nimi pikkuiselle

En haluu vaihtaa omaa sukunimeäni kun meitä on Suomessa niin vähän vaikka ei kummoinen nimi olekaan. Naimisissa ei olla. Kerran sitäkin kokeillut mutta silloiselle miehelle ei ollut ongelma vaihtaa vaikka itse nimeä :wink
Suomessahan lapselle ilmeisesti tulee kuitenkin melko automaattisesti avoliitossa miehen nimi?
 
Eiku eihän se noin olekaan vaannimen voi vaihtaa myöhemmin. Mistähän oon saanu tuon aiemman mielikuvan
 
Lapselle tulee aina automaattisesti äidin sukunimi, sitten isyyden tunnustuksessa voi laittaa miehen nimelle jos tahtoo :)

Kappas, olitkin jo alemmas kirjoittanut, mä olin taas liian nopee :joyful:
 
Lapselle tulee aina automaattisesti äidin sukunimi, sitten isyyden tunnustuksessa voi laittaa miehen nimelle jos tahtoo :)

Kappas, olitkin jo alemmas kirjoittanut, mä olin taas liian nopee :joyful:
Ei se mitää :)
 
Joo synnärillä vauva saa automaattisesti saman sukunimen kuin äidillä ja sitten maistraatin lappusta täytellessä pitää sukunimi päättää virallisesti. Ehtona on se, että täyssisaruksilla täytyy olla sama sukunimi eli jos esikoisella on äitin sukunimi, pitää tokallekkin antaa sama (tai sitten vaihtaa esikoisenkin sukunimi).

Mulla mies sano alusta alkaen, että hän tekee minusta ja vauvoista saman nimiset kuin hän itse on, oli vähän niinku ehto perheenlisäykselle :wink
 
Meillä saattoi löytyä nimi pojalle tänään. Kannattaa näemmä saunan lauteilla pyöritellä näitä asioita, monta muutakin tärkeää asiaa (mm. naimisiinmeno) on tullut siellä päätettyä. Toinen nimi on ollut tiedossa jo pitkään, on johdettu miehen isän nimestä. Toivotaan nyt vielä, että poika on nimensä näköinen jahka tuolta mahasta malttaa poistua :)
 
meillä tulee 2 nimeä.. en ole oikeastaan miettinyt kolmatta nimeä :D kuinka moni antaa 3 nimeä lapselle ? jotenkin olen ajatellut, että aika monella on "vain" 2 nimeä.
 
Mie oon aina ajatellu, että tulis kaks nimeä. Silleen simppelisti ja napakasti. Mutta riippuu nyt vähän mihin nimiin päädytään, saattaa olla että nimen soljumisen kannalta "joudutaan" antamaan kolme nimeä jos käytetään noita nykyisiä ehdokkaita. Mutta päätetään nimet vasta sitten kun vauva syntyy. Miusta on tärkeetä nähdä hänet ja sit se nimi varmaan loksahtaa kohalleen.

Meinaatteko muuten julkistaa nimen heti, te, joilla nimet jo valmiina vai pidättekö ne omana tietona mahdollisiin nimiäisiin/ristiäisiin saakka?
 
me pidetään omana tietona ristiäisiin asti. =) jotenkin ollaan päädytty tähän. vaikka itse voisin kyllä melkein julkistaa nimen täällä, mutta en sukulaisille ennen ristiäisiä =) on sitten yllätys
 
Me aateltiin antaa kaks nimee, ihan siitä syystä kun tuolla esikollakin on vaan kaks. Eipä tarvi sit kuunnella huutoo "miks mulla on vaan kaks nimee ja tolla kolme byääää.." :) nimi alkaa oleen päätetty, mutta toki voi muuttua kun näkee pienen.
 
Meinaatteko muuten julkistaa nimen heti, te, joilla nimet jo valmiina vai pidättekö ne omana tietona mahdollisiin nimiäisiin/ristiäisiin saakka?

Ristiäisiin saakka salassa. Mies oli asiassa ehdoton, minä julkistaisin mielelläni heti. Hänen mukaansa koko homman pointti on nähdä ihmisten ilmeet kun nimi julkaistaan. Totta toki tuokin. :wink
 
Täällä ei olla vielä mietitty koko asiaa, mutta en haluu lapselle ku kaks nimeä. Se on selkeä että jos se nyt tyttö on niin toinen nimi on sama kuin itsellä, äidillä ja mammalla. Pojasta ei mitään hajua
 
Kun keksittäis tytölle edes yksi nimi niin hyvä ois... Ei oo yhtäkään järjellistä ehdotusta tähän mennessä. Pojalle olis ideoita kyllä, mutta kun tyttö on tulossa.
 
tässä kun on nimiä pyöritellyt mielessä koko raskauden ajan niin oon huomannut että ne jotku nimet joista ei ennen oo tykännyt ois nyt maailman kauneimpia nimiä :D esim. tytölle Krista, Lumi, Sade, Josefiina.. ennen oisin tehny oksennuseleen jokaikiselle nimelle, nyt noi kelpais kaikki mulle :Heartred
Nii että nimihomma on yhä pahasti hakusessa :sad001
 
mä oisin halunnu kaks nimee mut miehen suvussabkulkee nimi joka tulee sitte meijän pojalle keskimmäiseks ku ei oikee sovi kaks nimisee nimee :)
 
Mie tykkään kolmen nimen ideasta ja itellä ja omilla sisaruksilla on kolme nimeä, niin on tottunu myös kolmeen nimeen.
 
Meillä on nimet valmiina ja haluaisin ne käyttöön heti vauvan synnyttyä. Tiedän että jossain synnäreillä nimen saa vauvan rannekkeeseen, mutta HUSssa ei taida saada.
Toisaalta en osaisi pitää nimeä salassa kuitenkaan ja kun ei olla järjestämässä ristiäisiä, niin nimiäiset menee puolison 30v. synttäreiden kanssa samalla järjestämisvaivalla.
 
Takaisin
Top