) ja pojan nimeksi yks nimivaihtoehdoista, joita mietittiin myös esikoisen kohdalla, jos olisi ollut poika. Nyt etunimi ei oikein enää iske eli sen verran on mieli muuttunut. Aarnia yritin nyt miehelle ehdottaa viimeksi, muttei lämmennyt yhtään. :D
 
Meillä tulee näillä näkymin kutsumanimeks Minttu, toisia nimiä ei oo vielä päätetty. Aiempia nimiä mitä oon ehdottanu Lumi, Venla, Wilma, Lilian, Aurelia ja Olivia. Kaikki tyrmätty melkeen suoriltaa. Mulla itellä kun nimi tulee ruotsista niin en haluais lapsellekaan ihan perus suomalaista mikä joka toisella tulee vastaan, eikä halua mieskään mutta ilmeisesti mun ehdotukset on kuitenkin ollu liian erikoisia. Nyt pari päivää pyöritelly päässä jos toinen toisista nimistä olis Amalia tai Amelia, vielä en oo mieheltä kysyny mielipidettä.
 
Miehen sukunimi tulee tälle lapselle, koska mun sukunimi on edellisestä avioliitosta, niin mies ei yllätys yllätys halua että lapsi kantais mun ex-miehen nimeä...Harmi että lapsilla on sitten eri sukunimet, mutta ei olla menossa naimisiin, ja vaikka oltaiskin, niin en vaihtais enää nimeä koska
A) en yksinkertaisesti jaksa(prkl vaihda siinä sitten taas kaikki plussakorttia myöten)
B) sitten esikoisella yksin olis muusta perheestä eroava sukunimi... :sad001 ei kivaa.
 
Nostellaan vähän. Joko nimiasia on selkiytynyt? Mulla löyty tytön nimi helposti ja lopullinen muoto selvis muutama päivä synnytyksen jälkeen. Onneks tuli tyttö kun pojan nimi ei oikein kolahtanut missään vaiheessa! :-)
 
Mä voin julkistaa omani ristiäisten (15.3.) jälkeen. Siihen asti se ei oo edes varma, mutta tän hetkisen ykkösvaihtoehdon kyllä kerroin tuolla salaisella puolella. Siellä muutenkin ollu näistä puhetta vähän.
 
Meillä oli etunimet valmiina, siis sekä tyttö- että poikavaihtoehto, jo pitkään ja tänään tuo nimi virallistettiinkin. :love017 Alina Ella Aurora

Toinen ja kolmas nimi päätettiin syntymän jälkeen, vaikka monenlaisia yhdistelmiä ja vaihtoehtoja kirjoitinkin ylös ja pyöriteltiin raskausaikanakin. Uusia nimiä tuolle listalle ei enää syntymän jälkeen löytynyt vasn suosikkinimistä koottiin meidän tyttärelle paras nimi :)
 
Jos tilanne ois toinen niin meidän pojan nimeks haluaisin Väinö. Mutta kun sillä on jo nimi..
 
Takaisin
Top