Nimiäiset vai kastejuhla tulossa?

Olen nyt pitkien keskustelujen myötä antanut periksi, että tulee nimiäiset. ärsyttää vaan kun meidän suvussa on kaikki meidät serkukset ja heidän lapset kastettu suvussa kulkevissa kastemekoissa (pojille ja tytöille oma), ja niihin on kirjailtu meidän kaikkien nimet ja kastepäivä.. Mun suku on huomattavasti uskonnollisempi ja pelkään etten saa sitä mekkoa käyttää nimiäisissä..

Mä oon ihan pihalla näistä kaikista vaihtoehdoista.. Me mietittiin miehen kanssa, että ei haluttaisi lapselle kummeja ollenkaan. Kummallakin on huonot kokemukset omista kummeista, eikä haluttaisi kenellekkään sitä "taakkaa" ja pahimmassa tapauksessa kummi olisi vain kaukainen nimi ... Olkoon lapsemme elämässä ne aikuiset, jotka omasta vapaasta tahdostaan haluaa, kyllä niitä siteitä syntyy jos on syntyäkseen.

Onko siis mahdollisuuttakaan saada lasta "kirkon kirjoihin" ilman kummeja ? Mies kuuluu kirkkoon ja ajattelin itsekin liittyä sinne piakkoin takaisin, kun tajusin millaista työtä kirkko oikeasti tekee ja millaisia palveluita tarjotaan esim. lapsille. Haluan tukea sitä !

APUA mä en ole edes miettinyt mitä mun pienellä on nimiäisissä päällä! (eipä tyttönen kyllä synnykkään vielä noin kolmeen kuukauteen) ... eikä juhlapaikasta täyttä varmuutta, saatika juhlien ohjelmasta. Kummit on ja melkoisen varma nimiäisleipurikin löytyy...

Toinen tulevista kummeista joutuu nyt todennäköisesti käymään rippikoulun uudestaan, oli aikanaan käynyt rippikoulun, mutta pahan onnettomuuden takia estynyt konfirmaatiosta. Oli nyt siis oman seurakuntansa papilta kysynyt mitä tällaisessa tilanteessa tehdään. Muutamassa jumalanpalveluksessa käynti kuulemma riittäisi konfirmoimiseen ja hän aikoo kuulemma sen nyt suorittaa.

Ei voi kyllä kuin nostaa hattua tälle tulevalle kummille, tuli tosi hyvä mieli että viitsii kummilapsensa takia nähdä sen verran vaivaa :)

Meillä on esikoisella yksi kummi, joka ortodoksi ja kaksi ev.lut kirkoon kuuluvaa kummia. Viimeksi ymmärsin, että pitäisi olla kaksi ev.lut kirkkoon kuuluvaa kummia. Sen vuoksi esikoiselle tuli kolme kummia.

Tän ketjun innoittamana on miehen kanssa kartoitettu kummivaihtoehtoja. Haluisin kaks kumpaakin sukupuolta (kun mullakin on), mut ei oo keksitty riittävästi miespuolisia ehdokkaita. Et tulee varmaan 1mies +3naista. Yhtä kummia on pyydetty, hänen omassa konfirmaatiossaan :D

Meillä on sellanen tilanne että ehkä joudutaan pitää nimiäiset, koska ei ole enään kirkkoon kuuluvia tarpeeksi joita voidaan kutsua kummeiksi. Kastetilaisuus on se ensimmäinen vaihtoehto, mut en haluu ottaa semmoisia ihmisiä kummeiksi jotka ei muuten ole meidän kanssa tekemisissä. Mielummin sitten nimiäiset jos ei kahta löydy kummeiksi.

Aamutorkku, kastemekko on kirkollinen vaate ja symboloi Kristukseen pukeutumista, Kristuksen puhtautta ja syntien anteeksi antamista. Valkoinen on liturginen väri ja pitkä helma symboloi sitä miten armo on ihmistä suurempi. Itse näen kastemekon hyvinkin kirkollisena vaatteena - seurakuntaan liittymisen merkkinä. Mekkohan riisutaan heti kasteen jälkeen pois ja vauva juhlii loppujuhlan ihan normaaleissa juhlavaatteissa. Toki kukin tekee tyylillään, mutta itse en nimiäisiin kastemekkoa lapselle pukisi.

Vaihtoehtoja ja perinteitä on monia :) ja toki lapsen voi pukea sellaisiin juhlavaatteisiin mitkä tuntuu hyviltä. En vain itse oikein ymmärrä miksi kastemekko puettaisiin muuhun kuin kastetilaisuuteen.

Mä jotenkin ajattelen, että lapsi on niin viaton ja puhtoinen, että valkoinen mekko sopisi tilanteeseen. Ajattelin, että sen voisi tehdä osittain samasta kankaasta, kuin mistä hääpukuni on tehty, ja siten sevoisi kulkea suvussa jatkossa eteenpäin.

Aiemmin olisin ehdottomasti halunnut kastettavan, mutta oma ajatusmaailma on ehkä tässä vuosien saatossa muuttunut enemmän siihen suuntaan, että jokainen saa tehdä omat valintansa myös uskonasioissa silloin kun siltä tuntuu. Kuulun itse kirkkoon ja haluan lapselle Jumalan siunausta kuitenkin. Mies ei kuulu kirkkoon ja 3/4 niistä henkilöistä joita haluaisimme kummeiksi, ei kuulu kirkkoon. Ja se yksikin on eri kirkkokuntaa. Luulen, että mies kannattaa myös nimiäisiä enemmän kuin kastetta.

Meillä ei varmaan vietetä tämänkään lapsen kanssa mitään nimenantojuhlaa erikseen, niinkuin ei esikoisenkaan kanssa.
Meillä oli esikoiselle nimi valmiina, kun syntyi ja heti laitettiin Kelaan laput, kun oltiin kotiuduttu. Ja olemme kutsuneet häntä synnäriltä asti tällä nimellä.
Emme kumpikaan kuulu kirkkoon, joten meidän lapsia ei myöskään kasteta. Esikoisen kanssa vietimme pienimuotoiset juhlat lähisuvun kanssa ensimmäisenä äitienpäivänä, ehkä tämän toisen kanssa tehdään samoin. Emme ole kovia järjestämään isoja juhlia ja meillä on aika pienet lähisuvut, molempien vanhemmat uusine puolisoineen, mun veli ja hänen avovaimonsa, sekä miehen kaksi siskoa. Meidän sisaruksilla ei ole lapsia, joten sukujuhlat on aikuisten kahvitusjuhlia. :D

Kummien määrän kanssa tuskaileville: pitäisi olla kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia (muistaakseni muutkin kristilliset suunnat kuin ev. lut. käy tietyin edellytyksin), mutta kirkkoherran poikkeusluvalla yksikin riittää. Meiltä löytyi lähipiiristä kartoituksen jälkeen tasan kaksi kirkkoon kuuluvaa kummiehdokasta eikä muita kirkkoon kuuluvia ole. Kakkonen jo suunnitteluvaiheessa, eli noista toinen aiotaan säästää kakkoselle. Päätettiin, että jos kirkolle riittää se yksi kummi per lapsi niin tulee ristiäiset, jos eivät jousta niin tulee nimiäiset. Siihen ei lähdetä, että esikoinen kastetaan mutta kakkonen jää kummien puutteessa kokonaan kastamatta tai saa tuntemattomat kummit.

Eilen höpöteltiin miehen kanssa ristiäisistä (joo, ehkä hiukan aikasta :D), mutta ajateltiin pitää ne joko kotona tai sitten tuossa naapurissa miehen kotitilalla, siellä olis hiukan enemmän tilaa. Laskeskeltiin että meidät ja pappi mukaan laskettuna olis vajaa kakskymmentä osallistujaa, tuntuis sen määrän takia hölmöltä vuokrata joku erillinen tila.

Ja aloitin edellispäivänä tekemään kastemekkoa <3 Oon tossa jo useemmat junasukat kerennyt tekemään, mutta nyt kun tämän alotin ni alko vasta tuntumaan että tämä on nyt oikeasti pientä ihmisen alkua, Pikkasta varten <3

Takaisin